400 megabit via elnätet nästa år

Permalänk
Melding Plague

400 megabit via elnätet nästa år

Det europeiska företaget Comtrend har i dagarna lovat att de tänker introducera produkter vilket gör det möjligt att få en hastighet om 400 megabit via det befintliga elnätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hmm .. finns det möjlighet att få nått sånt i sverige?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
hmm .. finns det möjlighet att få nått sånt i sverige?

Undrar detsamma! Väldigt nyfiken

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
hmm .. finns det möjlighet att få nått sånt i sverige?

Jadå, produkterna lär komma nästa år som sagt. Det finns ju motsvarande produkter fast med 200 megabit idag att köpa.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Oj, när jag fick se dessa produkter med verkliga ögat låg hastigheten på blyga 2 mbit/s, gått ett par år och trevligt att se att det går framåt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Måste man bo i speciella hus för att få sånt här? Eller går det för vem som helst? Vad ligger priserna på?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Vadå? är det ett sorts modem, eller fungerar den som en router? Greppar inte denna elnäts-grej.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
Vadå? är det ett sorts modem, eller fungerar den som en router? Greppar inte denna elnäts-grej.

jag undrar detsamma, finns det någon som t.ex. telia som kan leverera internet via el?

Permalänk
Medlem

Tror det främst används av såna som exempelvis har ett kontor där dom har sin vanliga dator samt DSL-modem eller liknande.
Men så har dom även, låt säga en filmdator i vardagsrummet.
För att då slippa att dra vanligt trådat nätverk eller köra trådlöst ( det kanske är till en övervåning ifrån en betongkällare... ), så kan man istället koppla en port ifrån en switch till en sån här, och sen en likadan sån här uppe i vardagsrummet och koppla till filmdatorn.
Dvs, det blir som ett nätverkskort... ungefär...

Fast som folk säger, hastigheten på dom här är ju endast teoretiskt och sägs ligga LÅNGT under den angivna när man läser alla tester osv på dom....

Permalänk

Det är nätverk via elnätet vilket innebär att istället för att dra en 20m kabel till vardagsrummet eller lillebrorsans dator på vinden/källaren (eller din egen...) kan man koppla in det (med hjälp av omkopplare) i vägguttaget. Smidigt som få om det verkligen fungerar. Dock har jag för mig att det blir sämre med avstånd osv. precis som trådlöst. Dock säkert som trådbundet och betongväggar hindrar inte heller. Har jag rätt någon?

/edit som ovan alltså...

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem

Måste säga att rubriken är väldigt vilseledande, om man läser folks kommentarer så tror dem att det är en teknologi liknande adsl, dvs en fast uppkoppling. Det är fel, detta som näms är ett överföringsmedia för korta avstånd som i en fastighet, alltså en konkurent till vanliga ethernetkablar och W-LAN. Detta skulle aldrig fungera via högspännigsnät, för mycket störningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Alltså, det har inget med utsidan att göra. Det handlar om 400mbit överföring på LAN. Det är ingen isp, utan bara en "ny" metod för att skicka data över LAN.

Permalänk
Medlem

Pratar vi "hemma-nätverk" eller Internet-distrubution till hemmet?

Realiteten är snarare: 400 delat med tre-fyra (för att vara realistisk), därefter delat med hur många datorer som använder det nätet.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är en bättre variant av: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332690
bara. Eller?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Måste säga att rubriken är väldigt vilseledande, om man läser folks kommentarer så tror dem att det är en teknologi liknande adsl, dvs en fast uppkoppling. Det är fel, detta som näms är ett överföringsmedia för korta avstånd som i en fastighet, alltså en konkurent till vanliga ethernetkablar och W-LAN. Detta skulle aldrig fungera via högspännigsnät, för mycket störningar.

Citat: P1901-standarden specificerar inte bara nätverk över elnät utan även bredbandstjänster över högspänningskablar. Slut citat. Detta är taget ur nyheten "Homeplug snart en standard?" som visades på Sweclockers för drygt en vecka sedan.

Elverket har redan en likande produkt för avläsning av abbonenters elräknare. I framtiden(läs ett par år) kommer vi slippa att en person kommer och läser av våra räknare varje år, den inofrmationen kommer att skickas från elskåpet via GPRS till företaget automatiskt.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Precis som wlan så blir den egentliga hastigheten ungefär 20mbit

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

jo för wlan överför bara i 20mbit?

Nejdu, de beror för tusan på vad du har för wlan.. mina grejer är linksys ifrån usa (köpte när jag bodde där), och jag för i maxhastigheten som är utannonserad (100mbit)... iaf om jag har full signalstyrka..

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 200Mbit i elnätet inte ger mer än 20-40Mbit i verkligheten så får man hoppas att de kommer över 100Mbit.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5932&page=4

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
jo för wlan överför bara i 20mbit?

Nejdu, de beror för tusan på vad du har för wlan.. mina grejer är linksys ifrån usa (köpte när jag bodde där), och jag för i maxhastigheten som är utannonserad (100mbit)... iaf om jag har full signalstyrka..

Kul skämt!

För att få hastigheten på ett WLAN tar man den sagda hastigheten delat på två, det är mer eller mindre en regel. Är det budgetmärke delar du hastigheten på 2,5.

Men du kanske kör på draft-n? Den är på 300 mbit. Om du har 108 mbit tvivlar jag starkt på att du får 100 mbit.
De tester på draft-n jag sett hittils, så har produkterna presterat som döda råttor.
1/11 < x < 3/11
Alltså bråk utav 300 Mbit.
Det går snabbare med en 100 Mbit-tåt än 300 mbit trådlöst. Testet finns att beskåda på Sweclockers.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det är bättre med kabel

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk

Alltså om man kopplar in sin dator via elnätet med en sådan där plug, borde inte grannen kunna ansluta till ens dator i så fall om han också är kopplad via elnätet? Eller tar signalen "stopp" i proppskåpet?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Citat: P1901-standarden specificerar inte bara nätverk över elnät utan även bredbandstjänster över högspänningskablar. Slut citat. Detta är taget ur nyheten "Homeplug snart en standard?" som visades på Sweclockers för drygt en vecka sedan.

Elverket har redan en likande produkt för avläsning av abbonenters elräknare. I framtiden(läs ett par år) kommer vi slippa att en person kommer och läser av våra räknare varje år, den inofrmationen kommer att skickas från elskåpet via GPRS till företaget automatiskt.

Det gör det redan idag. ABK som är stora fastighetsbolag här i Kristianstad har infört detta i hela Kristianstad (ska vara hela kstad). Nu har vål elräkning höjts med 20% ungefär. Allt är digitaliserat kring el i vårt hem nu och C4-energi har nu datorer som läser av exakt.

Frågan är om man har tillgång till Inet hemma via elnätet över huvudtaget?

Jag tycker personligen det är riktigt intressant.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Citat: P1901-standarden specificerar inte bara nätverk över elnät utan även bredbandstjänster över högspänningskablar. Slut citat. Detta är taget ur nyheten "Homeplug snart en standard?" som visades på Sweclockers för drygt en vecka sedan.

Elverket har redan en likande produkt för avläsning av abbonenters elräknare. I framtiden(läs ett par år) kommer vi slippa att en person kommer och läser av våra räknare varje år, den inofrmationen kommer att skickas från elskåpet via GPRS till företaget automatiskt.

Inte bara i framtiden kommer mätarställningar att vara fjärravlästa, det är ett måste enligt lag att alla elmätare skall vara fjärrmäta efter 2008.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Alltså om man kopplar in sin dator via elnätet med en sådan där plug, borde inte grannen kunna ansluta till ens dator i så fall om han också är kopplad via elnätet? Eller tar signalen "stopp" i proppskåpet?

det har jag oxå undrat därför har jag alldrig köpt någe sånt.. kör med Router o switchar..

Permalänk
Medlem

Min elmätare är fjärravläst sedan ett par månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
jo för wlan överför bara i 20mbit?

Nejdu, de beror för tusan på vad du har för wlan.. mina grejer är linksys ifrån usa (köpte när jag bodde där), och jag för i maxhastigheten som är utannonserad (100mbit)... iaf om jag har full signalstyrka..

Är du på detta forumet och ljuger också? Räcker det inte med alla de andra du blivit avslöjad som mytoman på?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Avstängd

hett

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Har också hört om detta förut - men det är knappast något som man har istället för ADSL, vilket också påpekats ovan.

Båda uttagen måste sitta på samma huvudgren, båda måste alltså vara 220V och inte passerat någon transformator på vägen. I gatan är det ju ofta betydligt mer än 220V, har för mig 480V men är inte säker. Någon elektriker vet säkert exakt.

Iaf - om signalen kommer i närheten av en sådan transformator så är det ju bara scramble scramble good bye... så adsl-stuket kan man glömma.

Permalänk

Fast detta är egentligen ingen nyhet. Malmö har ca 300 kunder som testkör via el och har gjort detta sedan den 26 september 2001 enligt min chef. Dock har det vart extremt tyst om det hela under en längre tid.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Själv så anser jag att 300Mbit/s är way to slow...

1Gbit/s med kabel och två riktigt snabba datorer därimellan... så att överföra en gigabyte tar mindre än 10 sekunder...