personlig garanti på inwarehouse

Permalänk
Medlem

personlig garanti på inwarehouse

Köpte en produkt där för ett tag sedan och funderar på att sälja den nu.

Döm om min förvåning när jag får veta att garantin är personlig??.

Så om jag säljer den och köpare för prb med produkten så måste garanti ärendet gå genom mig, hur sjukt är inte det

pratade med konsumetvägledningen och det tragiska är att dom verkar ha sin fulla rätt att göra så.

Hade jag vetat detta så hade jag inte köpt den på inwarehouse.

Så det kan vara klokt att kolla upp innan man beställer grejer.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Så fungerar det på alla företag vad jag vet.
Det är så det fungerar, till och med med bilar så om du köper en bil med 12 års rostskyddsgaranti måste den första ägaren fortfarande äga bilen om den ska gälla.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

oj ja jösses tänka sig, ska du sätta en varning på inwarehouse nu då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
oj ja jösses tänka sig, ska du sätta en varning på inwarehouse nu då?

tur att dom allvetade behagar att komma med(meningslösa)inlägg också

Har själv fått garantisedel och även utnjyttjat den i 2hand på några produkter utan problem.

Tror faktiskt det är fler som inte känner till detta, kolla bara på blocket hur mång a produkter säljs inte med "garanti kvar" men som då i praktiken är svår att utnjyttja vid behov (om nu inte alla besitter samma otroooliga kunskap som Unit00)

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Det är en sak att använda en garantisedel från tillverkaren och att gå till försäljaren. Inwarehouse har ingått ett avtal med DIG inte med någon du sen säljer grejen till, de har inget som helst ansvar för produkten gentemot någon annan då det inte finns något avtal mellan dem.
Att tillverkaren godtar att produkten byter ägare är en helt annan sak.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det här är en universell regel. En garanti är personlig och kan inte överföras till andra personer. De flesta fysiska butiker går dock runt detta genom att inte sätta ut några personuppgifter på kvittona, men med internetbutiker är det ju en annan femma.

Sånt är livet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Hej,

Garanti utgår genom ett avtal mellan återförsäljare och kund, detta har uppmärksammats av flertalet användare i denna tråd. Detta är normal rutin från en stor uppsjö av återförsäljare.

Jag vill dock påpeka att inWarehouse har fullt ansvar för produkten mot vår kund och vår kund i sin tur har ansvar mot sin köpare. Således kan garanti nyttjas även om den säljs vidare, dock måste den ursprungliga köparen reklamera varan.

Med vänliga hälsningar
Niclas Bergquist, Kundservice och Privatförsäljnings Chef
inWarehouse.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niclas / inW
Hej,

Garanti utgår genom ett avtal mellan återförsäljare och kund, detta har uppmärksammats av flertalet användare i denna tråd. Detta är normal rutin från en stor uppsjö av återförsäljare.

Jag vill dock påpeka att inWarehouse har fullt ansvar för produkten mot vår kund och vår kund i sin tur har ansvar mot sin köpare. Således kan garanti nyttjas även om den säljs vidare, dock måste den ursprungliga köparen reklamera varan.

Med vänliga hälsningar
Niclas Bergquist, Kundservice och Privatförsäljnings Chef
inWarehouse.se

Hehe, Hej Niclas!

Joo jag har förstått att det inte är unikt med inwarehouse i detta fallet, problemet kommer ju först när man säljer till en person på annan ort, som i sin tur vill utnjyttja garantin.

Men nu vet jag hur det ligger till så¨ jag tackar för infon

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk

Vad det gäller just bilar så följer dessa i 99% av fallen bilen. Dvs garantin kan utnyttjas av alla som äger bilen så länge garantin gäller.

Har faktiskt aldrig hört talas om något bilmärke nu förtiden som inte har den regeln.

Permalänk

När jag handlade en produkt från el giganten så ståd givetvis mina uppgifter på kvittot. När jag sedan skulle sälja den på blocket kollade jag med elgiganten innan och dom sa att namnuppgifter osv inte var till att göra garantin bunden till köparen. Så den nya ägaren kunde utnyttja garantin utan att jag skulle behöva blanda mig i. Dock undrar jag varför nästan alla elektronik kedjorna ska ha namnuppgifter osv när man betalar kontant. Någon som kanske kan svara på det? För TV inköp kan jag förstå det.

Hur som helst skulle jag inte kunna tänka mig göra några större inköp i en butik som binder sina garantier till kunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Så fungerar det på alla företag vad jag vet.
Det är så det fungerar, till och med med bilar så om du köper en bil med 12 års rostskyddsgaranti måste den första ägaren fortfarande äga bilen om den ska gälla.

Detta blir lite off-topic, men att rostskyddsgarantin inte skulle gälla
vid ägarbyte stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Detta blir lite off-topic, men att rostskyddsgarantin inte skulle gälla
vid ägarbyte stämmer inte.

Då har de ändrat det för det var visst så iallafall för vissa bilmärken för några år sen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

jag har sett grafikkort med dubbellivstidsgaranti eller ngt sntdar. Det betydde visst att om man koper det begagnat sa har man samma garanti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
jag har sett grafikkort med dubbellivstidsgaranti eller ngt sntdar. Det betydde visst att om man koper det begagnat sa har man samma garanti.

Ja - fast från tillverkaren , inte från butiken.

Det hela handlar om att när du säljer en vara begagnad så är det inte längre butiken som sålde dig varan som är säljaren utan det är du.

du har sålt varan och inte inwharehouse som i det här fallet. Då är det inte längre inwarehouses ansvar

Permalänk

Man borde väl bara kunna överlåta ens konto på hemsidan ? Dvs. om det är på samma sätt som t.ex. komplett, där man sköter allt genom sitt inloggningsystem.
Bara att ge lösenordet till den nya köparen och så får han väl ändra leveransadressen själv bara.

Alternativt borde man väl kunna ge något sorts fullmakt över just garantin till den nya ägaren.

Båda sätten är ju dock endast i teorin, har själv inte provat eller vet någon annan som gjort det..

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.