Permalänk
Medlem

Hjälp att välja X38-moderkort...

Goddagens!

Jag sitter och kollar på moderkort för det stundande datorköpet och känner mig en smula förvirrad. Det jag ska ha är alltså ett X38-moderkort med DDR2.

Vad gäller moderkort har jag alltid varit lite av en Asus-fanboy, helt enkelt för att jag haft flertalet av deras moderkort genom åren och de har aldrig strulat. Nu verkar det dock finnas många olika modeller, så vilket ska man välja om man köper Asus?

Annars verkar Gigabytes moderkort väldigt populära, och jag vet inte om det finns andra märken utöver det som kan vara intressanta att kika på?

Det viktiga är hursomhelst att hitta ett moderkort som funkar bra till övercklockning och har plats för stora kylare(har nog tänkt mig en Zalman CNPS9700 eller Thermalright Ultra-120). Sen vet jag inte hurpass bra de inbyggda ljudkorten är idag och ifall det är något att ta med i beräkningarna.

Ni får hursomhelst hemskt gärna ge era synpunkter och hjälpa mig skingra beslutsångesten lite.

Permalänk
Medlem

Den här borde vara nått för dig med ddr2 med

Asus Maximus Formula SE, X38, Socket-775 ,DDR2,ATX,2xGbLAN,Firew,2xPCI-Ex(2.0)x16

länk : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339850

har sett att man kan välja Vcore över 2v på den med. vilket är bra om man ska komma högre. och jag själv hara bara haft Asus kort efter socket 478 när jag gick över till socket 775

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jo, det känns ju som ett ganska säkert val om inte annat.

Största frågetecknet är väl egentligen hur mycket plats det finns runt processorsockeln - om en bautakylare får plats?

Sen blir man ju lite förvirrad av Asus alla modeller. Hur skiljer t.ex. Maximus Formula från detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340951

Eller, hur är t.ex. ett sånt här kort? Kylningen verkar skilja, men annars liksom...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339849

Men äh... kan jag bara klämma dit en bautakylare är det kanske enklare att inte fundera så mycket utan bara köra på Maximus Formula.

Permalänk
Medlem

P5E dvs billigaste i serien har inte asus "AI" tjosan samt fläns i aluminium har jag för mig samt inte lika många utgångar.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Okej, kan väl kanske vara värt en liten slant för dessa extra-features.

Av det jag lyckats få fram så verkar det iaf som att det vanliga P5E kortet funkar med Zalman CNPS9700, och då borde det väl vara lugnt med Maximus-kortet också.

Permalänk
Medlem

Jag stod i valet mellan P5E och Maximus men det blev tillslut P5E pga att jag inte tyckte Maxiums vart värd dom extra hundralapparna för så små skillnader som det är.

Men samtidigt så vill man ha det absolut värsta och vill kräma ur så mycket det bara går så ska man aldrig snåla Så det beror lite på !

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q6600 | Asus Maximus Formula iX38 | 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 | Corsair HX Series Modular Power Supply 620W | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2 x Silverstone FM121 x2 | Western Digital Raptor 150 GB | Western Digital Raptor 36 GB | Western Digital Caviar XL 500 GB x 4 |

Permalänk
Medlem

Jadu, håller med om Formula SE , det är väl den enda vägen att gå
Asus har fungerat bra för mig också, haft många asus o inte nå direkta strul eller utan bara bra resultat, förutom Striker , men det var väl ändå inte Asus Fel?

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Asus maximus formula har 2,4v Vcore + 3,45V till vdimm och det tycker jag är värt att satsa på om man ska komma högre

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Då kör jag nog på ett sånt faktiskt. Även om jag inte just nu planerar att pressa systemet till max känns det ändå bra att ha så få begränsningar som möjligt. 500Kr extra är inte så jättemycket pengar heller.

En lite OT fråga... vad tycker ni är lämpliga minnen att para med moderkortet? Behöver minst 4Gb.

Permalänk
Medlem

jag hade kört på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334571 :)klockar bra med har jag sett på Xs forum.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris! Lite surt bara att det är 1Gb-moduler... Du råkar inte veta vad det är för timings på minnena?

Vinner man mycket på att välja PC-8500 istället för PC-6400?

Permalänk
Avstängd

Med såna minnen kan man leka bättre med.

Permalänk
Medlem

Anade att det var så... nåja, till det priset är det kanske värt det, även om det kommer ta upp alla minnesplatser.

Hur är det annars med sådana häringa:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335615

Bortkastat eller värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Lovar att Corsair QUAD2X 8500C5DF DDR2 4096MB CL5 ,Kit m 4 matchande 1GB E.P.P DHX Dimm's är sämre än dom jag länkade till + att dom är för dyra och lär inte klocka bättre för det.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Gott! Då är iaf det valet enkelt.

edit: En sista lite fråga bara. Är det någon mening med att köpa SE-versionen av Maximus Formula även om man inte tänkt ha någon vattekylning av nordbryggan? Eller är den vanliga version rentav bättre med tanke på kylflänsen?

Permalänk
Medlem

Kolla på priset mellan vanilla och SE, och välj därefter. Skillnaden i temp är minimal om inte t.o.m. obefintlig. Oftast brukar SE vara billigare då det är bättre tillgänglighet på den för tillfället.

Själv ska jag satsa på GA-X38-DQ6. Men det är ju bara jag

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Googlade lite och läste att "vanilla" rekomenderades om man tänkt köra utan vattenkylning, men det handlar väl antagligen om en liten skillnad som bara märks om man pressar gränserna.

Hursomhelst blev det vanliga varianten, som var lite billigare än SE.

Vidare så läste jag att det värmeledande limmet på kylflänsarna skulle vara riktigt dålig, så jag lade till lite vanlig kylpasta i min beställning. Kan väl vara bra att kleta dit innan man kör igång grejorna.

Permalänk
Medlem

Hm. Undrar om det är fallet på andra kylflänsar också? Eller är det bara Maximus som har det problemet?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Jag tror det är specifikt för Maximus. Vill minnas att jag läste något om att när vattenkylningen till nordbryggan testats så drogs effekten ned lite på grund av dålig kontakt. Sen läste jag på något forum där det rekomenderades att byta det värmedledande limmet, innan man startat upp grejorna för första gången(skiten härdar när moderkortet blir varmt).

Problemen lär dock egentligen vara väldigt små, kortet har ju liksom presterat bra i tester. Fast det känns ändå som det är värt lite extra pill och ett par klickar kylpasta för att veta att kortet kommer prestera optimalt.

Nu när jag tänker på saken blev jag dock en aning tveksam på huruvida fläsnarna behöver vara limmade? Sitter de skruvade?

Permalänk
Medlem

Jadå de är skruvade med ett antal skruvar, inget att oroa sig över.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Brabra! Kommer nog bli fint det här. Kliar redan i fingrarna - var ju flera år sedan jag skruvade ihop ett datorsystem sist.

Permalänk
Medlem

heheh sådär ska det låta!

tänk också på om du kör "vanilla" så har du inte allt godis i bios

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Ehm, vad är det som skiljer i BIOS? Nu är det väl vanliga P5E du tänker på?

Permalänk
Inaktiv

Det enda som skiljer non-SE och SE är vattenkylningssupporten. Därför har de samma funktioner etc och prisskillnaden är inte så stor. Jag är mycket nöjd med mitt kort, snyggt bra och stabilt.

Permalänk
Medlem

jaha, i min värld så är "vanilla" så plain the går utav ett moderkort..

alltså P5E, inte formula eller SE eller e-plus..

Vanilla är det simplaste därför uppfattade jag att det var det han menade... nåja missförstånd är lätt hänt!

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Jag använder mest vanilla som ett småroligt uttryck för icke-SE. Men aja, kanske jag som har fel. Whatever ^^

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me