Ssd-hårddisk på 1,6 terabyte

Permalänk
Melding Plague

Ssd-hårddisk på 1,6 terabyte

Marknaden för ssd-hårddiskar växer sakta men säkert i takt med att priserna sänkts. De flesta hårddiskar vi har rapporterat om är tänkt för konsumentmarknaden, men det har även dykt upp ett fåtal hårddiskar designade för servermarknaden. E-Disk Altima från tillverkaren Bitmicro är just en sådan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

J*vlar när dom som är riktade till privatpersoner börjar komma upp i dom hastigheterna och den lagringskapaciteten åker mina vanliga diskar nog ut, åtminstonde om priset är hyffsat...

Vill ha nu!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Keep it coming.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

Plötsligt blev SATA-2 meningsfullt... kanske SATA-3 också så småningom. Håller med Cyberhof, vill ha nu!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd

"Mycket" snabbare än mekaniska... Extremt mycket snabbare.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Borde bli billigare än vad 2.5tumsdiskarna är iallfall.

Detta är ju vad jag har velat ha länge nu. Men priserna kommer nog inte vara någorlunda föränsbörjan på 2009.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
"Mycket" snabbare än mekaniska... Extremt mycket snabbare.

Nåja, beror på vad man jämför med. Denna hårddisk är ju tänkt för servermarknaden och där finns det ju SAS-hårddiskar som snurrar 15000 vav per minut och kan överföra mer än 100 MB/sek.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Scheise! Ge mig!

Hårddisken är ju den mest underutvecklade delen av datorn, större kapacitet har vi ju fått men hastigheten har väl varit samma i 5-10 år typ... detta kan inte bli mainstream fort nog...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Nåja, beror på vad man jämför med. Denna hårddisk är ju tänkt för servermarknaden och där finns det ju SAS-hårddiskar som snurrar 15000 vav per minut och kan överföra mer än 100 MB/sek.

vanliga sata diskar är ju över 100MBps numera ... titta bara på F1an !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Hoho 1,6 TB lär inte vara billig. Några år efteråt kommer det finns motsvarande för 1/10 av priset.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hoho 1,6 TB lär inte vara billig. Några år efteråt kommer det finns motsvarande för 1/10 av priset.

Håller med! hoppas bara livslängden på dessa diskar är betydligt längre!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

wohoo ser ju härligt ut vad tror ni priset lär ligga på ? Då hoppas jag bara på en lansering .

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

faan va långsamt det går! att ssd marknaden växer sakta men säkert är väl att överdriva?!
det senaste året har jag bara sett undermåliga ssd diskar från samsung och transcend, till skyhöga priser.
så att säga att marknaden växer, när den i stort sett står still är att överdriva.
jag väntar på att den ska börja växa... och det har jag gjort alldeles för länge redan känns det som.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

tufft o klämma in bortåt 1.5 TiB i en 3.5 tums disk. Den där lär dock kosta ett par 100 000 kronor, så priserna måste ned på en mer human nivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
faan va långsamt det går! att ssd marknaden växer sakta men säkert är väl att överdriva?!
det senaste året har jag bara sett undermåliga ssd diskar från samsung och transcend, till skyhöga priser.
så att säga att marknaden växer, när den i stort sett står still är att överdriva.
jag väntar på att den ska börja växa... och det har jag gjort alldeles för länge redan känns det som.

Jepp - håller med. Entusiastmarknaden är ju inte stor jämfört med mainstream... men däremot väldigt köpstark. Jag skulle lätt kunna lägga 3000-4000kr på en SSD om den hade runt 64-128GB, bra hastighet och datasäkerhet.

Samsung har en 2,5-tums som finns att köpa/beställa på datorbutiken just nu...
men jag har läst att det ska komma en version 2 snart, som ska vara runt dubbelt så snabb. Den är jag tämligen intresserad av....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Jepp - håller med. Entusiastmarknaden är ju inte stor jämfört med mainstream... men däremot väldigt köpstark. Jag skulle lätt kunna lägga 3000-4000kr på en SSD om den hade runt 64-128GB, bra hastighet och datasäkerhet.

Vilket inte spelar någon som helst roll då det är vinstdrivning som för företagen framåt, och i Nördnischen ligger inga större pengar. Kvantitet ist das scheisse, speciellt när man är aktiv i en marknad där normal täckningsgrad ligger på ett par procent - Visserligen är täckningsgraden (mycket) högre på nisch-produkterna, men då blir det ingen kvantitet...

Får mig att tänka på ett gammalt djungelordspråk: Bättre att sälja 1 miljon ram minnes med en halv dollar i vinst, än 1000 extremsnabba minnen med 5 dollar i vinst.

Visa signatur

signatur?..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zewmah
Vilket inte spelar någon som helst roll då det är vinstdrivning som för företagen framåt, och i Nördnischen ligger inga större pengar. Kvantitet ist das scheisse, speciellt när man är aktiv i en marknad där normal täckningsgrad ligger på ett par procent - Visserligen är täckningsgraden (mycket) högre på nisch-produkterna, men då blir det ingen kvantitet...

Får mig att tänka på ett gammalt djungelordspråk: Bättre att sälja 1 miljon ram minnes med en halv dollar i vinst, än 1000 extremsnabba minnen med 5 dollar i vinst.

I think you're missing my point; på entusiastmarknaden blir det inga stora volymer, men å andra sidan är inte den inte heller lika priskänslig som mainstream. Poängen blir då inte att jaga vinst utan att lansera spetsprodukter till högre än vanliga priser. Bolaget får en fot in på marknaden, det blir bra PR och teknikens för morgondagens mainstream (det som ger sheisse cash) blir utvecklad. Samtidigt får vi nördisha människor får fetish tillgodosedd, alla blir nöjda.

Vilket får mig att tänka på ett gammalt djungelordspråk: Bättre en SSD i dator än tio i Taiwan.

Edit: Förresten kom jag på; vad är det som säger att entusiastmarknaden är så himla liten förresten? Jag skulle gärna vilja kalla alla som medvetet köpt ett geforce 8800 för entusiaster till exempel. Om alla dom kom på att en SSD ingår naturligt i ett system så snackar vi köpkraft!

Edit2: Sorry om du tycker jag kör över dig lite, mitt fel.. för mycket morgonkaffé. Inget illa ment.

Permalänk

Den där lär inte vara billig...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
vanliga sata diskar är ju över 100MBps numera ... titta bara på F1an !

Samsung F1 som tycks aldrig komma ut..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

De fatiga köper tvsspel de rika köper spel Pc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zewmah
Vilket inte spelar någon som helst roll då det är vinstdrivning som för företagen framåt, och i Nördnischen ligger inga större pengar. Kvantitet ist das scheisse, speciellt när man är aktiv i en marknad där normal täckningsgrad ligger på ett par procent - Visserligen är täckningsgraden (mycket) högre på nisch-produkterna, men då blir det ingen kvantitet...

Får mig att tänka på ett gammalt djungelordspråk: Bättre att sälja 1 miljon ram minnes med en halv dollar i vinst, än 1000 extremsnabba minnen med 5 dollar i vinst.

Undra varför Nvidia gör de största vinsterna i historien det kan inte vara pågrundav att vi i Nördnischen har blivit rätt många som är villiga att betala för att få det snabbaste för att sedan "trimma" så att det snabbaste blir än snabbare. Jag tror att det är många här som skulle vilja vara med på 10 i topp listan på 3D MARK 06. Ska man vara med där så kostar alla komponenter mycket pengar.
skulle det komman en HD på typ 16 Gb som var 3ggr snabbare än den snabbaste i dag så skulle man ha svårt att få tag på en även om den skulle kosta 15`000kr för vi är många som vill ha en snabbare Pc.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Underbart, helt underbart.

Grabbar och tjejer. Det är bara att tänka. En vacker dag kommer vi ha en sådan disk! Det kanske dröjer 2 år, det kanske dröjer 10 år. Men en vacker dag... DÅ!!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Japp, det är ju framtiden. Hoppas det kommer hyfsat snabbt..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Där kom den! Som en fet jävla smäll på alla snurrande skivor och käftar samtidigt!
Här är någon som kan läsa mina tankar, Bitmicro is teh shit!

Det här är vad jag har väntat på sedan jag för första gången läste ordet SSD!

Jag sa till en dator-tok vän att framtiden vilar i SSD, MEN det trodde han tydligen inte på, så nu ska han få sig en titt i denna nyhet!

Hehe, vad ska alla tillverkare av mekaniska diskar ta vägen nu tro?
Det lär ju vara Corsair, OCZ, Kingston och transcened(hur det nu stavas) osv som kommer producera Solid State diskar

VILL HA DENNA DISK NU!!

Permalänk
Medlem

en 64b ssd 3,5tum lär ju vara billigare än 64gb ssd på 2.5tum iaf så det är ju gött. Tystare och strömsnålare dator!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ingen som kört denna på prisjakt?

Nåja, det är hur som helst ett rejält steg i rätt riktning!

Permalänk

En icke-mekanisk disk har stått högt på min önskelista i mist 10 år.

Undra vad som händer när stora konsumenter av hårddiskar som DELL och HP börjar använda SDD. Kommer vanliga diskar att försvinna då? En vanlig användare som endast surfar och hämtar e-post behöver ju endast ett par GB och då kommer en "solid state disk" att räcka.

En annan tanke som slagit mig är att det enda som behövs för att tillverka en "solid state disk" är ett flertal flash-kort (om man nu kan kalla dem så). Då kan man tänka sig att stora hårddisktillverkare kommer att ersättas av ett flertal mindre tillverkare som endast monterar ihop kretskort. Vad jag menar är att en mindre tillverkare köper in flash-kort från en chiptillverkare och sen monterar dem på ett kretskort för att sälja dem som SSD. Precis som med USB-minnen.

Vågar man hoppas på "Årets julklapp för entusiaster" nästa år

Permalänk
Medlem

Efter att min bror körde operativsystemet på ett minneskort engång i tiden och det kortet gick sönder efter några dagar så är jag ju skeptisk till dess hållbarhet, men och andra sidan tvekar jag inte på att dessa företagen vet vad de sysslar med.

Sökte lite men hittade inga sånnadäringa diskar som gick att köpa överhuvudtaget, trist, hoppas det dyker upp lagom till början på 08

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Efter att min bror körde operativsystemet på ett minneskort engång i tiden och det kortet gick sönder efter några dagar så är jag ju skeptisk till dess hållbarhet, men och andra sidan tvekar jag inte på att dessa företagen vet vad de sysslar med.

Sökte lite men hittade inga sånnadäringa diskar som gick att köpa överhuvudtaget, trist, hoppas det dyker upp lagom till början på 08

Kvaliten beror på tillverkaren. Om du har varit med i datormarknaden en längre tid så bör du komma ihåg de gammla IBM 30-40gb hårddiskarna som gick sönder efter någon månad, vilket blev IBMs nederlag på hårddiskmarknaden även att de var bland de största innan.

Om man kan jämföra med mitt kameraminne ifrån SanDisk som har klarat de mest påfrestande miljöer i 3 års tid utan några som helst komplikationer. Detta minne har varit med om 7000 bilder och antal filmer samt filöverföringar mellan datorer. Kvaliten är säkerligen inget problem när man nu ska börja tillverka datorhårddiskarna.

Permalänk
Medlem

http://www.gamasutra.com/view/feature/2069/winter_in_reykjavi...

Ett användningsområde för SSD-diskar i servrar:

"Before that, we installed solid-state hard drives into our SQL server to be able to reduce I/O waiting queues which were creating latency within the game."

Permalänk
Medlem

Tror jag skådade en 64GB SSD hdd på Dustin.se härom veckan.
Fast prislappen var rätt fet, så ja tror också jag väntar

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core