Permalänk
Medlem

Projekt: filserver!

God kväll glada swecare!

Nu är det så att min far har givit mig i uppdrag att fixa en filserver åt honom. Han vill ta backup på sina datorer dit och kunna lagra lite annat junk där. Och då fall det finns en filserver så tänkte jag nyttja den som utrymme med.

Min första tanke var att ta en lite äldre och energisnål burk och trycka i en S-ATA kontroller och ett par tre billiga diskar i den och mjukvaruraida för "säkerhet".

Första frågan: Hårdvara? Vad ska jag välja för S-ATA kontroller? Tänkte mest på kompabilitet med Linux och så då. Finns det någon billig med stöd för hårdvaruraid som funkar under Linuxmiljö rentav?

Sen själva datorn, vad behövs där? Har en del att välja på ... P MMX 250MHz(OC), P2 450MHz, P3 500MHz, P3 700MHz, Duron 800MHz och så finns där en A XP 2000+ men det kan bli lite pill att få fungerande moderkort till den. Lutar själv åt den gamle MMXen på grund av lite retrokänsla. Men den kanske inte räcker till för mjukvaruraid?

Mjukvarumässigt går jag nog på Gentoo eftersom att det i princip är den disten jag är skapligt van vid. Sen blir det väl åtkomst via SMB och FTP, detta lär jag läsa på lite om men det är väl inte så krångligt? Vad för FTP server rekommenderas? Och förresten, vill Mac OS X ha nått speciellt protokoll att köra backup osv över? Som jag fattat det så ska det stödja SMB i alla fall.

Mycke frågor blir det. =/ Nå jag ska väl ut å kolla efter lite guider själv, RAID, SMB, FTP osv. Men ni får gärna rekommendera nått om ni råkar ha det bokmärkt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Skulle tro att detta SATA-kort är ett bra köp, då dess chipset (Sil3114) har bra Linux-stöd (enligt www.linux-ata.org): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338397

SMB funkar för att köra mot Mac OS X, men jag skulle rekommendera att du tittar på Netatalk för det. Funkar trevligt.

Som OS skulle jag nog rekommendera dig att även ta en titt på www.freenas.org, ett slimmat, färdigt NAS-system baserat på FreeBSD.

Vad finns det för budget för det här projektet? Jag vet själv att det är lockande att först snegla på att ta en gammal burk och peta in SATA-kort och så vidare i, men börjar man räkna på det kostar ett nytt moderkort med SATA-portar och en billig CPU och runt 256 MB minne inte många kronor extra, och det blir förmodligen stabilare och snabbare, plus att du i många fall kan få gigabit också. Tänk efter lite så du inte blir dumsnål.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska kika på det! Budgeten är "så billigt som möjligt".

Tanken är dn att det ska vara en egen directory åt varje användare samt en gemensam då där man kan utöva "fildelning"(notera att jag inte menar piratkopiering, din nitiske moderator! ).

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Mjukvaru-RAID kan vara rätt krävande, min server (Linux) blev mycket snabbare när jag bytte upp mig från 750MHz till 1433, och ännu snabbare med en A64 3200+. Mätt i MB/sek, alltså, från en RAID5-array.
Minst duronen skulle jag nog satsa på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Aha det är så illa alltså. Kom just på att det är några kondingar ... typ alla runt CPU på P3 700 moderkortet som börjar se ledsna ut. Så det lever nog inte så länge till utan lite kärlek och pengar från min sida.

Ska se om jag kan skrämma liv i den gamle athlonen annars blir det "Duron Duron" som gäller. Dock ser det mörkt ut på kylningsfronten för min gamle trotjänare Athlon den Förste. Hade en Alpha till den och dom passar inte på vilket moderkort som hälst.

För övrigt begränsas överföringen av 100Mbit nätverk. Skulle kanske tuta i honom att skaffa en gigabitswitch men de är snuskigt dyra om man ska ha mer än 8 portar åsså vet jag inte hur det skulle funka på gamla CAT5 kablar.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Är syftet endast som filserver så skulle jag satsat på FreeNAS eller dylikt..

Hade nog tagit din PIII 700MHz då jag tycker dessa oftast har fullt tillräcklig prestanda och inte spyr så mycke värme heller.

Riktiga kontrollerkort är snordyra tyvär. Så jag satsar på billiga Sil31XX kort istället och låter OS sköta RAID och annat.

Permalänk
Medlem

Sant P3or är svala vad jag vet. Men tyvärr blir det att spendera nån kväll med att löda kondingar isf. Jag har ju ganska mycke elektronikkomponenter så att få rätt värden ska inte vara nått problem, däremot kan märkspänningen komma att vara högre och därfär blir de fysiskt större ... nåja inte så noga.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ska den agera backupserver och vi snackar data som faktiskt är viktigt ska du se till att ha schyssta komponenter. Minne, cpu samt moderkort kan man väl få för runt 1500:- eller så, där kan du räkna bort 500:- som sata-kontrollerkortet skulle ha kostat, och du slipper massa krångel. Nu är det väl sysadminen i mig som talar, men gamla skräpkomponenter har inget i sånna här system att göra, det blir bara dyrare i längden.

Permalänk
Medlem

Kortet nillon rekomenderade är dock inte hårdvaruraid, vill du ha der går kostanderna i taket, rent bokstavligt.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Movement: Precis, jag tänkte att priset talar för sig själv där.

Något som också kan vara värt att fundera på hur mycket utrymme som behövs och välja raid-nivå därefter. Jag gissar på att trådskaparen har siktat in sig på raid 5, men en raid 1:a är enklare att hantera och kräver mycket mindre av datorn.

Permalänk
Medlem

Om macen i hushållet ska köra Time Machine så får du skaffa dig en OS X Server eller en extern hårddisk, annars fungerar inte backupen från det programet.

Permalänk
Medlem

1) Ska du köra FreeNAS eller något annat baserat på FreeBSD så glöm direkt bort allt som är baserat på Sil3114. Personliga erfarenheter säger att det är så trasigt något kan bli.
2) Vill du ha vettig hårdvaru-RAID får du slanta upp många tusen. Om du kan tänka dig att köpa begagnade-inte-allt-för-nya-hårdvaru-RAID-kontrollers så är eBay ett bra ställe att börja leta på.
3) Har du lite tid över så vänta på FreeBSD 7.0-Release och testa om ZFS + RAIDZ är något för dig.

Lycka till!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_power_dissipation där ser man att p3:orna verkar svalare än p2:orna

Testade en gammal p3 på 450mhz och lyckades få ut ca 80mbit med windows. Tyvär vet jag av egen erfarenhet att samba är väldigt dåligt byggt i linux och därför inte alls ger lika bra hastighet. Men samba är så otroligt dåligt byggt redan från början så det bästa vore ftp eller något om inte kravet är att kunna streama men då kanske det inte spelar någon roll om den klarar av det i 40 eller 80mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
1) Ska du köra FreeNAS eller något annat baserat på FreeBSD så glöm direkt bort allt som är baserat på Sil3114. Personliga erfarenheter säger att det är så trasigt något kan bli.

Tyvär helt sant. Vad är alternativen? Av mina egna erfarenheter så fungerar Intels och VIA's SATA utomordentligt bra i FreeBSD, men de finns bara som onboard oftast =/

99% av allla billigare SATA PCI-kort är just Sil-ar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om macen i hushållet ska köra Time Machine så får du skaffa dig en OS X Server eller en extern hårddisk, annars fungerar inte backupen från det programet.

Visst går det, fast om det är att rekommendera vet jag inte.
http://www.engadget.com/2007/11/10/how-to-enable-time-machine...

Funkar fint för mig, men jag har min gamla backuplösning kvar i fall att. Vet inte hur det blir när man installerar om (eftersom det är krypterat), osv, men allt funkar "as advertised" just nu iaf.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sidde: Jasså Apple är så griniga asså? Jaja man kanske inte skulle förväntat sig annat. Allt för att tjäna pengar. Gäller iofs de flesta företag.

Och jag menade snarare "hårdvaru" raid som i på drivrutinsnivå då. Jag vet mycket väl att ingen av dessa billiga kort stödjer det på riktigt tyvärr.

Edit: Missat ord.

Edit: Vilken dator som helst känns säkrare/stabilare än att köpa nån färdig budget NAS lösning i mitt tycke.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_power_dissipation där ser man att p3:orna verkar svalare än p2:orna

Se bara till att det inte är en PIII Katmai, de blir betydligt varmare än sina nyare PIII-bröder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tyvär helt sant. Vad är alternativen? Av mina egna erfarenheter så fungerar Intels och VIA's SATA utomordentligt bra i FreeBSD, men de finns bara som onboard oftast =/

99% av allla billigare SATA PCI-kort är just Sil-ar.

Jag har bara personlig erfarenhet av Promise, 3ware och Sil. Promise och 3ware funkar ypperligt, har även hört att HighPoint ska fungera bra, det enda man egentligen bör verkligen hålla sig undan från är Sil.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
.. Jag har bara personlig erfarenhet av Promise, 3ware och Sil. Promise och 3ware funkar ypperligt, har även hört att HighPoint ska fungera bra, det enda man egentligen bör verkligen hålla sig undan från är Sil.

Undvik HighPoint 1XXX och helst 2XXX serien också, personlig erfarenhet i Linux..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
För övrigt begränsas överföringen av 100Mbit nätverk. Skulle kanske tuta i honom att skaffa en gigabitswitch men de är snuskigt dyra om man ska ha mer än 8 portar åsså vet jag inte hur det skulle funka på gamla CAT5 kablar.

CAT5e är för gigabit men det är vanliga CAT5 som blivit testade för den hastigheten, det är alltså samma kablar, fast utan garanti för hastigheten. Du kan hitta en 8 portas switch under 1000kr eller satsa på en men färre portar och bara koppla till de viktiga datorerna.

Permalänk
Medlem

Alla bagare har olika degar, själv använder jag http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085189 i min filserver. Har 2st sånna och en del diskar då i en Athlon 1700+ / 512mb ram. Funtade också på om man kanske skulle byta ut ett lik i garderoben, min PII-200/64mb ram, och det är fan djävligt billigt med nya datadelar idag om man inte ska ha bleeding edge prylar.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095121
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113621
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095699
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095814

Plus då några diskar, i mitt fall två 160gb, ny låda och PSU som drar iväg det till rund 4k. Men jag tog 4gb ram vilket också ökar priset hehe. Aaaanyway, bara för dom där sakerna blir det 1520kr, så om du har låda och PSU kommer du undan väldigt billigt och har stabil hårdvara. Som sagt om man inte vill ha bleeding edge blir det ruggigt billigt att bygga en dator nu för tiden.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Varför inte en helt färdig nätverksdisk? NAS över disk istheshit numera, imo.
WD mybook 'world edition' är fan king. Går dessutom att köra rsync, lighthttp + php/sql mm på dom (plus en hel drös andra saker).
500GB räcker ju ganska långt i backup-syfte, då man oftast inte backupar "semesterfilmerna" vilket oftast är det som tar mkt plats i hemmdatorerna.
Jag menar, -riktiga- semesterfilmer/bilder osv, kommer fan aldrig upp i dom siffrorna vad jag sett. Även om du hamstrar dokument, mail mm. Är 1 eller max 2 500GB diskar oftast långt tillräckligt.
Som sagt, det beror ju på vad man har för krav/användningsområde.

Men jag tycker i alla fall du ska titta på det.
Att ha en 'gammal rutten burk' stå och tugga i ett hörn med linux på, är väldigt roligt, man får mecka lite och har något att experimentera på.
Men pratar man backuplösning i hemmet, tvivlar jag på att det verkligen är den optimala lösningen om man inte är den sortens person som har ett 19" rack i vardagsrummet...

2 länkar åt dig:
http://mybookworld.wikidot.com/hacks-and-howto
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332165
1159 exkl. moms/frakt.
Drar inte någon märkvärd mängd ström, har även spinndown (me like).

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, nu har jag fått mycket att kolla upp.

Vad gäller utrymme så är det verkligen inget problem, och FreeNAS fångade verkligen mitt intresse. Så det lutar kanske åt det hållet just nu.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

NAS-lådor har sina begränsningar, de är oftast bara NAS och inget mer, men visst finns det mods.

Svåraste är att hitta ett vettigt chassi för filserver enligt mig. Det ska inte vara för groteskt stort, men ändå plats för diskar och gärna vibrationsdämpande för oss som måste ha den i huset.

Permalänk

En annan fin lösning om du vill satsa på en helt ny burk av modernare slag är att köpa något färdigt bygga själv eller uppgraderings paket på komplett.se tex som har väldigt bra pris på dessa.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022 är en helt komplett burk förutom kring utrustning och operativsystem.

Ett paket med moderkort, minne och cpu finns annars för ca 1300 kr exklusive frakt här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337020

Skall nog själv köpa det sistnämnda och bygga en backup burk av då det börjar bli en del datorer i nätverket hemma och en central lagring börjar bli en smidig lösning.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

under freenas wiki finns lite hårdvarustöd listat. för de som är intresserade.

Permalänk
Medlem

Hm försöker bränna ut FreeNAS, men Nero bara säger att de är nå fel med IMG filen, men den klarar av en MD5 verifiering. Förvirrad ...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Hm försöker bränna ut FreeNAS, men Nero bara säger att de är nå fel med IMG filen, men den klarar av en MD5 verifiering. Förvirrad ...

Om du inte har tänkt använda LiveCD är detta förmodligen vad du vill göra med image-filen.