1 gigabit gddr5 från Hynix

Permalänk
Melding Plague

1 gigabit gddr5 från Hynix

Minnestillverkaren Hynix tillkännagav sent i förra veckan att de har introducerat industrins första gddr5-minne på en gigabit. Gddr5-standarden förväntas ersätta den nuvarande gddr3-standarden i andra hälften av nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

detta är bara för grafik kort va? gddr5. jag blev nästan rädd. trodde dom skulle hoppa från ddr 3 till ddr 5 redan nästa år. jag önsjkar utveklingen saktade ner lite. jag hinner ju inte ens få mina nya delar tills de är begagnade och slöa.. känns trökigt.. lika bra att slänga pengarna på annat

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

haha trodde också det var ramminnen först

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

hehe jahapp man sitter ju på ddr ^^

Permalänk
Medlem

funderar på att upggradera nu. men känns löjligt att lägga ut 15 tusen på en helt ny data :/. när den inom tre månader kommer vara kass endå.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Uhm ersätta gddr3? Finns ju flera kort ute med GDDR4?

Permalänk
Medlem

de måste väl ändå mena 1 gigabyte och inte 1 gigabit?
har aldrig hört att man mäter ram minnes storlek i bit? =s

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

Man mäter "alltid" minneskretsars storlek i bit. Inte hela minnesstickor dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja, storleken på minnena är alltså 128 megaBYTE.

Man skippar även GDDR4 till favör för GDDR5

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

sicken miss jag gjort! minnet i min gamla p4 som jag trott varit 512 MB är alltså bara 64 MB?!
i everest står det tillomed 512 MB och isf borde det alltså stå 512 Mb?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Härligt en till som kommer med GDDR5. Det finns ingen anledning att köra på GDDR4 då det inte ger någon "wow" effekt. De kan visserligen klockas lite högre än GDDR3 men GDDR5 är ju solklart.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
sicken miss jag gjort! minnet i min gamla p4 som jag trott varit 512 MB är alltså bara 64 MB?!
i everest står det tillomed 512 MB och isf borde det alltså stå 512 Mb?

Nej, det är nog 512MB då, artikeln handlar om minneskretsar och inte hela minnesstickor.

t.ex. om du uppgraderar RAM-minnet i en dator så köper du en minnessticka som består av flera minneskretsar, där man räknar minnet på hela stickan i MegaByte och minnet på varje krets i Megabit.

Permalänk
Medlem

jahaa... då är jag med

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

GDDR4 till '5 lär inte heller bli någon enormt stor grej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
GDDR4 till '5 lär inte heller bli någon enormt stor grej.

Läser man ryktena för GDDR5 så kommer GDDR5 att sopa mattan med GDDR4 till skillnad från vad GDDR4 gjorde med GDDR3.

Det finns ju en anledning till varför man går snabbt över. Jag har även läst någonstans om att Nvidia hoppar över GDDR4. Om nu det stämmer så borde det finnas en anledning till det också, dont you think?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

Haha 1gigabit? Det är ju 128MB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Haha 1gigabit? Det är ju 128MB

Och hur många små minnesmoduler brukar man ha på ett grafikkort? 8. 8 x 128 = 1024.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Hynix har nu toppat deta genom att släppa en 1-gigabitsmodul.

Inte för att vara petig, men borde det inte stå "detta".

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Hoppsan, nu händer det grejer...
Ingen idé att tjacka nytt om det hela tiden kommer grejer som är dubbelt så bra som det som var bäst igår...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Hoppsan, nu händer det grejer...
Ingen idé att tjacka nytt om det hela tiden kommer grejer som är dubbelt så bra som det som var bäst igår...

word!

I garderoben har jag en 386:a just av den anledningen;)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ska man tolka det här som att det kanske kommer nya hi-end grafikkort kring mars-aprill med gddr5?
(känns ju som nästa hi-end borde använda sig av gddr5 iaf!).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Jag har SDRAM på mitt grafikkort... börjar känna mig efter.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

haha jag har ddr på mitt grafikkort ;D

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra