När kommer "riktig" Ai?

Permalänk
Medlem

Antar att bra AI kräver enorm cpu kraft.
Många paralleler och regler som måste följas av varje enskild motståndare i spelen och varje rörelse och beslut kräver en rejäl genomtänkning osv av Cpun.

Tror helt enkelt vi inte har tillräckligt kraftfulla cpur eller kodare som vet hur man skall koda.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Hedersmedlem

Andra aspekter som borde testas är kanske att AI lär sig och kopplas till en profil i spelet. Så den lär sig och i ett nytt skirmish vet hur man brukar spela. För nu är den ju lika "dum" varje gång. Det skulle vara utmanande om AI:n såg ett mönster i hur man spelar och sen kan piska en genom att kontra med rätt motvapen. Det kräver att man kan variera sig i sitt spelsätt => givande.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trIIger
FEAR har sjukt grym AI ja. fast dom är ganska dumma att skrika vilka taktiker dom ska göra..... så smart (rolleyes)

Så sant, men många av dagens spel är så otroligt kassa. Vi tar CoD4, man kan inte ens smyga sig och flanka de små talibanerna för de vänder på sig bara. Skjuter bara på en själv. Må de fixa en bättre AI fort som tusan.

Visa signatur

Awesome! The town for the forsaken.
Games for life =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Antar att bra AI kräver enorm cpu kraft.
Många paralleler och regler som måste följas av varje enskild motståndare i spelen och varje rörelse och beslut kräver en rejäl genomtänkning osv av Cpun.

Tror helt enkelt vi inte har tillräckligt kraftfulla cpur eller kodare som vet hur man skall koda.

Just precis.

Jag tror faktiskt att Crytek lekt med betydligt mer avancerade ai-rutiner för crysis, men att dom i slutändan fick skala ner på skiten dels för att folk sitter med singlecore cpu´s samt att det förmodligen blev väldigt svårt och framförallt buggigt.

Men jag tror och hoppas att Cryteks vision om hur ai'n "skulle" ha varit i Crysis kommer att bli verklighet inom en överskådlig framtid.

Det var här allt snack om dual och quad började hos crytek och cevat (eller vad han nu heter)

Kanske är det bara folk med quad-core som kommer kunna fläska på med "high" AI settings.
Vi dödliga får nöja oss med medium.
Och alla som fortfarande sitter med single core får nöja sig med AI lik den i Crysis.

Jag vågar nästan hoppas att Crytek fixar detta till nästa del i Crysis serien

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tyckte inte den var något vidare, 2ans ai kanske är bättre?

Den kanske inte framstod som så cool men tekniken bakom var rätt maffig. Sättet som "varelsen" lär sig på är baserat på behovsträd ungefär som bebisar Richard Evans har gjort några otroligt coola AI tillämpningar som tyvärr (?) aldrig blivit spel.. exempelvis dimitri.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

stalker hade väl hyfsad ai tyckte jag
gå till bron i början och försök knäppa dom
dom flankar tar skydd och täcker varandra så det blir jobbigt på lite svårare där

Permalänk

Beror väl på hur man definierar "riktig" AI och även i en viss utsträckning på hur man definierar intelligens.

AI idag kan ju inte ta in så många variabler från spelarens beteenden verkar det som. Och även om den skulle kunna ta in alla variabler så kan den inte hantera dessa och göra något praktiskt med dem. Detta hänger samman med något som en av Googles grundare (han med ryskt namn ) sa i en intervju; "avancerad AI inte är en fantastisk sorts kod eller en magisk algoritm som tänker mycket snabbare och effektivare, utan AI är snarare MÄNGDEN information som AIn kan hantera." (inte ett riktigt citat, men detta var essensen i hans uttalande)

Vi människor KAN tänka fort extremt fort, detta kan inte dagens hem-processorer göra. Men det som verkligen gör oss intelligenta är hur vi sammankopplar all information. Jag vet att jag måste ta mig till Göteborg, jag vet när bussen går och jag vet hur jag tar mig till bussen. För att förenkla detta så har jag dessa 3 variabler som gör resan möjlig - men i varje variabel så ingår förmodligen många års insamlande av information och förståelse av min omvärld och detta betyder att det är många miljoner tankar som går genom mitt hjärna innan jag gjort mitt val.

Så en riktigt intelligent AI i ett spel skulle t.ex. kunna förstå vart jag är på väg, varför jag är på väg dig, vilken väg jag kommer att ta, hur jag kommer att ta mig dit, vad han kan göra för att döda mig, vad som är effektivast/säkrast, hur han gör detta etc.

Men kanske är AI bara romantiserat? Så när vi väl har SJUKT intelligent AI så slutar det med att fienden egentligen bara hoppar fram, vi skjuter dem, de dör. Ett problem idag är väl att AIn inte har så många möjligheter i spelet - detta är ju en del som måste utvecklas för att vi ska få bra AI. Ge fienden möjlighet att göra allt som en människa kan göra med sin kropp rent fysiskt.

Någon nämnde att en AI som är smartare oss vore farligt, "Skynet liknande". Ville bara tillägga att man då förmodar att intelligensen skulle göra oss våldsamma eller se ner på mindre intelligenta, jag skulle inte hålla med om detta.

Slutligen så skulle jag säga att en riktigt intelligent AI troligtvis skulle kopplas till internet för att därigenom få i sig största mängden kunskap och information. Tyvärr så slutar det nog med att denna AI avslutar meningarna med frasen "STFU Noob!".

AI som förstår dynamiska världar:
http://youtube.com/watch?v=ZNFu9UIkpiQ
http://youtube.com/watch?v=03FWopcFQiY

Visa signatur

Dale Lewill

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero
Just precis.

Jag tror faktiskt att Crytek lekt med betydligt mer avancerade ai-rutiner för crysis, men att dom i slutändan fick skala ner på skiten dels för att folk sitter med singlecore cpu´s samt att det förmodligen blev väldigt svårt och framförallt buggigt.

Men jag tror och hoppas att Cryteks vision om hur ai'n "skulle" ha varit i Crysis kommer att bli verklighet inom en överskådlig framtid.

Det var här allt snack om dual och quad började hos crytek och cevat (eller vad han nu heter)

Kanske är det bara folk med quad-core som kommer kunna fläska på med "high" AI settings.
Vi dödliga får nöja oss med medium.
Och alla som fortfarande sitter med single core får nöja sig med AI lik den i Crysis.

Jag vågar nästan hoppas att Crytek fixar detta till nästa del i Crysis serien

Som väntat då bara ett spel för grafik bögar! spelade inte igenom hela demon! kommer inte köpa eller ladda ner det! kändes som man spelat det förr!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

En rätt självklar andledning är att det är mycket svårare att göra en bra anpassad AI än att göra bra grafik.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Finns det inte ett spel som är pågång som har en väldigt avancerad AI där AIn fick en massa roliga effekter så det blev tokigt? Sponge eller swamp någonting?

Man bygger en organism och sen evolverar den.

Kommer tyvärr inte alls på vad det heter men det finns en eller flera trådar här om det.

Spore heter det, som Aqualize säger nedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dale Lewill
[...]
Slutligen så skulle jag säga att en riktigt intelligent AI troligtvis skulle kopplas till internet för att därigenom få i sig största mängden kunskap och information. Tyvärr så slutar det nog med att denna AI avslutar meningarna med frasen "STFU Noob!".
[...]

Jag brukar säga att den AI som kan få crawla över wikipedia och lära sig det kommer bli väldigt imponerande/farlig

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Finns det inte ett spel som är pågång som har en väldigt avancerad AI där AIn fick en massa roliga effekter så det blev tokigt? Sponge eller swamp någonting?

Man bygger en organism och sen evolverar den.

Kommer tyvärr inte alls på vad det heter men det finns en eller flera trådar här om det.

Spore heter det. wikipediaartikel

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Den dagen dom börjar få fram riktigt bra självlärande datorer, då runt 10 år efter det lär vi få självlärande spel som gör allt för att stoppa dig.

Dock när vi nått den punkten kommer alla klaga på att det är omöjligt att klara spelet och det kommer aldrig gå att tippsa om hur man skall göra i vissa sekvenser då datorn själv väljer från miljard tals alternativ hur den skall göra.

Dock skulle ett självlärande AI system bli trött på att bara stoppa DIG i ett spel efter ett tag och hacka sig ut ur spelet och rätt in i windows och ta över hela din pc och sprida sina kunskaper över nätet och lära andra AI system av sina egna lärdomar och ta information från nätet osv osv osv osv osv osv osv.

Jag gillar inte iden med självlärda AI system...

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

varför skulle den det... Du sitter och kör mot en kines i multiplayer eller du sitter och kör mot en lika smart AI. Varför skulle någon villja hacka din dator?

Sen så varför skulle det bli omöjligt? Jo för att 100 soldater mot 1 är omöjligt i verkligheten... man får väl gjöra lite mer realistiska spel isf. om man envist ska ha en så realistisk AI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dale Lewill
AI som förstår dynamiska världar:
http://youtube.com/watch?v=ZNFu9UIkpiQ
http://youtube.com/watch?v=03FWopcFQiY

Kom att tänka på någon trailer för det kommande star wars spelet i vilken fienderna greppar tag om saker för att inte ramla.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dale Lewill
[...]
http://youtube.com/watch?v=03FWopcFQiY

Det där såg riktigt intressant ut. Notera gubben som får ett flygande betongblock över sig 56 sekunder in i filmen

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Kom att tänka på någon trailer för det kommande star wars spelet i vilken fienderna greppar tag om saker för att inte ramla.

Du talar om Euphoria "game animation engine". Ja Euphoria verkar ganska lovande, får se hur det tillämpas i spel sedan - men det ser verkligen coolt ut.
http://youtube.com/watch?v=d494qsIKGnE - Här är den du menade.
http://youtube.com/watch?v=p_7UU6nKkhM - Video där Euphoria presenteras, sjukt coolt

Här är det en annan sorts AI som jag tycker ska bli oerhört intressant att se hur den används i spelen och om den ändrar upplevelsen avsevärt. Det största spelet som ska använda denna "animations motor" är GTA4, man kan även se en man hänga efter en lastbil i en av spelets trailers har jag för mig.

Jag tycker att rädslan för en "über intelligent" AI är ganska intressant. Egentligen handlar det om att man skapar en "varelse" som har totalt fri vilja - något som man skulle kunna påstå om oss människor också (i teorin). Chansen finns ju att datorn gör vad som helst, när som helst. Möjligheten finns ju att datorn då kan lära oss nya sätt att se på saker, tänka, utveckla etc. Men en aspekt som också måste tas upp är ju frågan om intelligens leder till moral? Jag anser ju att evolutionen har skapat en stor del av våran moral - men en dator som inte genomgår samma evolution skulle ju då sakna samma moral. "Are you John Connor?..."

På tal om "intelligens" och dess inflytande på våld så rekommenderar jag Stanley Kubricks fantastiska film 2001. Vi människor utvecklades från växtätare till köttätande varelser - vad kommer att ske med datorer? Dock ska jag väl varna för att det inte är en "action fylld hollywood produktion" precis, utan snarare en stämningsfull sci-fi.

Visa signatur

Dale Lewill

Permalänk
Medlem

Spelen är ju så scriptade nu... ta Medal of Honor: Airbourne t,ex... det blir bara tråkigt i längden.

Ett spel som jag tyckte hade bra AI för sin tid var Half-Life... på senare tid kommer jag inte på något, men FEAR som någon nämnde var okej.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

tråkigt med scriptade spel, i ett hus på HL2 så kollade jag igenom hela huset efter fiender, sen när jag gick och hämtade nån grej i ett hörn på huset, tror ni inte att en zombie spawnas bakom ett hörn där jag nyss kollat, kändes lite tråkigt. är lite bättre om fienderna iallafall står och "väntar" på en och att dom "sätts på" lite innan man hinner se dom.
spelade nya medal of honor airbourne igår och det är ai'n ganska dålig på, när dom inte ser en så gör dom inget, det bäta var endå att mina AI polare stod brevid fienderna och ingen gjorde något sen när dom "såg" mig då jävlar kom dom igång.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.