Permalänk

Höj o sänkbart bord (defekt)

Tja..

fick ett sänk o höjbart bord modellen större

bägge 2 motorerna fungerar fram o back.

dock så reagerar bara ena motorn på upp signal och den andra reagerar bar apå ner signal
byter man kablar mellan motorerna så kan man få det i önskad höjd men lite små iritterande.

jag har öppnat upp lådan där relän o transformatorn ner till 24v sitter.
det jag misstänker är att felet ligger i styrkretsen då matning fram o back fungerar så bör spolarna vara rediga och minst hälften av relän en då de klickar.
men svårt och höra om det är 2 som ska klicka eller om det abra är ett på upp eller ner rörelse.

tittade lite snabbt och ser att en styrkabel till ena motorkablen är av, får fixa den men har mätt lite och sånt men vet inte alls när det ska vara värden på diverse punkter osv.

på den andra kablen så ser jag inget kabel brott.

från plinten ut till motorerna har jag signal på alla trådar för utom på den jag vet är av som jag har signal till . gäller bara och löda om den.

Dock så verkar jag inte hitta det andra brottet. kan ju vara allting ifrån ett relä som gett upp eller något.

Har funderat på om hittar man inte problemet så bör man ju kunna koppla ihop plintarna och på så sätt få bägge motorer att fungera på fram och back rörelse.

lite svårt och se på kretskortet hur det äör kopplat innan plinten då reläna sitter i vägen o täcker banorna.

tror ni det skulle finnas en överhängande riska tt man bränner komponenter? finns säkringar osv men iaf. inte kul o bränna 2 st helöt fungerande motorer bland annat

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du får väl utföra lite Reverse engeneering.

Rita upp hur alla komponenterna är ihopkopplade och kolla var det skulle kunna vara fel. Ett tipps är att kolla relätungorna, de kan bränna så det inte blir kontakt. Annars är det garanterat fel på (i denna ordningen) IC, transistor, diod.

Lycka till

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Re: Höj o sänkbart bord (defekt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tja..

fick ett sänk o höjbart bord modellen större

bägge 2 motorerna fungerar fram o back.

dock så reagerar bara ena motorn på upp signal och den andra reagerar bar apå ner signal
byter man kablar mellan motorerna så kan man få det i önskad höjd men lite små iritterande.

jag har öppnat upp lådan där relän o transformatorn ner till 24v sitter.
det jag misstänker är att felet ligger i styrkretsen då matning fram o back fungerar så bör spolarna vara rediga och minst hälften av relän en då de klickar.
men svårt och höra om det är 2 som ska klicka eller om det abra är ett på upp eller ner rörelse.

tittade lite snabbt och ser att en styrkabel till ena motorkablen är av, får fixa den men har mätt lite och sånt men vet inte alls när det ska vara värden på diverse punkter osv.

på den andra kablen så ser jag inget kabel brott.

från plinten ut till motorerna har jag signal på alla trådar för utom på den jag vet är av som jag har signal till . gäller bara och löda om den.

Dock så verkar jag inte hitta det andra brottet. kan ju vara allting ifrån ett relä som gett upp eller något.

Har funderat på om hittar man inte problemet så bör man ju kunna koppla ihop plintarna och på så sätt få bägge motorer att fungera på fram och back rörelse.

lite svårt och se på kretskortet hur det äör kopplat innan plinten då reläna sitter i vägen o täcker banorna.

tror ni det skulle finnas en överhängande riska tt man bränner komponenter? finns säkringar osv men iaf. inte kul o bränna 2 st helöt fungerande motorer bland annat

Nu har jag kanske fel, men har du inte utgett dig för att vara elektriker i en tidigare tråd.

Visa signatur

okim

Permalänk

ZecretW: Har fått kläm på det nu. fixat kabelbrottet och så ser jag att reläna blixtrar lite men så länge den pallar att köra upp o nere någon enstaka gång så är de biff annars så blir de abra o bygga om den senare om det skulle gå sönder.

okim: börjar som lärling om några månader för att vara exakt

Så nu har jag ett rubust höj och sänkbart bord ca 30-130cm tror jag det är
i tjocka aliminuims kvaderatiska rör. med 2 fungerande motorer ska bara skruva dit en skiva

Visa signatur

I am Extrazz.