Styr din dator genom att blåsa på den

Permalänk
Melding Plague

Styr din dator genom att blåsa på den

Två personer på universitetet Georgia Tech i USA har utvecklat ett program som gör att en dator kan kontrolleras genom att blåsa på skärmen, ungefär som en touch-screen fast för munnen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jaaa. det kanske kan vara bra för förlamade som bara kan röra på huvudeta antar jag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Antar också att det främst är tänkt som ett redskap för handikappade

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk

Hehe. Ja, häftigt. Men jag tror knappast att det skulle funka med min mikrofon som har en brusnivå på ca -47 DB, måste i princip ha micken i munnen för att datorn ska kunna detektera ljud.

Permalänk
Medlem

Finns inte ett sånt system redan? Där man på ganska liknande sätt styr just rullstolar?

Permalänk
Medlem

det finns bilar som man kan gasa och bromsa på genom att blåsa/suga luft ur en slang, så något liknande lär finnas för rullstolar:)

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Och här sitter man tror att bara en själv har tråkigt ... XD

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Och här sitter man tror att bara en själv har tråkigt ... XD

Att jag skriver här betyder på långa vägar inte att jag har tråkigt!

Bara att jag inte har några vänner ^^ haha

Permalänk
Medlem

låter som om man kommer få ont i nacken efter ett tag.. vrida på huvudet hela tiden och pusta..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med det hela?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Cool det där var ju, meningslöst

Permalänk

Re: Styr din dator genom att blåsa på den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Programmet kallas för BLUI, för blowable user interface.
Läs nyheten

Varför kunde ja inte ta de här seriöst?

Blås högt höger för firefox, neråt/uppåt för scroll? Låter visserligen skönt men jäkligt dyrt

Permalänk
Medlem

Hur är detta möjligt? Hur kan den känna av vart man blåser även fast den bara har en mikrofon? Känner den av vart man blåser och att ljudet blir annorlunda på något sätt?

Det finns ju regler för att ta fram en punkts position i ett koordinatsystem.

Vill man ha reda på punktens position i alla tre dimensionerna så behöver man tre referenspunkter (se triangulering som används flitigt i gps)

Vill man bara ha reda på punktens position i två dimensioner (I detta fall, då en traditionell skärm bara visar två dimensioner) så behöver man bara två referenspunkter.

Lyckas de göra detta med bara en position?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
[B]Hur är detta möjligt? Hur kan den känna av vart man blåser även fast den bara har en mikrofon?/B]

Köper man ett sånt får man med ett par tränade björnar som sitter och kollar på var man blåser och sen klickar på lite knappar, smart va

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Krävs dim+1 referenspunkter för att triangulera. Annars så skulle man kunna reflektera vektorn över linjen/planet som bildas av referenspunkterna.
T ex
eae
1e2
ebe
e är oanvända rutor, a och b är referenspunkter. Om vi skulle triangulera med dessa två vet vi inte om något händer vid 1 eller 2 om det händer något vid dem.

Men jag tror inte att de använder sån triangulering. Troligen så jämför de bara frekvensen på ljudet in från mic:en och jämför det med kalibreringen. Om man håller huvudet i samma position och blåser likadant borde det gå ganska bra.

Men jag vet ingenting. Orkar inte ens kolla på youtube.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Cool det där var ju, meningslöst

Detta är ju inte alls menningslöst..
Tänk dig alla som är förlamade ifrån huvudet och neråt?
Nu har de en möjlighet att kunna kontrollera saker med munnen..
Om denna teknik fungerar med en dator så varför skulle den då inte kunna fungera med en rullstol, dusch eller bil?
Detta kan bli ett ypperligt hjälpmedel för förlamade person..
Så värdelöst NEJ!!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
Detta är ju inte alls menningslöst..
Tänk dig alla som är förlamade ifrån huvudet och neråt?
Nu har de en möjlighet att kunna kontrollera saker med munnen..
Om denna teknik fungerar med en dator så varför skulle den då inte kunna fungera med en rullstol, dusch eller bil?
Detta kan bli ett ypperligt hjälpmedel för förlamade person..
Så värdelöst NEJ!!

Jo, om du ger dom ett sugrör eller placerar dom 5 cm från skärmen. För visst är det en möjlighet för handikappade, jag vet. Men hur exakt verkar tekniken va... Och att köra bil känns väl som att utmana ödet lite väl...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
Detta är ju inte alls menningslöst..
Tänk dig alla som är förlamade ifrån huvudet och neråt?
Nu har de en möjlighet att kunna kontrollera saker med munnen..
Om denna teknik fungerar med en dator så varför skulle den då inte kunna fungera med en rullstol, dusch eller bil?
Detta kan bli ett ypperligt hjälpmedel för förlamade person..
Så värdelöst NEJ!!

Som sagts så finns en sådan teknik redan och angående bilkörningen kan jag bara säga:

Jag litar fan knappt på fullt rörliga personer bakom ratten, än mindre på folk som är i sådant skick att de enbart kan kontrollera fordonet med luft/sugrör...

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Cool det där var ju, meningslöst

Nej?

Extremt användbart skulle jag säga

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

F*n vad coolt säger jag bara

Permalänk
Medlem

Oh herregud jag kan inte hålla mig för skratt varje gång jag klickar på Swec länken i mitt bokmärkningsfönster ... "Styr datorn genom att blåsa på den..." XD
Va i helvete XD

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Nej?

Extremt användbart skulle jag säga

Du tycker inte att extremt andvändbart är att ta i lite? Eller jag är klart öppen för förslag så ge mig förslag. För när jag ser demon kommer jag direkt och tänka hur jävulskt det är att navigera touchskärmar med fingrarna och att blåsa på skärmen känns ju inte direkt mer precist... Visst går det säkert att fixa nån GUI med gigantiska knappar åt handikappade men det skulle ju va intressant att se nån surfa. Dags att scrolla, djupt andetag och blååååååååååssssssss, framme

Permalänk
Medlem

Ähh en ganska blåst idé tycker jag faktiskt.

bättre att styra datorn med tal istället. måste ju vara både smidigare och snabbare. Och enklare implementerat.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Du tycker inte att extremt andvändbart är att ta i lite? Eller jag är klart öppen för förslag så ge mig förslag. För när jag ser demon kommer jag direkt och tänka hur jävulskt det är att navigera touchskärmar med fingrarna och att blåsa på skärmen känns ju inte direkt mer precist... Visst går det säkert att fixa nån GUI med gigantiska knappar åt handikappade men det skulle ju va intressant att se nån surfa. Dags att scrolla, djupt andetag och blååååååååååssssssss, framme

Man kan ju ha ett gränssnitt på en separat skärm som enbart är till för att styra datorn och en till skräm som sakerna sedan händer på. Så att det bli ungefär samma funktion som en touchpad till en bärbar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Jobbit å blåsa hela tiden, fatta å lira Quake, snacka om syrebrist, man skulle bli helt sämst i huvet.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tror TYVÄRR att om man är förlamad så blir det svårt att spela genom att blåsa, eventuellt kanske något med tungan?

I vilket fall som helst, istället för att folk lämnar kommentarer som att det är korkat etc. låt oss istället tacka att vi KAN använda normala tangentbord.
Det finns folk som har det svårare och dumma kommentarer visar ju bara att man inte tänker på de som har det sämre.

Nästan all teknik har någon sorts använding, det gäller bara var och när.

Meningslöst, hmm,, nej fan, kommer inte på mycket som är meninglöst, med tanke på att folk har haft jobb, utvecklat etc.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad skärmen måste bli skitig efter ett tag.

Systemet borde kompleteras med specialanpassade vindrutetorkare för skärm.

Annars tycker jag att det är en toppen idé.

Permalänk
Avstängd

Ser roligt ut, undrar bara om det kommer att bli populärt ^^

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Jag tror TYVÄRR att om man är förlamad så blir det svårt att spela genom att blåsa, eventuellt kanske något med tungan?

I vilket fall som helst, istället för att folk lämnar kommentarer som att det är korkat etc. låt oss istället tacka att vi KAN använda normala tangentbord.
Det finns folk som har det svårare och dumma kommentarer visar ju bara att man inte tänker på de som har det sämre.

Nästan all teknik har någon sorts använding, det gäller bara var och när.

Meningslöst, hmm,, nej fan, kommer inte på mycket som är meninglöst, med tanke på att folk har haft jobb, utvecklat etc.

Haha jamen det låter ju som en rätt sjysst ide att plöja ner några miljoner (estimerat) i ett projekt bara så att vi icke handikappade ska uppskatta att vi slipper använda tekniken

Permalänk
Avstängd

Kolla filmen en gång till, väldigt noga och kolla hans mun/kinder...

Hm, hur kan det röra sig när han andas in?

Jag kan nog styra datorn med pitten på en CTR skärm, enda som behövs är GIF/SWF program och göra en liknande program och sedan lära mig rörelserna utantill.

Tror att personernas "projekt" är att kolla hur många personer som går på det.

Jag är inte godtrogen fast jag är blåögd.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.