Crysis kommer inte stödja dual core

Permalänk

Crysis kommer inte stödja dual core

Okej, Crysis stödjer i dagsläget inte quadcore. Det har konstaterats hundra gånger nu att prestandavinsten är NOLL.
Men dual vs single då?
Någon som sett några benchmarks?
Det kanske är samma sak där?? Att dual core inte heller ger någon prestandavinst... :/

Demot skeppades den 25:e... Stödjer INTE dual core.
Hela spelet skickades från Crytek den 29:e...
Crytek har hållt på med Crysis i flera år.
Skulle dom på något mirakulöst vis lyckats implementera stöd för dual/quad på 4 dagar?!?
Eller ens på de 2 veckor fram tills release?
Nä, skulle inte tro det.

Crysis kommer INTE stödja dual core eller quad core.
Inte nu. Inte efter första patchen. Inte om ett halvår.
Förmodligen aldrig.
Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Din logik är lite fel, vad är det som säger att dom inte jobbat med stödet för flera kärnor under en lång tid men inte hade det klart till släppet av demot? Inte som att dom kom på när dom släppte demot..

"fan grabbar ska vi inte ta och försöka lägga på ett stöd för flera kärnor nu då, vi har ju några veckor kvar till release". Sen om dom får det att fungera är en annan sak. Men dom har nog garanterat jobbat med det ett bra tag.

Däremot om dom någonsin får det att fungera, det får väl framtiden utvisa. Men tror det kan vara lite snabbt att döma dom och säga att dom aldrig kommer få det att fungera.

Permalänk
Medlem

Det är nästan alltid så oavsett spel att demo/beta builds ligger mer än en månad bakom utvecklarnas version, så jag tror det kommer stöda dualcore...

Permalänk
Medlem

Demot utnyttjar båda kärnorna. Det gör fulla versionen också.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Dom har ju jobbat tillsammans med intel hela tiden! Vilet troligtvis har inneburit att intel har puchat för kommande proccesorer, typ q6600 osv, långt innan dom släpptes på marknaden..

Permalänk
Medlem

Dubbla kärnor ger kbättre prestanda. Iaf enligt detta test. Konstigt vore väl annars
http://www.amdzone.com/index.php/component/content/article/37...

Iofs testat med medium så grafikkortet begränsar nog snabbt när man drar på höga. (Jämför 7900gt gpu test i medium och high). Men oavsett borde dualcores fixa fysiken mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Spelet använder ju två kärnor, inget ovanligt alls. Därimot support för 4 kärnor var lite svagt från vad jag har sett, den använder förvisso två kärnor fult ut dock

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

använder den två kärnor fullt ut om dom jobbar 50% som max? det blir ju som att en kärna jobbar i 100%

visst fasen ska båda kärnorna jobba i 100% eller iaf 90-95%

då jag provade demot så ko´m dom upp i kring 50%...skulle inte jag kalla fullt stöd men..

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
använder den två kärnor fullt ut om dom jobbar 50% som max? det blir ju som att en kärna jobbar i 100%

visst fasen ska båda kärnorna jobba i 100% eller iaf 90-95%

då jag provade demot så ko´m dom upp i kring 50%...skulle inte jag kalla fullt stöd men..

Kanske inte behöver mer än 50%?

Liksom, bara för att MS Röj stöder två kärnor (nej jag vet att det inte gör det, bara ett exempel:P) så kommer det ju inte ta upp 100% CPU-kraft... Men vad vet jag...

Permalänk

Runt 70% drar crysisdemot av min dualcore i alla fall. Så lite stöd finns ju.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju som sagt att övriga komponenter begränsar skalningen, speciellt grafikkortet. Även om motorn skulle köra en miljon trådar på en processor med en miljon kärnor så är det fortfarande den seriella delen som sätter den övre gränsen på skalningen.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Demot utnyttjar båda kärnorna. Det gör fulla versionen också.

nej, tyvärr.

MP, ja. SP, nej

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Crysis använder upp till 80% av båda mina kärnor i SP-demot.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
använder den två kärnor fullt ut om dom jobbar 50% som max? det blir ju som att en kärna jobbar i 100%

visst fasen ska båda kärnorna jobba i 100% eller iaf 90-95%

då jag provade demot så ko´m dom upp i kring 50%...skulle inte jag kalla fullt stöd men..

Om det är grafikkortet som begränsar varför i helvete ska den dra mer cpu? Bara för att du kan titta på graferna och må bra?

Permalänk
Medlem

Använder 50-80% av båda mina kärnor i demot, oftast ligger båda väldgt lika i belastning (till skillnad från t.ex. BF2142 utan stöd för dualcore, där ligger en kärna alltid runt 10% och den andra arbetar mellan 50-100%). Demot stödjer alltså dualcore (och det betyder väl garanterat att fullverisonen gör det).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Det är nästan alltid så oavsett spel att demo/beta builds ligger mer än en månad bakom utvecklarnas version, så jag tror det kommer stöda dualcore...

Håller med, den 25 september (när det först annonserades att demot skulle släppas) var säkert det riktiga spelet mer optimerat än det demot vi fick testa. Därav texten "Pre-release Demo" i hörnet, överallt i demot, som i princip säger "kom ihåg, det är är inte det färdiga spelet" (vilket många helt verkar missa...)!

Detta är förstås bara mina spekulationer, vidare hoppas jag att vi kan vänta i 4 dagar och få riktiga resultat istället för att munhuggas nu.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*
Återigen. Inget piratkopieringssnack §7. Warheart får snart varning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför alla vill att ett spel SKA använda processorn till max... typ. Är väl skitbra o köra spel som knappt belastar processorn...

Det är ju lite tvärtemot när det pratas om minnet i vista... ja då är det gnäll på att det ANVÄNDS... hur attans tänker folk? :s

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

jadu jag vettefan varför crysis inte ska stödja quad till fullo då de genom alla år filmer och intervjuer hävdat att det visst ska göra, och går man in på incrysis så finns ju detta.

Multi threading in Crysis allows Crytek to take advantage of the capbility of the Intel Core 2 Duo & Core 2 Qud processors and give gamers the mind boggling realism and gamepply they expect.

Avni Yerli, Managing Director, Crytek

rent bullshit säger jag.

Permalänk
Avstängd

Detta stycker är saxat ifrån readme-filen...

Modern processors now support 64bit which mostly improves their
memory managing capabilities. This feature is only available if
the operating system support 64bits. As Crysis is demanding in its
memory requirements it can benefit from a 64bit OS. On a 64bit system
the engine texture streaming can be disabled as the operating
system can handle all data in a level. 64bit also supports more
main memory available for each application. Both are beneficial and
can result in improved frame rate and frame rate stability.

Multiple processors allow processing of some tasks in parallel which
mostly improves computational heavy situations like explosions.
The game utilizes multiple processors automatically.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

*bort*
Inlägget redigerat av Aqualize: Reglerna, §7, gäller även crysis. Läs dem och följ dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaktareOlsson
*bort*
Inlägget redigerat av Aqualize: Reglerna, §7, gäller även crysis. Läs dem och följ dem.

Kanske 1/1 Processorer.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaktareOlsson
*bort*
Inlägget redigerat av Aqualize: Reglerna, §7, gäller även crysis. Läs dem och följ dem.

*bort*
Inlägget redigerat av Aqualize: Reglerna, §7, gäller även crysis. Läs dem och följ dem.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

*bort*
Inlägget redigerat av Aqualize: Reglerna, §7, gäller även crysis. Läs dem och följ dem.

Permalänk
Medlem

*bort*
Inlägget redigerat av Aqualize: Reglerna, §7, gäller även crysis. Läs dem och följ dem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Förstår inte varför alla vill att ett spel SKA använda processorn till max... typ. Är väl skitbra o köra spel som knappt belastar processorn...

Det är ju lite tvärtemot när det pratas om minnet i vista... ja då är det gnäll på att det ANVÄNDS... hur attans tänker folk? :s

erhmm för att man vill få ut max prestanda? vad ger det att ha två kärnor om bara en används? då hade man lika gärna kunnat köpa en kärna för halva priset...

(jag vet att det inte riktigt funkar så men ni förstår poängen)

och det du snackar om minnet, man vill ju inte att operativsystemet ska använda så mycket minne att inget blir över till spel, visst det är ju bra att det används fullt ut när man sitter i windows men då man spelar vill man ju att allt minne ska gå till spelet eller hur?

hur tänker DU?

Men i detta fall är det nog som många säger, dom kan inte användas mer eftersom grafikkortet begränsar för mycket.

Men det betyder även att QUADCORE är helt onödigt eftersom inte ens DUALCORE behövs fullt ut haha

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*
Ska det vara så svårt att följa reglerna? Bara för crysis är i antågande är de inte upphävda. 15:e släpps det på EA:s nedladdningstjänst som jag förstått det (rätt?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

för mig jobbade mina två kärnor iallafall.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
erhmm för att man vill få ut max prestanda? vad ger det att ha två kärnor om bara en används? då hade man lika gärna kunnat köpa en kärna för halva priset...

(jag vet att det inte riktigt funkar så men ni förstår poängen)

och det du snackar om minnet, man vill ju inte att operativsystemet ska använda så mycket minne att inget blir över till spel, visst det är ju bra att det används fullt ut när man sitter i windows men då man spelar vill man ju att allt minne ska gå till spelet eller hur?

hur tänker DU?

Men i detta fall är det nog som många säger, dom kan inte användas mer eftersom grafikkortet begränsar för mycket.

Men det betyder även att QUADCORE är helt onödigt eftersom inte ens DUALCORE behövs fullt ut haha

Jo men nu var det inte riktigt så jag menade... Vissa får det att låta som de vill att deras processorer SKA bli överbelastade och jobba 100%... klart man vill att de ska utnyttjas... men inte om det inte behövs. Hm viss skillnad, kanske inte så stor. Nåja...

Med minnet så menar jag att vissa personer lite här o där får det att låta ungefär som om de vill ha så mycket minne som möjligt ledigt ALLTID. Många förstår inte hur Vista hanterar minnet och klagar därför på att inget minne är ledigt när de tittar i aktivitetshanteraren. Men startar man något spel/program så får det plats i minnet eftersom Vista frigör lite av sin cache.

Quadcore... ja, men det beror mycket på vad man har för bakgrundsprogram på datorn. Det blir en liten skillnad där när programmen kan fördelas över 4 istället för 2 kärnor. Alltså man kan ha fler program igång med nästan samma prestanda som på ett dualcoresystem.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Tyvärr förstår jag verkligen inte vad Aqualize vill få ut av det här, måste be om ursäkt i förväg då detta är inget personligt men helt ärligt talat börjar det här blir löjligt censurerat. Tråden finns för att man ska diskutera om Crysis, spelar väl fan inte roll hur ett antal folk har det eller inte och hur i helvetet dem har fått tag på det, det som däremot spelar någon roll är om dem faktiskt talar direkt om piratkopiering och crack's, vilket Inte har förekommit i det här fallet eller i den andra tråden angående om problem i Crysis Demot som trådskaparen frågar efter, men tråden blir genast låst på grund av"det finns inget lagligt sätt att spela crysis", senast jag kollade var det inte olagligt att ladda ner demoversionen av spelet. =/
Åter igen, det här är offtopic men någonstans har det gått åt skogen även på admin sidan, folk står inte och skriker ut efter cracks precis utan diskuterar om hurvida dem kan fixa problemen i ett spel, nu vart dem än har fått tag på det är totalt orevelant och inget man kan basera något som helst på.

Nu till den viktiga delen, Crysis stödjer faktiskt åtminstånde dubbelkärniga processorer men det som är konstig är att ibland ligger ena kärnan på över 70% medans andra ligger på betydligt lägre. Känns ändå som att det finns en hel del "kraft" kvar att hämta ut från processorn då Crytek har själv gått ut med att det är CPU som "ger kraft" åt crysis i första hand och grafikkortet kommer i andra hand, därmed borde man ju tycka att CPU'n borde dra på mer, men men, man får helt enkelt ta vänta och se.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2