Ingen 2,6 gigahertz Phenom innan 2008

Permalänk
Melding Plague

Ingen 2,6 gigahertz Phenom innan 2008

Enligt källor hos moderkortstillverkare kommer AMD inte att lansera en 2,6 gigahertz-modell av sin kommande Phenom X4-processor innan året är slut.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Går väl endå att klocka dom?

Billigt förresten. Dra bara till med ett par bra, billiga, tysta och kalla grafikkort nu amd så är ni med i matchen

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

de där priserna är väl ändå inte till slutkund? blir väl lite markup till försäljarna oxo

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk
Medlem

Nice chassi AntooNzor

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Tycker priserna är för höga faktiskt. Man får en Q6600 strax över 2000 kr och jag tror personligen inte 9500 eller 9600 modellen är snabbare än den, men kommer ändå kosta en bit mer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tycker priserna är för höga faktiskt. Man får en Q6600 strax över 2000 kr och jag tror personligen inte 9500 eller 9600 modellen är snabbare än den, men kommer ändå kosta en bit mer.

Jag håller med, men vi får se vad priserna går ner till, kan ju vara så att Q6600 priserna går upp bara för att dem kan det.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

65 Nm???

"Anledningen till varför AMD inte kan hålla den ursprungliga planen är problem relaterade till övergången till en tillverkningsprocess på 65 nanometer."

Intel ska släppa sin 40nm cpu om några veckor medan AMD inte ens har fått ut sin 65nm cpu påmarknaden. Snacka om att vara efter. KK nästa för AMD.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Re: 65 Nm???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Intel ska släppa sin 40nm cpu om några veckor medan AMD inte ens har fått ut sin 65nm cpu påmarknaden. Snacka om att vara efter. KK nästa för AMD.

Ehh... jo?

Det finns 65nm från 3500+ upp till 5200+

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Om ni är lite pålästa så är mest AMD ute för att finansiera med dessa prollar till deras 45nm - där räknar dom med att få ut lite mer.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Re: 65 Nm???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
"Anledningen till varför AMD inte kan hålla den ursprungliga planen är problem relaterade till övergången till en tillverkningsprocess på 65 nanometer."

Intel ska släppa sin 40nm cpu om några veckor medan AMD inte ens har fått ut sin 65nm cpu påmarknaden. Snacka om att vara efter. KK nästa för AMD.

Jag är inet på något sätt partiskt men konsumenter köper inte en tillverkningsprocess, de köper chip. Den huvudsakliga inkomsten för en tillverkare av processorer är från människor som inet ens vet vad BIOS är, än mindre överklockning.

De som hävdar att intel kan köra sin processorer i högre frekvenser är har för all del en poäng, men den högst klockade processorn som finns på hyllorna har en frekvens på 3 GHz och vi alla vet att de klarar mera. Men då kommer andra faktorer in, man vet inte vad som händer med CORE2 processorer som arbetar under så höga frekvenser om fyra år.

Konsumenter är ute efter den processor som ger bäst prestanda/krona och det är ofta dem som OEM-tillverkarna köper. Då AMD kommit in på OEM-marknaden på ett helt annat sätt nu än för några är sedan så är slaget långt från förlorat.

Intel kommer aldrig kunna döda AMD med en ny process, kanske med nehalem, men inte med detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tycker priserna är för höga faktiskt. Man får en Q6600 strax över 2000 kr och jag tror personligen inte 9500 eller 9600 modellen är snabbare än den, men kommer ändå kosta en bit mer.

Håller med. Borde bli mer för pengarna att köpa Intel om de priserna stämmer. Fast det korrigeras kanske sen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

hehe jag fattar inte det här tjatet om Phenom som är på 65nm när Intel håller på att släppa sin 45nm. AMDs ATI är iaf nere i 55nm vilket är bättre än deras konkurrent Nvidia, på papperet iaf.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

.

Permalänk

nope 65 äre la?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

det är 65nm på 8800GT

Permalänk
Medlem

hur mkt påverkar nm prestandan? lägre engergiförbrukning och kyligare?

Permalänk
Avstängd

Tycker också att priserna är lite höga.

Jag som hade tänkt mig K10 + RD790 + 2*RV670 och 4 GB arbetsminne...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
nope 65 äre la?

65 och enligt en artikel hos the dailytech kommer nVidia satnna på 65 nm ett tag till.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9506

" NVIDIA will continue to cannibalize the GeForce 8000 series as it moves to 65nm silicon across the board. GeForce 8400 will likely be the first to go before the end of the year, as the G86 design is replaced by the 65nm D8M silicon, which was previously called G98.

As 2007 comes to a close, the company will ramp production on ninth-generation components to replace the eighth-generation 65nm parts, D8x. Sound familiar? It should, as NVIDIA is almost exactly replicating Intel's tick-tock strategy of alternate cycles of design and shrink.

Early NVIDIA roadmaps claim D9M, the first ninth-generation NVIDIA component, will replace the GeForce 8500-series lineup. There's no retail designation for these D9x parts, but it would be a safe bet to say these will be the GeForce 9xxx-series cards.

D8M will add PCIe 2.0 support, DirectX 10.1, wider memory controllers (up to 128-bits) and will be based on a 65nm silicon. D9P, the likely 8600-series replacement, adds the same features as D8M, but the memory controller width will top out at 256-bits.

D9E, the enthusiast component slated to replace the GeForce 8800-series, will incorporate all of the features of D9P and add a 512-bit memory bus. NVIDIA is holding its cards close on D9E, and has not provided any other guidance or release date."

Borde betyda att vi kommer få hyffsat varma kort från nVidia framöver.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Känns som om att Phenom inte kommer bli annat än en besvikelse.
Jävligt trist i så fall.
Kan bara hoppas jag har fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Känns som om att Phenom inte kommer bli annat än en besvikelse.
Jävligt trist i så fall.
Kan bara hoppas jag har fel.

Samma här. Känner mig negativ som fan men ärligt talat är det ju inte så mycket som pekar på att Phenom kommer ha något att säga till om mot Yorkfield/Wolfdale eller ens en ett och ett halvt år gammal Conroe.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Intel går lite för fort fram tycker jag, var ska dom ta vägen när dom inte kan tillverka processorer med en mindre tillverknings process?

Ja, man får ju hoppas på att AMD håller i sig till dess.

Permalänk
Inaktiv

Tror detta kommer bli så bra så

Permalänk
Medlem

AMD har 55nm på grafikprocesser medan Nvidia har 65nm, mot Intels 45nm processorchip och AMDs 65nm.

Hela idéen med att Phenom inte kommer över 2,6GHZ som stock är inget att gråta över - det betyder inte särskilt mycket, trots allt. AMD satsar nog mest på att få iväg liven, de är sena som det är redan. Överklockningen gör man ju själv - trodde alla Intel-fanatiker lärt sig det nu då Intel + stock = fail.

Det finns tidigare X2-modeller med 65nm chip, men det är lite andra tekniker som spelar in. Det är inte så enkelt att bara slänga in ett chip på en silikonyta och få en processor bara poffs-sådär - men sedan är det självklart att AMD dragit ut på tiden, som det brukar vara. Men jag tror fortfarande det kommer bli en väldigt lyckad produkt/uppgradering för oss som just nu sitter på en 6000+ som är det fetaste man annars kommer upp på med en AM2-bräda.

Som nämnt så går även Intel för fort fram - det vore mycket klokare av dem att satsa på en 55nm-krets för processorer då ATi redan utforskar den kretsytan just nu, och Intel kommer inte kunna köra på en 35nm krets i närmaste framtiden då det knappt är möjligt, måste komma något och bryta den nuvarande processortekniken som t.ex. optiska processorer, eller vad de påhitten heter. En annan aspekt är ju att utvecklingen av en mindre krets är grymt dyr och blir oumbärligt dyrt för konsumenten att köpa den nya tekniken, även om den kanske inte presterar så mycket bättre än sin föregångare.

Permalänk

men framsteg är alltid framsteg. jag tror att x4orna kommer klocka bättre än dom x2or vi kör på nu

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
men framsteg är alltid framsteg. jag tror att x4orna kommer klocka bättre än dom x2or vi kör på nu

Dom X2:or som finns nu klockar rätt bra. Blackedition 5000+ är uppe i 3.7 Ghz och snokar, på luft

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

För dyrt? Det är väl snarare för billigt. Visst förstår jag Intels marknadsstrategi, och deras resultat är riktigt bra, men jag upplever ändå marknaden som obalanserad. Jag undrar hur länge det kommer att fungera att trollbinda köparna med samma koncept innan det slår bakut. På diverse forum surras det om CPU flaskhalsar, när verkligheten för den absoluta majoriteten in ens kommer i närheten av ett sådant scenario (naturligtvis kastar sig någon frenetiskt in och hävdar att "i mitt fall" gjorde det visst skillnad, utan att inse att endast typ 0,1 % av t o m gamers har jämförbar utrustning i övrigt).

Hur många på detta forumet är egentligen inget annat än passiva åskådare? Personer som sällan är i behov av den prestandan hårdvara som denna erbjuder, men som en engagerad "fotbollspublik" hejar och buar om vartannat beroende på matchresultatet? Det är väl inget fel med det, för hårdvara kan ju rentav vara en kul hobby, men den typ av prestanda som vi tittar på här är ju inte direkt en parameter på hur tekniskt bra eller innovativ en produkt är.

Intel har säkert några nyskapande idéer på gång, precis som AMD tycks söka sig fram emot andra koncept än den gamla vanliga. Det behövs nog en hel del nytänkande. Tidigare inbitna gamers har tröttnat (nya växer ju upp i och för sig) och söker efter annat intressant att pyssla med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Intel går lite för fort fram tycker jag, var ska dom ta vägen när dom inte kan tillverka processorer med en mindre tillverknings process?

Ja, man får ju hoppas på att AMD håller i sig till dess.

Jo, det är ju sant. De vill väl ta så mycket från AMD som möjligt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

När AMD börjar tala om att titta tillbakst på sin historia skall man nog dra öronen åt sig...Kan bara hoppas på att dom har en bra produkt nu men viktigaste är att dom siktar framåt och inte bakåt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det finns lite svenska priser nu:
http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=500#rparams=k=s11291183

-edit- Det var ju visst S711.. kanske inte så intressant då