IBM övertar förstaplatsen på Top500-listan, igen

Permalänk
Melding Plague

IBM övertar förstaplatsen på Top500-listan, igen

IBM har idag för trettionde gången övertagit förstaplatsen på Top500-listan vilket visar de snabbaste klusterdatorerna som finns i världen. Klustret som tog förstaplatsen heter Bluegene /L och har en beräkningsförmåga om 478,2 teraflops.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Liket lever

Bra fart gammal och vis.

Skulle vara kul att surfa med en sådan maskin.

Hinner nog inte trycka enter innan sidan visas.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Men endå så klarar den inte av Crysis på Very High

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Men endå så klarar den inte av Crysis på Very High

Skulle väl tro att om 10-15 år så består dessa superdatorer endast av grafikprocessorer i extremt stora arrays, vilket lär klara av Crysis på alla inställningar

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Men endå så klarar den inte av Crysis på Very High

skulle nog tro att endast processor kraften i den datorn skulle klara av att visa crysis i very high, dock vet jag inte om processorer kan "rendera" directx grafik
men kraften i den där datorn bara rent processor mässigt bör klå skiten ur 8800gtx-SLI

Vet inte riktigt om det där med grafikprocessorer, dom lär nog va tvungen å ha en del processorer med. Det är ju knappast bara fördelar med att köra endast grafikprocessorer, även om då är snabbare i det mesta

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

schysst elräkning med en sån där igång alltså.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Tycker det coolaste är att det finns svenska datorer på plats 5 och 23.

Den på plats 23 är den nya superdatorn i Linköping som äntligen är färdigbyggd, men vilken är den andra?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Tycker det coolaste är att det finns svenska datorer på plats 5 och 23.
Den på plats 23 är den nya superdatorn i Linköping som äntligen är färdigbyggd, men vilken är den andra?

Enligt idg ska den andra myndigheten vara Försvarets Radioanställt (FRA).
http://www.idg.se/2.1085/1.130718

Foliehatt på...

Permalänk
Medlem

"Beräkningskraften ligger på 478 triljoner beräkningar per sekund, eller 478 teraflops."

En triljon är mycket. Väldigt otroligt mycket. Har alla superdatorer i världen tillsammans 478 triljoner beräkningar per sekund?
Med andra ord, felaktigt översatt från engelskans "trillion"

Permalänk
Medlem

Ok vi har några sånna maskiner i våra server hallar på jobbet, typ 10-15 rackskåp som mest åt gången. Jag tycker att dom låter, hur ska då inte de där datorerna låta som ligger på top 10 listan???

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker språket i den här nyhetsartikeln är under all kritik. Skärpning!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag tycker språket i den här nyhetsartikeln är under all kritik. Skärpning!

Tror den är maskinöversatt.

Permalänk
Avstängd

Fint o köra folding med....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Skulle väl tro att om 10-15 år så består dessa superdatorer endast av grafikprocessorer i extremt stora arrays, vilket lär klara av Crysis på alla inställningar

Förhoppningsvis klarar alla datorer om 10-15 år av crysis utan problem

Visa signatur

/frissii

Permalänk

Hur lång tid kan det ta att packa ihop en 5gb rar-fil med full komprimering tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Fint o köra folding med....

mmm... men om man tänker efter så ska väl ett R600-kort klara närmare 0,5 teraflop och då räcker det med mindre än 1000 pers som foldar för att bräcka superdatorn. Nu går väl det inte att köra folding på såna kort men det kanske kommer. Iofs är väl r580 inte så mycket sämre det heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Hur lång tid kan det ta att packa ihop en 5gb rar-fil med full komprimering tro?

du hinner inte ens blinka

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Är det någon som vet vad FRA har all beräkningskraft till? Jag menar, 5:e fetaste datorn i världen i ett land som resten av jordens befolkning knappt har hört talas om. Det är ju inte direkt så att FRA behöver sitta och lyssna på signaler från det stora landet i öst längre.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Är det någon som vet vad FRA har all beräkningskraft till? Jag menar, 5:e fetaste datorn i världen i ett land som resten av jordens befolkning knappt har hört talas om. Det är ju inte direkt så att FRA behöver sitta och lyssna på signaler från det stora landet i öst längre.

Knäcka krypteringar etc.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

dröm jobbet eller mardrömmen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Knäcka krypteringar etc.

Vems krypterade saker? Kalla kriget är slut sedan länge och såvitt jag vet finns det inget nytt sådant som står inför dörren.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Vems krypterade saker? Kalla kriget är slut sedan länge och såvitt jag vet finns det inget nytt sådant som står inför dörren.

Terrorister?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Terrorister?

Jo, låt oss fånga herr Laden med stora datorn.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Sanningen är att nuförtiden har det blivit omåttligt populärt att övervaka de egna befolkningarna.

Kolla bara på alla nya förslag avseende avlyssning av allt möjligt.

Klart FRA behöver mycket datakraft om dom ska analysera all datakommunikation in och ut ur landet (läs all internettrafik).

Permalänk
Avstängd

Sist jag kollade var det väldigt viktigt även i fredstid att veta vad andra länder kokar ihop. Kan vara värdefull information man kommer över. Med rysslands dagisfasoner i politiken kan det vara bra att hålla ett öga på dem. Det är ju spioner i mängder med lönnmord och konstiga substanser lite varstans nu för tiden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Sanningen är att nu förtiden har det blivit omåttligt populärt att övervaka de egna befolkningarna.

Kolla bara på alla nya förslag avseende avlyssning av allt möjligt.

Klart FRA behöver mycket datakraft om dom ska analysera all datakommunikation in och ut ur landet (läs all internet trafik).

Det var ju lite detta jag ville få fram, dock känner man sig som en äkta foliehattsnisse när man talar sådär. :/

Kan det vara så jävligt att de köper en av världens största datorer för att avlyssna och analysera den egna befolkningen? Jag förstår verkligen inte varför, snubbarna på FRA borde ju veta att man inte löser brott genom att signalspana på 9 miljoner svenssons, samtidigt känns hela 1984-grejen ganska verklighetsfrånvarande. Är jag naiv?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Vems krypterade saker? Kalla kriget är slut sedan länge och såvitt jag vet finns det inget nytt sådant som står inför dörren.

Om vi antar att ett nytt kallt krig är på väg eller nåt annat "vanligt" krig planeras, skulle du känna till det då?
Och om vi fortsätter anta att krig står i farstun så vill vi väll ha möjligheten att kryptera diverse meddelanden som sänds.
kanske därför det inte krigas så mycket (förutom i afrika och vid diverse oljefält i mellanösten) eftersom till och med lilla sverige har superdatorer att knäcka fiendemeddelanden.

var det inte första bluegene som jänkarna ville ha för att hålla reda på alla sina kärnvapen? dags att ta på foliehatt och solskyddsfaktor 70 000.

edit:
thallid: hur vet du att man inte förhindrar några brott genom att avlyssna 9 miljoner svenskar? inte omöjligt att det finns en eller 2 bad guys bland dom nio miljonerna som vill spränga upp kungahuset, gift i tunnelbanan eller momsfusk (tycker staten verkligen inte om).

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
Om vi antar att ett nytt kallt krig är på väg eller nåt annat "vanligt" krig planeras, skulle du känna till det då?
Och om vi fortsätter anta att krig står i farstun så vill vi väll ha möjligheten att kryptera diverse meddelanden som sänds.
kanske därför det inte krigas så mycket (förutom i afrika och vid diverse oljefält i mellanösten) eftersom till och med lilla sverige har superdatorer att knäcka fiendemeddelanden.

var det inte första bluegene som jänkarna ville ha för att hålla reda på alla sina kärnvapen? dags att ta på foliehatt och solskyddsfaktor 70 000.

edit:
thallid: hur vet du att man inte förhindrar några brott genom att avlyssna 9 miljoner svenskar? inte omöjligt att det finns en eller 2 bad guys bland dom nio miljonerna som vill spränga upp kungahuset, gift i tunnelbanan eller momsfusk (tycker staten verkligen inte om).

1. Ja, det tror jag absolut. Aftonbladet skulle definitift snappa upp det, göra det 10 grr större och publicera på förstasidan. Nej, men för att svara seriöst: En sak som talar emot ett nytt krig är den kraftiga nedrustningen. Det är helt enkelt inte troligt, alltså. Det måste du väl ändå hålla med om?

2. Det är möjligt. (?)

3. Tror du att det är svårt att hålla sig undan FRA om man verkligen vill och behöver det? Det är ett faktum att generell avlyssning bara drabbar dem som inte alls behöver avlyssnas.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med och byggt den där

Mer än så går inte att säga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det var ju lite detta jag ville få fram, dock känner man sig som en äkta foliehattsnisse när man talar sådär. :/

Kan det vara så jävligt att de köper en av världens största datorer för att avlyssna och analysera den egna befolkningen? Jag förstår verkligen inte varför, snubbarna på FRA borde ju veta att man inte löser brott genom att signalspana på 9 miljoner svenssons, samtidigt känns hela 1984-grejen ganska verklighetsfrånvarande. Är jag naiv?

FRA bryr sig nog inte om småbrott utom rikets säkerhet! dessutom lyssnar millitären av allt vare sig vi vill eller inte!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag vill se den där superdatorn dom håller på med. Den ska ha Cell BE som processor.