Grafiken i ett spel är väl inte allt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Grafiken i ett spel är väl inte allt?

Kan någon svara på varför det är sånt fokus på grafiken i ett spel när man minst borde lägga lika mycket fokus på handling, nyskapande koncept, AI, speltid osv?

Tänkte på det precis när jag dammade av medieval 2 total war..
Jättefina skymningar, soldaterna har olika mössor på sig och gräset är jättefint..
Synd bara att det är ospelbart med tanke på att AI:n resonerar ungefär som en 2-åring, om ens det..
Men det ser ju bra ut, och det är det som räknas. Om kraven skulle vara lite större på AI:n kanske utvecklarna skulle lägga ner mer energi på annat istället för att sitta och pilla med blommor och träd på slagsfälten.

Nu snöade jag kanske in mig lite väl mycket på ett spel, men jag tog det som ett exempel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Oj på tal om AI i total war-serien...

Så skoj när man står med kanske 500 enhter i phalanx, och fiendekavaleriet rider rakt in med sin general och allt annat på hästar. Varje gång.

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002

Grafiken är en del i det totala, bra grafik och detaljnivå förhöjer min spelkänsla och spelupplevelse. Självklart är det övriga också en mycket viktig aspekt.

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om grafiken i vissa spel.
Ex FPS spel så skiter jag fullständigt i den, där är det gameplay som gäller, samma i RTS.

Däremot ett bra actionlir är det skönt med fin grafik, samma med RPG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Håller med, bryr mig inte alls om grafiken! Det är hur roliga spelen är som är det viktigaste! Älskar Command & Conquer serien tex.

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Ett av mina absoluta favoritspel är Angband, som är ett textbaserat RPG. Spelaren representeras av ett @ medan monstren är olika bokstäver. Istället för att visa precis hur t.ex. ett monster ser ut så kan man få en beskrivning av det, och får använda sin fantasi istället. Spelstilen påminner mycket om Diablo, eller snarare tvärtom ska man väl säga, med tanke på att Diablo blivit inspirerat av just Rogue-liknande spel som Angband.

Men trots att Angband inte innehåller någon grafik i egenlig mening så är det ett av de roligaste spel jag vet. All fokus ligger på spelglädje istället för grafik. Så grafiken är inte ett dugg viktig för vissa spel. Men samtidigt så är det viktigt för andra spel, som t.ex. fps-spel. Tyvärr är det nog också så att spel måste se snygga ut för att bli publicerade, medan spelglädjen kommer i andra hand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Soffan
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Håller med, bryr mig inte alls om grafiken! Det är hur roliga spelen är som är det viktigaste! Älskar Command & Conquer serien tex.

Word.

Strategispel och RPG så spelar grafiken ingen roll tycker jag. Men det beror ju på.. sitter man på en monsterdator och älskar FPS-spel så borde spelen kunna skryta med en fin grafik som förhöjer spelupplevelsen.

Macbook Pro 15" 2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
R'lyeh
Registrerad
Feb 2004

Story och Spekänsla kommer först för mig, därefter grafiken. Men det är klart, första intrycket kan vara viktigt

Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass | Corsair HX650W | Intel Core i7 7700K | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 770 Pro 250 Ohm | AOC G2460PG + Eizo Foris FS2331 Monitor |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004

Grafiken är en del i vissa spel grenar, i andra grenar har den värkligen ingen betydelse utan det är enbart design, så sak samma om det krävs 1000 bilioner pixalr eller ett fåtal.

FPS t.ex. är nog de enda grenen som värkligen inte har något annat en just grafik, spel serien har ju knappt utvecklats och det enda de har att komma med är som sagt va bättre grafik.

Till viss del vissa sportspel oxo men FPS är värst på den punkten.

Speldator: i7-8700k, 16GB DDR4, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2003

Enligt mig så ska man kunna spela ett spel med antingen skitful grafik för en gammal dator eller skitsnygg med en ny, kraftfull.

Det som är viktigast för mig är nog storyn och hur spelet i sig fungerar, det blir så enformigt med att bara springa runt och skjuta utan någon inlevelse, därför gillar jag till exempel Half-Life 2 (visst, man springer runt och skjuter, men det känns som om karaktärerna verkligen är karaktärer och inte bara polygonklumpar) och så kan vi ta till exempel Call of Duty 2, där man verkligen får inlevelse när det skriks och ibland så smäller det så ligger man där och bara försöker krypa undan.

Nu gav jag kanske inte de bästa exemplen, men ni förstår nog vad jag menar.

Inlevelse = spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2004

För mig är grafiken en stor del till varför jag spelar.

hatar äldre spel och konsoller...mår illa av dålig grafik...ungefär som en B-film..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Samma här. För mig är grafiken det absolut viktigaste.
Jag spelar mest på grund av den estetiska upplevelsen. Jag ser spelen som ett slags grafiska konstverk, som en virtuell konstutställning..

Ett spel med mycket vacker grafik, men uselt i alla andra avseenden kan jag mycket väl tänka mig att köra ändå..
Dock är det självklart ingen nackdel om resten också är i toppklass (som tex i HL2 serien).

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Grafik är nog ett större begrepp än vad de flesta tror. Det omfattar inte bara antalet polygoner och massa bloom med bumpmappade ytor. Det är den hela visuella upplevelsen.

Jag tyckte inte Oblivion var så värst snyggt. Designen i allmänhet kändes rätt torr och karaktärerna var asfula. Dark Elves såg mer ut som förvuxna smurfar, för att inte tala om hur stela alla var när man pratade med dem. Sen har vi spel som Doom 3 och Quake 4 där dom går så överstyr med ljus och reflektioner så jag kan se min egen spegelbild ur en rostig gaffel. Smaklöst.

World of Wacraft må inte vara så långt fram på teknikfronten, men Blizzard porträtterar en väldigt egen visuell stil i spelet som märks av mycket tydligare i Burning Crusade. Det får en personlighet som lyfter fram grafiken längre än bländande DX10 effekter. Och såna spel har ju en tendens att åldras mycket bättre än de som bara hakar efter de senaste effekttrenderna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004

GeckoYamori sade precis allt jag ville säga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Jag tycker grafiken ofta är oviktig. Det är upplevelsen som gör att jag gillar det. Hur smart alla små saker är uppbyggda, alla smådetaljer i själva spelkänslan (som att kameran reagerar naturligt) och framför allt animationer i många spel. Att det är ett bra "flyt" i spelet är nog det viktigaste för mig.

Dur ru - dum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Re: Grafiken i ett spel är väl inte allt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Kan någon svara på varför det är sånt fokus på grafiken i ett spel när man minst borde lägga lika mycket fokus på handling, nyskapande koncept, AI, speltid osv?

Varför skulle snyggt grafiskt utseende innebära att man inte lagt mycket tid även på handling och spelidé? Det finns inget motsatsförhållande mellan "snyggt" och "roligt" som vissa inbillar sig. Det handlar om resurser och budget. Vissa projekt har mer pengar än andra, vilket innebär att man kan lägga pengar både på koncept och utseende.

Grafik är för övrigt mer än bara bumpmapping och skarpa texturer. Det är välgjorda miljöer, animationer, enhetlig grafisk design m.m. Allt detta ÄR en viktig del i för att dras in i ett spel, att känna hur man kommer till en annan värld.

Något som ofta är avtändande för spelkänslan är ju t.ex. dåliga animationer, något som folk lätt glömmer ju faktiskt hör till grafik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Kungen av dåliga animationer måste vara Morrowind. Hela spelet kändes som en dockteater.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Jag tycker design och concept går före "effekter" i spel om vi pratar rent grafiskt. Det handlar om att man antingen köper "grafiken" eller inte, dålig grafik som endå har en bra design och är tight conceptmässigt slår ofta ett snyggt spel som är spretigt på fingrarna.
så länge designen känns logisk på något sätt för spelaren så köper den detta, vilket gör en bätre upplevelse enligt mig. (logiskt kan också vara att det är helt ologiskt, men på ett logiskt sätt, ja bara så ni inte missuppfattar mig och tror att jag menar att spel skall vara helt realistiska).
sedan som sagt så är ett spel lika bra som sin svagste punkt, så man måste få allt "fungerande" om AI: gör att imersionen försvinner så kommer det ta bort mkt bra av spelet.
Helt enkelt: det är klurigt som sjutton att göra spel.

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Jag tycker inte heller att det betyder allt - men det är en stor del av helhetsintrycket

Ett spel som är ett bra exempel på det är S.T.A.L.K.E.R som har en mycket bra atmosfär och stämning och kanske inte den hypermodernaste bästa grafiken

Alla delar är viktiga för mig i ett spel

allt från AI till GUI

Har varit på detta forum på tok för länge...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Back in the box
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeckoYamori

Jag tyckte inte Oblivion var så värst snyggt. Designen i allmänhet kändes rätt torr och karaktärerna var asfula. Dark Elves såg mer ut som förvuxna smurfar, för att inte tala om hur stela alla var när man pratade med dem. Sen har vi spel som Doom 3 och Quake 4 där dom går så överstyr med ljus och reflektioner så jag kan se min egen spegelbild ur en rostig gaffel. Smaklöst.

World of Wacraft må inte vara så långt fram på teknikfronten, men Blizzard porträtterar en väldigt egen visuell stil i spelet som märks av mycket tydligare i Burning Crusade. Det får en personlighet som lyfter fram grafiken längre än bländande DX10 effekter. Och såna spel har ju en tendens att åldras mycket bättre än de som bara hakar efter de senaste effekttrenderna.

Själv tycker jag tvärtom, Jag anser att Oblivion och DOOM 3 har en utmärkt balans mellan avancerad grafik och estetiskt tilltalande dito.

Till skillnad från WoW som misslyckas kapitalt på bägge punkterna.

Däremot så är grafik inte särskilt viktigt för mig... Men usel 3D grafik från mitten av 90-talet som i t.ex. Playstation 1 spelen triggar min kräkreflex. Däremot så kan jag utan problem sitta och spela Nes eller Master System... Eller varför inte Armor Attack på min Vectrex.

Hellre snygg 2D än ful 3D.

"Neeeein! Inte stjäla dyrbart krigsmaterial från Guderian." -Weeblie lever sig in i MaLos HOI3 spelande...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2005

Jag lirar fortfarande StarCraft och har inte tröttnat på det ett dugg, fastän det är sjukt utdaterat grafikmässigt, men det är nästintill fulländad spelkänsla och ja, allt annat är så jävla bra helt enkelt. Fastän det är över 10 år gammalt nu. :S

Några andra helt sjukt grymma spel är ju annars Final Fantasy 7,8 och 9 till Playstation 1. Grafikskt fulare spel får man leta efter (förutom filmerna som är grymt söta ) men storyn är riktigt grym och man bryr sig verkligen om karaktärernas levnadsöden osv. Asså för er som inte spelat FF själva är det antagligen svårt att förstå men det är ta mig fan de bästa spelen som någonsin gjorts, just för att man inte fokuserat på att göra dem snygga utan lyckats med att skapa en så jävla grym helhetskänsla med allt annat. Karaktärerna känns så äkta och man lär verkligen känna dem, handlingen är påkostad och berör osv. Ah fy fan, blir så nostalgisk så jag får nog dra igång playstationet igen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2007

Gafiken tyker jag inte är så viktigt, men storyn i RPG-spel mitt favoritspel är fortfarande "legend of dragoon" till ps1, funktionaliteten alltså det ska inte va så omständigt i spel som "AoE"(fram till och med tvåan med exp. sen blev det bara jobbigt) och fysiken i FPS-spel är desto viktigare.

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Jag tycker inte heller att det betyder allt - men det är en stor del av helhetsintrycket

Ett spel som är ett bra exempel på det är S.T.A.L.K.E.R som har en mycket bra atmosfär och stämning och kanske inte den hypermodernaste bästa grafiken

Alla delar är viktiga för mig i ett spel

allt från AI till GUI

Stalker har ju hypermodern grafik men annars stämmer väl det överens med det jag tänkte säga.

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
?????
Registrerad
Okt 2003

Graffikken är allt! är det ingen bra graffikk så är inte spelet heller bra så är det och kommer alltid att vara:rolleyes:

Nä tycker det är förstor fokus på graffiken numera vilket är tråkigt.

jag är helnöjd med spel så som Doom1 eller Gammla konsol spel.
och det tror jag dom flesta andra är också bevisar bara att pixel aktiga spel kan ändå vara mycket roligare än spela med dunder graffik.

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:Asus GTX 1060 3GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
För mig är grafiken en stor del till varför jag spelar.

hatar äldre spel och konsoller...mår illa av dålig grafik...ungefär som en B-film..

Antar att du är född på 90 talet?

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Grafiken är inte allt men eftersom det kommer mer avancerad hela tiden så kan nog vissa bli lite bortskämda. Själv tycker jag det kan vara hur kul som helst att plocka fram något gammalt spel och lira bara för nostalgins skull

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

för mej är grafiken definitivt inte allt.
super grafik med ytterst lite story och spelglädje samt att spelet typ håller nån dag,imponerar inte på mej.
enligt mej så slår simpla spel som tex hearts of iron vilket spel som helst på marknaden som har super grafik och då utav anledningen att det är ett spel som håller LÄNGE och är definitivt värt att köra om igen när man har klarat ut det..likaså manager spel,stategi spel(civilization osv) m.m,slår allt som finns på marknaden just nu enligt mej,kass grafik ja,men spelglädjen och hållbarheten finns där.

har inget emot bra grafik och jag välkomnar spel som kombinerar spelglädje,hållbarhet och grafik,mycket varmt.

enda spel som jag kan komma på just nu som har en fin kombination är oblivion...där kombineras bra story,bra grafik och hållbarhet och för att inte glömma spelglädje,värt att spela en gång till när man har klarat ut.

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Som sagts tidigare, spelmässigt betyder egentligen inte grafiken ett dugg annat än att anrättningen kanske ser mer aptitlig ut = trevlig, men även säljande.

MEN samtidigt rör vi ju oss mot virtuell verklighet, i extrem; "holodeck", och då är en ständigt förbättrad grafik bara ett led i detta.

DESSUTOM så ger en väldigt bra grafik en annan typ av gameplay, en slags cineastisk gameplay dvs att det känns som att man medverkar i handlingen i en film typ snarare än att man bara sitter och spelar ett spel. De genrer som tjänar mest på den saken är utan tvekan äventyrsspel och sims.

SLUTLIGEN handlar det bara om att skänka avkoppling, förnöjsamhet, roa osv och då spelar det faktiskt mindre roll HUR man bär sig åt bara folk uppskattar det. The skys the limit vad gäller saker som man kan fantisera ihop för att förhöja en spelupplevelse

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GBDDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2016Ed. VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3200MHz/cl15 950Pro 1080Ti 11GB H₂O
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB DDR3@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(AptX HD, LDAC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

För mig så har inte grafiken någon betydelse i fps spel.Det är gameplayet som gills.Tycker inte om Bf och cs.Älskar däremot Ut2004.Fart och fläkt och härligt gameplay.

I ett rts spel har man hellre en sjuhelvetes spelkänsla än bra grafik,Typ Tidiga c&c och ra 1 och 2. Men sen när generals kom så försvann all spelkänsla.

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flera mil ut i någon skog
Registrerad
Jul 2006

Grafiken i ett spel är absolut inte allt och absolut inte det viktigaste.. men snygg grafik i ett FPS-lir höjer upplevelsen enormt. Mer än man tror.

i7 4770K @4,3 GHz | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | Corsair Vengeance 16GB
Burson Conductor -> Fostex TH900