Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Avstängd

Tycker det är synd, Phenom presterade lite under redan ganska låga förväntningar.

Men vi får se hur fort de kan komma till rätta med problemen. Borde inte den buggen upptäckts ganska fort? Jag vill se någon testa Phenom med en bios där de inte har fixen som slöar ner. Det kan ju inte krascha ofta om de inte upptäckte den förräns så sent.

Hoppas inte AMD tvingas nischa sig som VIA för att klara sig bara.

Är det någon som vet varför det tar så många månader att bara ändra några transistorer? Borde inte chippen tillverkas ganska fort, man tycker att redan samma dag som de börjar med B3 så borde det poppa ut färdiga chip i andra änden av fabriken. Lite som med intels Penryn, den var ju färdig för evigheter sedan, men det tog tid att få igång produktionen, förvisso var de ju tvugna att köra i 45nm maskiner. Men det har vi ju också sett med andra chip, att det tar evigheter från tape out till försäljning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Hursomhelst, hade det varit bättre av dem att vänta tills de hade lite mer att visa upp. Synd att få så mycket kritik i onödan nu.

Synd vet jag inte. De själva hypade Phenom riktigt ordentligt. Väldigt stark marknadsföring.

Att vänta skulle tydligen inte heller vara någon lösning. Tänk hur länge AMD har tjatat om 'true quad core' och inte ens kunnat erbjuda en sådan? Jag kommer ihåg att C2D kom sommaren 2006. Då pratade alla om att i december skulle "Conroe-killern' släppas.

C2D har haft tronen så pass länge och nu även Penryn? Nej, det handlar inte bara om snabbare processor utan främst (i min mening) att erbjuda konsumenterna något nytt. Ett nytt namn. "Phenom". Låter stort. Ungefär som 38xx serien från ATI. Samma R600, annat namn - små prestandaförbättringar.

Jag förutsätter att AMD även har kontrakt med stora företag, organisationer m.m. De ska ju få sin vara i tid. Alla tillverkare som HP, Dell, Acer etc. De förutsätter antagligen att de kan erbjuda Spider till sina kunder just nu.

AMDs största problem är att de halkar efter. De gör bra produkter - men släpper dem för sent. Då Intel redan finns där och erbjuder oss bra processorer - kommer AMD ett år senare med likvärdig prestanda? Om inte sämre? Därför tackar såklart jag nej till AMD idag.

Klart att vi kan hoppas som idioter här på bättre prestanda med tiden, men hur aktuellt blir det när Intel också kommer med förbättringar? Ska jag köpa ny dator nu - Intel snabbare och billigare. Då blir det Intel. Så enkelt är det.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tja, minsta Penryn med 12MB ligger nog högt på mångas lista. Särskilt High-k verkar ju vara en killer-feature, eftersom det stryper strömläckaget rejält.
(AMD: spring till pappa IBM för hjälp, NU!!!!)

Btw, angående errata, är det någon som har orkat läsa erratan på C2D? Jag har gjort det, den är låååååååång, det finns _massor_ av buggar. Dock ingen showstopper av samma kaliber som den nu i Phenom.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Hursomhelst, hade det varit bättre av dem att vänta tills de hade lite mer att visa upp. Synd att få så mycket kritik i onödan nu.

Håller med. Det som de har nu släppt ser man ju klart och tydligt att det inte är färdigutvecklat. Blir intressant när de äntligen får allt till den nivån de ska vara. Pris/prestanda kommer nog ligga ganska bra men jag tvivlar på att de kommer ikapp i klock-för-klock prestanda och på överklocknings sidan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Avstängd

Mest olyckligt att buggen fick sånt genomslag. :/
Som sagt är ju inte buggar ovanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
sponsra inkompetensen vidare, men var inte ledsen när en K8 dualcore eller C2D för halva priset presterar bättre

Intel hade inga problem att hitta "sponsorer" när netburst (P4) lanserades. 50% högre klock, 200% mer energi och 5% mer prestanda jämfört med P3.
I knappt 6 år fick netburst vara flaggskeppet hos intel, var det tack vare intels kompetens?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Intel hade inga problem att hitta "sponsorer" när netburst (P4) lanserades. 50% högre klock, 200% mer energi och 5% mer prestanda jämfört med P3.
I knappt 6 år fick netburst vara flaggskeppet hos intel, var det tack vare intels kompetens?

Precis, jag frågar mig om FrostyFog haft en P4.

Permalänk
Medlem

P3 var riktigt bra, min 1GHz P3 har varit igång 24/7 sen i Juli och är i princip ljudlös, samt att prestandan är totalt ok för det den används till. Vad mer kan man begära?

P4 var sämre dålig än vad Phenom är

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd
Citat:

P3 var riktigt bra, min 1GHz P3 har varit igång 24/7 sen i Juli och är i princip ljudlös, samt att prestandan är totalt ok för det den används till. Vad mer kan man begära?

P4 var sämre dålig än vad Phenom är

P3 var ju fin. Tualatinen skulle fått spelrum istället för P4. Men jag antar antar att P3an fått större revanch än vad man någonsin kunnat drömma om i och med Core 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy

rekomenderade jag AMD då? Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Precis, jag frågar mig om FrostyFog haft en P4.

P4C 2,6@3,1
köpet den innan K8 kom till marknaden, och jag satt på den fram till ganska nyligen.
köpet motiverades genom att den mha HT kunde prestera ruskigt bra i F@H - två instanser samtidigt gav ca 40% "gratis" prestanda

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

amd måste bort med buggen och få upp frekvensen över 3ghz för att kunna ha lite mot intel, speciellt när penryn släpps...så enkelt är det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

synd bara att det tog närmare ett år från att "snart kommer phenom" tills den verkligen kom..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håhåjaja, vad ledsamt det var här då! Att Phenom skulle kunna utklassa Penryn var en rätt ogrundad övertygelse hos några av forumets mest ivriga AMDförespråkare. Förseningarna, förhandsinfon och olika previews har inte alls gett några sådana löften. Jag tycker den riktiga överasskningen eg var buggen. Jäkligt pinsamt för AMD att återkalla CPU:er på lanseringen...

Phenom kan fortfarande bli ett bra och prisvärt alternativ som uppgradering på befintlig AM2-maskin. Sitter själv med en X2 3600+ och hoppas på en billig (buggfri) Phenom, helst över 2,6GHz, till mitt moderkort någon gång under vårvintern.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Phenom kan fortfarande bli ett bra och prisvärt alternativ som uppgradering på befintlig AM2-maskin.

Det ÄR ett bra alternativ och är mer prisvärt. Köper man intel så får man betala mer pengar för samma prestanda jämfört med AMD.

Att det är så många på Sweclockers som inte kan räkna är väl det som är förvånande.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

rekomenderade jag AMD då? Ja.

P4C 2,6@3,1
köpet den innan K8 kom till marknaden, och jag satt på den fram till ganska nyligen.
köpet motiverades genom att den mha HT kunde prestera ruskigt bra i F@H - två instanser samtidigt gav ca 40% "gratis" prestanda

Okie, då vet jag. Du har bara verkat så anti-AMD på sistone, tar verkligen varje chans att vara pessimist.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okie, då vet jag. Du har bara verkat så anti-AMD på sistone, tar verkligen varje chans att vara pessimist.

I ärlighetens namn tror jag många blivit "anti-AMD" det senaste halvåret eller så, främst tackvare de mest rabiata AMDroiderna som ropar fake!, vänta bara!, snart kommer ny stepping!, osv.

Personligen kände jag två saker igår.

1) Besvikelse
2) Skadeglädje

You figure it out.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Relik 📜

Känner samma som många andra, ganska stark besvikelse.. Har medvetet skjutit på en Quad-uppgradering för att eventuellt satsa på en Phenom och ett fint 790-moderkort, men det blir ju inget av det nu.

Tycker dock att det är lite tidigt att dödförklara AMD ännu, enligt mig är BE-serien väldigt prisvärd och lovande för system som ska vara tysta, svala och snabba. Det är ju dock bara en väldigt liten del av totala marknaden..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
I ärlighetens namn tror jag många blivit "anti-AMD" det senaste halvåret eller så, främst tackvare de mest rabiata AMDroiderna som ropar fake!, vänta bara!, snart kommer ny stepping!, osv.

1) Besvikelse
2) Skadeglädje

You figure it out.

väldigt enig faktiskt.

men då sitter jag ju på en p4 så mina åsikter betyder väl inget här:rolleyes:

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem

1) Besvikelse
2) Skadeglädje

You figure it out.

Njae, det kan snarare vara så att om man lagt ut flera tusenlappar på en utrustning så vill man kanske se att dessa pengar är väl investerade. "Nackdelen" är ju att konkurrens sänker priser vilket gör att ett 8800 GTX plötsligt minskar i värde om det kommer ut billigare alternativ.

När folk i slutändan skall köpa så tror jag de flesta väger in priset rätt hårt trots att man kan sitta här och såga nya produkter.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Njae, det kan snarare vara så att om man lagt ut flera tusenlappar på en utrustning så vill man kanske se att dessa pengar är väl investerade. "Nackdelen" är ju att konkurrens sänker priser vilket gör att ett 8800 GTX plötsligt minskar i värde om det kommer ut billigare alternativ.

När folk i slutändan skall köpa så tror jag de flesta väger in priset rätt hårt trots att man kan sitta här och såga nya produkter.

Självklart! Jag hade starkt övervägt Spider-plattformen om jag vore i köptankar idag.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ÄR ett bra alternativ och är mer prisvärt. Köper man intel så får man betala mer pengar för samma prestanda jämfört med AMD.

Att det är så många på Sweclockers som inte kan räkna är väl det som är förvånande.

Säker på det?
http://www.hexus.net/content/item.php?item=10427&page=15

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Säker på det?

Jag tror att det var ett svar på mitt inlägg om prisvärd uppgradering:

"Phenom kan fortfarande bli ett bra och prisvärt alternativ som uppgradering på befintlig AM2-maskin."

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat på att uppgradera min s939 till en Phenom, men blev ju, som dom flesta andra, väldigt besviken nu, men jag tror faktiskt jag kommer göra det ändå. OM dom senare revisionerna blir bättre, mycket bättre, så kommer det ändå löna sig i längden tror jag.

Börjar med ett billigt AM2+ mobo nu, finns ju ett för ca 8-900, sen en 9500 och minne för en 1000-ing kanske, så kör man på den tills AM3 kommer ut, byter bara processor först och sen efter ett tag mobo och minne, förhoppningsvis så är dom ifatt och kanske förbi då, men det är ju ganska länge till dess så man kan ju inte direkt spekulera i det.

Men kollar man på AMDs historia, så slog ju inte Athlon till förrän övergången från s754 till s939, jag hoppas på en likadan utveckling vid övergången AM2+ -> AM3.

Ja, jag är nog lite AMD fanboy, men det bryr jag mig inte om.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Säker på det?

ja jag är säker, att det är många på sweklockers som däremot brister vad gäller kompetens och utvärdera tester m.m. är ju välkänt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Citat:

ja jag är säker, att det är många på sweklockers som däremot brister vad gäller kompetens och utvärdera tester m.m. är ju välkänt.

hade det skadat dig att precissera ditt påstående lite mer?
I vilka lägen är Phenom bättre köp än Kentsfield?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

alla vill ha maximalt för sina pengar, skillnaden är att vissa värdesätter även andra aspekter av systemet än dess prestanda.
Any colour - so long as it's black.

*what Gambit_2K said*

När du säger "alla" menar du alltså "jag"?

För jag tappade allt förtroende för Intel efter det kommit ut att de konkurrerat ut AMD med andra medel än prestanda/pris. EU-domstolen har de att möta för det.

Jag kommer inte köpa en Intelprocessor någonsin. De leder, de går i vinst - varför ska de då göra så? Giriga jävlar, så tänker jag. Det blir dock ingen Phenom x4 förnsen Det finns bättre stöd för det, men en Phenom x2 kan jag mycket väl tänka mig.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
När du säger "alla" menar du alltså "jag"?

För jag tappade allt förtroende för Intel efter det kommit ut att de konkurrerat ut AMD med andra medel än prestanda/pris. EU-domstolen har de att möta för det.

Jag kommer inte köpa en Intelprocessor någonsin. De leder, de går i vinst - varför ska de då göra så? Giriga jävlar, så tänker jag. Det blir dock ingen Phenom x4 förnsen Det finns bättre stöd för det, men en Phenom x2 kan jag mycket väl tänka mig.

det betyder bara att du värderar "icke-Intel-produkt" högt....
skulle du fortfarande vägrat Intel om du bara hade Intel eller VIA-processorer att välja på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
haha trodde inte det fanns kvar fanboys (läs: idioter) som blindar för fakta och köper det "bästa" märket.

nä måste gå och köpa en 240 på blocket nu:rolleyes:

Ja har du inte råd med nåt bättre så är det absolut inget fel med att köpa 240. Så sjukt dålig jämnförelse. AMD blir nog billigare snart så att det kommer ligga på samma prestanda/pris som Intel.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Frosty frog. Du är väll medveten att under dom senaste åren är det AMD som visat vägen vartåt processorerna skall utvecklas. Inte jätten intel som har massor med pengar, på fula sätt köper sina kunder för att slå på konkurrenterna. AMD har onekligen mycket intressanta lösningar till mångt och mycket. Tyvärr har dom inte dom pengarna som intel har. Men isf skulle antagligen intel få säga adjö på marknaden.
Det är ju inte bra om någondera måste sluta. Specielt inte amd just nu. För Intel ger nog inte bra prestanda för att du som kund vill ha de, utan de e för att det är det enda som säljer just nu. Om dom får ensam rätt på processorer så sir dom till att konsumenten bara får en sak.. betala!

Permalänk

warzo - vart vill du komma?

Nej, AMD har för det mesta inte uppfunnit så mycket nytt och eget, även om det kanske är lite mer än Intel. Intel har troligttvis minst lika mycket oimplementerade lösningar som AMD. Och både AMD och Intel skiter fullständigt i dig som konsument så länge dom kan få dig att göra det dom vill - tömma plånboken in i deras kassa!

Visa signatur