"Crysis får mig att må illa"

Permalänk

jäävlar.. fan mer underhållande att sitta kvällen o glo på alla komentarer.. än att såel C:ys demot^^

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk

hardocp.com kom idag ut med en performance och IQ analysis på kommande Gears of War. Och det intressanta är precis som man lite smått kunde vänta sig; noll skillnad i IQ mellan dx9/10 men däremot stora frame rate droppar. Dx10 kommer säkert ge stora möjligheter om några år när korten kan utnyttja det men nu är det ju skräp. Men så brukar det väl vara. Man kan ju hoppas att det kommer nån uppdatering som förändrar situationen...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem

Alltså, vad har vissa för problem?
Verkar som att vissa tar kritiken mot Crysis personligt och går agressivt till angrepp mot personen som har sagt det

Hoppas fulla versionen är bättre än demot.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

Efter att ha läst igenom denna tråd så kan man bara konstatera att Crysis ÄR och BLIR en revolution. Hehe... fast givetvis inte på bästa sätt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det finns en person som kan göra grafikmotorer som är kapabla att prestera riktigt snygg grafik med ruskigt bra prestanda i jämförelse till det visuella. Han heter John Carmack

Se Doom3 när det kom, utan tvekan det snyggaste spelet vid den tiden, och jag kunde tillochmed spela det på mitt gamla Geforce 4 Ti 4200. Inte superhöga inställningar men det fungerade!

ID Software och OpenGL ftw!

Jag tycker Valve lyckats grymt bra också. HL2 ep2 flyter hur bra som helst på mitt 6600GT med allt på högsta.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

jo gamla grafikort i all ära, men det finns ju bara såå långt man kan optimera.
Jag menar vill man ha mer mer grafik ja, då tar det några månader innan priser, hårdvara etc. stabiliseras.

Dock tycker jag att gfx på 3-4 tusen borde klara av de senaste spelet, men vill man att ens spel skall hålla 1 år framåt, jag då bygger man in massa extra detaljer som kan användas med tiden då hårdvaran hunnit ikapp.

Permalänk

Jag tror vi kan vänta oss mycket mera sånt här. Spel idag är såpass avancerade att de tar mycket lång tid att programmera och skall fortfarande kosta 400 kr. Nvidia har hjälpt Crytek för att de vet att den fantastiska grafiken kommer att trissa folk att köpa bättre och dyrare grafikkort vilket kommer ge dem investeringen mångfalt tillbaka... its pure business...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jag tycker Valve lyckats grymt bra också. HL2 ep2 flyter hur bra som helst på mitt 6600GT med allt på högsta.

Flyter må det göra men snyggt är det då inte tyckte jag och kan då absolut inte jämföras med crysis.. se bara första banan typ när man är nere i grottorna.. det skriker verkligen "phong" om aliensen och ser ut som om allt är av plast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Det kuligaste av allt är att nvidia fuskar till sig ca 7% högre prestanda i crysis demot genom att försämra bildkvaliteten.

Döp om crysis.exe för att få rätt resultat och full kvalitets rendering.

källa: http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

Jag tycker det som nämts tidigare inte är så fult, men det där är tamefan riktig fult! Det borde i stå i någon changelog eller så. Men sedan får man vara lite källkritisk också, och vänta tills någon annan testat samma sak.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Det kuligaste av allt är att nvidia fuskar till sig ca 7% högre prestanda i crysis demot genom att försämra bildkvaliteten.

Döp om crysis.exe för att få rätt resultat och full kvalitets rendering.

källa: http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

Nvidia brukar ju som regel ha sämre bildkvalité än Ati i samma inställningar. Nu har Nvidia fått sämre kvalité än sig själva.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

suck

jaja skit bra demo tycker jag ivargefall besta demot jag spelat på flera år.

förövrigt så är både vista och Dx10 över recklamerat men vist kan man hoppas på mera godis när orginalet släpps har redan kört demot
4 gånger;) kul att rulla stockar å mosa fienden eller fälla träd i huvudet på dom hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du är 1% av marknaden - folk som skiter i vad för värde produkterna har och bara köper det bästa de kommer åt. Fullständigt idiotiskt IMHO men jag klagar inte, är ju ni som betalar mycket av det jag skulle få betala annars.

Personligen finns det betydligt bättre saker att kasta bort pengarna på anser jag, om man nu bestämt måste spendera pengar bara för att.

Bara för att korten inte blir snabbare betyder det inte att utvecklingen inte går framåt. Flest poäng i 3dmark är inte det enda man kan mäta utvecklingen i.
Priserna är nog bättre nu än för ett år sen ska du se. 8800GT verkar vara ett riktigt bra kort och krossa skiten ur allt annat nvidia har att komma med atm. (självklart beroende på vad man är ute efter och i vilken prisklass man föredrar) Det är utveckling det.

Jasså, så vad vill du ha ut mer av ett grafikkort än prestanda? En sock-värmare? Eller kopp-hållare kanske?

Spana runt på vad folk har för system här på swec så ser du att väldigt många sitter med just 8800gtx som än kostar runt 5000:-. Spelar man mycket och är insatt i det så vill man ju självklart ha det bästa som går att få tag på. Är man en fattig student och har annat att prioritera också, ja då får man väl köpa något sämre budget-kort för mindre pengar. Jag förstår inte varför man skulle vara en idiot för att man köper det bästa? Har man pengar, så varför inte?

3dmark skiter jag fullständigt i. Köper jag ny hårdvara så köper jag det bästa så det håller så länge som möjligt i de moderna spelen.

Och ang 8800GT så får jag väl åter igen säga dig att det inte tillför någon som helst ny prestanda för oss som vill ha något nytt. Det är snarare en fördel för de med mindre pengar som inte har råd med gtx/ultra. När värsting-korten kommer som baseras på samma teknik så kan vi snacka om hur grymt det är.

Edit: Bleh, jag kanske missförstod det där första. Beror på hur du menar Med bästa grafikkort menar jag iaf det man kan få ut mest prestanda av. Det behöver nödvändigtvis inte vara det allra dyraste, om det va så du uppfattade det. Klock-möjligheter, mjukvara och dylikt har ju självklart en stor roll i det hela också. Modell spelar liksom större roll än tillverkare.

Naä, ursäkta offtopic. Nu ska jag sova!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Jasså, så vad vill du ha ut mer av ett grafikkort än prestanda? En sock-värmare? Eller kopp-hållare kanske?

Spana runt på vad folk har för system här på swec så ser du att väldigt många sitter med just 8800gtx som än kostar runt 5000:-. Spelar man mycket och är insatt i det så vill man ju självklart ha det bästa som går att få tag på. Är man en fattig student och har annat att prioritera också, ja då får man väl köpa något sämre budget-kort för mindre pengar. Jag förstår inte varför man skulle vara en idiot för att man köper det bästa? Har man pengar, så varför inte?

3dmark skiter jag fullständigt i. Köper jag ny hårdvara så köper jag det bästa så det håller så länge som möjligt i de moderna spelen.

Och ang 8800GT så får jag väl åter igen säga dig att det inte tillför någon som helst ny prestanda för oss som vill ha något nytt. Det är snarare en fördel för de med mindre pengar som inte har råd med gtx/ultra. När värsting-korten kommer som baseras på samma teknik så kan vi snacka om hur grymt det är.

Edit: Bleh, jag kanske missförstod det där första. Beror på hur du menar Med bästa grafikkort menar jag iaf det man kan få ut mest prestanda av. Det behöver nödvändigtvis inte vara det allra dyraste, om det va så du uppfattade det. Klock-möjligheter, mjukvara och dylikt har ju självklart en stor roll i det hela också. Modell spelar liksom större roll än tillverkare.

Naä, ursäkta offtopic. Nu ska jag sova!

Jag sa inte att man var någon idiot, utan att det var idiotiskt. Du ger ju bort pengarna gratis. Uppenbarligen finns det ju olika sätt att se på det varav min åsikt är att man klarar sig lika bra idag på ett billigare kort i praktiken.

Saker som jag räknar till utveckling är bl.a. (förutom prestanda) ljudnivå, värmeutveckling, drivrutiner och pris.

Hade det varigt ljudsystem hade jag själv kunnat tänka mig lägga betydligt mer på det - eftersom utvecklingen inte går lika fort. Men på grafikkortsmarknaden, där kortet är kasst innan man ens fått användning för det och dessutom kostar bra mer än vad det är värt känns inte så lyckat att lägga pengar på. Crysis må kanske vara ett undantag men normalt behöver man aldrig det bästa för att spela spel med bra inställningar och flyt.

Att många på swec. har det bästa ser jag inte riktigt som något argument, många köper det allra bästa helt i onödan. Nödvändigt att betala mer än dubbelt så mycket för en processor som är 200-400 MHz snabbare t.ex...

Är det en arbetsstation (och då något som kräver en del, typ 3D-modellerare eller renderingsburk) alternativt om man är bill gates så visst, men särskilt många av dem har vi nog inte här på swec.

Att crysis är så krävande för att det ska "växa med tiden" känns också rätt meningslöst. Med tiden så kommer spelet bli dötrisst för de flesta. Antagligen för att alldeles för mycket tid av utvecklingen av spel går till grafiken och inte till spelkänsla/spelglädjen samt storyn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Iochförsig. GTA Vice City är ett exempel på ett bra spel som har dassig grafik(även när det var nytt). samma sak med GTA San Andreas.

När du säger det så, Rockstar Games är en av de få som gör stora titlar och satsar stenhårt på spelupplevelsen, fysiken osv. i GTA 4 har man ju inte lagt ner allt för mycket på grafiken, utan fysikmotorn och material osv... Man har gjort något annorlunda och gett världen liv, istället för att göra den snygg.

Men sen har de ju förbättrat grafiken ganska mycket också. Men det kommer nog att bli extremt härligt spel.

vad jag tycker = "Crysis får mig att må illa"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Att crysis är så krävande för att det ska "växa med tiden" känns också rätt meningslöst. Med tiden så kommer spelet bli dötrisst för de flesta. Antagligen för att alldeles för mycket tid av utvecklingen av spel går till grafiken och inte till spelkänsla/spelglädjen samt storyn.

Mjaa. Jag håller med dig om att utvecklingen av grafikkort handlar om mer än prestandan. Prisdropparna är av stor betydelse för marknaden, absolut! Men är du inte lite väl hård i slutet? Jag tänker nog låta hela spelet komma ut innan jag dömmer dem för att de missat story/spelkänsla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag sa inte att man var någon idiot, utan att det var idiotiskt. Du ger ju bort pengarna gratis. Uppenbarligen finns det ju olika sätt att se på det varav min åsikt är att man klarar sig lika bra idag på ett billigare kort i praktiken.

Saker som jag räknar till utveckling är bl.a. (förutom prestanda) ljudnivå, värmeutveckling, drivrutiner och pris.

Hade det varigt ljudsystem hade jag själv kunnat tänka mig lägga betydligt mer på det - eftersom utvecklingen inte går lika fort. Men på grafikkortsmarknaden, där kortet är kasst innan man ens fått användning för det och dessutom kostar bra mer än vad det är värt känns inte så lyckat att lägga pengar på. Crysis må kanske vara ett undantag men normalt behöver man aldrig det bästa för att spela spel med bra inställningar och flyt.

Att många på swec. har det bästa ser jag inte riktigt som något argument, många köper det allra bästa helt i onödan. Nödvändigt att betala mer än dubbelt så mycket för en processor som är 200-400 MHz snabbare t.ex...

Är det en arbetsstation (och då något som kräver en del, typ 3D-modellerare eller renderingsburk) alternativt om man är bill gates så visst, men särskilt många av dem har vi nog inte här på swec.

Att crysis är så krävande för att det ska "växa med tiden" känns också rätt meningslöst. Med tiden så kommer spelet bli dötrisst för de flesta. Antagligen för att alldeles för mycket tid av utvecklingen av spel går till grafiken och inte till spelkänsla/spelglädjen samt storyn.

Håller med.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Fattiga studenter eller seriöst sattsande gamers.. spelar roll!!
Man väljer väl själv...eller?
Det var dags o bygga en ny dator då ja kramat ur det som går av den ja har!!
Klart att ja köper det bättre som finns .. köper ett super clockat GTX. för att ja vill o en fet processor till o speciella gaming minnen från England.. osv + ny vätske kylning..osv. Bara för att ja vill !! (har prioriterat mitt bygge o valt bort semester o annat.. för att få råd.)

Mycket tråkigt att marknadsföring funkar som den gör.. men sånt får man leva med tyvärr..O denna artikel kommer väl knappast o befria oss..

O det är upp till var o en att välja. Eller..?
O ja väljer o köpa Crysis för att ja vill ha dom många timmar av nöje som följer med köpet..
COD4 + UT3 + Crysis blir mina nästa spel inköp. O tänker inte välja bort någon av de spelen för att det finns "Ful" marknadsföring!!

Väljer att prova full ver. innan ja har en åsikt hur det kommer att bli.. Men det är min åsikt..

Permalänk

Tycker det är lite underligt att dom lägger all tid i världen på det grafiska men missar det viktigaste i ett shooter lir.
Grafiskt så är Crysis ett mästerverk men shooter känslan är alldeles för dålig och odistinkt.
För mig så är det faktist första gången ett spel är motiverat att gå så tugnt som det gör, andra nya titlar som kommit och kommer motiverar inte grafiskt den låga fps man får i dagens spel.

Jag tycker också det är riktigt fult att ljuga om att spelet är optimerat för quadro osv.
Men det är tillräckligt intessant för ett köp iaf.

Visa signatur

E.T

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbo90
haha dom videorna som dom vissar är la från Xbox 360 eller PS3
så ni tror man kan få lika snyggt för man har en data.

De är ju något mkt snyggare på konsoller, datorer kommer knappast upp i samma klass som det.

Och det baserar du på?

XBOX 360s grafikchip bygger på ett förra generations high-end atikort. Dvs inte ens i närheten av dagens high end-datorer. Konsoler kommer alltid ha sämre grafik än PC!

Crysis är skitgrymt i alla fall, lätt FPS OTY 2007 IMO, stalker ligger också högt upp.

Permalänk
Medlem

Så går det när man försöker sälja spel utifrån hur det ser ut, och inte hur roligt det faktiskt är. Jag förstår inte varför dom ens ser en marknad för detta. Världens mest populära spel WoW, CS, Wc3, SC och Sims har alla medioker om inte helt värdelös grafik i dagens mått mätt. Visst, när WoW kom så var grafiken snygg, men det är en känsla och inte X antal texturer som gör det snyggt. Folk spelar för övrigt fortfarande Baldurs Gate, Fallout och Diablo2 liksom.

"Överlägsen grafik" är ett för snävt säljargument och kommer aldrig funka just pga av det är för tekniskt, och det gör sig gammalt och värdelöst inom en snar framtid. Vad har spelet när grafiken är bread and butter på marknaden? Det dör på 2 dagar. Just därför är jag inte förvånad över att spel som dessa hypas till sjuka nivåer. Spel som Crysis kommer aldrig sälja bra och ge bra avkastning, det dom kommer tjäna pengar på är donationer från Windows eftersom det får folk att kirra Vista osv. Känns så fult. Har ett inbyggt hat mot sådana här hypes för det är alltid tomt när man synar det. Värsta är att man måste fixa en partition med Vista för att ens syna det.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
Så går det när man försöker sälja spel utifrån hur det ser ut, och inte hur roligt det faktiskt är. Jag förstår inte varför dom ens ser en marknad för detta.

[...]

Har ett inbyggt hat mot sådana här hypes för det är alltid tomt när man synar det. Värsta är att man måste fixa en partition med Vista för att ens syna det.

Jag tvivlar starkt på att du ens testat spelet, och då förstår jag verkligen inte hur du kan häva ur dig så mycket rapakalja i ett och samma inlägg. Crysis må vara både visuellt attraherande (för de som gillar grafiskt, modernt godis) och hypat, men jag det har även en grym spelkänsla och är så mycket mer än ett snyggt skal. Det märker man redan under demots gång.

Det du kallar för enbart en hype och så djupt hatar lär du dessvärre få leva vidare med ett tag. Jag tvivlar starkt på att Crytek överger CryEngine2 i första taget. Motorn är extremt kraftfull - det visar inte minst det första spelet (Crysis ja) baserat på denna. Ljus-, skugg- och fysikeffekter är på topp, men som sagt, den behöver ytterligare tid på sig att mogna (buggfixas/tweakas/optimeras/förbättras - helt enkelt vidareutvecklas).

Att du inte ser en marknad för spelet och Crytek är bara sorgligt. Man undrar ju om du inte är helt blind eller bakom flötet? De kommer sälja licenser hit och dit på CryEngine2 och det har redan visat sig att den medföljande editorn är mycket kraftfull. Modifikationerav spelet bör det således inte råda någon brist på.

Jag säger som många andra; vänta och se om Crytek kan leverera vad de lovat - och låt oss se vad Crysis har för övrigt innehåll innan ni yttrar er!

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Och det baserar du på?

XBOX 360s grafikchip bygger på ett förra generations high-end atikort. Dvs inte ens i närheten av dagens high end-datorer. Konsoler kommer alltid ha sämre grafik än PC!

Crysis är skitgrymt i alla fall, lätt FPS OTY 2007 IMO, stalker ligger också högt upp.

Vilken verklighet lever du i? Du kanske skulle köpa en 360 innan du kommenterar om nåt du inte vet nåt om
Jag har varigt en PC fanboy hela livet, och är det fortfarande. Men fakta kvarstår att nästan alla spel till 360n ser otroligt mycket bättre ut än motsvarande spel på PC.
Det spelar ingen roll vad man tar för spel som exempel, och att det bygger på förra generationens ati-chip betyder inte ett dugg. Det är en maskin som till 100% är byggd för spel och grafik, till skillnad från en dators delar som måste funka med allt och annat.

Även om ditt grafikkort är mer advancerat än 360ns grafikchip så har din dator inte ens i närheten av samma kompatabilitetstuning, din processor kanske segar efter, dina minnen kanske är en gnutta för långsamma, ditt moderkort kanske suger, ditt nätagg kanske är dåligt, ditt ljudkort kanske inte ens existerar?
360'n är till 100% sammansatt för spel, från processor, ljudkort, minnen till grafikchip. Det är anledningen till varför de spelen fortfarande är snyggare än nåt på PC.
Iallafall kopplat till en HDTV, av nån anledning ser allt bättre ut på en HDTV (även en dator) än på en datorskärm, LCD or not

Visst fan är Crysis snorsnyggt, men det är 1 spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag sa inte att man var någon idiot, utan att det var idiotiskt. Du ger ju bort pengarna gratis. Uppenbarligen finns det ju olika sätt att se på det varav min åsikt är att man klarar sig lika bra idag på ett billigare kort i praktiken.

Saker som jag räknar till utveckling är bl.a. (förutom prestanda) ljudnivå, värmeutveckling, drivrutiner och pris.

Hade det varigt ljudsystem hade jag själv kunnat tänka mig lägga betydligt mer på det - eftersom utvecklingen inte går lika fort. Men på grafikkortsmarknaden, där kortet är kasst innan man ens fått användning för det och dessutom kostar bra mer än vad det är värt känns inte så lyckat att lägga pengar på. Crysis må kanske vara ett undantag men normalt behöver man aldrig det bästa för att spela spel med bra inställningar och flyt.

Att många på swec. har det bästa ser jag inte riktigt som något argument, många köper det allra bästa helt i onödan. Nödvändigt att betala mer än dubbelt så mycket för en processor som är 200-400 MHz snabbare t.ex...

Är det en arbetsstation (och då något som kräver en del, typ 3D-modellerare eller renderingsburk) alternativt om man är bill gates så visst, men särskilt många av dem har vi nog inte här på swec.

Att crysis är så krävande för att det ska "växa med tiden" känns också rätt meningslöst. Med tiden så kommer spelet bli dötrisst för de flesta. Antagligen för att alldeles för mycket tid av utvecklingen av spel går till grafiken och inte till spelkänsla/spelglädjen samt storyn.

Beror helt på prioriteringen då ja. I min värld är det smartare att uppgradera grafikkort när dom är som snabbast och nyast, så man inte behöver uppgradera det igen knappt ett år senare för att kunna lira det senaste med het grafik. Därför ser jag ingen vits med att köpa ett nytt grafikkort idag.

Att köpa ett grafikkort för dubbelt så mycket för 200-400mhz extra kan ju lätt vara värt det i min mening. Det beror helt på vart gränserna för prestandan går. Det går ju oftast att klocka iaf 50-70mhz till på det också. Så där tjänar vi ju fortförande en hel del fps jämfört med de billigare sämre modellerna.

Att många på swec har dyra grafikkort är ju ett tecken på att folk som spelar mycket gärna köper det bästa. Likadant är det i alla liknande communitys, så det måste ju vara ett tecken på att det är lika vanligt som folk med budget-kort? Hade dom inte sålt så hade det inte funnits någon vits med att tillverka dom.
Märker du inte av allt snack och skryt så fort de nya snabba grafikkorten kommer ut? Forumet fylls ju av trådar och inlägg på nolltid där folk snackar om sina nya värstingar.

Sen att det skulle vara meningslöst att göra Crysis framtidssäkert grafikmässigt förstår jag inte heller. Folk kommer ju köpa det i flera år, och i samband med teknikutvecklingen så blir vi kräsnare hela tiden. Om det fortförande är bland de finaste spelen efter 2-3 år så är ju det bara ekonomiskt positivt för utvecklarna, iom att fler människor blir spel-intresserade hela tiden. Sen är det ju alltid kul att ha något man kan pressa sin hårdvara i. För en gångs skull handlar det inte om ett snyggt men dåligt optimerat spel som tex Oblivion. Nu får man ju verkligen valuta för pengarna man lägger ut på hårdvaran känns det som.

Hur spelet sen är att spela är ju en smaksak. Jag tycker gameplayet i Crysis är det bästa på länge. Sen har vi ju sandboxen som kommer hålla oss roade en bra tid framöver, om inte med andras verk, så kan man ju skapa vad man vill själv.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det här är rekord för antal poster på kortast tid för en Sweclockers krönika? Om jag räknat rätt blir detta nummer 355 i ordningen.... tydligen ett rätt känsligt ämne för många...

Permalänk
Medlem

Mycket läsvärd artikel men jag måste lägga in en brasklapp

Citat:

Spelet var ett medelmåttigt standard-fps som inte tillförde något nytt...

går ju inte att hålla med om.
Far Cry var ett 7jäkla bra fps som inte var 100% linjärt som precis alla andra och gav en härlig frihetskänsla och oöverträffad omspelbarhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
De kommer sälja licenser hit och dit på CryEngine2 och det har redan visat sig att den medföljande editorn är mycket kraftfull. Modifikationerav spelet bör det således inte råda någon brist på.

De inte bara kommer sälja licenser, de säljer redan en i månaden vilket är max för att de ska hinna ge respektive utvecklare support Jag tror och hoppas att det kommer komma många fina spel av cryengine oavsett om man gillar just crysis eller inte...

Tycker det mest imponernande med crysis är att det inte bara förbannat snyggt utan så öppet. Det är ingen konst med dagens shaderteknik att göra jävligt snygga spel bara man håller ner polycounten. Crytek har lyckats med båda utmaningarna utan att kompromissa, vilket är helt outstanding. I det avseendet är det verkligen "next gen". Gameplaymässigt har det skett en utveckling också...om än inte lika stor...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem

Riktigt fula gubbar och gummor där på crytek. Företag gör allt för pengar men man borde verkligen straffa dem på något sätt.

Nu känns det som att varför ens bry sig om crysis nu, bättre att skaffa det om 2 år eller så när man kan köra i sin native upplösning på höga inställningar och mycket kantutjämning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shutin

Far Cry var ett 7jäkla bra fps som inte var 100% linjärt som precis alla andra och gav en härlig frihetskänsla och oöverträffad omspelbarhet.

Måste instämma. Far Cry var knappast något mediokert FPS i mängden.
Det var snyggare än något man tidigare sett, hade en helt ny AI som aldrig tidigare skådats, samt fysik och ljuseffekter etc som var helt makalösa.
Dessutom en gigantisk spelvärld med nästan oändlig viewdistance, som man kunde ta sig igenom på ett hyfsat ickelinjärt sätt.

I övrigt en intressant artikel om allt fulspel som tydligen försigår.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shutin
Mycket läsvärd artikel men jag måste lägga in en brasklapp

går ju inte att hålla med om.
Far Cry var ett 7jäkla bra fps som inte var 100% linjärt som precis alla andra och gav en härlig frihetskänsla och oöverträffad omspelbarhet.

Min mening är att Far Cry visserligen var ganska kul att springa runt o leka i, men som spel hade det inget som höjde det över mängden (utöver grafiken då kanske). Nån som ens kommer ihåg vad det var för story?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Men är du inte lite väl hård i slutet? Jag tänker nog låta hela spelet komma ut innan jag dömmer dem för att de missat story/spelkänsla.

Det var menat rent generellt vad gäller dagens spel. Crysis har jag bara snabbtestat så där vill jag inte kommentera känsla m.m.
Jag har förhoppningar fortfarande, FarCry gillade jag tills dess att monstrena kom och förstörde spelet helt. Förväntar mig ungefär samma från Crysis Kul spel tills monstrena/aliens dyker upp.