Era tangentkonfigurationer i fps

Permalänk
Medlem

Orka skriva exakt vad jag kör med, men har kört med WASD sedan Quake släpptes ^^ oxo första FPS't jag spelat

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Ang. IDDQD... jag skulle ha skrivit något härligt om att han hade lagt in det där... aaah, när man var 6 och hade ÄNTLIGEN memoriserat IDDQD, IDKFA och IDMAP så lekte livet... nu återstod bara att ta sig vidare första banan man stöter på "the bruiser brothers" på... delen efter dom, när man knatar runt på ett pentagram, och hoppar ner i ett mörkt rum där IDDQD slutar funka, och den största mängden Fiender hittils i spelet kom samtidigt...

Aaaaaahhhhhh, det var tider det

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Move = WASD
Jump = Space
Duck = Shift
Crounch = CTRL
Fire = Mouse 1
Secondary fire/Zoom = Mouse 2
Reload = R
Lean = Q, E
Use = Mouse 3
Reserv knappar (beror på spel) = X, C, V, 1, 2, 3, ALT

Förstår inte varför folk går framåt på mouse 1/2 osv.
Blir ju bara problem i spel som det inte fungerar att binda dom till det.

Jag körde med invert mouse förut till UT2003 beta demo kom som man inte kunde ha invert i (vilket kom fram senare att man fick skriva i console med -sens) så jag vänjde om mig efter en dags spelande.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

istället för att köra med invert mouse så kan ni ju köra med motsatt "m_yaw" tror jag det hette i iaf quakeserien. (är inte säker på vad default-läget är, men kör m_yaw först och kolla, sen sätter du ett minustecken framför)

Det är humor, då om du drar musen åt höger kollar du åt vänster.
Vill du ha ännu mer fyllespel så kan du ju också ha invertmouse/det du inte brukar ha.

Skitskoj att lana på när alla kör så... löjligt roligt

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Använder också höger musknapp för framåt. Har haft det så sedan Unreal Tournament tror jag det var.

Fire: V.mus
Aim: Tumknapp
Forward: H.mus
Holster/Sprint: W
Back: S
Strafe: A/D
Lean: Q/E
Reload: R
Crouch: X
Prone: C
Grenades: F
Melee/Alt.Fire: Capslock
Use: G
Jump: Space
Medkits/Select ammo (eller annan bonus funktion): Z

En fördel jag kan se med att ha framåt/bakåt fördelat mellan två händer är att det blir enklare(snabbare) att positionera sig rätt vid t.ex. en lean.

Om man tänker på det verkar det lite udda att låsa upp ett finger mitt i handen (W för framåt som man troligtvis har nertryckt mest av allt) när det oftast finns flest knappar man använder just i det området.

Permalänk
Medlem

V. mus fram
H. mus bak
. starfe v.
- starfe h.
Ctrl pang pang
H. shift hoppa
* ducka
Min grund layout ända sedan jag lirade Doom och duke 3d

Permalänk

Fram - W
Bak - S
Vänster - A
Höger - D
Hoppa - H-mus
Primary fire - V-mus
Sec. fire - Q
Crouch - Ctrl
Prone - C
Use - E
Reload - R

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Inaktiv

Var inte iddqd något fusk till doom1 eller dylikt? För om man skriver det i consolen i d3 så får man att den tycker man minns väl

Permalänk
Medlem

IDDQD är godmode i Doom, användes ofta tillsammans med IDKFA ( Keys Full Ammo)

Permalänk
Medlem

Fram: R
Bak: F
Höger: G
Vänster: E <==
Ducka: A
Hoppa: Space
Reload: Z

Tycker det är mycket skönare att ha move-config lite vriden. Får kramp i ringfingret annars. Som nån sa innan, våga prova andra sätt. Vissa är bra mycket skönare.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

sen jag upptäckte q3 så har de blivit..

Fram = Höger mus
Bak = L Ctrl
Strafe = z left , x right
Jump = Space
Alt = brukar va Aim elr Use beroende på Spel
Knapparna runt omkring Vapen knappar.. rload mm..

Visa signatur

The Plan where the Plants save the Planet.

Permalänk
Medlem

Roligt att se fler som använder musen för att gå frammåt, ger en hopp då alla man känner och spelar med vanligtvis klagar på en. Speciellt soft när man pratar i mobiltelefon med vänstra handen och springer unt och dödar folk i normal takt med högern

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Glömsk

Som lillfingerwarrior är det av yttersta vikt att jag har många tangenter till vänster om vänsterhanden. Kan därför inte köra WASD utan använder TFGH. Då får jag tillgång till hela fyra stycken tangenter (ASZX) som kan användas till allt möjligt praktiskt, utan att släppa fingrarna från TFH.

Så:

Mus1: Skjuta1
Mus2: Hoppa (menar, vad annars? Man kan inte hoppa med space för fasiken )
Mus3: Skjuta2
Scroll: Byta vapen
T: Fram
G: Bak
F: Vänster (strafe)
H: Höger (strafe)
R: Oftast att titta runt hörn.
Y: Oftast att titta runt hörn.
X: Ducka
Space, S, Z, A: Övrigt (viktiga)
J, N, M: Övrigt (mindre viktiga)
NumpadEnter, NumpadPlus, NumpadMinus: Övrigt (minst viktiga, går att komma åt med högerhanden).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag kör helt default.. Wasd, r=relode, v-ctrl= ducka, e=use, etc.

Såg att ni diskuterat doom fusk ^^, nån som vet vad IDSPISPOPD står för? ;).
Tror iaf det var så man skrev det. Och btw, jag är inte så gammal =O. Men visst fan kan jag doom fusk för det =P

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Jag är en som också kör med WASD men sen använder jag:
Ctrl: huka sig
Shift: springa/smyga beror på spel
Caps-lock eller f: granat
q: pistol
e: use
r: relaod
z: lean left
v: lean right
x: last used wepon/ primary wepon
Mus1: skjut
Mus2: sikta
Scroll: byt vapen
t: skriv till lag
y:skriv till alla

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place