Dator + skärm ~27tusen.
Okej.
Anledningen till jag skriver 27k som maxbelopp är för att jag nyss avbeställde en xps 1730.
Och anledningen till det är att jag kom fram till att jag inte behöver en laptop och jag vill ha mer kräm för pengarna.
8700 korten till laptop verkar inte smälla jättehögt. Och jag orkar inte vänta på 8800 korten till laptops heller.
SÅ!
Vad jag är ute efter och varför jag frågar. Har inte jättekoll på vilka modeller av gfx/processor/minnen/kylning osv som gäller idag. Senast jag köpte ny stationär var uuum, 2004 ? Har läst en del men vill ha lite hjälp.
Kan börja med skärmen.
Minst 17" plattis.
Minst 1920x1220 lr dyl.
Hdmi lr dvi.
Pris: lagomt så jag har råd med datorn
Vill inte ha uberskärmen men ska jag nu köpa en dator som kan kräma ut feta upplösningen så vill jag såklart inte ha en kass skärm som klarar av 800x600 hehe.
Datorn då.
Fet processor. intel quadro 6600 lr vad den heter ?
Minne, tror jag vill ha 4 gig. Ram är alltid bra vill inte ha det som en flaskhals. gärna snabba minnen om det inte blir för dyrt.
Grafikkortet så är det väl 8800 gtx som gäller ?
Går det att få SLI på dem så är det det jag vill ha.
Moderkortet ska ha HDMI så det blir smidigt att koppla in LCD'n.
Ljudkortet vet ej, något bra där med.
HDD räcker väl med en 300gig mer behöver jag inte.
Kylningen ska vara tyst och effektiv, inte vattenkylning dock det orkar jag inte med.
Chassit spelar ingen roll, bara det är bra. Inte för stort.
Så en dvdspelare/brännare men det kan jag ta vadsom.
Ska vara framtidssäkert och uppgraderbart men ska byggas så att uppgradering inte ska behöva göras i första taget.
Som sagt runt 27k får det kosta. Gärna billigare hehe.
Får hjälp att plocka ihop burken av en erfaren datorbyggare som tur är, inte sugen att sätta tänderna i en såhär dyr burk he he he.
Hjälp uppskattas ytterst!
MvH Christoffer.
Edit:
Slängde ihop en dator på datorbutiken:
http://img233.imageshack.us/my.php?image=dattahw7.jpg
Vet inte om det är en bra konfiguration eller inte.
kostar 25k men inte den skärmen den var inte så bra.