Unga tillbringar mer tid framför skärmen än vid teven

Permalänk
Melding Plague

Unga tillbringar mer tid framför skärmen än vid teven

Undersökningsföretaget EIAA (European Interactive Advertising Association) publicerade nyligen en undersökning de gjort av ungdomar mellan 16 och 24 år i ett gäng europeiska länder vilket visar att för första gången tillbringar denna grupp mer tid framför datorn än vid teven.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Spenderar du mer än 16 timmar per vecka framför Internet?

Hade det varit för ett halvår sen hade jag sagt varje dag

Nu är det väl 6-8 per dag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag tillbringar säkert 16 timmar framför datorn per dag men kanske inte på internet...

Är föresten 31 år gammal så jag är äldre än dem i undersökningen...

Edit/Jag är fullt medveten om att det står per vecka men jag tänkte bara upplysa om mina datorvanor./Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem

Notera att det står "per vecka" i pollen

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag spenderar max 1 timme/månad framför tv'n och då sappar jag mellan musikkanalerna och discovery(exklusive filmtittande, men det ser inte jag som tv-tittande utan film-tittande ). Annars tillbringas mkt tid framför datorn. Dock njuter jag av det sista året jag verkligen kommer kunna sitta framför datorn på detta sätt, nästa höst blir det plugg och då får datorn vika åt sidan, tyvärr..

/Benkaboy

Permalänk
Medlem

För att det får att se "på tv program" på datorn?

Ja just det, sen går det ju och spela också..

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Sitter antagligen minst 16 timmar framför datorn/internet per vecka. Jag spelar inte så mycket längre så mest blir det väl titta runt på olika forum och annat.

Känns också som att jag har väldigt svårt att slita mig ifrån datorn

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Inaktiv

Inte så konstigt, då jag aldrig tittar på teve...

Permalänk
Avstängd

jag tillbringar ungefär 7 timmar varje natt 5 dagar i veckan sen har vi det hemma på fritiden me XD så jag ligger lätt på 12-12 timmar om dagen

dock så lider inte tven på detta >.>; sitter med bärbar och spelar/tittat på tv samtidigt.. slå det om ni orkar ^^

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

hehe

Jag tillbringar säkert 30 timmar framför datorn per vecka men kanske inte på internet...

Är föresten 42 år gammal så jag är äldre än dem i undersökningen också

de är u bara skit på TV ändå !

Permalänk

Spenderar minst 9-10 timmar framför datorn varje dag.
Det sociala livet har försvunnit.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

har ingen teve

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Heh, verkar vara många som dumpat TV-tittandet helt och hållet. Samma här. Hemma ser jag aldrig på TV, det är bara PC:n som gäller. I stort sett enda TV-tittandet sker när man är och hälsar på morsan. ^^

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Stämmer nog rätt bra det där. Hade detta varit för ett år sedan hade jag nog kunnat säga 16 timmar. Idag är det mindre. Har skurit ner och ligger mer i TV soffan.

Troligen mest PGA jobbet stressar mig som fan nu för tiden att jag bara vill liga ner och ta igen mig när jag kommer hem. Spelandet har gått ner med för mig.

Permalänk
Medlem

Det är väll inte så konstigt då det bara går massa skit på TV nuförtiden, kvaliten på TV-programen nuförtiden är inte direkt hög.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ashashiva
Det är väll inte så konstigt då det bara går massa skit på TV nuförtiden, kvaliten på TV-programen nuförtiden är inte direkt hög.

Sant, känns som varje gång man slår på burken är där bara skit ( Nått Svenskt game-show program tex )

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

"Spenderar du mer än 16 timmar per vecka framför Internet?"

Vackert formulerat ju

Nog samma typ av människa som kallar nätverkskablar för internetkablar och tror att internet är något man köper på cd som har "tänkt" ut den meningen?

Permalänk
Medlem

Som så mange andre her så har jeg sluttet se på vanlig tv for maaange år siden , film ser man jo + tv serier, men aldri ved slå på tv-tuner...

Garantert over 16 t på en uke framfor pc(regnes tv seriene + filmene på HTPC?)

Og jeg er 35 år

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Själv spenderar jag ca 65 timmar per vecka framför internet och 0 sekunder framför tvn.

(ja, jag har internet på jobbet)

Permalänk
Medlem

TV är meningslös när man har internet. Internet är det ultimata mediet.

Permalänk
Medlem

Snart införs väl datorlicens avgifter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
TV är menings lös när man har internet. Internet är det ultimata mediet.

Amen

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

50h jobb/plugg
25h nöje kanske

Äger ingen Tv så
0h TV

ibland mindre ibland mer dator
tv är värdelöst, bestämmer inget själv där

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Du bestämmer väl visst själv vad du ska se eller inte. Dessutom sänds all idrott på TV.

Men jag tillhör inte den aktuella åldersgruppen heller.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag har bara tittat på tv när det varit svenska landskamper i fotboll i princip under de senaste åren. Håller med om att det är mycket skit på tv, det bra som gick på tv innan jag "slutade" titta gick på mycket konstiga tider. (Tex "Svenska Slut" gick kl23 eller något sånt på måndagkvällar, vilket var i senaste laget).
De kanaler med reklam går inte att titta på, jag tycker det var vidrigt förut. Tydligen så har det bara blivit värre och värre.

Permalänk
Avstängd

det är bara att titta på utbudet på program i TV så vet man varför folk inte tttar på det. Jag menar, Idol !!! Hallå där....dokusåpor och annat skit vill jag inte ens prata om. Sen att TV i stort sett visar bara repriser på 5 år gamla program är en annan orsak.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Du bestämmer väl visst själv vad du ska se eller inte. Dessutom sänds all idrott på TV.

Men jag tillhör inte den aktuella åldersgruppen heller.

Många här som intresserar sig av idrott? Inte jag iaf.

Permalänk
Medlem

Tittar på TV när det är något intressant och det smatidigt är gratis. Aldrig ägt TV, kommer förmodligen aldrig göra. Varför det, när jag kan ladda ner intressanta dokumentärer till min laptop istället? Nyheter får jag genom tidningen och genom biblioteket. Nöje.. ja, ingen kommentar behövs, va?
Varför betala för något du kan få "gratis" genom linan? Att man sen kan sålla bort stora delar reklam och i stor utsträckning får reklam som är intressant är ju något som fattas genom TV-mediet.
Sen kan jag se på det jag vill, ta till mig det jag vill, när som helst, utan att behöva flytta på middagen eller daten, genom linan och min laptop.

TV är ute ur leken.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Bara de som inte upptäckt internet som kollar på TV.

Permalänk
Inaktiv

Jag är inneboende, min tant ockupperar tv'n dygnet runt, och tittar på typ antikrundan och bingolotto. Men jag hade nog inte tittat så mycket på tv heller...det suger. Är jag hemma så lagar jag mat eller sitter vid datorn, punkt. Blir nog uppmot 5-6 timmar per dag, mest spelande å msn'annde(säger man så?) WC3FT FTW! Dootaa