FRAPS, problem med FPS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2007

FRAPS, problem med FPS!

Tja, har ett registrerat Fraps som inte riktigt fungerar som jag vill, jag är inte så insatt i det och behöver hjälp. Jag har spelat in ett flertal filmer, men samtliga laggar, både filmerna och jag själv inne i spelet när jag frapsar(WoW jag talar om). Har runt 100 FPS vanligtvis och har tagit bort Vsync-inställningen från grafikkortet, fortfarande ingen skillnad. När jag ställer in FPS'en inne i Fraps till exempelvis 30, så sjunker även min FPS ner till 30, skall det vara så? Annars vad är problemet?

Saken är den att när jag sätter FPS-inställningen inne i fraps till över ca 50 så blir FPS'en ostabil, så det fungerar inte heller att höja den för att få en högre FPS ingame.

Någon som kan hjälpa mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Ja, det ska bli så. Fraps fungerar inte riktigt så som alla skulle vilja ha det när det gäller den fps-saken, utan den sätter en fps-limit även på spelet för att få det att stämma med filmen du spelar in.

Att fps:en blir ostabil kan jag dock inte förklara. Använder du Vista? Kör du med senaste versionen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schweden
Registrerad
Nov 2005

Att FPS:en blir ostabild kan ju bero på att FRAPS drar en del resurser.

Bara gissning.

Neun und neunsich.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005

Att ha flera processorer eller kärnor är att föredra, och sedan att man spelar in till en annan hårddisk än där spelet ligger (ej annan partition, då får skrivnålen jobba lika mycket). Då ska du nog slippa ojämnheter i alla fall.

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2007

Har vanligt XP home, Dual core(dock bara en hårddisk), och använder version 2.9.1 av Fraps. Har just nu filmerna sparade till en mapp på skrivbordet, för att jag fick just det tipset med att man inte skall spara film-filerna i samma mapp som fraps ligger.

Men problemet är ju egentligen inte FPS'en utan snarare ''lagget'' som kommer oavsett vilken FPS jag ställer in på i inställningarna, detta är lite mysko enligt mig. Detta i sig leder i och för sig till att FPS'en vobblar eller vad man skall kalla det, den går upp och ner emellan 28-34 ungefär om man ställer in den på 30. Det ända stadiet där den inte direkt vobblar alls är på 25 fps, men då är FPS'en så låg att man inte kan spela flytande alls, vilket är ett problem det med.

Tack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004

På grund av att den laggar efter beror enbart på en punkt, Din HD skriv hastighet.

För att igentligen klara av att skriva i mer en 30 FPS så krävs en raid array av HD's för att få någrolunda resultat.

Speldator: i7-8700k, 16GB DDR4, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2007

Om man typ har en bärbar hårddisk med en del minne som räcker till ett antal film-filer, skulle man inte kunna spara in filerna från Fraps där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004

om det är en USB disk nej, högsta hastigeten är 40 MB/s och det räcker inte tillräckligt, om det är en raid-array disk över firewire så kanske den klarar 80MB/s så jo då lär du få bättre prestanda.

Men som sagt va, största prestanda delen när det gäller fraps och alla andra liknande program är just HD'n.

Speldator: i7-8700k, 16GB DDR4, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Vad har en standardhårddisk på 7200 RPM för read/write i megabyte egentligen? Har alltid undrat över hur snabb den är jämfört med andra komponenter i datorn.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Vad har en standardhårddisk på 7200 RPM för read/write i megabyte egentligen? Har alltid undrat över hur snabb den är jämfört med andra komponenter i datorn.

http://www.hdtune.com/ , kan nog hjälpa dig.

*edit
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Intel i7 6700k - Corsair H115i - Asus Maximus Hero VIII - Corsair DDR4 3000MHz Vengeance LED - Asus Strix GTX 1080 Ti - Corsair RM750x - Asus ROG Swift PG279Q - Samsung 840/850/960 - Corsair Obsidian 750D - Asus Xonar Essence STX - Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vem vet?
Registrerad
Jul 2001

Vilken upplösning spelar du in i?
Av egen erfarenhet så klarar inte en vanlig 7200RPM disk med att spela in i 1920+

Vad har du förövrigt för hårdvara, du nämnde att du hade en DualCore iaf vilket är ett steg i rätt riktning

Edit: Såg också att du inte har senaste versionen 2.9.2, iof är det inte några viktiga uppdateringar mellan 2.9.1 - 2.9.2. Men det är ju gratis att uppdatera efter man köpt det så det är ju bara att testa

[CPU] Intel i7 8700K [Mobo] ASUS ROG Strix Z370-I
[Ram] 2x8GB G.Skill Trident Z RGB [GPU] ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti OC
[Kamera] Nikon D7100 [Objektiv] Tokina 11-16/2.8, Tamron 17-50/2.8, Tamron 90/2.8, Tamron 150-600/5-6.3