Permalänk

Ljudprogram

Hejsan! jag skulle behöva tips på ett bra gratis program för ljud redigering... bakgrunden är att min farsa har köpt något "???" för att spela in från vinyl skivor.. det han vill kunna göra är att klippa i låtarna samt förbättra ljudkvaliten!

har ni några tips hade det varit bra... helt gratis program men kan även ta tips på "betal" program.

MvH

Visa signatur

Sokrates. Fighting Philosofer

[I´d Rather die on my feet than to live on my knees]

Permalänk
Medlem

Något gratisprogram vet jag inte men är du beredd att betala så kan jag rekommendera Adobe Audition. De är väll uppe i version 3 nu men jag skulle försöka få tag i v1.5. Anledningen är att programmet hette Cool Edit innan det köptes av Adobe och var då mycket bra, när sedan Adobe tog över så har det bara blivit sämre på alla punkter men fram till 1.5 så hade de i princip bara lagt till lite små funktioner utan att sabba resten.

Hittar du inte Audition 1.5 så är Cool Edit 2.0 eller 2.1 att föredra, trotts sin ålder, framför Audition 2.0 eller senare.

EDIT: sry, har bara använt programmet genom skolan så jag tänkte inte på vad det kostar, Audition 3.0 ligger på ca 4000 kr. :/
Något som är lite roligare är att det finns freeware version av Cool Edit 96, det är en gammal version men den har alla funktioner som en hemanvändare kan behöva och lite till. Begränsningen är att man bara kan använda två funktioner på vaje fil man öppnar, inklusive att spara. Det är i och för sig ingen begränsning, det gör bara arbetet lite besvärligare. Man får öppna en fil, använda lämplig funktion, spara, stänga och öppna igen.

Info och download här

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk

Audacity andvänder jag, helt gratis. Man kan spela in från vinyl (har inte gjort det själv) och man kan klippa och förbättra kvalitén=)

Permalänk

ok. tack så mycket!

Visa signatur

Sokrates. Fighting Philosofer

[I´d Rather die on my feet than to live on my knees]

Permalänk
Hedersmedlem

Använder Audacity i skolan till projekt för att spela in vinyl faktiskt. Men gör inge större redigering på ljudet. Tar bort brus och kanske kortar av slut av låtar och sätter lite tystnad i början av en låt men inget avancerat direkt. Har inte haft något klagemål än iaf. Har gjort 6 skivor än så länge.