Permalänk

MSI K9A2 CF-F, AMD 790X omdömmen

Fick mitt moderkort igår, fungerade bra men layouten tycker jag var dålig, framförallt SATA-kontakts plaseringen, kan inte använda en porten och den bedvid gick PRECIS, grafikkortet gick helt över den ena och fläkten skymde ena lite, jag har ett Standard HD3870.

Sen kunde jag inte koppla in ena fläkten, den fram i lådan för sladde räckte inte till någon av kontakterna, men det ska man kanske inte klaga på mobot för.

Vad tycker ni andra som fått ert?

Och förrsten, HUR stänger man av så den inte stannar under boot för att jag inte har en PS/2 mus inkopplad? JAg har sökt i bios men hittar inget, det är grymt störande, hur många har det nu för tiden? Alla har väl USB nu?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Hej Pekkasteele!

Min polares har kommit som jag beställt, dock inte hem till mig än. (Ligger hos honom i Stockholm) så tyvärr kan du inte få feedback på det.
Tråkigt att höra att det blir problem kring sataportarna.. fast å andra sidan.. när blir det inte problem. Hittils tycker jag bara GIgabytes kort har så pass bra layout så man slipper oftast klaga. Förutom när de har vinklade satakontakter (blir jobbigt i ett litet chassi).

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Ja, dom ställde till det på mitt gamla Asrock åxå, men på DFI nf4 expert var det inga problem iaf!

Men annars verkar mobot fungera fint!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ja, dom ställde till det på mitt gamla Asrock åxå, men på DFI nf4 expert var det inga problem iaf!

Men annars verkar mobot fungera fint!

Ah. OK. Synd.
Känns kortet stabilt och så? Inga konstigheter?
Har två stycken vinklade Sata2 kablar som skall användas, behöver dock tillgång till 4 portar totalt. 2 i raid + lagring 1 + lagring 2.
(320 +500+ 300 GB).

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Ok, ja har du vinklade så går dom under där lätt iaf!

Jadå inget problem med det annars, startade upp direkt och gick sen hela tiden, men hann bara köra med det i 1 timme kanske efter att jag installerat Vista.

Dock stör jag mig på att den haltar vid uppstart för att klaga på att jag itne har någon PS/2 mus =/ som ja skrev tidigare, säg gärna till om du hittar hur man kan stänga av den kollen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ok, ja har du vinklade så går dom under där lätt iaf!

OK. Bra.

QUOTE]
Jadå inget problem med det annars, startade upp direkt och gick sen hela tiden, men hann bara köra med det i 1 timme kanske efter att jag installerat Vista.

Dock stör jag mig på att den haltar vid uppstart för att klaga på att jag itne har någon PS/2 mus =/ som ja skrev tidigare, säg gärna till om du hittar hur man kan stänga av den kollen.

[/QUOTE]
Får kolla sen när jag fått mobot. Kanske har de någon gömd meny?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Ja det känns som att det fatta nånting, annars brukar man ju kunna ställa om på första menyn typ om man vill "Halt on al error" eller på endast keyboard eller inget alls.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Någon av er som testat att klocka kortet? funderar på att skaffa ett sånt men vill helst veta vad det går för först:P

Visa signatur

Amd athlon 4000| Gigabyte Ds4 790X | Grafikkort XTX Radeon HD5850 black edition| 4gb Corsair xms Pc 6400| 1.7 tb hdd

Permalänk

Jag har itne testat än iaf, får se om det blir nått snart, men det blir nog inte så mycket så kortet säger emot i så fall.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Jasså, så du tror att det klockar som det ska?:P du skulle inte kunna kolla upp detta?
lite hur hög Fsb man kan ha, max vcore, minnes divider m.m. Funktioner som är bra till klock. Vore snällt om du kan/vill/orkar kolla upp detta då jag är sugen på en sån här + en 4200+ då jag inte har råd med phenom än, och vill få upp den 4200+ i någorlunda hastigheter.

Visa signatur

Amd athlon 4000| Gigabyte Ds4 790X | Grafikkort XTX Radeon HD5850 black edition| 4gb Corsair xms Pc 6400| 1.7 tb hdd

Permalänk
Medlem

Fick min K9A2 Platinum 790FX idag och hittils är jag mycket imponerad. Inte bara över hur väl de lyckas få in 4xPCIE2.0 med bra utrymme, men även kylningen för NB/SB som hittils inte visat någon tendens att bli stressad någongång.

Men det bästa hittils är ju utan tvekan Overdrive, finns på MSI:s hemsida och funkar klockrent - extremt användarvänligt, mycket information för enthusiasterna att se och ändra på och väldigt enkelt att använda för nybörjarna i Basic Mode. Extremt snabb benchmark (~5sek) som ger en generell idé om var maskineriet är någonstans. Overdrive verkar dock inte täcka grafikkortsdelen riktigt än - om det är tänkt så eller inte vet jag inte, men det har jag anledning att tro.

Just nu ligger min AMD Athlon X2 6000+ på 3,22ghz på en CNPS9700 och visade inga tecken på att vilja svajja under kort stabilitetstest i Overdrive och ännu mindre efter en full 3dMark06-runda. Det enda problemet är problem med Speedfan och ATi tool pga. det nya chipsettet, men detta problemet finns ju alltid bland nya kort och lär uppdaterad ganska snabbt från dessa gratisprogram.

Ett litet problem med designen är kanske heatpipe:n från Sydbryggan som gärna tar emot minimalt mot grafikkortet (större kort såsom 2900XT tänker jag mest på), inget kommer i någon egentlig fara, men det tar ju emot i hjärtat att behöva smälla in det lilla livet sådär.

Permalänk

okej, kul att se vad Platinumet går för:D Men är det bara hur många grafikkort man kan ha som är skillnaden mellan k9a2 Cf-F 790X och K9A2 Platinum 790Fx? eller finns det fler skillnader?

Visa signatur

Amd athlon 4000| Gigabyte Ds4 790X | Grafikkort XTX Radeon HD5850 black edition| 4gb Corsair xms Pc 6400| 1.7 tb hdd

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vanliga K9A2 är 2 grafikkort ( eller 1? ), Platinum har 4st 2.0 PCI-E platser som gör att du kan utnyttja "Quadfire" optimalt med alla grafikkort på full hastighet. Hur stabilt det funkar vet jag dock inte...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Smartidiot89: Vanliga K9A2 har 2st PCI-E x16 så du kan köra 2st där, Platinum har 4st.

Pomperi_2: Ska se om jag hinner kolla det sen efter jobbet, men lovar inget

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

K9A2 CF stödjer Crossfire medan K9A2 Platinum stödjer Quadfire/Crossfire-X, det är enbart 790FX som stödjer Crossfire-X och Overdrive (som jag förstår det).
Men ändå, Platinum kostar 450kr mer än CF och man får vansinnigt mycket mer av ett kort - sedan är K9A2 Platinum antagligen det enda kortet idag som stödjer 4st HD3870 eller andra Dual-Slot kylningsbaserade kort.

Permalänk

detta verkar lovande har bestält detta kort och en 5000+ be från datorbutiken,

hoppas det är ettt kort som håller i längden så att det inte börjar jäklas efter ett tag som det jag har nu.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

pekkasteele okej, det vore kul att få kortet testat, för antagligen kommer jag inhandla ett sånt här i dagarna:)

Mr.Borka vad är overdrive för funktion? eller det kanske någon annan kan svara på?

Visa signatur

Amd athlon 4000| Gigabyte Ds4 790X | Grafikkort XTX Radeon HD5850 black edition| 4gb Corsair xms Pc 6400| 1.7 tb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomperi_2
pekkasteele okej, det vore kul att få kortet testat, för antagligen kommer jag inhandla ett sånt här i dagarna:)

Mr.Borka vad är overdrive för funktion? eller det kanske någon annan kan svara på?

AMD Overdrive är AMD:s överklockningsprogram i realtid, som enbart funkar med 790FX-chipsettet. Med Overdrive kan du ställa in prestandan i Basic Mode med en enkel "slider" där du drar markören från "Default" till "Fast" på säkra inställningar för processorn/systemet. I programmet finns även en inbyggd, supersnabb benchmark som ger en idé om prestandan och boosten i prestandan efter inställningar, det finns även ett advancerat stresstest och en AutoClock-funktion.

För Advanced finns det egentligt allt. Du kan administrera:
Spänning, hastighet, multiplicerare, busshastighet, PCIE-hastighet, minnestimings och allt detta som täcker både CPU och Minne.

Med Phenom kan du även klocka kärna för kärna - för vanliga X2 kan du fortfarande hålla koll på vardera kärnas status när det gäller stress och värme.

Permalänk

okej, där ser man:) det är alltså ett program inne i wondows eller är jag helt ute och cyklar?:P hehe

Visa signatur

Amd athlon 4000| Gigabyte Ds4 790X | Grafikkort XTX Radeon HD5850 black edition| 4gb Corsair xms Pc 6400| 1.7 tb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomperi_2
okej, där ser man:) det är alltså ett program inne i wondows eller är jag helt ute och cyklar?:P hehe

Det är ett program i Windows, ja.

BIOS brukar inte ses som att agera i Realtid då det kräver en reboot innan saker kan anpassas.

Permalänk

okej, nä det är ju sant;) tänkte inte på det. men jag tänkte jag skulle beställa ett K9A2 Cf-f en athlon 4000+ ev en 4200+ plus 2 bg ram 800 mhz tror ni det går att få upp processorn i någorlunda hastigheter iaf run 2,6 ghz. så man nöjer sig tills phenom gått ned lite i pris och blivit av med sina barnsjukdomar?

Visa signatur

Amd athlon 4000| Gigabyte Ds4 790X | Grafikkort XTX Radeon HD5850 black edition| 4gb Corsair xms Pc 6400| 1.7 tb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomperi_2
okej, nä det är ju sant;) tänkte inte på det. men jag tänkte jag skulle beställa ett K9A2 Cf-f en athlon 4000+ ev en 4200+ plus 2 bg ram 800 mhz tror ni det går att få upp processorn i någorlunda hastigheter iaf run 2,6 ghz. så man nöjer sig tills phenom gått ned lite i pris och blivit av med sina barnsjukdomar?

Satsa på en K9A2 790FX istället. Chipset 770 stödjer t.ex. inte Overdrive och är ganska lite av ett kort för pengarna då K9A2 Platinum inte kostar så vansinnigt mycket mer, men är bland de bästa moderkorten på marknaden för pengarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Satsa på en K9A2 790FX istället. Chipset 770 stödjer t.ex. inte Overdrive och är ganska lite av ett kort för pengarna då K9A2 Platinum inte kostar så vansinnigt mycket mer, men är bland de bästa moderkorten på marknaden för pengarna.

men ett Fx känns lite overkill då jag ändå aldrig kommer använda 4 grafikkort och Bios funkar fint att klocka i för mig:) och K9A cf-f kortet är väl 790x?

Visa signatur

Amd athlon 4000| Gigabyte Ds4 790X | Grafikkort XTX Radeon HD5850 black edition| 4gb Corsair xms Pc 6400| 1.7 tb hdd

Permalänk
Medlem

finns det firewire på k9a2 790x?

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
finns det firewire på k9a2 790x?

Självklart - och 2st e-Sata, vad det nu är bra för.

Citat:

men ett Fx känns lite overkill då jag ändå aldrig kommer använda 4 grafikkort och Bios funkar fint att klocka i för mig och K9A cf-f kortet är väl 790x?

Nej, enbart K9A2 Platinum är 790FX, CFF är 770.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Självklart - och 2st e-Sata, vad det nu är bra för.

Nej, enbart K9A2 Platinum är 790FX, CFF är 770.

Stämmer tyvärr inte, det är tre varianter inte två 790FX, 790X samt 770.
CFF har 790X

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Självklart - och 2st e-Sata, vad det nu är bra för.

snackar du inte om platinum nu? jag snackade om 790x kortet.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Fick "mitt" MSI K9A2 igår. Till en kompis rigg.
Tog en bild på den:
http://substructurenorth.net/galleries/SweC/DSC_2548.jpg

Allt fungerade riktigt bra och Vista flöt på riktigt trevligt med.
Dock brann det upp på morgonen,. datorn ville inte starta och jag började felsöka genom att koppla loss strömmen till HDD och DVD-brännaren. Vet inte varför, men misstänker en skavank jag upptäckte och sen att nätagget har vairt skumt från första början, för moderkortet innan dess betedde sig väldigt underligt (datorn ville inte starta)
Det brann i Power Converter området:
http://substructurenorth.net/galleries/SweC/DSC_2561.jpg
Kolla vid R25 mellersta grejen. Den vita urbrunna komponenten.

Skavanken:
http://substructurenorth.net/galleries/SweC/DSC_2555.jpg Vid den högra skruven för kylarfästet: Precis till vänster om den saknas det en sån där liten komponent. Det är väldigt optimistiskt tätt med komponenter just på den biten av moderkortet. De borde ha haft lite friare med utrymme där.

Jag hade startat upp datorn igår när jag monterade ihop allt utan HDD och DVD för att kolla att allt verkligen fungerade och låtit den stå så ett tag. Det var inga problem. Men ändå hände detta.
Någon som varit med om liknande?

/Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara skriva K9A2 CF, det är så den heter. Den fetare med 790FX heter K9A2 Platinum - då slipper vi den diskussionen i fortsättningen.

Och jag såg att CF-F hade 790X nu.

Rent kvalitetsmässigt ligger CF-F på väldigt låg nivå, det är ju en budgetbräda trots allt, som alla andra i den prisklassen. 200kr extra så får man ju en K9A Platinum som är i högre kvalitet allt som allt, men stödjer för visso inte alla teknikerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Kan man inte bara skriva K9A2 CF, det är så den heter. Den fetare med 790FX heter K9A2 Platinum - då slipper vi den diskussionen i fortsättningen.

Och jag såg att CF-F hade 790X nu.

Rent kvalitetsmässigt ligger CF-F på väldigt låg nivå, det är ju en budgetbräda trots allt, som alla andra i den prisklassen. 200kr extra så får man ju en K9A Platinum som är i högre kvalitet allt som allt, men stödjer för visso inte alla teknikerna.

Jo, jag håller med. Men Borka, jag har ett Asus 590 SLI och nu kanske om jag får det utbytt ett MSI 790X. Jag tyckte layouten på MSI kortet var rätt bra, väldigt bra med utrymme. Förutom SATA portarna, men hittis har ingen jag sett lyckats bra med dem riktigt.
Men vilket moderkort skulle du hellre välja, så lång till en AM2 CPU?
Vad skall man köra på? 590 SLI är ju aningen bättre byggd, men båda har strulat för mig. Dock tror jag att det är Corsair nätagget som varit fel på från första början.
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.