Inte spelat på 10år vad klarar jag och min pc

Permalänk

Inte spelat på 10år vad klarar jag och min pc

Har inte spelat på över 10år nu men blev lite sugen att köpa ett spel igen.

Men då jag inte installerat något på låååång tid så är jag osäker på vad jag ska köpa som min pc klarar av, alternativt vad som behöver uppgraderas för att klara av nyare spel (grafikkortet gissar jag skulle vara på tiden att byta ut ?)

De spel jag är intresserad av är shoot-em up samt bilracing.

Prestandan är enligt nedan:
Proc: P4 3,6Ght
Minne: 2Gb
Grafik: nvida quadrofx 420
Operativ: Windows XP Prof

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad ditt grafkkort presterar, men Call of duty 4 rekomenderar jag varmt. Det var väldigt länge sedan jag hade så roligt med ett FPS-spel.

Permalänk
Medlem

Datorn i sig är ju fullt duglig även om det inte är ett monster. Grafikkortet bör nog uppdateras däremot. Beroende på vad du har för krav finns det lite olika att välja mellan, vet inte om du har AGP eller pci-e port på ditt moderkort men 8600gt för runt en tusing funkar nog tillfredställande till de mesta spelen även om du kanske inte kan köra med höga inställningar på allt, annars finns ju 8800gt för strax över 2000, dock kanske dit system flaskhalsar det en aning men det bör ändå bjuda på fin prestanda, nackdelen är att det råder akut brist på dessa i dagsläget. Dessa kort förutsätter nästan att du har pci-e port annars ser utbudet lite annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack för alla svar.

Det är PCI-E grafikkort som passar, Vid eventuell uppgradering av grafikkort så vill jag helst inte lägga mer än runt 1200:-.
Är 8600gt att föredra då ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Datorn i sig är ju fullt duglig även om det inte är ett monster. Grafikkortet bör nog uppdateras däremot. Beroende på vad du har för krav finns det lite olika att välja mellan, vet inte om du har AGP eller pci-e port på ditt moderkort men 8600gt för runt en tusing funkar nog tillfredställande till de mesta spelen även om du kanske inte kan köra med höga inställningar på allt, annars finns ju 8800gt för strax över 2000, dock kanske dit system flaskhalsar det en aning men det bör ändå bjuda på fin prestanda, nackdelen är att det råder akut brist på dessa i dagsläget. Dessa kort förutsätter nästan att du har pci-e port annars ser utbudet lite annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Nja, x1950 pro presterar nog något bättre. Skillnaden är inte stor dock. Men med 8600gt får du dx10 stöd, vilket dock inte gör någon skillnad då kortet inte presterar tillräckligt bra för dx10.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Nja, x1950 pro presterar nog något bättre. Skillnaden är inte stor dock. Men med 8600gt får du dx10 stöd, vilket dock inte gör någon skillnad då kortet inte presterar tillräckligt bra för dx10.

Sist jag kollade så var det "stora nya" med D3D apit att det är en hyffsad prestandaförbättring över D3D9. Har dock inte sett något som tyder på att det stämmer.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Dx10 kräver ju nytt OS också.

x1950pro finns här för 999kr:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341784

Permalänk
Medlem

x1950pro är ett väldigt prisvärt alternativ ja, de första var bara två snabba exempel jag kom på. Mycket prestanda per krona och borde passa resten av systemet bra

Permalänk
Medlem

Re: Inte spelat på 10år vad klarar jag och min pc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobias1978
Har inte spelat på över 10år nu men blev lite sugen att köpa ett spel igen.

Men då jag inte installerat något på låååång tid så är jag osäker på vad jag ska köpa som min pc klarar av, alternativt vad som behöver uppgraderas för att klara av nyare spel (grafikkortet gissar jag skulle vara på tiden att byta ut ?)

De spel jag är intresserad av är shoot-em up samt bilracing.

Prestandan är enligt nedan:
Proc: P4 3,6Ght
Minne: 2Gb
Grafik: nvida quadrofx 420
Operativ: Windows XP Prof

farcry och HL 2 tror jag du klarar.

Permalänk
Medlem

Det är ingen "hem-pc" va? Lite udda val av grafikkort isf.
Skulle chansa på att det är en gammal arbetsstation från ett företag som sysslat med CAD? Säker på att grafikkortet heter FX 420? Kan inte hitta något sådant nämligen.

En del kort i Quadro-serien är ju ganska vassa, kanske går att spela mer än vad man tror på dem. Det är vad jag känner till ofta samma chipset som i Geforce-serien förutom att firmwaren skiljer.

Permalänk
Sötast

I spelväg så rekommenderar jag otroligt starkt:

Orange Box.

Halflife2, Halflife2 EP1, Halflife 2 EP2, Portal och Team Fortress 2.

I min mening så är Halflife serien den bästa som gjorts någonsin i spelväg.

Som bästa lilla standalone spel så vinner Portal alla mina (och många andras) priser. Sjukt roligt.

Permalänk
Medlem

Om du inte spelat på 10 år så borde du kunna nöja dig med gamla skitspel som Nascar och Quake 1 och chockeras över den snygga 3d grafiken. Tänk vad gött att ligga 10 år efter i utvecklingen och kunna köpa grafikkort för 50kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Footen
Om du inte spelat på 10 år så borde du kunna nöja dig med gamla skitspel som Nascar och Quake 1 och chockeras över den snygga 3d grafiken. Tänk vad gött att ligga 10 år efter i utvecklingen och kunna köpa grafikkort för 50kr.

Jag tror inte att han blir överdrivet imponerad av Quake 1 eftersom det kom för 11 år sedan

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

haha :>

Jag läste i en gammal spel-tidning för ett tag sedan och där framhävde de just att spelet de recenserade var i 3D (!)

On topic:
Jag kan bara hålla med om spelboxen "Orange Box". Du får flera jättebra spel, som inte kräver speciellt bra dator, och riktigt billigt med. 380 kr tror jag att jag betalade precis när det släpptes.

Team Fortress 2 är ett av de bästa FPS multiplayerspelen nu, det är väldigt roligt. Ett snabbt spel, mycket action.
Portal är det absolut bästa singleplayerspelet i min mening
Sedan får du med 4 spel till.

Och om ditt grafikkort inte räcker till så är 8600GT och x1950pro helt okej.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5