Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2004

Crysis med AA?

Tjosan, har följande burk:

E6850 @ 3ghz
4gb ddr2 667
8800GT ej klockat
SATA 2 disk 7200RPM

Jag kör crysis på 1300x700 någonting (wide screen LCD upplösning), jag kör allt på very high utan sound som är på high. Oberoende om jag kör 1300x700 någonting eller 1024x768 tycker jag det är bra att spela på och fungerar bra.

Men drar jag igång AA, bara x2 så blir det ospelbart, inte så laggigt men fördröjning när jag gör saker som rör musen och dylikt.

Ska AA verkligen vara en sådan "performance hit"? Det verkar vara helt oberoende av upplösning, lagget blir både på 800x600 som 1300x700 någonting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

AA rent allmännt är en Performance Killer i nyare spel, min Laptop i sign har x2 aa i S.T.A.L.K.E.R utan FPS-drop, men vid x4 blir det verkligen åh, segt, hackar mer än en polsk gruvarbetare. I C&C3 Tiberium Wars däremot hackar spelet sönder vid x2 oavsett upplösning.

ditt 8800GT borde ta det bra, är V-Synk av samt att den inte står på Flerskärmsläget? (standard), Att ändra till High Performance i Nvidia-kontrollpanelen kan vara bra också. Vilka drivrutiner har du? Laggar det sönder även i andra spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
AA rent allmännt är en Performance Killer i nyare spel, min Laptop i sign har x2 aa i S.T.A.L.K.E.R utan FPS-drop, men vid x4 blir det verkligen åh, segt, hackar mer än en polsk gruvarbetare. I C&C3 Tiberium Wars däremot hackar spelet sönder vid x2 oavsett upplösning.

Va ?
AA finns väl inte överhuvudtaget i S.T.A.L.K.E.R ?
Det finns en mätare för AA, men det gör varken från eller till om man ändrar på den, iallfall inte för mig (och alla andra vad jag hört hittills).
Eller går det på något sätt att aktivera AA på något mysko sätt ändå ?
Vore trevligt isåfall.

Väntar dock på en nyare patch som fixar problemet med att häften av allting inte "spawnar" i patch 1.004 på min dator...

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Va ?
AA finns väl inte överhuvudtaget i S.T.A.L.K.E.R ?
Det finns en mätare för AA, men det gör varken från eller till om man ändrar på den, iallfall inte för mig (och alla andra vad jag hört hittills).
Eller går det på något sätt att aktivera AA på något mysko sätt ändå ?
Vore trevligt isåfall.

Väntar dock på en nyare patch som fixar problemet med att häften av allting inte "spawnar" i patch 1.004 på min dator...

kör med 1.001 . Kör bara SP då jag inte gillar multiplayerläget i S.T.A.L.K.E.R . AA i S.T.A.L.K.E.R fungerar för mig, man ser hur linjerna blir "rakare" som AA ska fixa. finns upp till x8 fast där får jag bluescreen, för mina nuvarande drivrutiner klarar bara x4 .

[EDIT]
Glömde säga hur jag gör det. Man måste ställa in att AA ska vara programkontrollerat i Inställningarna ute i OS. Annars vägrar drivrutinen att "verkställa" ändringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Sep 2007

Jag har inte haft något problem med AA i alla andra spel än Crysis. Jag kan t.ex maxa Stalker (alla settings på fullt, AA på max och Anisotropic x16) med ca 60 fps. NFS: Pro Street är också fullt spelbart maxat med 50 fps. I Crysis spelar jag med allt på High, 1650x1050 på 30-40 fps. Om jag sätter på AA x2 så sjunker frameraten till 10-15fps :/

Core 2 Duo @ 3.0 ghz
3 gb 667 mhz DDR2
Club3D Geforce 8800GTS 640 mb
Win Vista Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2004

Tänkte bara nämna att efter att ha installerat beta nvidia drivrutiner samt börja köra 64 bitars crysis.exe har jag nu bra presstanda med AA.