AMD Phenom recenserade

Permalänk

När man läser tråden får man intrycket av att många verkar njuta av att det går dåligt för AMD, varför man skulle sitta med ett stort flin på läpparna nu förstår jag inte.
Detta är ju dystra nyheter, inte för att jag kommer uppgradera inom närmaste framtiden men vore trevligt om man kunde börjat rekommendera AMD åt folk igen:)

När Intel lanserade sina core2-processorer och slaktade AMD gjordes jämförelser med filmen "The Empire Strikes Back" och nån snubbe från AMD citerade Obi-wan Kenobi från "A New Hope":If you strike me down i will become more powerful than you can possible imagine:D

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Mycket synd att de inte lyckas bättre med Phenom. De behövs konkurrens för att få fram riktigt bra produkter, se bara vad som hände med Intel när det fick lite motstånd från AMD. Utan AMD64-offensen hade Intel kanske fortfarande såsat runt och prånglat ut P4:or på 4GHz, men till vilken nytta?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det stämmer inte alls, anandtech har alltid varit rättvisa. Särskilt Gary. De gav ju inte deras ES QX970 ngt lysande beröm direkt.

Oavsett så tyder kommentarerna på dålig kunskap vilket kanske även ger en fingervisning om resten av testet, de flesta vet om att det tar lite tid innan allt snurrar som det skall. Intel har också haft problem i början när de lanserat nya "apparater". AMD har ju haft panik att få ut Phenom och med tanke på hur mycket större Intel är samt hur mycket mer resurser det företaget har så är det förvånande att AMD klarar sig så bra som de gör.

Företag (som är de stora köparna) har gissningsvis bättre kompetens än överklockare på swecklockers som skiter fullständigt(?) i strömförbrukning.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Oavsett så tyder kommentarerna på dålig kunskap vilket kanske även ger en fingervisning om resten av testet, de flesta vet om att det tar lite tid innan allt snurrar som det skall. Intel har också haft problem i början när de lanserat nya "apparater". AMD har ju haft panik att få ut Phenom och med tanke på hur mycket större Intel är samt hur mycket mer resurser det företaget har så är det förvånande att AMD klarar sig så bra som de gör.

Företag (som är de stora köparna) har gissningsvis bättre kompetens än överklockare på swecklockers som skiter fullständigt(?) i strömförbrukning.

Intel har bättre prestanda per watt än AMD, det är intte AMD athlon 64 vs intel P4 nu och rollerna har vänt. Anandtech har alltid varit mycket kompetenta och jag kommer inte ihåg att de har haft extremt fel någon gång.
Att vara skeptisk till anandtech tyder på att man är fanboy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Okey.. Vad betyder CPUkraft för mig som mest spelar??
Då o då kodar jag film men det går redan ganska snabbt.

Om vi säger så här.. Jag lär aldrig köra med sli eller över 1600x1200, vad behövs i dag för att maxa ett 8800 Ultra eller GT???
Nämn gärna både INTEL och AMD tack.

Gissar väll på en Dual-core kring 3 ghz då det känns som min e6600 2.4 ghz flaskhalsar lite på mitt GTX

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
När man läser tråden får man intrycket av att många verkar njuta av att det går dåligt för AMD, varför man skulle sitta med ett stort flin på läpparna nu förstår jag inte.
Detta är ju dystra nyheter, inte för att jag kommer uppgradera inom närmaste framtiden men vore trevligt om man kunde börjat rekommendera AMD åt folk igen:)

Jag tycker precis tvärt om iofs, alla verkar väldigt dysta över resultaten. Det hade varit bra för alla om Phenom hade slått Intels Q6600. Det hade dragit igång kapplöpningen på allvar och förmodligen också ett priskrig som hade gynnat oss konsumenter.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Intel har bättre prestanda per watt än AMD, det är intte AMD athlon 64 vs intel P4 nu och rollerna har vänt. Anandtech har alltid varit mycket kompetenta och jag kommer inte ihåg att de har haft extremt fel någon gång.
Att vara skeptisk till anandtech tyder på att man är fanboy.

Hur ofta kör du en dator på 100%? Känner du till att Intel ligger på mindre linjebredd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer Att vara skeptisk till anandtech tyder på att man är fanboy

men läs slutorden så är det tydligt att testaren inte har speciellt bra koll. Produkten är ju knappt ute än, och en del testare verkar kunna ge exakta uttalande ändå.

Visa signatur

Permalänk

jävla antiklimax!

Permalänk

Finns väl ingen anledning att inte rekomendera Amd till normalanvändarna. Jag skulle iofs inte rekomendera en quad till någon som inte arbetar med tunga saker på datorn heltid. Jag rekomenderar folk att köpa bärbar i dagsläget och jag hoppas Amd fixar den biten det kommer att bli en fecesstor marknad i framtiden.

ps. ser att luftkylda Penryns närmar sig 5 ghz på luftkylning superpi stabilt. Rätt sanslöst. Dubbla Phenom hastigheten.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Finns väl ingen anledning att inte rekomendera Amd till normalanvändarna.

Prismässigt så finns det många anledningar till och rekommendera AMD, däremot är det hål i huvudet för en vanlig användare och köpa en quad, finns det något program idag som har behov av det för en vanlig användare? Spelen behöver kraftiga grafikkort, använder spelet flera trådar så lär en quad puttra på tomgång ändå.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hur ofta kör du en dator på 100%? Känner du till att Intel ligger på mindre linjebredd?

jo, jag har allltid igång F@H, på 100% på alla mina datorer, hur gör du själv?
"linjebredd"?? försöker du antyda något om systembussens överlägsenhet? trevligt, men det är inte teori och teknik som räknas utan resultatet - Phenom förlorar i det sistnämnda

Citat:

men läs slutorden så är det tydligt att testaren inte har speciellt bra koll. Produkten är ju knappt ute än, och en del testare verkar kunna ge exakta uttalande ändå.

något specifikt du ogillar?
Att han anser att en produkt som presterar sämre än både dess föregångare och konkurrenten, inte går att sälja annat än till lägre pris än konkurrentens billigaste och är samtidigt dyrare att tillverka än både den gamla och konkurrentens, inte är imponerande?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Jamen bara för att AMD har problem nu i början ska Anandtech ta hänsyn till det i deras recension? Det är ungefär som att PCgamer skulle ta hänsyn till att ett spel är buggigt och ge det bättre betyg. Hur skulle det funka? Ska de skjuta upp recensionen eller ska de helt enkelt skippa den helt?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju synd att AMD skulle ligga efter Intel igen.
Jag hade nog väntat mig en liten comeback här. Det är dock givetvis inte dåliga processorer de där Phenom, men inget som imponerar heller.

Det där fina överklockningsprogrammet för spiderplattformen som visades upp är jag dock starkt positiv till.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Att han anser att en produkt som presterar sämre, inte går att sälja annat än till lägre pris än konkurrentens billigaste och är samtidigt dyrare att tillverka inte är imponerande?

Om du skall köpa en bil, köper du då porsche's värsta turboversion? Om någon kommer ut med ny bil och de inte slår porsches bil på prestanda, sågar du då dessa bilar?

Om man är smart så köper man det som passar bäst för bäst pris, är man dum så köper man något man inte behöver och lägger ut pengar i onödan.

Det skulle förvåna mig mycket om AMD's fokus ligger på att tillfredställa överklockare i första hand, den marknaden är rätt liten. Gissningsvis så har de lagt fokus på strömsnålhet under normalt användande. Detta är vad företag idag tittar på.

Visa signatur

Permalänk

Tror inte det finns så mycket mer prestanda att vinna från Phenom för cpu's under 2.4GHz . Visst kanske en upplåsning av nordbryggan från 2GHz skulle ge lite, men tror inte det går att komma ikapp C2Q :/ Det verkar han på Anandtech också förstå.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Om du skall köpa en bil, köper du då porsche's värsta turboversion?

nämner någon något om de värsta versionerna?

Citat:

Om någon kommer ut med ny bil och de inte slår porsches bil på prestanda, sågar du då dessa bilar?

Om man är smart så köper man det som passar bäst för bäst pris, är man dum så köper man något man inte behöver och lägger ut pengar i onödan.

ok, men om du har 2 bilar: Porsche2007 och Porsche2008 där P07 är snabbare än den nya P08 - vilken köper du?

Citat:

Det skulle förvåna mig mycket om AMD's fokus ligger på att tillfredställa överklockare i första hand, den marknaden är rätt liten. Gissningsvis så har de lagt fokus på strömsnålhet under normalt användande. Detta är vad företag idag tittar på.

I strömsnålheten ligger Phenom lika med Kentsfield, mot Penryn förlorar den.
Öveklockare har ALDRIG varit varken AMDs eller Intels riktiga prioritering.

edit: blev ett fint hjärnsläpp där på slutet av lunchen, men det gick nog att förstå vad jag menade ändå, fixat nu...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jamen bara för att AMD har problem nu i början ska Anandtech ta hänsyn till det i deras recension? Det är ungefär som att PCgamer skulle ta hänsyn till att ett spel är buggigt och ge det bättre betyg. Hur skulle det funka? Ska de skjuta upp recensionen eller ska de helt enkelt skippa den helt?

Hade han varit kunnig så hade han förklarat en del orsaker till varför resultaten eventuellt kan vara missvisande. Det handlar ju ändå om att ge konsumentupplysning och de flesta som varit med mer än en månad i denna branch vet om att saker händer snabbt.

Har inte läst så många tester men exempelvis skrev tomshardware så här:
Under these circumstances, our results, especially the idle measurements, can thus not be considered reliableyet, since the boards still lack full support for the power saving functionality.
http://www.tomshardware.com/2007/11/19/the_spider_weaves_its_...

Personligen så tror jag att det knappt finns ett företag som idag är speciellt intresserad av om en processor kan prestera 10% mer än ett annan (som man ändå aldrig kommer använda sig av), det man tittar på är strömmen och då hur mycket man kan få ner den totalt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Om du skall köpa en bil, köper du då porsche's värsta turboversion? Om någon kommer ut med ny bil och de inte slår porsches bil på prestanda, sågar du då dessa bilar?

Ja, om den är dyrare och drar mer soppa. Andra faktorer som uttrymme, lyx osv. får vi ju räkna bort för att jämförandet överhuvudtaget ska gå att applicera på processorer.

Citat:

Ja, det kan man ju säga. Men Phenom är ju både dyrare och slöare, vad finns det för anledning att välja det då ? Den lägsta modellen är väl iofs. typ 9% billigare än q6600, men prestandan är ju typ 20% sämre så är ju absolut inte värt att snåla in där.

Ok att lägga ut lite extra pengar och att få ut lite mer prestanda än man behöver, men köper man en phenom 9700 så har man LAGT ut mer pengar och fått ut MINDRE prestanda! Dessutom med högre energiförbrukning!

Citat:

Nej, fokuset ligger inte främst där. Men nog vill de åt den marknaden också, man lanserar ju overdrive bara för att försöka kompensera det dåliga överklockningsresultaten.

Strömsnålhet ? Hmm.. Hoppas att de inte har lagt all sin fokus där, för isf. har ju AMD misslyckats totalt!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

nämner någon något om de värsta versionerna?
ok, men om du har 2 bilar: Porsche2006 och Porsche2007 där P07 är snabbare än den nya P08 - vilken köper du?

En volvo

Visa signatur

Permalänk
Citat:

En volvo

Du skulle knappast gjort det om volvon är dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Du skulle knappast gjort det om volvon är dyrare.

Men om den drar mindre bensin, fungerar bättre efter behovet

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men om den drar mindre bensin, fungerar bättre efter behovet

Den drar inte mindre bensin och den andra viktiga faktorn på processorer är just prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? AMDs motsvarighet är sämre än Intels. Högre effektförbrukning, sämre prestanda...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Den drar inte mindre bensin och den andra viktiga faktorn på processorer är just prestanda.

Intel kan inte styra varje kärna separat (läs om virtualisering så vet du hur viktigt det är för företag)

http://www.tomshardware.com/2007/07/11/energy-efficiency-inte...

Idle Opteron-based server systems usually consume about 40 percent less power than servers equipped with Intel's Xeon Woodcrest processors do, but when the servers' workload increases and bigger demands are placed both on the processor themselves and on the memory systems, the energy consumption differences fade to almost nothing.
http://news.softpedia.com/news/AMD-vs-Intel-I-039-m-So-Tired-...

Perhaps more significantly, when the systems were idle and waiting for transactions to process, the AMD server was 30.4 to 53.1 more power efficient. If accurate, it’s a noteworthy figure, considering many servers spend most of their time waiting for work
http://blogs.techrepublic.com.com/tech-news/?p=1111

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Kul att 5 st (5%) har röstat "Mycket bra!" i omröstningen. Jag undrar hur de tänker, kan någon som har röstat det förklara det för mig, för det går över mitt förstånd.

Jag röstade "Mycket bra" för att förvirra folk!

Permalänk
Citat:

Intel kan inte styra varje kärna separat (läs om virtualisering så vet du hur viktigt det är för företag)

http://www.tomshardware.com/2007/07/11/energy-efficiency-inte...

Idle Opteron-based server systems usually consume about 40 percent less power than servers equipped with Intel's Xeon Woodcrest processors do, but when the servers' workload increases and bigger demands are placed both on the processor themselves and on the memory systems, the energy consumption differences fade to almost nothing.
http://news.softpedia.com/news/AMD-vs-Intel-I-039-m-So-Tired-...

Perhaps more significantly, when the systems were idle and waiting for transactions to process, the AMD server was 30.4 to 53.1 more power efficient. If accurate, it’s a noteworthy figure, considering many servers spend most of their time waiting for work
http://blogs.techrepublic.com.com/tech-news/?p=1111

Att opteron är bra eller dålig är inte diskussionen här. AMD har länge varit starkare på servermarknaden, men nu diskuterar vi hur den nya Phenom presterar i sin marknad. Och där är den sämre, dyrare och drar mer ström.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

jo, jag har allltid igång F@H, på 100% på alla mina datorer, hur gör du själv?
"linjebredd"?? försöker du antyda något om systembussens överlägsenhet? trevligt, men det är inte teori och teknik som räknas utan resultatet - Phenom förlorar i det sistnämnda.

I så fall är allt solklart, för om du har så högt ställda krav på F@H väljer du alltså:
- en processor och grafikkort = Intel C2D + ATI
- en eller flera processorer + fler än ett grafikkort = AMD + ATI

(Ovan ifall vi struntar i att AMD och ATI är under samma tak)

Ifall du använder F@H som argument så vet du vad jag syftar på. Var det verkligen detta du ville belysa?

Permalänk

Kan väl lugnt säga att köpet av en Q6600 för ett par månader sen känns kanon nu. Var annars rädd att man skulle väntat in AMD:s nya innan man köpte ny cpu. Min 3.9Ghz klockade Q6600:a är definitivt fortfarande prisvärd. Man måste ha tur nån gång

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Phenom 9500 drar ~95W
Samma sak med 9600.
Intel Q6600 med G0-stepping drar 95W meda B3 (?) äter 105W.

Alltså äter Phenom inte mer ström. Sluta nu.

- Blir väl bara att vänta en stund på att AMD lanserar sin nya "version" av Phenom där man slipper de problem som verkar finnas där med överklockningen. I övrigt lär Phenom 9500 och 9600 gå ned ganska raskt i pris efter de dåliga recensionerna och för det möjligen ganska milda intresset.

Overdrive är även ett argument, möjligen inte för att kompensera dåliga överklockningsresultat utan för att få nybörjare in i marknaden som gärna slipper att potentiellt förstöra utrustningen i all hasst, då användaren även kan bilda sig en uppfattning om vad de olika delarna i en överklockningsprocess går ut på och kan administrera detta i realtid hellre än i utdaterade BIOS-kontroller som kan vara något kluriga att komma igång med.

Permalänk
Medlem

Detta e kul.

Inte ett inlägg av 2good4you eller minibite3, för den delen alla andra fanboys som sa "Vänta på Phenom så ska ni få se".

Vad det som minibite sa till mig "In you face akus".... In vems face nu? Med tanke på att jag gav 2199:- för min Q6600 i Somras, o man måste pejja 2500kr+ idag för en amd ca 5 månader senare för att få samma prestanda.

Bara inse fakta. Phenom fails....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs