Ny fläkt från Noctua

Permalänk
Melding Plague

Ny fläkt från Noctua

Tillverkaren Noctua har snabbt höjts till skyarna av entusiaster världen över. De har i dagarna lanserat en ny 120-millimetersfläkt som är inriktad på att vara tyst men som fortfarande har god prestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Tboc Razor för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Den ser vacker ut. Mycket möjligt att jag tar den i nästa 120mm köp.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

synd att den har så¨ful färg

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

130kr är ett vettigare pris än 200kr för en chassisnurra, nu får vi bara se hur pass den presterar jämfört med tex Nexus.

Permalänk
Medlem

Kulörkombinationen heter lingonvecka?

Permalänk
Medlem

Blir nog fortfarande att köpa nexus fläktar till chassit. Men kanske man köper denna till CPU kylaren Thermalright Ultra-120 Extreme. Kan nog bli en bra kombination :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Ser mycket intressant ut!

Visa signatur

Intel Q9450 - Thermalright ultra 120 extreme + 2 fläktar - 8Gb Mukshin Redline PC1000 - Gainward geforce 8800GTX - 2st 320Gb Samsung spinpoint + 2st 500Gb + Thermaltake Toughpower 850W - CM Stacker 830 - Gigabyte X48 DQ6 - Windows Vista X64
Primär skärm: Sony GDM FW900 24" @ 1920x1200 85Hz
Sekundär skärm: Dell 1905 FP 19" @ 1280x1024 60Hz

Permalänk
Medlem

Två sådana får det bli!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
synd att den har så¨ful färg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Kulörkombinationen heter lingonvecka?

Tyst med er, Noctua-fläktar e ju jättevackra

Tycker faktiskt att den här fläkten ser ganska häftig ut med dom där jacken i bladen, lite köttkniv över det hela

PS. wee mitt första nyhetstips (som gått igenom iaf )

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Vad är taggarna te?

Permalänk
Medlem

Fint. Sådana får det bli till mitt paket!

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Blir nog fortfarande att köpa nexus fläktar till chassit. Men kanske man köper denna till CPU kylaren Thermalright Ultra-120 Extreme. Kan nog bli en bra kombination :).

jag har lite annan kombination:) ultra 120extreme+noctua på ena sidan+nexus på andra sidan:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vad är taggarna te?

Antagligen någon aerodynamisk funktion, dvs ökat flöde/minskad ljudnivå för oss kunder, förhoppningsvis både och.

EDIT: Eller kanske för att du lättare ska kunna använda datorn till att skiva gurka?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Vi kan nog förvänta oss något nära 200. "Referenspriset ligger på cirka 130 kronor exklusive moms"

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moloch
jag har lite annan kombination:) ultra 120extreme+noctua på ena sidan+nexus på andra sidan:)

Den kombination verkar vara rätt intressant den med :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Bra design men byt färg för fan! Har man ingen fönster i lådan så är det ju ingen fara. Fast om fläkten hamnar runt 200kr så är det endå inget att ha. Nexus 120mm är både bra, tysta och billiga tex. Då får man två fläktar för samma pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Bra design men byt färg för fan! Har man ingen fönster i lådan så är det ju ingen fara.

Tänk då jag som vill byta ut originalfläkten i Tuniq Tower till en Noctua. Visserligen ser jag inte fläkten men det är störande att veta att en rosabrun fläkt kyler min cpu

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
rosabrun

Beige och vinröd!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

130:- + moms blir ca 163:-

Jag håller mig till Nexus även i fortsättningen lite drygt 70:- är inte kattskit direkt

Permalänk

noctua

Tycker att mina noctua fläktar gör ett grymt bra jobb, tysta rackare dom där. Små sugen på en NF-S12 på min Thermalright Ultra-120 E.

Spela stor roll hur fläktarna ser ut!? inte dom vackraste men iaf, dom gör sitt jobb det är huvudsaken!

http://www.minhembio.com/sterne/146608/

Visa signatur

Q6600 @3.2ghz | GA-965P-DS4 | 4x1gb Corsair PC6400C4 XMS2 DHX | EVGA 8800GTS 320MB @662/1629/2020 | Corsair HX620w |Windows XP-32 / Windows vista -64 (dual boot)

http://www.minhembio.com/sterne/146608/

Permalänk
Avstängd

Mm det är inte så supersnygga färger på Noctua-fläktarna. Men de är tysta och flyttar mycket luft. Dessutom så ser man dem ändå inte i den lådan jag har. Så för min del har färgen ingen betydelse.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Bra design men byt färg för fan! Har man ingen fönster i lådan så är det ju ingen fara. Fast om fläkten hamnar runt 200kr så är det endå inget att ha. Nexus 120mm är både bra, tysta och billiga tex. Då får man två fläktar för samma pris.

Sant det du säger men en stor skillnad är att nexus 120mm fläktarnas luftflöde ligger på 36,9 CFM. Noctuas nya ligger på 54,3 CFM. Skillnaden är hela 47% i luftflöde.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vad är taggarna te?

Enligt Noctua så ska jacken skapa virvlar i luften för att bryta upp luftströmmen och därigenom minska ljudet från själva luften.

Hacken är vad jag förstått även placerade på olika avstånd från kanten för att skapa ljud med olika tonlägen istället för ett enda starkt ljud i ett tonläge

Eller något sånt iaf står mer om det på Noctuas hemsida för dom som vill sätta sig in i det.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
synd att den har så¨ful färg

Does it really matter?

I annat fall kan man ju måla om den själv

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ajaj inte taggar nu också. CPUfläkten gav mig ett blödande jack i fingret. Den här lär ju ta med sig hela fingret.

Permalänk
Medlem

Trevligt.
Gillar Noctuas fläktar, tysta och effektiva. Inte så mycket mer att be om när det gäller fläktar tycker jag. Lite dyra kanske, men värt det om man frågar mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Bra design men byt färg för fan! Har man ingen fönster i lådan så är det ju ingen fara. Fast om fläkten hamnar runt 200kr så är det endå inget att ha. Nexus 120mm är både bra, tysta och billiga tex. Då får man två fläktar för samma pris.

Noctuas fläktar, tysta och effektiva utan dioder, krom eller annat blingbling. Det säger iallafall mig att de inte är gjorda för att beundras utan för deras funktion, och för funktion så är estetiskt tilltalande inte ett krav. Precis som att fönster i plast inte är att föredra framför aluminium även om en så liten mängd inte gör någon egentlig skillnad rent prestandamässigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Trevligt.
Gillar Noctuas fläktar, tysta och effektiva. Inte så mycket mer att be om när det gäller fläktar tycker jag. Lite dyra kanske, men värt det om man frågar mig.

Noctuas fläktar, tysta och effektiva utan dioder, krom eller annat blingbling. Det säger iallafall mig att de inte är gjorda för att beundras utan för deras funktion, och för funktion så är estetiskt tilltalande inte ett krav. Precis som att fönster i plast inte är att föredra framför aluminium även om en så liten mängd inte gör någon egentlig skillnad rent prestandamässigt.

men om dom nu inte är till för att beundras varför då inte helt svarta som andra fläktar är?.

Kan inte Sweclockers göra ett test med dom mest omtyckta fläktarna. Jag vill se om Noctuas fläktar verkligen är så satans mycket bättre än tex nexus som är så pass mycket billigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan&lng=en

Här står det lite vilken situation som är bäst för de två olika fläktarna. Men tror ni att det är NF-P12 man alltid ska ha om man söker bäst prestanda till både chassi och CPU?

Permalänk
Medlem

har en noctua i min xbox, hur tyst som helst, och då kyler den även bättre än vad original fläkten gör.