Radeon HD 3850 och 3870 blir billigare och tystare

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 3850 och 3870 blir billigare och tystare

Igår visade det sig att Radeon HD 3870 kommer att prestera något sämre i 3dMark06 än huvudkonkurrenten GeForce 8800 GT. Även om det inte är säkert att detta resultat kommer att återspegla sig i riktiga spel ger det en konkurrensfördel till Nvidia. För att kompensera kommer de två nya Radeon-korten att vara mycket billigare och tystare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Billigare och tystare är det många som eftersträvar istället för bara rå prestanda.

Även om jag personligen inte är en av dem utan väljer mer prestanda och byter kylare...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Se där!
Trevligt, precis vad jag vill ha: Billigt och tyst

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Blir inköp av dessa till ena burken iaf
Får se vad det blir till spelburken

Permalänk

Det ser ljust ut.

Dock så kommer jag personligen nog inte köra med orginalkylaren i alla fall.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Om det här är de "billiga" modellerna som är tysta som presterar nästan lika bra som 8800GT (i 3Dmark), vad är då de dyrare modellerna?

[EDIT]
Och vi vet nu att 3Dmark inte är pålitligt, se på HD2900 som äger allt motstånd i 3Dmark, men blir uppkäkad i spel. Kanske dessa presterar mycket bättre än motsvarande nVidia-kort endå? Lite hopp finns alltid.

Permalänk
Medlem

8800GT är ju också en "billig modell"...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

man kan alltid hoppas på att dom e bra i spel. Kanske blir två 3870

Visa signatur

[E4600 @ 3,20Ghz][Abit ip35-e][club3d 3870 oc @902/1339 24/7 @ 800/1170][Corsair 2gb 800 mhz ram cl5 ][Corsair hx550][WD 250GB][Antec p180]

Permalänk
Medlem

Ja själv är jag ganska ointresserad av dessa kort då jag vill ha ett som är bättre än 8800 Ultra. Men jag är i alla fall imponerad av att de försöker göra ett kort som inte är varmare än föregående i alla fall. Men de måste ju också prestera bra för att vara intressant tycker jag.

Kan de inte göra en värstingvariant som endast kan kylas av vattenkylning också då som entusiasterna kan få köpa. Tänk ett kort som är tokklockat från fabrik som endast kan kylas av ett vattenblock. Eller i alla fall ett kort som kan klockas som bara den med en enkel volthöjning. Det vore tufft i alla fall med lite mer överklocknignsvänliga kort.

[Offtoppic]
Hur är det förresten med 8800GT, kan man voltmodda det kortet med en biosmodd, med NBitor eller vad det heter. Jag kan inte göra någon voltmodd på mitt gamla 8800GTS med en biosmodd utan måste göra det med ett motstånd på kortet som ska lödas dit.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Låter fint=)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

2*RV670 ftw!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem

8800GT är bra men inte riktigt bra nog för DX10 spel så om man ser till DX9 prestanda kan faktisk ett billigt bra ATI kort vara helt ok för de flesta spelare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Var det inte något prat om att ATI/AMD skulle möjliggöra quad crossfire ?

Fyra stycken 3870 x2 kort i quad CF vore i såfall något riktigt maffigt.
Skulle ju bli 8 CPUer totalt då ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Var det inte något prat om att ATI/AMD skulle möjliggöra quad crossfire ?

Fyra stycken 3870 x2 kort i quad CF vore i såfall något riktigt maffigt.
Skulle ju bli 8 CPUer totalt då ?

http://www.youtube.com/watch?v=A3jpG3rv4zI

phenom + 4 38xx + 8!!! skärmar

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Tyst orginal = svalt... blir intressant att se hur dessa klockar

Hade siktet helt inställt på ett 8800GT, skulle nog haft ett i handen redan nu om det fanns kvar i affärerna, men nu tror jag faktiskt att jag väntar och ser lite...

Ja menar, klarar man endå inte att maxa spel med ett sprillans nytt 8800gt så känns det ju som man måste upgradera redan innan man har satt i kortet ju
Så ska man endå gå och vänta på "the next big thing" så kanske ett billigt 1500ish ATI kort kanske duga om det klockar någolunda för att knappa in på nvidia + att man kanske slipper byta kylaren me... sparar mycket pengar på att slippa köpa nya kylare om de verkligen är så tysta som de säger... men då de ATI kort jag hört tidigare vart långt ifrån tysta så vette fan om deras definition av tyst är densamma som min...

Intressant mix av tystnad/pris/prestanda allafall, det är nog mellansegmentet som de drar in mest $$$ på så smart drag av ATI om de lyckas knappa det framför näsan på nvidia som satsar hårt på prestanda, hoppas nästan dom gör det så ATI drar in lite stålar så dom är med i matchen igen för nästa rond

Permalänk
Avstängd

en tyst stockkylare, lägre pris och dessutom förmodligen uppe och nosar på 8800GT? Ja tack!
Om man nu vill ha tyst prestanda i form av 8800GT får man lägga på en ny kylare, och de kostar som bekant runt 400:-, då är 8800GT inte riktigt lika billigt längre (20% dyrare).

Kanske dags att byta upp mitt x1900xt mot ett 3850xt?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ge mig med passiv kylniing så blir jag glad

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Ge mig med passiv kylniing så blir jag glad

Stäng av datorn så blir det passivt kylt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Om de nya ati korten nosar i häcken av gt kortet och i 3dmark poäng inte är så farligt långt ifrån är de värt att köpa ati kortet, men det gäller då att den inte är varmare än föregångaren sen om den presterar sämre än gt kortet så kan man se de ett kortet ligger mellan de gamla gts o nya gt lr?

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk

Är inte dem här korten de första som har DX 10.1 ?
I vilket fall som helst, när kommer ens DX 10.1 in i leken egentligen ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Ge mig med passiv kylniing så blir jag glad

Om den (3870) kommer i passiv kylning hakar jag för första gången på ATI-tåget!

Permalänk

Personligen så bryr jag mig inte om 8800GT gör 600 poäng mer i 3D 06, däremot så har ATI korten en "speedstep" funktion som gör att det bara drar 30W på tomgång.

Dessutom så kan du softmodda ett ATI HD*** till ett firegl CAD kort, vilket Nvidia sett till att det inte går på deras kort ända sedan 6800 korten.

Vidare så kommer det snart en GPU klient för att "cruncha" även med ett HD**** kort, ytterligare en grej som Nvidia inte vill veta av.

Sammantaget så är ATI korten en bra mycket bättre produkt, iallafall för mina behov...och nu har jag inte ens nämnt Nvidia's mycket suspekta marknadsföring med sanslösa charts och jag vet inte vad...ta bara detta med Crysis fusket de gjorde...

Mina 3 ören värda...

Permalänk
Medlem

ett 8800gt låter mer än fyra 3870 ?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Är inte dem här korten de första som har DX 10.1 ?
I vilket fall som helst, när kommer ens DX 10.1 in i leken egentligen ?

Med SP1 till vista, eller så har iaf Microsoft sagt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Var det inte något prat om att ATI/AMD skulle möjliggöra quad crossfire ?

Fyra stycken 3870 x2 kort i quad CF vore i såfall något riktigt maffigt.
Skulle ju bli 8 CPUer totalt då ?

Nej, 0 CPU:er men 8 GPU:er

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får hoppas på att dessa kort iallafall komemr klockas sjukt mycket. De kommer mest troligt vara svalare än 8800GT, så det borde nog gå att klämma ut mer (och dessutom 55nm).
Snart släpps dom... känner att mycket snart kommer en uppgradering göras, men vilekt kort det blir får vi se

Permalänk
Medlem

jag undrar egentligan. ska de va så jäkla svårt (både för nvidia o ati) att punga ut ett kort som är mycket bättre än ett 8800ultra?! då menar jag till jul...

Permalänk
Medlem

3850 och 3870 benchmarks finns ute och det visar att 3870 är runt 5% snabbare än 2900XT så nej det är inte snabbare än 8800GT. Men klockar hyffsat dock, men om det skalar som 2900XT ger 100 Mhz klock på GPUn underverk med 3mark men ger 5~10 FPS som mest i ett spel tyvärr.

2900XT är dock snabbare vid upplösningen 1920*1200 och uppår pga. den bredare bussen.

I tyskland ligger 3850 på strax över 1400 kr och 3870 på strax över 2000 kr. Men till jul kommer ju detta förändras kan man gissa sig till.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
jag undrar egentligan. ska de va så jäkla svårt (både för nvidia o ati) att punga ut ett kort som är mycket bättre än ett 8800ultra?! då menar jag till jul...

Uppenbarligen är det ganska svårt, eftersom dom inte har kommit med nåt bättre än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Om den (3870) kommer i passiv kylning hakar jag för första gången på ATI-tåget!

med tanke på att den varma 8800gt har passiva lösningar så skulle det förvåna mig om den minst 10 grader svalare HD 3870 inte får det.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]