AMD är inte längre bland de 10 största

Permalänk
Melding Plague

AMD är inte längre bland de 10 största

Marknadsundersökningsfirman iSuppli har länge publicerat en lista över de största kretstillverkarna. AMD har tidigare varit bland de 10 största, men nu på den senaste listan ramlar AMD ner till 11 plats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ojj jäklar vad dom tappar markandsandelar . nu måste dom komma på nogot snabbt för att ta sig upp igen.

Permalänk

Ser verkligen illa ut för 2007 jämfört med 2006, med tanke på att C2D ändå fanns med i leken halva 2006.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Inaktiv

Men hd3xx0-serien är väl ett lyft, som kan dra in pengar eller? Eller är graffemarknaden en sån nisch att ytterst få köper dem?

förhoppningsvis ´så kommer AMDs fixade phenoms dra in pengar så att de inte går med förlust längre.

Permalänk
Medlem

åhh neeeej detta ser ut som AMD kommer försvinna snart, dax och handla AMD stuff så dom får lite pengar

Permalänk
Medlem

herregud...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
åhh neeeej detta ser ut som AMD kommer försvinna snart, dax och handla AMD stuff så dom får lite pengar

Det skulle vara hämst..

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
åhh neeeej detta ser ut som AMD kommer försvinna snart, dax och handla AMD stuff så dom får lite pengar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
Det skulle vara hämst..

skojjar ni? AMD kommer inte försvinna.. är ett MILJARDföretag att dom förlorar pengar är ju en självklarhet i dagens läge.. men att dom försvinner är inte så stor chans.. kanske 1 av 10000 om inte mer..

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Men hd3xx0-serien är väl ett lyft, som kan dra in pengar eller? Eller är graffemarknaden en sån nisch att ytterst få köper dem?

Tillverkar ATI/AMD gpu'n själva, nu i.o.m. uppköpet ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Sen amd spöa intel. Så bestämde sig intel att inte ligga efter längre.
Ett problem som gäller alltid man tror att man är störst bäst o !!.
Så nu måste amd bestämma sig vara i topp el i mellan el botten upp till amd att avgöra i framtiden.

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tillverkar ATI/AMD gpu'n själva, nu i.o.m. uppköpet ?

Jag tror inte dom gör det faktiskt, men nån mer påläst kanske kan rätta mej?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Förbannade höns som drar slutsatsen att företag och bolag försvinner bara för att de går med förlust en tid. AMD lär som sagt inte försvinna, och om det nu är så farligt som vissa här på forumet drar slutsats om så är det jävligt underligt att äns Sony Ericsson finns kvar! (SOM EXEMPEL!!) Lägg ner nu för fan!

Permalänk
Medlem

Rankingen baseras på företagens intäkter, AMDs försämrade position beror alltså på minskade intäkter, inte specifikt på att de gör förlust.
Sedan är det naturligtvis så att minskade intäkter är en bra förutsättning för förluster...

Ska bli intressant att se vad som händer framöver!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Haha. Så fort det skrivs något negativt om AMD så bölar vissa av förtvivlan och slänger ur sig "Argh! Vi måste köpa AMD nu så att de repar sig.", och det låter lika fånigt varje gång. AMD är ju fortfarande stort företag som säkerligen inte kommer att försvinna på ett BRA tag. Jösses, ser ni inte vilken liga de spelar i? Intel, Samsung, Toshiba och Texas Instruments... För att nämna några.

Lugna ner er!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Förbannade höns som drar slutsatsen att företag och bolag försvinner bara för att de går med förlust en tid. AMD lär som sagt inte försvinna, och om det nu är så farligt som vissa här på forumet drar slutsats om så är det jävligt underligt att äns Sony Ericsson finns kvar! (SOM EXEMPEL!!) Lägg ner nu för fan!

Problemet med Sony Ericsson är dock att dem "bara" gjode en vinst på 52 miljarder, när dem hade räknat med en vinst på 60... Jag väntar iaf på några bra test av 790 brädorna, jag tror att dessa kan vara en given succe.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Problemet med Sony Ericsson är dock att dem "bara" gjode en vinst på 52 miljarder, när dem hade räknat med en vinst på 60... Jag väntar iaf på några bra test av 790 brädorna, jag tror att dessa kan vara en given succe.

Men om man kollar på lite större tidsperspektiv så har Sony Ericsson/Ericsson legat ganska risigt till.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Men om man kollar på lite större tidsperspektiv så har Sony Ericsson/Ericsson legat ganska risigt till.

Jo absolut, jag håller med Benkaboy, jag ville bara påpeka att dem senare skandalerna har inget med förlust att göra. Men jag tror starkt på AMD nu, Dem har tidigare inte satsat så värst mycket på moderkort och nu har dem verkligen, i mina ögon, några riktigt bra moderkort pågång och det kan nog öka på deras försäljning. Jag menar hela iden är ju att sno intels koncept där man levererar färdiga system bestående av egna komponenter, typ centrino platformen. Och om dem får fart på sina integrerade kretsar med dx10 grafik då jävlar...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det mest skrämmande är att det knappt finns nån tillverkning i Europa. EMEA (Europe, Middle East, Africa) är obetydligt större än Korea när det gäller tillverkning och långt efter US och Japan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Det är inte mängden kretsar som avses i den där "tävlingen", det är omsättningen i företaget.. Detta förklaras enkelt genom att AMD/ATI har hållit synnerligen låga priser den senaste tiden.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Förbannade höns som drar slutsatsen att företag och bolag försvinner bara för att de går med förlust en tid. AMD lär som sagt inte försvinna, och om det nu är så farligt som vissa här på forumet drar slutsats om så är det jävligt underligt att äns Sony Ericsson finns kvar! (SOM EXEMPEL!!) Lägg ner nu för fan!

Tror du att det är unikt att grafikkortstillverkare går i konken? Ta en titt på historien.
Jag säger inte att de kommer att försvinna, men chansen är inte så liten som du och några andra hävdar

Permalänk

Säger bara

FY FAN.

Att folk vill ligga i populistiska sammanhang som intel, microsft och Norton. Allt hänger samman, vill du ha sketen mjukvara får du skaffa sketen hårdvara.

Har stött, handlat och uppleft AMD sedan siders för mig, aldrig varit missnöjd. Intel erbjuder skit. <--- punkt

Irriteras ytterligare på att Intel ses som någon kvalite/high end processor.

Klocka en intel utan pampers och jag är inponerad...

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Re: Säger bara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Summoning
FY FAN.

Att folk vill ligga i populistiska sammanhang som intel, microsft och Norton. Allt hänger samman, vill du ha sketen mjukvara får du skaffa sketen hårdvara.

Har stött, handlat och uppleft AMD sedan siders för mig, aldrig varit missnöjd. Intel erbjuder skit. <--- punkt

Irriteras ytterligare på att Intel ses som någon kvalite/high end processor.

Klocka en intel utan pampers och jag är inponerad...

Dock behöver man ju inte klocka en intel för att den skall gå bra.. till skillnad från en amd

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Men ffs... Vad om man hade skrivit "Trots den senaste tidens förluster håller AMD sig kvar, för 5:e året i rad, på top 15 listan över de största kretstillverkarna i världen." Man kan ju vrida statistik till att bli precis hur positiv eller negativ som helst. De har blivit nerflyttade till plats 11, inte 500!

Sen verkar artikeln innehålla ett rent faktafel när det påstås att 2006 var det första året AMD låg bland de tio största. 2001 låg de på plats tio och har sedan dess har de svängt en hel del, så medans artikeln verkar vilja säga att AMD nu har peakat så berättar historian något helt annat.

Jag vill inte framstå som något AMD-freak men många verkar ju tro att bara för ett företag visar negativa resultat så är det kört.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Jag tror inte dom gör det faktiskt, men nån mer påläst kanske kan rätta mej?

AMD köpte ATi, med fabriker och det hela, så numera designar, och tillverkar AMD grafikchip & kort. Det ryktas att en del gpu chip föds i AMD's cpu fabriker, men TSMC står för större delen av den faktiska produktionen i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Själv måste jag säga att jag är riktigt imponerad av att AMD faktiskt ligger på 11:e plats och inte på 111:e. Det är ju inget stort företag i jämförelse med de som dem konkurerar med.
Samtidigt trodde jag ju iofs inte att Intel låg på plats 1, jag har alltid föreställt mig att Samsung, TI, Sharp och en hel drös andra var i storleksordning 10ggr större än Intel. Där ser man så fel man kan ha.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Det verkar som att alla på forumet tror att alla andra företagens intäkter står stilla medans AMD faller ner på 11:e plats.
Ingen som tänker på att andra företags ökning av intäkter bidrar till att AMD faller ner på listan?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Anledningen till detta är nog lite att de datorer och servrar som köps in på företag är till 99% Intel. Jag har _aldrig_ sett en skrivbordsdator på ett företag med en AMD, inte heller sett någon som haft servrar med AMD, bortsett från hemmabygge.

Och tillverkare som HP, Fujitsu osv.. har visst AMD processorer i sitt sportiment, t.om till lägre priser i vissa fall. Men det finns oerhört konservativa krafter i spel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
åhh neeeej detta ser ut som AMD kommer försvinna snart, dax och handla AMD stuff så dom får lite pengar

Dom överlever nog utan dina korvören :). Vad jag hört så har dom byggt fabriker världen över för att få fram kretsar snabbare och nya fabriker gör man ju inte gratis precis. Personligen tycker jag folk här på sweclockers forum överreagerar så fort dom läser nåt negativt om AMD

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Dom överlever nog utan dina korvören :). Vad jag hört så har dom byggt fabriker världen över för att få fram kretsar snabbare och nya fabriker gör man ju inte gratis precis. Personligen tycker jag folk här på sweclockers forum överreagerar så fort dom läser nåt negativt om AMD

Hhum, världen över? AMD har väll två fabriker, båda i tyskland, och det snackas om att bygga en ny, i New York USA. Den äldra av de båda verkar konverteras till 300mm waffers, och klara process storlekar ner till, och eventuellt förbi 45nm? Eftersom AMD haft det relativt hårt åtstramat med tillgången på slantar på det senaste, känns det inte jätte troligt att de ska börja slänga upp fabriker överallt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Tror du att det är unikt att grafikkortstillverkare går i konken? Ta en titt på historien.
Jag säger inte att de kommer att försvinna, men chansen är inte så liten som du och några andra hävdar

Tror du syfftar på 3D FX med flera.

NVIDIA och ATI har ju lagt sin tillverkning hoss andra och gjort utväckligen själva.

Dock har båda AMD och Intel vart med sedan länge med egen fysisk tillvärkning precis som IBM var. IBM är ricktigt gammalt företag som har haft mer fysiska anläggningar också.

SÅ AMD som exempel dom köper man inte bara upp då dom har mycket mer pengar investerade i fabriker mm vilket 3D FX knappast hade och liknande företag som facktiskt historiskt sett inte var särskilt låglivade.

Tar du som IBM som exempel så har dom anor rån 1800 talets america i alla fall. Dom hette inte IBM från början heller utan kom senasre.

Sedan tillverkar AMD mycket annat förutom CPU:Er och GPU:er så som deverse minnen villket är en stor del av deras inkomst med.