Radeon HD 3850 med agp?

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 3850 med agp?

Många blev förvånade när AMD tillkännagav att agp-versioner av sina nuvarande Radeon HD 2400 och Radeon HD 2600-grafikkort lanserades. De kommer dock inte enligt rykten att bli de sista till agp-plattformen som fortfarande är en relativt stor marknad.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Länge leve AGP...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk
Medlem

Hur nödvändigt är det att para ihop ett sånt här till valfri processor som fanns på AGP-moderkortens tid?

Permalänk

Onödigt att utveckla agp kort ju, kostar ju knappt någonting att köpa ett uppgraderingspaket istället. Vad ska man med ett bra agp grafikkort till när man har en kass processor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Onödigt att utveckla agp kort ju, kostar ju knappt någonting att köpa ett uppgraderingspaket istället. Vad ska man med ett bra agp grafikkort till när man har en kass processor?

En X2 CPU duger gått och väl till dagens grafikkort. Att CPUn är en flaskhals är väldigt överdrivet.

Och AGP användarna är väldigt många faktiskt så det är en bra marknad för Ati.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Onödigt att utveckla agp kort ju, kostar ju knappt någonting att köpa ett uppgraderingspaket istället. Vad ska man med ett bra agp grafikkort till när man har en kass processor?

Som det stod i nyheten:
"De kommer dock inte enligt rykten att bli de sista till agp-plattformen som fortfarande är en relativt stor marknad."

Och där har du svaret. Om det finns en marknad så varför inte utveckla kort till dem? Jag ser inte att nVidia har något 8800-kort i den delen. Vilket betyder att AMD har större marknadsdelar där...

Permalänk
Medlem

x2 tror jag man behöver klocka för att den inte skall flaskhalsa tbh

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
x2 tror jag man behöver klocka för att den inte skall flaskhalsa tbh

Sitter med min dual Opteron klockat till 3 GHz för tillfället ... mmm, tror det blir stor risk att den flaskar ... NOT

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

uppgraderinspaket, billigt?

tänk på dem som har fina grejor till pci, ljudkort wifi, tvkort, hur dyrt blir det inte då?

och så sitter man på en ati 9800 pro, hmm uppgradera billigt så kan man spela åtminstone mellan inställning i de flesta spel

edit: menade att de flesta uppgraferinspaket bara har pci E, och överdrev lite men Palla byta mobo, på den gamla skiten

Permalänk
Avstängd

Processorer flaskhalsar väldigt sällan numera. Och jag tänkte precis nämna alla som sitter med 939 moderkort som vill ha mer kräm, deras processorer har nog inga större problem att dra fördel av ett sånt grafikkort jämfört med ett gammalt 9700 eller x800.

Permalänk
Medlem

Ja, processorn är antagligen ingen stor flaskhals, köper man detta kort är det i höga upplösningar, höga grafikinställningar.
Hursomhelst är kortet antagligen overkill för dem flesta som köper det, men marknaden finns där, så varför inte lansera ett värsting AGP-kort? Givet att man ska

Står att det behövs dubbla 4-pins efters kortet är såpass strömhungrigt, men detta är till viss del att AGP bara klarar av att leverera 35W, jämfört mot PCI-E som klarar av 75W.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
uppgraderinspaket, billigt?

tänk på dem som har fina grejor till pci, ljudkort wifi, tvkort, hur dyrt blir det inte då?

och så sitter man på en ati 9800 pro, hmm uppgradera billigt så kan man spela åtminstone mellan inställning i de flesta spel

edit: menade att de flesta uppgraferinspaket bara har pci E, och överdrev lite men Palla byta mobo, på den gamla skiten

Håller med, att uppgradera från AGP är inte alls så värst billigt. (mest p.g.a. att man måste byta både moderkort, processor, minne och grafikkort samtidigt).
Börjar bli lite sugen på ett nytt grafikkort och kikade för skojs skull vad det skulle landa på, observera att jag här valde i princip det billigaste man kunde för att få en upfattning om var det skulle starta.

Nytt moderkort: ca 700 (bland det billigaste p35 baserade jag hittade)
Ny processor: ca 700 (en billig pentium E2xxx (corebaserad dualcore))
Nytt minne: ca 700 (för 2Gb ddr2 cl4)

Då är vi redan här uppe i dryga 2000 för att överhuvudtaget få möjligheten att uppgradera grafikkortet!
Lägg till grafikkortet på det så har man en 4-4500kr för ett rätt bra grafikkort.

Det här är alltså i princip det billigaste man kan komma undan (om man vill ha ett 8800GT/HD3850/70) med den processorn vill man ju gärna ha ett moderkort som kan klocka upp den så den blir konkurrenskraftig också, och helst tar man väl en av de värre corebaserade processorerna också, eller helst en quad för framtiden.

Skulle gärna köpa HD3850 AGP, men befarar att min processor kommer att flaskhalsa lite väl mycket, synd att det inte finns modernare processorer till S478! (då hade man iaf kunnat behållt minnet och moderkortet en stund till!).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Skulle gärna köpa HD3850 AGP, men befarar att min processor kommer att flaskhalsa lite väl mycket, synd att det inte finns modernare processorer till S478! (då hade man iaf kunnat behållt minnet och moderkortet en stund till!). [/B]

hehe men en Ht fungerar ju prima än^^

Permalänk
Medlem

Antar att en Amd "winnie" 3500+ är för slö för att det ska vara lönt att köpa ett sådant kort?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Sen när var 4000kr mycket för att uppgradera nästan hela datorn? Klaga på tiden då en vettig processor kosta 2500kr istället..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

Idioter som är så fattiga.

Aqualize: 1 varning utdelad, du har blivit tillsagd förr.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att nytt nätagg är ett måste för dom som måste upgradera

Jag sitter fortfarande på agp och jag har då inte råd med 4/5 tusen för att upgradera

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g1sk3n
Idioter som är så fattiga.

Var kom det ifrån ? Alla kanske inte prioriterar som du.
å jag tror knappast en 3500+ @ 2.8~ (kan bli lite tungt å få den dit dock), men en 3700+ @ 3GHz klarar det utmärkt såvida det inte är överdrivet med fysik i spelet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g1sk3n
Idioter som är så fattiga.

Vadå e du rik eller ...

PS: säker bor du fortfarande hos mamma o pappa .. haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g1sk3n
Idioter som är så fattiga.

Du kan vara en idiot.

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g1sk3n
Idioter som är så fattiga.

Jag älskar dig. <3

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

Tillbaka till Topic kanske?

Har funderat på o köpa nytt o gå ifrån 478 men det enda som egentligen inte flyter på är ju grafiken, så varför uppgradera allt...
Sitter på en Prescott på 3,6Ghz och 2gb minne, och har inte sett så stor skillnad till de lägre klockade C2D så det känns motiverat, förutom så man kan köpa nytt grafikkort dvs.
Ska bli intressant o se om det kommer några tester som visar vad de nya AGP korten kan göra åt ett gammalt system.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Inaktiv

4000 kronor kan väl absolut inte klassas som mycket för en uppgradering av de flesta komponenter. Förr i tiden, inte så länge sedan, så var datorkomponenter betydligt dyrare.
Men är väl bra för de som sitter med sina åldrande s939-system, som kanske inte flaskar åt detta kort i normala upplösningar, och lever i dåtiden.... (nu kommer jag flamad av folk säkert )

Permalänk

nice en så skulle vara fint fast jag får väll börja köra på änu högre uplösning då, i 1024 hackar allt men i 1600x1200 flyter allt, men ja om ett x1950pro är för bra för cpun så ärla det där änu mer för bra. men det kanske kan hjälpa upp fpsen i crysis, inga pris spekulationer?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

De flesta skulle hamna närmare 4500 kr som lägst pga frakt, pris skillnader eller andra skäll för att de inte har möjlighet att får det lägsta priset. Om man sedan tar det som mitrix också tog upp att det flesta vill ha bättre grejer när de ändå skaffar sig ett bra grafikkort så blir det genast mera.

Runt 1000 kr för ett klockvänligare moderkort med kanske extra finneser
Core2Duo E6750 verkar vara den processorn som många siktar på.

Då hamnar vi mellan 5500 - 6000 kr i medeltal pga tidigare nämnd skäll.
Vill de ha Quad så blir det ca 6500 kr

Jag tog priserna ur minnet och jag var ändå ute efter ett medel pris som det flesta skulle hamna av olika skäll istället för ett minimum.

Permalänk
Medlem

Jag antar att detta kan rikta sig till Internet-caféer där det kanske är billigare att köra på AGP än att behöva köpa allting nytt, priserna stiger gärna iväg och AGP har fortfarande inte nått sitt tak för prestanda i bussen.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte direkt påstå att jag är förvånad eftersom det finns en hel del AGP-plattformar i bruk fortfarande. Vore ganska dumt av grafikkortstillverkarna att tacka nej till pengar från ägarna av dessa..
Varför skulle man inte kunna spela tunga spel med P4 HT 3,0GHz+ och AMD Atkon64 X2 3800+ och högre? Går ju oftast att klocka upp en bit också ifall det kniper.
Tycker det känns som om jag påpekat detta de senaste 2 åren nu, varje gång det släppts ett nytt "värsting-kort" till AGP.
Olyckskorparna har kraxat om att "AGP är dött, bara skit, kommer inget mer nytt kort". Lär antagligen bli en generation till för AGP också gissar jag.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag som precis beställde ett x1950gt Undra vart de här korten kommer hamna prismässigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frasse_84
Tillbaka till Topic kanske?

Har funderat på o köpa nytt o gå ifrån 478 men det enda som egentligen inte flyter på är ju grafiken, så varför uppgradera allt...
Sitter på en Prescott på 3,6Ghz och 2gb minne, och har inte sett så stor skillnad till de lägre klockade C2D så det känns motiverat, förutom så man kan köpa nytt grafikkort dvs.
Ska bli intressant o se om det kommer några tester som visar vad de nya AGP korten kan göra åt ett gammalt system.

Den här testen på TomsHardware är från början av året och berör X1950 Pro, men den ger iaf en fingervisning om och när processorn är en flaskhals i äldre AGP-system.

http://www.tomshardware.com/2007/02/01/agp-platform-analysis/

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VII Hero <> Ryzen 5600X <> 32GB G.Skill Trident Z <> Gigabyte Radeon RX 6800 <> 2xSamsung 970 EVO 500GB @RAID0 <> 2xWD Black 2TB @RAID0 <> Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd

Mitt moderkort är inte det bästa, men det duger. Skulle nog inte kränga på ett nytt agp kort i första hand - men för andra som har nyare hårdvara förstår jag helt och hållet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.