AMD Phenom recenserade

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt, fast detta viste man ju när barcelona släpptes. Dock envisades 2good4you att det skulle vara någon stor skillnad mellan Barcelona och Phenom bara pga. 790FX och snabbare minnen.

Det jag hoppades på var att Phenom i alla fall skulle gå att klockas till 3,0GHz och ha ett bättre pris då den inte är snabbare än Q6600. Synd att så inte är fallet vilket gör processorn i nuläget 100% ointressant.

Det som jag kanske tycker är mest konstigt är att Phenom inte änns går om företagets flera år gammla A64 arkitektur. Visst 6400+ är mycket högre klockad och Phenom vinner i några tester men har detta verkligen hänt tidigare i processor historeien?

Permalänk
Medlem

Det kommer en olåst Phenom Black Edition för samma pris som vi ser för dagens Phenom. Alltså, väntar man en månad får man en riktig phenom utan några riktiga hardcaps som det verkar vara problem med idag.

Det är fortfarande lite tidigt att argumentera priset, Q6600 mot P9500 eftersom Q6600 kostade 5500kr vid (och två månader efter) lanseringen och Phenom kostar 2295kr dagen efter lanseringen - det är ingen risk att 9500 kommer kosta mer än 1890kr vid tiden då BE lanseras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det kommer en olåst Phenom Black Edition för samma pris som vi ser för dagens Phenom. Alltså, väntar man en månad får man en riktig phenom utan några riktiga hardcaps som det verkar vara problem med idag.

Det är fortfarande lite tidigt att argumentera priset, Q6600 mot P9500 eftersom Q6600 kostade 5500kr vid (och två månader efter) lanseringen och Phenom kostar 2295kr dagen efter lanseringen - det är ingen risk att 9500 kommer kosta mer än 1890kr vid tiden då BE lanseras.

Du kan inte jämföra Intel med AMD, Intel har råd att halvera priset på en processor men amd har inte det, visst en sänkning på ~400kr är inte otänkbar men jag tvivlar på att detta kommer ske tills BE releasen som ska vara innan nyår.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Visst 6400+ är mycket högre klockad och Phenom vinner i några tester men har detta verkligen hänt tidigare i processor historeien?

Pentium III -> Pentium 4

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Pentium III -> Pentium 4

Det är sant där var det ganska så lika mellan P3 1,2GHz och P4 1,3GHz.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att de Phenoms som släpps efter nyåret får småbarnsfelen bortpolerade. Stabilera överklockning och ett lägre pris och förhoppningsvis stadigare prestanda i jämförelse med Intel och AMD är på rätt väg. först 38++-serien och sen Phenom, det är ett rätt stadigt lyft.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Även om Phenom skulle prestera 10% bättre när de fixar buggen, är det fortfarande tveksamt om processorn blir snabbare än Intels motsvarighet.

Du kan absolut inte jämföra med hur mycket Q6600 kostade. Vem skulle köpa Phenom idag för 5500 kr? AMD hade inte ens quad core när Q6600 kom. Och sjävklart kommer även Intel att släppa processorer med konkurrenskraftiga priser.

Citat:

Phenom 9500 drar ~95W
Samma sak med 9600.
Intel Q6600 med G0-stepping drar 95W meda B3 (?) äter 105W.

Alltså äter Phenom inte mer ström. Sluta nu.

http://techreport.com/articles.x/13633/15
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3153&p=10

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

DAAMIT suger.

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
En volvo

Citat:

Men om den drar mindre bensin, fungerar bättre efter behovet

Men gå och köp dig en VIA då! (eftersom du inte kan hålla dig till produkter innom samma klass)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ifall du använder F@H som argument så vet du vad jag syftar på. Var det verkligen detta du ville belysa?

jag skrev det som ett svar på gosh's fråga
även om F@H är betydelsefullt för hårdvaroval för min del så är jag mycket medveten om att det inte får påverka min uppfatting om processorers generella prestanda

hur får du till "- en eller flera processorer + fler än ett grafikkort = AMD + ATI" btw?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Otroligt 2good4you har stått för halva Phenom uppvärmningen på detta forum och enu ingen snittsig komentar?... tappat andan?

Kom igen nu, fram me lite fanboy argumentationer....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

AkUs - fanboy-försvaret har redan presenterat flera argument, olika bra och olika mycket lovande, men ändå argument.. kanske borde man samla/skriva ihop ett gäng av dom...

- buggen är skyldig till dålig frekvens
- buggfixen/BIOS är skyldig till 10% prestandaförlust
- låg L3cache-frekvens is the root of all/some evil
- B3-stepingen kommer snart och blir löser bugg och prestanda
- det finns många som sitter på gamla AM2-burkar som gärna vill uppgradera till något som är exakt ett snäpp snabbare än deras gamla processor, till det försumbara priset av 2 papp .

och så mina personliga favoriter som jag summerar som [den nya bästa processorn presterar nästan lika bra som den gamla bästa processorn - vad är fel?] alternativt [den är ju bara lite sämre än konkurrentens pensionsplanerade modell - klart man väljer den! ]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inga pengar till att köpa ny prolle just nu ändå så detta gör inte mig så mycket men i vår vill man ju helst att dom ska ha fixat upp Phenom i lite högre hastigheter.

Min 6000+ är tillräckligt bra för tillfället

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hjälpsam

Nytt BIOS som fungerar till Phenom ha ännu inte kommit till mitt moderkort, så jag avvaktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Men gå och köp dig en VIA då! (eftersom du inte kan hålla dig till produkter innom samma klass)

Jag köper det som har bäst pris/prestanda och det krävs inte så mycket kunskaper för att kunna se vad som fungerar bäst där. Eftersom jag även tycker det är viktigt med konkurrens så väljer jag AMD om det är två likvärdiga. Efter att AMD sänkte priserna drastiskt har det inte varit svårt och välja däremot, AMD är ett mer prisvärt alternativ i de flesta fallen.

Plockar du fram något program som kräver den snabbhet dagens värstingprocessorer klarar så kan det säkert vara ide och köpa intel men annars blir det och elda för kråkorna med dyr ved.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
DAAMIT suger.

Utan AMD skulle marknaden stå permanent stilla, monopol gynnar ingen.

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Stilla? Det finns spelutvecklare (inklusive människor som spelar spelen), människor som jobbar med 3D-rendering etc. som alltid kommer efterfråga bättre hårdvara.

Med konkurrensen som har rådit mellan Intel och AMD har allting givetvis gått fortare, men stilla kommer den aldrig bli. Dessutom kan det ju alltid komma en ny uppstickare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
kan inte amd sluta va sämst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
tjalol

Lägg av med tramsandet och diskutera vettigt, eller bli varnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det förbättrar väl knappast AMDs resultat?

Permalänk
Medlem

Bara för att vi entusiaster inte kommer att inhandla Phenom processorerna betyder inte det att AMD kommer göra massiva förluster.
Det är inte säkert att OEM tillverkarna bryr sig lika mycket...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hade siktat in mig på att införskaffa en Phenom så småningom, men det här känns ju inte helt övertygande.

Fast jag lär sympatiköpa ändå när det blir dags.

Permalänk
Avstängd

-----------------------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Bara för att vi entusiaster inte kommer att inhandla Phenom processorerna betyder inte det att AMD kommer göra massiva förluster.

har inte AMD redan gjort massvisa förluster dom senaste åren?
som en tidigare sagt så har AMD inte råd att halvera sina priser medans Intel har.

-----------------------------------------------------------------------

även om Phenom suger ganska illa just för tillfället så litar jag på att den kommer plana ut jämt med q6600 eller vad den hette när dom fixat lite buggar.

är ju trots all AMDs första försök påen quad.
ge dom lite tid snälla någon.
försök ni smälla in 4 lotusmotorer i en litten bubbla och se om ni lyckas på första försöket ^^

ok kanske lite fanboyvarning här men hoppas ni fattar vad jag menar. Intel går ju trots all igenom samma saker emellanåt även om det inte syns lika kraftigt.

(försöker se realistisk på det hela för er som inte hänger med på vad jag säger)

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak

Precis - det känns ju faktiskt lite som om många här ser de olika lanseringarna direkt tänkta unikt för oss som sitter på Sweclockersforumet, om den inte bli poppis här blir det ingen som köper den? Självklart är det alltid ett starkt plus att få ett bra rykte som en klockvänlig och kostnadseffektiv processor men i dagens läge är det nog inte enthusiaster som AMD riktar sig specifikt utan mer till folk som helt enkelt bygger lådor och säljer eller som har starka krav för multimedia/andra olika tunga applikationer som mår bra utav de extra kärnorna för processuppdelningar och annar roligt.

Först med Phenom Black Edition ser det ut som vi får någon enthusiastversion av Phenom, känns ju lite trist, men det gäller att vänta någon vecka till och ha pengarna gripbara så löser det sig då. Det blir inte samma fel två gånger, i dagens Phenom ligger ju grundproblemet i en bugg och inte i tekniken i sig, alltså kan man vänta sig prestanda, eller åtminstonne korrekt funktionalitet i December som det som var tänkt igår.

Om det är så hinner man ju alltid införskaffa en MSI K9A2 under tiden för 1449kr på Komplett.se och spika upp under tiden. Lite roligt hur Gigabytes modell kostar 2200kr+ och har fyra PCIE2.0 alldeles inpå varanda, vilket gör det omöjligt att faktiskt köra mer än Crossfire...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
AkUs - fanboy-försvaret har redan presenterat flera argument, olika bra och olika mycket lovande, men ändå argument.. kanske borde man samla/skriva ihop ett gäng av dom...

- buggen är skyldig till dålig frekvens
- buggfixen/BIOS är skyldig till 10% prestandaförlust
- låg L3cache-frekvens is the root of all/some evil
- B3-stepingen kommer snart och blir löser bugg och prestanda
- det finns många som sitter på gamla AM2-burkar som gärna vill uppgradera till något som är exakt ett snäpp snabbare än deras gamla processor, till det försumbara priset av 2 papp .

och så mina personliga favoriter som jag summerar som [den nya bästa processorn presterar nästan lika bra som den gamla bästa processorn - vad är fel?] alternativt [den är ju bara lite sämre än konkurrentens pensionsplanerade modell - klart man väljer den! ]

Du tar de där "argumenten" som om det vore ihopdiktade små lögner för att försvara AMD.

Ganska uppenbart att fixad bugg och lite högre frekvenser inte räcker till heller ju. Det är snarare intressant information som dykt upp för oss som undrar lita vad som händer. Och inget försvar som på någotvis skulle göra AMD bättre, för det blir de inte bara för att man säger så.

Processorn understeg de flestas förväntningar och det är synd. Men precis som folk köpte prescott så kommer folk köpa Phenom och dess efterträdare. Vi får bara hoppas att det inte blir för mycket skit för AMD nu.

För mig hade en bättre Phenom varit ett trevligt plus till min HTPC. Men prestandabehovet är för lågt för att köpa helt nytt bara för att få bättre presterande intel. Jag klarar mig därför utmärkt utan Phenom och det är jag ganska glad för.

Permalänk

-Boris- jag vet egentligen inte hur jag tar dom argumenten, vist kan buggen vara bara en undanflykt, men något är ju klart ofärdigt och hindrar frekvenserna på K10, och för allas bästa vill man att nästa steping blir perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
även om Phenom suger ganska illa just för tillfället så litar jag på att den kommer plana ut jämt med q6600 eller vad den hette när dom fixat lite buggar.

är ju trots all AMDs första försök påen quad.
ge dom lite tid snälla någon.
försök ni smälla in 4 lotusmotorer i en litten bubbla och se om ni lyckas på första försöket ^^

Tråkigt nog har ju Intel antingen fått ut, eller är på väg att få ut, Penryn-processerna vid det laget. Då tävlar inte Phenom mot Q6600 längre :/

Man sitter inte och skapar en CPU och sen bara skickar ut den och hoppas att den är snabb. Jag kan lova att de har testat den och tidigare revisioner extremt mycket (även i mjukvara) och sett exakt hur snabba de förväntas bli. Dessutom lyckades Intel rätt bra "på första försöket" (visserligen slog de ihop 2 dual-cores men jag har aldrig förstått varför en del tycker att det var fel).

Men jag hoppas på AMD. Jag har haft flera AMD och förstås Intel och är ingen fanboy för någon av dem men tycker att de förtjänar att ta sig ur denna svackan utan att gå i konkurs (jag vet inte hur nära det är, men de lär ju ha miljarder i skulder). Man kan iallafall säga att Intel har flyt och AMD oflyt i det som händer. Pentium 4 var oflyt för Intel, tråkigt nog fick inte AMD så stor marknadsandel som de var värda. Det hade varit bra för dem att ha som buffer nu.

Har man ett AM2 är det ju jättebra att kunna köpa en quad core när datorn börjar bli lite "slö" för 1500-2000kr (om de går ner i pris då) men där går nog smärtgränsen om Intel skulle vara 20% snabbare för samma pris.

Visa signatur

g++

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Dessutom lyckades Intel rätt bra "på första försöket" (visserligen slog de ihop 2 dual-cores men jag har aldrig förstått varför en del tycker att det var fel).

jo dom tenderar att göra det men dock så har dom problem (men små som sagt)

sen förstår inte jag heller vad som var fel med att slänga ihop två duals till en quad. hjälper ju bara till att lära känna tekninken.

hur som helst så tror jag AMDs economi ligger i grunden till att det går så dåligt och att dom ha "oflyt"

kan ju knappast vara lätt att göra en kickass-phenom på ett minuskapital. eller har jag fel?

och ALLT nytilverkat har barnsjukdomar. (även människor, fast där kallas det okunskap och brist på erfarenhet

Visa signatur

Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har bara amd haft överhanden på processormarknaden en gång och det är under Athlon64 tiden.

Men Amd har ju ändå vart med i spelet hela tiden på grund av pris/prestanda då dom haft billigare processorer.

Visst är det synd att Amd inte har lyckats med att släppa det som alla hoppats på men samtidigt så är det ju ett steg på vägen mot antingen billiga quad-core maskiner eller någon som återigen kan sätta intel på plats.

Amd har gjort ett ärligt försök och jag tycker vi borde acceptera detta. Synd att vi inte får någon som kan trycka åt Intel lite.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | CPU: Intel 11600K | Ram: 32gb ddr4 3200mhz | GPU: RX6600 8gb | Nvme1: WD Black SN850X 1tb | Nvme2: Crucial P2 2tb | OS: Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no-heat
Vad jag vet så har bara amd haft överhanden på processormarknaden en gång och det är under Athlon64 tiden.

Men Amd har ju ändå vart med i spelet hela tiden på grund av pris/prestanda då dom haft billigare processorer.

Visst är det synd att Amd inte har lyckats med att släppa det som alla hoppats på men samtidigt så är det ju ett steg på vägen mot antingen billiga quad-core maskiner eller någon som återigen kan sätta intel på plats.

Amd har gjort ett ärligt försök och jag tycker vi borde acceptera detta. Synd att vi inte får någon som kan trycka åt Intel lite.

helt rätt.
du ser på det som det är. synd att inte alla gör det. (kan ju inte alltid lyckas, right)

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

AMD har varit kraftfullare från det att den första Athlon kom till dess Core2Duo kom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no-heat

http://www.tomshardware.com/1999/08/09/the_new_athlon_process...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.