"Crysis får mig att må illa"

Permalänk
Melding Plague

"Crysis får mig att må illa"

Det ovanligt hypade pc-spelet Crysis dominerar nyhetsrapporteringen. Genom att använda Directx 10, utnyttja flerkärniga processorer och 64-bitars binärer lovar utvecklarna att skapa någonting alldeles extra. Men pågår ett fult spel bakom kulisserna? Detta är temat i veckans krönika.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte annat än hålla med om att det är fult, speciellt detta med 32 vs 64 bitar. Stödet för quadcore skulle väl komma först i "riktiga" spelet?

Permalänk

ush, man blir ju nästan lite sur... hatar allt fulspel.

Visa signatur

:: Gigabyte P35-DS4 iP35 :: Q6600 @ 3,2 :: Corsair 4GB DDR2 PC-6400 :: Gainward GTX 460 GS 1GB:: Western Digital 150GB RaptorX 10000rpm, 500GB 7500rpm :: Corsair HX 620W :: Cooler Master STC-T01 :: razer Barracuda AC-1 ::
Razer Tarantula & Logitech G500

Permalänk

Men detta med Demot och Retail kan inte stämma. Titta bara på de flesta som har quad core utnyttjar en kärna och 30% av den kärnan. Då skulle man lika gärna haft en AMD 3400+ och spela med en sådan processor och ett 8800GTX utan att processorn flaskhalsade. Det går inte ihop.

Helt klart är det något fel. De kommer givetvis att ordna till med någon form av patch. Eller så har Crysis vart lite väl snabba i flabben lite för fort.

Far Cry gick bra och var bra för sin tid och bättre optimerad till dåvarande komponenter än vad Crysis idag är. Då återstår en fråga som jag vill ha svar på:

Varför kan Gametrailers.com, De på olika mässir spela Crysis, High - DX9, AA aktiverat @ 2048*1536 och spela det hackfritt?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Albin har helt rätt, som vanligt. Jag kan inte påstå att jag inte tycker om Crysis, för det gör jag verkligen. Det är ett roligt spel och grafiken är ett fint tillskott. Men eftersom Microsoft har hjälpt till att hypa spelet måste man ju misstänka något.

Hursomhelst är det grymt dåligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, VI får se dock hur crysis funkar när de kommer använda alla kärnor. Men Crysis överhuvudtaget är överskattat, Finns fler spel där ute som är bättre och som kommer snart kommer vara bättre, Crysis är ett sånt spel jag personligen hade inte köpt hårdvara för att få maxa(t.ex Quad coren köpte jag mest för renderings program osv). Men iallafall bra skrivet.

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Varför kan Gametrailers.com, De på olika mässir spela Crysis, High - DX9, AA aktiverat @ 2048*1536 och spela det hackfritt?

Detta har jag också funderat på...

Permalänk
Medlem

Håller med krönikören - känns verkligen som "fult spel".

Återstår väl trots allt att göra den slutgiltliga sågningen till fullversion kommer, men om inget förändras till det är det verkligen dåligt gjort av Crytek och andra inblandade parter. Åtminstone en bra grej att det är så lätt att knäcka deras påståenden om dx10 vs dx9 osv...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vad som än händer med 64bitar och quadcore är det en liten skitsak i jämförelse med att Crytek gått in och sänkt DX9-läget i spelet för att få det att framstå som att DX10 är mycket bättre. Fulare än så blir det nog inte.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jo, blev väldigt besviken också på spelet. Spelet tillät mig enbart att köra på Low, inget annat. Sen använde spelet min P4 HT 3.0GHz max 72%. Oftast 60-70%.

Sen verkar det vara hyffsat dåligt optimerat. Massor av folk har prestanda monster till dator och ändå kan dom inte köra i den grafiken och upplösningen CryTek lovade för ett halvår sen. De sa att en 8800GTX, Dual Core Processor, 2GB RAM kommer kunna köra spelet i 1920x1200. Det verkar inte som det.

Jo, visst, de har också sagt att spelet är före sin tid, men det ska ändå vara spelbart på högsta eller näst högsta. Sen är det ännu sämre att de lovar något och sen inte uppfyller det.

Jag håller verkligen med krönikan. Det är väldigt fult gjort.
Jag såg i princip ingen skillnad mellan Direct X 9 Very High och Direct X 10 Very High.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Varför kan Gametrailers.com, De på olika mässir spela Crysis, High - DX9, AA aktiverat @ 2048*1536 och spela det hackfritt?

lirade dom eller va det inspelade filmer?

inget större problem att fixa rullande filmer oavsett bildinställingar skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det ett demo, så sprid inte rykten som senare kan vara falska vid den riktiga releasen. Jag tycker att det är dålig stil av er. Vad som helst (nästan) kan hända, de kanske lägger till very high för dx9 gamers vid releasen?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning, bra skrivet Andreas

Grymt dålig stil att sänka DX9 faktiskt.
Nu har jag redan bojkottat det hela på grund av den minst lika horribla speltiden, men sänkningen av DX9 ensamt hade vart tillräckligt. Jag håller med krönikören om att som gedigen gamer och entusiast får det en att må illa att det myglas på det sättet. Jag har god lust att bojkotta Crytek rakt av när de på detta sätt visar hur lite spelskapande och spelande betyder för dem... skamligt för en utvecklare måsta jag säga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att just fyra kärnor presterar som de gör. Lezziter har skapat en tråd i forumet om prestandan i demot med diverse system. Där syns som sagt att de som har fyrkärniga processorer har problem!

Annan sak är att Crytek-anställda sagt att demot är som det färdiga spelet. Det kommer alltså inte vara annorlunda! Dvs måste vara en bugg.

Angående kronikan. FarCry var ju inte alls bara grafik. Det var en bra shooter som dock sabbades av alla mutanter. Spelet var visst ganska krävande men man kunde ställa in så det både såg ok ut och gick att spela ifall man satt på bra grafikkort.

Håller dock med att 64-bitar är ren försäljnngssnack. Samma med DX10! Dessutom flyter spelet bättre på XP!!!

Permalänk

Och andra sidan finns det inga bevis för att dom faktiskt sänkt DX9-kvaliteten med vilje, enbart spekulationer. Tänkte säga det innan folk tar det för givet att krönikörens spekulationer är 100% sanna.

Jag som dagligen läser ett flertal Crysis-forum vet att det är skillnad på DX10 och DX9's "hackade" Very High-inställning. Detta ser man självklart inte enbart genom en screenshot, utan om man faktiskt spelar spelet. Det räcker troligtvis inte att se någons frapsade film heller, då kvaliteten i en t.ex. Youtube-film skulle sjunkit extremt jämfört med raw-formatet.

Edit: vill tillägga att eftersom EA stressade Crytek med ett releasedatum, blev inte allt dom tänkt sig klart, innebärande att MEST troligen kommer demot inte alls vara likadant som hela spelet.
Det pratades på Incrysis att det kommer finnas patch ute direkt när spelet släpps.

Permalänk
Medlem

Samtidigt är spelet löjligt dåligt optimerat, kör man i "medium" vilket är ungefär vad de flestas BRA hårdvara klarar ser det inte speciellt bättre ut än vad Far Cry med 1.4-patchen gjorde.

Och Far Cry gick att köra på mycket sämre hårdvara.

Inte ens i "high" blir det riktigt snyggt, det är först i just "very high" som man börjar bli lite impad och där pratar vi diaspel med i stort sett allas datorer. Tala om upplagt för att tvinga fram uppgraderingar .... jag kunde inte ha sålt in det bättre själv ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Blev ju inte riktigt lika snyggt som man hoppades till slut heller:

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att köpa detta spel, men om vad som skrivs här stämmer, och det inte fixas, så har jag andra tankar på att skaffa detta.

Permalänk
Inaktiv

Grafik är inte allt, tål att sägas ytterligare en gång. Antar att det kan tjäna Crysis både väl och mindre väl. Jag har inte spelat spelet/demot så tänker inte uttala mig vad gäller spelkänsla och sådant men en sak är säker. Bra story/spelkänsla/etc kan få en att glömma bort en mindre bra grafikmotor medan snygg grafik absolut inte kan göra ett spel givet att resten är dåligt. Kul dock att vissa tillverkare går i bräschen för grafiken och visar vad som är möjligt eftersom det absolut bidrar till att skapa god atmosfär i spel!

Bra skrivet Andreas! Tog upp mycket som jag absolut inte kände till om situationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Blev ju inte riktigt lika snyggt som man hoppades till slut heller:
http://img149.imageshack.us/img149/7769/comparisonshotxt0mu2....

Synd att det inte blev så snyggt som i preview filmen, men det visste jag att det inte skulle vara, inget spel kan göras så snyggt idag =/

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av induce
Grafik är inte allt, tål att sägas ytterligare en gång. Antar att det kan tjäna Crysis både väl och mindre väl. Jag har inte spelat spelet/demot så tänker inte uttala mig vad gäller spelkänsla och sådant men en sak är säker. Bra story/spelkänsla/etc kan få en att glömma bort en mindre bra grafikmotor medan snygg grafik absolut inte kan göra ett spel givet att resten är dåligt. Kul dock att vissa tillverkare går i bräschen för grafiken och visar vad som är möjligt eftersom det absolut bidrar till att skapa god atmosfär i spel!

Iochförsig. GTA Vice City är ett exempel på ett bra spel som har dassig grafik(även när det var nytt). samma sak med GTA San Andreas.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

En sak som jag vill påpeka är att crytek aldrig påstått att man inte kan köra spelet i dx9 på högre inställning. Det går alldeles utmärkt i singelplayer och man får precis samma fysik som med dx10.

Det dom däremot har sagt är att dx9 kommer inte att erbjuda samma fysik som dx10 i multiplayer. Och detta beror på nått tekniskt mumbo jumbo med att dx10 klarar av mer än dx9 kan på deras servrar utan att det får servrarna att gå på knäna.

Sen att dom disablat very high på demot i dx9 det vet ja inte dock men så är det på multiplayer betan med.

Och som sagt det är en beta och demo vilket inte är det samma som färdigt produkt oftast.

Permalänk
Medlem

Typiskt foliehattar att sitta och gråta över "konspirationer"

Låt folk som gillar crysis spela det så håller ni er bara borta från spelet istället?

Själv tycker jag Far Cry var jävligt roligt och grafiken var inte den primära källan till njutning. Handlingen fattades, men det var som att spela som robinson crusoe med automatgevär. Kul helt enkelt.

Jag vet inte vilka sorters droger ni går på, men om ni mår så illa av det så köp det inte och spela det inte. Hitta inte på Aftonbladet rubriker för att locka läsare.

Crysis demot funkar fin fint på min dator, och jag gillar det som fan. Smyga runt med cloak i buskarna och anfalla på olika sätt med ball fysik är tokroligt. Sen att det inte ser ut som lovat hade jag faktiskt aldrig trott, tror det var koncept art blandat med för ambitiösa ideér som inte var realiserbara, men ändock så är spelet i sin nuvarande form förbaskat roligt.

Är man idiot och går på allt om "DX10" osv.. så får man väl skylla sig själv, ingen JFK eller månlandar konspiration här inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Samtidigt är spelet löjligt dåligt optimerat, kör man i "medium" vilket är ungefär vad de flestas BRA hårdvara klarar ser det inte speciellt bättre ut än vad Far Cry med 1.4-patchen gjorde.

Och Far Cry gick att köra på mycket sämre hårdvara.

Inte ens i "high" blir det riktigt snyggt, det är först i just "very high" som man börjar bli lite impad och där pratar vi diaspel med i stort sett allas datorer. Tala om upplagt för att tvinga fram uppgraderingar .... jag kunde inte ha sålt in det bättre själv ...

ursäkta men jag måst skratta lite... hahahaha

helt otroligt att folk tycker att far cry är snyggare än crysis i medium..
jag kör medium, jag testa far cry igår för att köra lite multiplayer men det va ju int ens i närheten av crysis. tomt o kalt, stela gubbar, fula bilar och otroligt stela o fula vapen..
nåja man får tycka som man vill, jag tycker crysis e snyggt i medium t.om.. i very high riktigt schysst..

du va då mig en svår impad kille, säg ett spel som ser bättre ut med den mängd polygoner crysis har

jag gilla spelet, skönt o slippa alla bioshock konstigheter o så..
väntar dock på far cry 2 som ska bara ha mänsikor o slåss mot..
finaly

EDIT: håller me ovanstående, många ha verkligen gått på alla säljarknep crytech ha använt.. tror ni inte när dom har intel och nvidia som sammarbetsparnet OCH microsoft får dom absolut bästa drivrutinerna och hårdvara för att tex demonstrera cryris?

och där är första bannan, va jag sett på 3 first maps previews är det stor skillnad på svårighetsgrad och storlek på 1a o 3e banan..

Permalänk
Medlem

Grafik är definitivt inte allt, ett bra spel kräver så mycket mer.
Dock är det fult att gå ut och sprida falsk information som ett försäljningsknep.

Det jag har spelat av Crysis tycker jag dock om, och jag hade gärna haft nyare och bättre hårdvara för att få spela det på max. Även om tycker att spelet ser snyggt ut, även på medium inställningar så verkar det i mina ögon även ha en schysst story, och inlevelsen verkar inte vara så tokig den heller.. inte för mig iallafall.
Så kommer jag köpa Crysis? ...förmodligen

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Självklart är dessa halvsanningar, lögner osv fel och oacceptabelt. Samtidigt har jag väldigt svårt att bli chockerad när jag läser sånt här. Det är en bra skriven artikel och det är toppen att den här informationen kommer fram, men det sista stycket i krönikan känns väldigt naivt.
Jag skulle inte vilja må illa varje gång konsumenter blev vilseledda för att nåt företag vill maximera vinsten, då skulle man ju gå omkring och kräkas mer eller mindre konstant.

Permalänk
Medlem

Men ändå får vi nog vänta på den fulla versionen innan vi spyr alltför mycket galla över Crysis. Folk har en tendens att överreagera och så fort något negativt presenteras direkt klanka ner på det.

Det låter ju onekligen inte bra, det kan jag hålla med om. Men vi kan ju i alla fall vänta och se vad som faktiskt kommer att hända med spelet. Sen kan vi ju hoppas på någon form av kommentar och eventuell dementering av dessa påståenden.

Men igen också som några fler påpekade här, vad sitter de på för monsterplattform med hög upplösning och när det flyter så bra och ser så jäkla snyggt ut på mässorna? Är det någon som har koll på det? Har de kommenterat detta själva?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Första nyheten/krönikan på sweclockers som jag inte håller med om för 5öre.

Att trycka upp dx9 versionen till allt på very high genom tweaks är inte alls lika snyggt som dx10 på very high.

Det är rätt stor skillnad.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Första nyheten/krönikan på sweclockers som jag inte håller med om för 5öre.

Att trycka upp dx9 versionen till allt på very high genom tweaks är inte alls lika snyggt som dx10 på very high.

Det är rätt stor skillnad.

THANK YOU..

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Jag är helt nöjd med Demon, lite kort men. Kör allt på medium,1280x1024 och ingen aa, och jag kan fortfarande inte hitta något annat spel med den grafiken.

Mängden buskar och träd som är dynamiskt med ljus och kulor från mitt gevär är i mina ögon bra jobbat.
Även om spelet inte ser riktigt lika bra ut som det gör i previews så är det bästa grafiken på länge, mest pga alla färger.
Börjar tröttna på allt grått. äntligen lite färg!
Dock om allt detta är sant så är det ett fult trick,
men det hindrar inte mig att skaffa spelet.
Plus att alla snackar bara Grafik just nu, finns så mycket annat än grafiken i crysis, fysiken till exempel.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern