bytat RAM minne, datorn hittar inte den...

Permalänk

bytat RAM minne, datorn hittar inte den...

hej

Idag så tryckte jag in 1 gig RAM från Kingstone. Men datorn hittar inte den utan visar istället dom gamla inställningarna som lyder:

x 512 mb
x 512 mb
x 256 mb
x 256 mb

512'orna sitter i dom blåa "facken" och 1 gigen sitte ensam i en av dom svarta. Igentligen så skulle det ha stått:

x 512 mb
x 512 mb
x 1 gb
x --- (inget)

På fodralet står det: 1GB PC2 (?)

Finns det någon som också har drabbats av detta eller är jag den första ?!

Tacksam för snabb-hjälp!!

PS. det är en HP (!)

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Säkert har det nåt med att göra att man måste trycka på F1 eller liknande när datorn startar upp. Då brukar den "uppdatera" inställningarna.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

Njaaaa...... trycker jag på just "F1" så kommer jag bara in i BIOSEN... Kanske du kan förklara det lite bättre ?

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Mm.. Om du kommer in där så borde du kunna spara inställningarna. Men "syns" minnena "rätt" i BIOS?

Om datorn klagar att minneskonfiggen är ändrad så brukar F1 eller annan F-knapp brukar vara en bekräftelseknapp, så när man trycker på den så sparas de nya inställningarna och datorn laddar in OS:et.

Kanske denna sida kan hjälpa lite mer: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=bph03886&...

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

bra sida å tack så mkt för återsvaret (!), men tyvärr så står där inget om när datorn "hänger sig" med dom gammla RAM inställningarna. Tyvärr så vågar jag inte "återställa till orginal inställningar" för att jag inte har någon star-knapp längre... Vilket innebär att om datorn dör så kommer jag alldrig få igång den mer...*snyft*. Typ finns det inget programm som kan fixa snåthär ?

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Hedersmedlem

Athlon 64:an klarar inte att köra med tre minnen, tyvärr blir du tvungen att antingen ha två eller fyra minnen om det skall fungera

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Athlon 64:an klarar inte att köra med tre minnen, tyvärr blir du tvungen att antingen ha två eller fyra minnen om det skall fungera

NEEEJJJJ!! DU måste skojjjja ?! går det att lägga in 256 MB minne då som det sista..? 256'an är inte av samma märke som något annat RAM-minne..

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN
NEEEJJJJ!! DU måste skojjjja ?! går det att lägga in 256 MB minne då som det sista..? 256'an är inte av samma märke som något annat RAM-minne..

Går inte, köp ett 1GB kingston minne till.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

hmm, det får bli å tänka på............ Så här går det när man köper en HP, Hewlett packard.............

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Har inget med att det är en HP. Men man måste skaffa minnen som följer jedec standarden.. dvs. cas 3-3-3-8..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

nä men hp valde att sätta in detta i deras ***, men jag tackar såklart så mycket för hjälpen !! :D:D:D

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Det går visst att köra med 3 ram-minnen (även om det inte är att rekommendera). Datorn kan dock vara lite kinkig med vilken placering av minnena som ska användas och du kan behöva göra vissa minnesinställningar manuellt för att få systemet helt stabilt. Prova flytta om minnena och testa igen. Och testa återställa bios inställningarna, påverkar inte starten av din dator (inga problem att få igång datorn utan startknapp heller).

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

hade det varit min dator och jag var tvungen att köra med fyra stickor hade jag kört 1024+512+256+256

Permalänk
Hedersmedlem

Att de inte går att köra med tre är inte bara Athlon 64:ans förtjänst, utan även moderkortets utformning/chipset/implementation, så gör som någon nämnde köp ett GiB till

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lungre
Det går visst att köra med 3 ram-minnen (även om det inte är att rekommendera). Datorn kan dock vara lite kinkig med vilken placering av minnena som ska användas och du kan behöva göra vissa minnesinställningar manuellt för att få systemet helt stabilt. Prova flytta om minnena och testa igen. Och testa återställa bios inställningarna, påverkar inte starten av din dator (inga problem att få igång datorn utan startknapp heller).

Nä men om jag återställer BIOSEN så återställs min inställning som gör att datorn startar direkt som den får ström. Och om något skulle gå fel när jag startar och man blir tvungen att stänga av den så hamnar den i "koma"

Jag vet inte hur man skulle få igång den igen och bara skulle inte orka med att "tjuvkoppla" den igen.....

(finns det några knep hur man ska koppla dom?)

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Har du en fungerande resetknapp i fronten kan du flytta över den till power-on på moderkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Har du en fungerande resetknapp i fronten kan du flytta över den till power-on på moderkortet.

På det skalet som jag har nu så finns det en sån knapp, men den är riktad mot ett annat moderkort. Minns inte vad det hette med det va gult Det jag har nu e grönt och har en helt annan "anrodning" när det gäller dom knapparna o.s.v

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Athlon 64:an klarar inte att köra med tre minnen, tyvärr blir du tvungen att antingen ha två eller fyra minnen om det skall fungera

jag kör 3 minnen på mitt nuvarande Asus A8N32-SLI Deluxe. Athlon 64 3700+

dock 939. vet inte om det skiljer sig imellan dom å am2 dock.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F