Permalänk
Medlem

Konfigurera dator själv hur?

Jag vill konfigurera en dator själv. Jag har blivit tipsad om www.komplett.se och www.compless.com.

På komplett har dom massor med olika baspaket man kan utgå från. Hur vet jag vilket baspaket jag bör utgå från? Ett annat problem är att jag itne vet något om vilket moderkort jag bör ha.

Jag vill ha en dator med:
Core 2 Quad core processor
4 GB RAM
billigt grafikkort

Jag blir glad för alla tips. Tips om konfiguration, tips om vilket baspaket jag bör utgå från eller tips om annat.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Men har du testat Kompletts och Datorbutikens konfiguratorer så slipper du bygga själv men du kanske vill bygga själv?

Annars hjälper vi gärna med de delar du skall köpa.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle prova med www.itel.se , där kan man göra ett eget Intel eller AMD packet

Denna datorn blir nog bra...

Asus P5B-PLUS S-775 iP965 ATX Audio GbLAN SATA Raid 2x1394 1395:-

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4Ghz S775 Boxed 2595:-

Corsair XMS2 Xtreme 4GB(4x1GB) DDR2 800Mhz 1795:-

3.5" Serial ATA Samsung 320GB 16MB Cache S-ATA2 NCQ Tyst!
750:-

PCI-Express Albatron GF 8500GT 256MB PCI-E VGA+DVI+TV-Out 795:-

Totalt Pris: 7330 kr

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk
Medlem

Tack RedRot. Det ser ut som passande komponenter! Vad ska jag ha för nätverkskort, processorkylning och chassi?

Jag har hittat en annan dator som ser bra ut och är färdigbyggd på http://shop.compless.com/index.php?p=utforska&artid=35749&sor... . Hur verkar den vara? Är den byggd så att inte moderkortet eller processorkylaren eller annan "lågprofil-komponent" blir flaskhals?

Jag kan ju inget om såna här saker så jag är verkligen glad för er hjälp.

Frågan är alltså i första hand vad ni tycker om Complessdatorn. Om jag kan köra på den. Eller om jag bör byta ut någon del eller köpa annat paket pga dålig design eller bottlenecks i kylning, moderkort, nätverksaggreggat, gud vet vad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anter
Tack RedRot. Det ser ut som passande komponenter! Vad ska jag ha för nätverkskort, processorkylning och chassi?

Jag har hittat en annan dator som ser bra ut och är färdigbyggd på http://shop.compless.com/index.php?p=utforska&artid=35749&sor... . Hur verkar den vara? Är den byggd så att inte moderkortet eller processorkylaren eller annan "lågprofil-komponent" blir flaskhals?

Jag kan ju inget om såna här saker så jag är verkligen glad för er hjälp.

Frågan är alltså i första hand vad ni tycker om Complessdatorn. Om jag kan köra på den. Eller om jag bör byta ut någon del eller köpa annat paket pga dålig design eller bottlenecks i kylning, moderkort, nätverksaggreggat, gud vet vad.

Där finns redan nätverkskort inbyggt i moderkortet, där finns också cpu kylning = BOX....:P

Ett antec sonata III chassi skulle nog kunna vara bra.

Visa signatur

Cpu [ intel Q6600 @ 3ghz ] Minne [ 4gb pc6400 corasair ] Moderkort [ gigabyte DS3 ] Grafikkort [ HD3870 ] Hdd [ 250GB, extern 500gb ] Skärm [ HP w2207h ] Tgb [ Logitech G15 ] Mus [ Logitech G5 ] Ljud [ Creative 5.1 ]

Permalänk
Medlem

Cool. Jag gör alltså bättre i att köra på det paketet (och få det färdigbyggt och testat) än att köpa complesspaketet?

Nu är mitt musfinger en halv millimeter från köpknappen på itel...

Permalänk
Medlem

får man fråga vad du skall ha datorn till? inget spel antar jag då du inte vill ha nåt bra grafikkort =P, tycker det vore klokt att investera i ett kort för runt tusenlappen iaf så du kan spela om du känner för det.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Jag kommer använda datorn till att jobba med databaser och beräkningar. Jag har en annan dator som jag använder till allt möjligt annat musik/spel/underhålling. Den här datorn behöver inget ljudkort och inget grafikkort.

Med dvd-läsare, nätverkskort och Antec Sonata chassi kostar paketet RedRot föreslog 9900 kr.

Paketet på Compless kostar 7900 kr.

Complesserbjudandet ser lockande ut. Finns det några nackdelar med det? Ska jag köra på det eller finns det gömda flaskhalsar i erbjudandet (moderkort, kylning...)?

Permalänk
Medlem

kör hellre med 2*2gb minnen så du kan uppgradera sedan utan att behöva byta ut.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |