Partitionera och installera två OS

Permalänk
Medlem

Partitionera och installera två OS

Tja!

Letat runt på forumet men inte riktigt funnit vad jag letar efter.

Det är såhär att jag vill partitionera min hårddisk och sedan installera XP och Ubuntu. Vill ha en startsekvens där jag kan välja vilket OS jag vill starta i.

Hur går jag tillväga? Några tips på partitioneringsverktyg, freeware? Nåt jag bör tänka på?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Re: Partitionera och installera två OS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lopan

Hur går jag tillväga?

Några tips på partitioneringsverktyg,

freeware?

Nåt jag bör tänka på?

1. installera Windows på en partion, 10-20GB kanske mer om du spelar mycket. 2. gör en FAT32 partion (spara plats för Ubuntu, 5GB minst, 10 är lagom) 3. installera Ubuntu.

de inbyggda räcker.

ja, delvis.

att sätta upp rätt partioner vis Ubuntuinstallationen så Windows inte försvinner. det är dock mycket lätt att göra rätt, och jättelätt att göra det om man tar det lite lugnt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Men hur gör jag för att skapa en ny partition på hårddisken? Har just nu bara en partition med XP installerat på.

Permalänk

Starta upp med Ubuntus LiveCD och starta programmet GParted (Alt-F2 och skriv in gksudo gparted). Där kan du lätt ändra omkring bland dina partitioner.

Jag vet inte hur det ser ut just nu (längesedan jag använde en Ubuntu LiveCD) men ovanstående borde fungera. Annars får du starta en terminal och köra följande (vilket kräver att du är ansluten till internet):
sudo apt-get install gparted

Sedan är det bara att köra det första igen.

Om det inte fungerar kan du ladda ner en GParted-LiveCD här:
http://gparted-livecd.tuxfamily.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lopan
Tack för svaret. Men hur gör jag för att skapa en ny partition på hårddisken? Har just nu bara en partition med XP installerat på.

Kolla denna guide,!

Jag gjorde detta och det funkar topp

>>Ubuntu+XP, Dualboot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av longhorn
Kolla denna guide,!

Jag gjorde detta och det funkar topp

>>Ubuntu+XP, Dualboot

Jag hakar på en fråga i den här tråden. Jag skulle vilja köra dualboot med xp och Mandriva. Grejen är den att Mandriva redan är installerat.
Skiljer sig "min" guide mycket från hur det kommer se ut när jag ska göra det?
http://apcmag.com/5459/dualboot_ubuntu_and_windows_xp

Det är egentligen inte hela världen om det inte gör det eftersom jag kan börja om från början och köra in xp först och sedan installera mandriva.

Meeeeen... vari ligger utmaningen i det? (Säger han som har petat med linux i sammanlagt 5 timmar varav 4 utav dom har känts som att ha hamnat i skärselden.)
Sålänge jag inte pajar min dator helt på att försöka så kan jag tänka mig att testa, man lär ju sig alltid något.
På det här omständliga sättet frågar jag alltså bara om det kan tänkas fungera överhuvudtaget?

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk

Jag har c: där XP ligger nu som är på 60GB, 40GB ledigt. Skulle nu vilja installera Ubuntu där hur gör jag då?

Måste jag använda ett externt program som Partition Magic eller Gparted för att förbereda en partition där för linux?

Eller görs detta vid installationen av Ubuntu?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Gparted är liksom en del i ubuntus installations program så partioneringen är inget problem .
.

Permalänk

OK, ska prova då! Men hur är det med MBR numera ska den skrivas över med GRUB, eller?

Funderar även på om man skulle installera det där senaste som man kna installera Ubuntu som ett program i windows utan att nånting förstörs, men då undrar jag hur blir det?? Kan man uppdatera drivisar i ett sådant Ubuntu? Ladda hem saker, program m.m. och installera?

Nån som vet?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Vill du köra det som "linux som ett program i windows" är det nog virtualisering du tänker på, alltså att man kör som en virtuell dator i ett fönser exempelvis med VirtualBox. Då behöver man inte tänka på partitionering och sådant utan det skapas en virtuell hårddisk i Virtualbox. Men man förlorar ju en del prestanda genom att köra flera OS samtidigt.

Själv så installerade jag först windows, sedan ubuntu och vips så fick jag automatiskt dual boot med grub. Har själv inte testat med virtualbox. Funderar dock på att lägga in virtualbox i ubuntu så jag kan köra WindowsXP i ett eget fönster så jag inte behöver starta om datorn för att växla OS. Ett tips är att testa med livecd först så du ser att linux verkligen funkar innan du lägger in det skarpt.

EDIT: Jag har förresten fått en del windowsprogram att fungera i ubuntu med hjälp av Wine och med bra prestanda men tyvärr är det bara vissa program som funkar på det sättet. Försöker köra så mycket som möjligt riktiga linux-program som ersätter windowsprogrammen istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
OK, ska prova då! Men hur är det med MBR numera ska den skrivas över med GRUB, eller?

Funderar även på om man skulle installera det där senaste som man kna installera Ubuntu som ett program i windows utan att nånting förstörs, men då undrar jag hur blir det?? Kan man uppdatera drivisar i ett sådant Ubuntu? Ladda hem saker, program m.m. och installera?

Nån som vet?

Jo du kan göra allt som går att göra normalt i Ubuntu, det enda som inte funkar om du installerar så är acpi, strömsparning och sånt. Men det blir segt, mycket segare än en normal installation, speciellt på en väldigt fragmenterad ntfs partition.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.