Intels processorplaner för 2007–2010

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Någon som vet hur det är med dom nya wolfdale och ett asus P5B-Plus? Kommer det funka med 1333Mhz buss? =o

.. så vitt jag vet så har P5B-serien stöd för de nya 45nm processorerna, jag skickade dock mail till Asus om det för att vara på den säkra sidan. Dem kunde inte svara på om det garanterat kommer fungera, doh :S

Klarar ju som sagt 45nm CPU och 1333MHz.

edit: se bara till att uppdatera BIOS så ska det nog fungera som det ska.

Permalänk
Medlem

Socket 7 var fan den bästa socklen som fans. Mins ej exackt när den kom men borde varit runt 1995-1996 med dom nyare pentium och den fans i alla fall fram tills 2000+ då AMD fortfarande gjorde K6-2/K6-3 och mobile versionerna K6-2+ och K6-3+ på 0.18u som clockade rätt fett och båda hade numera L2 cache villket gav clock to clock nästintill pentium 3 prestanda. Fans massa olika processorer från olika tillverkare allt från slöa men extremt strömsnåla som kostade några hundringa till skit dyra proppar genom tiderna.

Var fan den bästa socklen som fans. Mitt sissta socket 7 system tog jag ur drift i somras 2007 och det står nuemra slacktat i källaren å väntar på deportering. K6-2 450 proppen har jag dock kvar som sovenir. Allt måste dö nån gång men det ända intel igäntlige gör är att uppa buss frekvensen och ändrar kraven på spänning och ström. Samma procedur gick socket 7 igenom så fysiska socklen behövs ju inte bytas bara för man ökar bussen eller ändrar spännigar osv inte heller minnestypen då den avgörs av externa minneskontrollern i nortbryggan.

Jag har kört K6-2 proppar i mobon som bar tog pentium och k6 och fick dom å fugnera utan addaptrar efter lite tweaks. fans dock oftast addaptrar för å uppgradera äldre socket 7 plankor med också. Men senare generationer socket 7 mobon från 1998-1999 tog i princip alla proppar som passade i en socket 7 efter en bios upgrade.

Permalänk
Medlem

Gott då är det snart läge att köpa en beggad q6600 eller liknande:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

AMD planerar 45nm Oktalprocessorer till 2009, åtta kärnor på 45nm i ett paket.

Ni idioter som inte kan marknaden, såsom mrSvamp, skriv inget. Du är för korkad. Hyllar du AMDs konkurs så hyllar du monopol och en statisk marknad. Sedan går inte ett företag i konkurs för sådanna här skitsaker. AMD har alltid presterat genom historien, det är sedan de köpte ATi saker gått åt helvete - men dem kommer INTE gå i konkurs, det är helt omöjligt.

AMD Phenom har trots allt sålt väldigt bra, och HD3800-serien säljer också vansinnigt bra. Bara för att vissa här tycker Intel är ballare behöver det inte betyda att AMD håller på att dö.

Vi kan ta några exempel bara strax innan C2D lanserades:
AMD Athlon 64 VS. P4 = Mord
AMD Athlon FX VS. Vilken Intel-maskin som helst = Slakt
AMD Athlon 64 X2 VS. Intel Dual-Core (samtliga modeller) = Samma som ovan.
Intel hade snabbare klockor medan AMD hade kortare pipelines och därmed flyttade datan närmare och utpresterade Intel på samtliga plan för spelare även om klockskillnaden kunde vara på nästan upp till 1ghz (P4 vs Athlon 64).

Innan Intel lanserade Core 2 Duo var Intel döda på prestandatoppen, långt bakom AMDs dramatiskt mycket starkare och dyrare maskiner - men detta gjorde inte att Intel dog. AMD gjorde missen att döda S939 och införde AM2. Men detta fel gör Intel hela tiden, för varje ny processorserie kommer ett nytt moderkort eftersom den ena processorn inte stödjer den ena eller andra bussen och bli obsolit. AMD Phenom funkar ju på gamla AM2 brädor, men AM2+ har sina fördelar för enthusiaster men är mindre intressanta för dem som vill ha en billig platform. Sedan har AMD antagligen det mest framtidssäkra chipsettet idag, nämligen 790FX.

Permalänk
Medlem

Nja även stora företag kan gå i KK, ELRON eller vad företaget hette som gick i KK i USA för några år sedan..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

Intel försker få en skillnad mellan deras qx upplåsta samt deras mindre upplåsta modeller.

E8400 eller 8500 i 4.5ghz klockat kommer nog att räcka ett tag.
Idagsläget är det som vanligt GPU begränsat.

Tittar man på intels serie så är en qx9650 yorkfield mest intressant men kostar dock 8k.
Och då fortfarande spelen inte kräver quadcore eller har speciellt stora fördelar av dem så är nog dualcore det mest vettiga alternativet.

Men ser lite tungt ut för amd på desktop.
deras server cpu´s klår dock intel fortfarande.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizor
.. så vitt jag vet så har P5B-serien stöd för de nya 45nm processorerna, jag skickade dock mail till Asus om det för att vara på den säkra sidan. Dem kunde inte svara på om det garanterat kommer fungera, doh :S

Klarar ju som sagt 45nm CPU och 1333MHz.

edit: se bara till att uppdatera BIOS så ska det nog fungera som det ska.

Härligt isf. Känns idiotiskt att byta mammaplatta på en dator som inte ens är ett år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Bry dig inte om fjortisar (nej, föresten, förmodligen yngre) som tycker att det häftigaste i världen är att provocera. De kommer också växa upp snart och ersättas av nya.

Ja, det blir väl din sort det. Såna som tycker att de är så väldigt mycket över andra att de kan se ner på dem.

Hoppa ner från pedestalen och sluta försök låta så överdrivet myndig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Är orolig för att Quad klockningen kommer kräva ganska bra moderkort. Q9450 som är den mest intressanta för mig personligen har en 8x multi. Det betyder att jag måste ha ett moderkort som klarar över 475+ FSB om jag ska nå några riktigt höga hastigheter =/

Om mitt nuvarande moderkort får stöd för Penryn så vet jag att att det inte kommer nå så högt om jag inte matar nordbryggan med farligt hög volt. Så jag ser ingen quad i min framtid om det inte är en Q6600 G0, eller så köper jag bara en Wolfdale.

Idag är det problem med att QX9650 har FSB väggar i processorn, att processorn sätter stopp för överklockningen i FSB, tack vare upplåst multi kommer dem över 5,5GHz under LN2 ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Det är samma processor, den har bara en mindre tillverkningsprocess så vid samma klockfrekvens så kommer dan att vara exakt lika snabb.

Stämmer inte, Q9300 kommer vara lite lite snabbare, ca 5 - 15% beroende på applikation. I Super PI så är det 400MHz skillnad mellan 65nm och 45nm.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

"Core 2 Quad Q9450 2667 1333 8 2 x 6 MB 95 W Jan 2008 $316
Core 2 Quad Q9550 2833 1333 8,5 2 x 6 MB 95 W Jan 2008 $530"

Jag förstår inte prisskillnaden mellan Q9450 och Q9550. Prestandamässigt bör de väl vara marginel skillnad, ändå är priset nästan (mycket nästan iofs) dubbelt så högt på Q9550. Verkar meningslöst?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Nja även stora företag kan gå i KK, ELRON eller vad företaget hette som gick i KK i USA för några år sedan..

Det var Enron och berodde på [b]ekonomisk brottslighet[/b] av historiska mått. Revisionsfirma Arthur Andersen (var en av världens största) gick under samtidigt, som en direkt följd av de brottsliga aktiviteter dem var inblandade i, i samband med Enron.

http://en.wikipedia.org/wiki/Enron
http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Andersen
http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Andersen_LLP_v._United_St...

Jag häpnar att folk här blandar in problem/konkurs pga ekonomisk brottslighet i samband med AMD. Går AMD omkull beror det på helt andra orsaker.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Vad händer med AMD på servermarknaden när Intel slår till med Quickpath? Det känns som att AMD då tappar mycket av det försprång de har på servermarknaden.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
"Core 2 Quad Q9450 2667 1333 8 2 x 6 MB 95 W Jan 2008 $316
Core 2 Quad Q9550 2833 1333 8,5 2 x 6 MB 95 W Jan 2008 $530"

Jag förstår inte prisskillnaden mellan Q9450 och Q9550. Prestandamässigt bör de väl vara marginel skillnad, ändå är priset nästan (mycket nästan iofs) dubbelt så högt på Q9550. Verkar meningslöst?

Priset beror på multipeln tror jag. På Q9550 är multipeln 8,5 istället för 8 som på Q9450

Permalänk

kommer det behövas nya moderkort för dessa nya processor serier? Man vill ju liksom inte köpa ett moderkort nu och sen funkar inte penry processorerna med den? Kan någon berätta hur det ligger till?

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Mycket bra skriven artikel! Väldigt intressant sammanfattning av Intels framtidsplaner. En liknande om AMDs planer hade varit bra, som önskat tidigare i tråden.

Angående de som menar att AMD får det svårt så tror jag att det kommer dröja länge innan AMD går under. De har lite andra strategier än Intel och vad jag uppfattar så är de fortfarande mycket starka. Sen att Intel är mycket större är en annan sak. De två kommer förmodligen aldrig att bli lika stora, rent försäljningsmässigt och sett till antal sålda produkter.

Permalänk
Medlem

Först och främst, en väldigt bra och tillräckligt informativ artikel! Keep it up!

Nu till min fråga. Jag tror att den framtida diskussionen här på swec kommer att handla om vilken processor man ska välja bland de nya, och jag tror att det kommer handla om Q9450 vs E8500 precis som Q6600 ställs mot E6850 nu.

Om man nu kollar på de två nya som kommer släppas snart:

Core 2 Quad Q9450/2667/1333/8/2 x 6 MB/95 W/Jan 2008/ $316 och jämför:
Core 2 Duo E8500/3166/1333/9,5x/6 M/65 W/Jan 2008/ $266

Det som jag började tänka på är att den s k multipeln är 8 på Q9450 och 9,5 på E8500? Jag har inte koll på vad multipeln gör så det vore bra om någon kunde förklara för mig och sen också om ni tror att det blir någon stor skillnad mellan de båda processorerna om man bara kollar på multipeln och inte på kärnor?

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Högre multipel = lättare att överklocka, fsb'n behöver inte höjas lika mycket som med en lägre multipel.
[äkta fsb]*multipel=processorns hastighet
äkta fsb'n får du om du delar den angivna (quadpumped-) fsb'n med fyra.
(1333=333MHz äkta fsb, 9.5*333=3166)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Ingen som har koll på om dessa nya moderkort kommer kräva andra moderkort än de som finns på marknanden idag, så man inte står där med ett föråldrat moderkort redan efter jul?

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratom
Priset beror på multipeln tror jag. På Q9550 är multipeln 8,5 istället för 8 som på Q9450

Jo, så mycket förstod jag med Men en prisskillnad på ett par tusen kronor för något som i praktiken - på sin höjd - ger en marginell prestandaförbättring? Verkar ju helt ologiskt.

Permalänk
Medlem

I standardhastighet kommer E8500 att sopa mattan med Q9650 i alla program som inte är optimerade för fler än två kärnor i standardhastigheten. Läs i princip alla vanliga program som folk har i sina datorer idag. Med stor sannolikhet kommer den också att överklocka bättre.

Minnesbussens hastighet motsvarar minnets grundhastighet (här 333 MHz) gånger dess "typfaktor". Typfaktorn för DDR2 är 4 (2 gånger DDR, som i sin tur körs i två gånger grundhastigheten). Beräkningen på minnesbussen blir då 333 MHz * 4 = 1333 MHz

Processorn körs i grundhastigheten gånger dess multipel. För Q9450 blir detta 333 MHz * 8 ~ 2666 MHz; för E8500 blir detta 333 MHz * 9,5 ~ 3166 MHz

Intel började låsa multipeln from de sista tillverkade exemplaren av Pentium I 133 MHz. Däremot har de börjat låsa upp de allra dyraste Core 2 Duo (vet ej om detta gäller även de dyraste Quad-modellerna). De billigare varianterna kan bara överklockas genom att minnets grundhastighet ökas. AMD i sin tur låser inte sina processorer nedåt. Samtliga FX och Black Edition modeller är dessutom upplåsta uppåt.

Upplåsta processorer tillåter fritt val av de multipelfaktorer som är specificerade för modellserien och vilka moderkortskretsen stödjer. Detta möjliggör överklocknig av enbart processorn (allt annat körs i standardhastighet).

Underklockning tillsammans med sänkning av matningspänningen möjliggör lägsta möjliga effektförbrukning på bekostnad av hastighet. Intressant exempelvis för passivt kylda HTPC.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Tack för en bra skriven artikel!
Personligen är jag jävligt nyficken på vad en GPU i processorn kan göra för mig som sitter (och troligen kommer fortsätta sitta på) en Laptop.
Kommer det bli en sjönhet i grafikboost eller ett odjur i värmeutveckling...

PS: Julsmilie

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

Interesting .... mycket bra skrivet. Skulle dock vara intressant med källa på allt. Inte för att jag inte tror på SweClockers utan för att det vore skoj och intressant att veta.

Börjar kännas som att det är mjukvaran som är flaskhals för hårdvaran dessa dagar. Vart tar utvecklingen oss till. Vi har hårdvara som mjukvaran inte klarar av, eller den kan inte utnyttja hårdvaran fullt ut. Finns inte så bra stöd för flerkärnigt och minnen hit och dit i dagens läge såsom jag uppfattat det.

Till er som får ångest för mindre, sluta fundera på framtida processorer om 2 år, köp det som är aktuellt idag istället och ta morgondagen som den kommer. Processorer kommer att utvecklas till det bättre ett tag framöver skulle jag gissa på. Frågan är vart den fysiska gränsen går?
Skulle vara intressant om man kunde räkna på det i elektroniken och fysiken i skolan Snart kommer väl något nytt istället för transistorer, antagligen i kvantnivå. Dock talar jag om 10 år i framtiden eller liknande. Fast Intel lär ju dra ut på det så länge det går eftersom dem vill tjäna pengar

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Ahh !

Bloomfield 3 minnes kanaler! Äntligen! jag ser 6x2GB minne hägra!! =D 12GB ... de kommer göra vista, eller dess ersättare gott!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
frågan är ju rätt angelägen i detta nu, köpa Q6600 nu eller vänta på Q9300?

hur snabbt kommer Q6600 ? kommer man att kunna fynda på den när den plockas ur sortimentet för Q9300 ?

vad tror ni, lutar åt att hugga en Q6600 innan årsskiftet

Jo, det är ju höstens 1000-kronors fråga. Funderar lite på samma sak. Som någon menade så har ju nya Quad en 1333 buss som kommer att kräva mera av minne och moderkort för att klockas som en Q6600.

Jag tror jag nyper en Q6600 och ett 8800GT innan jul... Är man sugen på nya grejer men vill ha Penryn så köp allt "penryn"-klart och en E2140 för 500 kr och klocka sönder den lagom till man kan köpa penryn för bra pris...

Permalänk
Medlem

Blir E8400 eller E8500 för mig tror jag

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

I dagsläget tycker jag det handlar mera om man ska köpa en E6850 3Ghz nu eller vänta på en E8500/E8400
istället för att köpa en Quad 6600 nu eller vänta på en Q9300
Skulle isåfall vara Q9450 men den kommer preliminärt kosta mera...

känns iallfal som om E8500/E8400 kommer vara mera köpvärd om man väntar. spec E8400!
eller vad tror ni?

(och nu tänker jag på alla spel entusiaster.)

Edit*
Offtopic: skulle inte INTEL samt AMD sänka sina priser snart???, man vill ju inte köpa innan. kanske förväxlade det med grafikkorten, men man kan ju gissa att de vanliga E6*** kan tänkas gå ner i pris när de nya prollarna kommer

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Avstängd

Trevlig historia,

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Men det är bra att det finns folk som gillar quad =D, så att utvecklingen går frammåt. Fler spel kommer väll antagligen längre fram att bli bättre med quad än det är idag, den som lever får väll se. tacka att valmöjligheten finns

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Det står inte något om 80 kärnig processor som skall komma 2012

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fy fan hemPC tekniken går för fort framåt XD

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner