Processorkylare 2008

Permalänk

Är Asus Silent Knight II kompatibel med AM2+ socket?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Är Asus Silent Knight II kompatibel med AM2+ socket?

AM2+ har samma fäste som AM2. En kylare som passar till AM2 passar således till AM2+.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Jag skulle vilja veta varför ni använder kubikfot per minut istället för kubikmeter per timma alt. minut ?

Visserligen så kan värdet jämföras emellan produkterna, men i andra artiklar har jag sett att ni använder kubikmeter per timma istället.

Dessutom är det metriska systemet standard i europa och dessutom mycket lättare att direkt veta "hur mycket" det är.
55 kubikmeter= 55 000 liter. Mycket enkelt!

Nästa fråga, varför läggs det så mycket vikt vid hur "polerad" kontaktytan till processorn är ? Har man någonsin gjort ett test och påvisat skillnader ? Hur stora i så fall ?
Självklart är planheten otroligt viktig, men en mycket slät (ytjämnhet) yta fäster knnapt i något alls! Det vore intressant med ett test av olika ytjämnheter.

Annars så tycker jag testerna var mycket bra!

Att vi slarvade lite med enheterna beror på att vi ville få ut artikeln så snabbt som möjligt (tillverkarna brukar ange luftflödet i CFM).

Vi har inte bevisat att en välpolerad bottenplatta ger ett bättre resultat än en grov i något test, men om du söker i forumet ser du att många användare polerar själva och har då upplevt ett bättre resultat (sök på lapping/lappad/lappa). I teorin bör en välpolerad bottenplatta få bättre kontakt med processorns värmespridare än en grov sådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Inte för att gnälla men det kan inte vara vatten eller etanol i heatpipesn, för vatten har, som bekant, e kokpunkt på 100*C och etanol 78*C. EN processor kommer i stort sätt aldrig upp i de temperaturerna och ännu mindre gör kylaren det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipes

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze

Vi har inte bevisat att en välpolerad bottenplatta ger ett bättre resultat än en grov i något test, men om du söker i forumet ser du att många användare polerar själva och har då upplevt ett bättre resultat (sök på lapping/lappad/lappa). I teorin bör en välpolerad bottenplatta få bättre kontakt med processorns värmespridare än en grov sådan.

Det där stämmer väl ändå inte? Att det i teorin skulle vara bättre med en välpolerad bottenplatta vore om man inte använde kylpasta. En ojämnare yta har större area och borde därför kunna få större ytkontakt med kylpastan och därmed kyla bättre? Dessutom är inte processorer extremt välpolerade vilket dom borde vara om det hade givit bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Vad hände med "Bäst i test"-betyget? =/

Visa signatur

---

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Det där stämmer väl ändå inte? Att det i teorin skulle vara bättre med en välpolerad bottenplatta vore om man inte använde kylpasta. En ojämnare yta har större area och borde därför kunna få större ytkontakt med kylpastan och därmed kyla bättre? Dessutom är inte processorer extremt välpolerade vilket dom borde vara om det hade givit bättre prestanda.

Kylpasta är enbart till för att fylla ut tomrum (luft leder värme väldigt dåligt). Kylpasta i sig leder värme mycket sämre än exempelvis ren koppar. Man vill således inte använda mer kylpasta än vad som absolut är nödvändigt för att fylla igen glappen.

Läs kylpastetestet, där är kylpastans funktion bättre förklarad.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5989&page=2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian

Eftersom TR Ultra-120 Extreme är bättre än samtliga kylare i denna omgång höll vi inne med den utmärkelsen. (det står i recensionen)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecka.L
J

varför skriva negativt om att det medföljer en "snålpåse" kylpasta, när det lika gärna inte skulle behöva finnas någon sådan alls?

Går ju inte att "återförsluta" påsen o spara pastan som blir över som det går att göra med pasta i spruta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecka.L
Jaa, inte har ni Sweclockers-testare det lätt Och ni har antagligen rätt i att om man en gång köper en ny kylare istället för standardkylaren så använder man ofta inte den medföljande kylpastan, jag har en Intel standardkylare och inte ens jag använder den medföljande kylpastan.

Dock tror jag att det ändå finns en hel del som använder den medföljande pastan, och den behöver väl inte alltid vara dålig heller? Det kanske inte är något skräp som kommer med, utan en ganska högpresterande kylpasta. Och om den inte är så viktig, varför skriva negativt om att det medföljer en "snålpåse" kylpasta, när det lika gärna inte skulle behöva finnas någon sådan alls?

För övrigt, tack igen för ett bra test, får hoppas att det blir en chassi-recension snart, om det nu finns någon intressant uppflöljare till P180-190/Antec 900..

Men shit! Skärp er! Var det verkligen INGEN som läste sweclockers test av kylpastor? Det skiljde ju för fan typ 2-3 grader som allra mest mellan pastorna! Palla kalla vissa "högpresterande" då!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
tror ni en Scythe Ninja Mini kan kyla en 3000+ passivt som e nerklockad till 1000mhz

Ja det tror jag att den gör. För jag kör med samma prolle i surf- och media burken med cool 'n quiet på.
Jag brukar ligga på 35 grader och kör scythe ninja rev. b passivt fast jag har den store.
Men jag har fyra hårddiskar i burken och ingen chassifläkt sen är ju 9800pro graffen inte särskilt sval heller (har standard kylaren med fläkt på den).
Nätagget är den enheten som suger upp luften ur burken och transporterar ut den.
Så om du inte spelar eller använder applikationer som prollen kommer upp till full load med, så tror jag inte att det blir problem.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Ett bra och trevligt mastodont test, tackar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men hur står den sig mot en Thermalright IFX-14 tror du?

I och för sig, IFX är bättre men kostar också 300kr mer. :S
IFX skulle vara ännu mer effektivare om man kunde ansluta två fläktar vilket man kanske kan? Anser dock inte att kylaren är värd priset men klart bättre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående kylpastorna är det något vi har diskuterat länge och noga. Vi körde några grafikkortskylare med medföljande kylpasta, och då blev det ett jäkla liv åt andra hållet. ("Vem fan spenderar 600 kr på en kylare och sen använder det medföljande skräpet?")

Missförstå mig rätt: jag har egentligen inget emot beslutet att köra samma kylpasta. Jag reagerade bara på att ni inte verkar helt konsekventa med ert resonemang "vi testar vad vi får med i paketet" - speciellt när resonemanget används som ursäkt för att inte testa fläktarna i olika hastigheter.

Put it this way: kylpasta och en zalman fanmate ligger i ungefär samma prisklass
IMO är inte en fläkt/fläns-test komplett innan man testat fläkten både på hög och lågvarv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lellebror
Går ju inte att "återförsluta" påsen o spara pastan som blir över som det går att göra med pasta i spruta.

Det är sant, och jag tycker själv mer om sprutor än "snålpåsar". Men eftersom herr redaktör sa att man vid grafikkortskylartestet fick kommentarer som "Vem fan spenderar 600 kr på en kylare och sen använder det medföljande skräpet?" så har det isåfall ingen skillnad om det kommer någon kylpasta alls eller inte, eftersom den inte verkar användas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Men shit! Skärp er! Var det verkligen INGEN som läste sweclockers test av kylpastor? Det skiljde ju för fan typ 2-3 grader som allra mest mellan pastorna! Palla kalla vissa "högpresterande" då!

De största skillnaderna var faktist 4 grader, och jag kan bra föreställa mig att den kylpasta som kommer med kan vara ännu sämre. Min poäng var dock att om någon tillverkare skickar med kylpasta som är i samma klass som AC MX-2 eller Arctic Silver 5 så kan man lika gärna använda dom, och man behöver inte använda någon egen.

Så mina två åsikter om
"Vem fan spenderar 600 kr på en kylare och sen använder det medföljande skräpet?"
är att:

1. Isåfall, varför skriva så mycket om hurudan kylpasta det kommer med, om den är i snålpåse eller ej, när den ändå inte används?

2. Om det kommer med t.ex. Arctic Silver 5, så är det ju inget medföljande skräp, och kan användas lika bra som något annat.

Nej, jag blir nog aldrig nöjd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Synd att ni inte hade med TR ultima 90, hade velat se hur den presterar i jämförelse med dessa kylare, men annars ett väldigt bra och noga utfört test.

Den är billigare, lättare, mindre och presterar nästan exakt lika bra som TR 120. Det vet du ju redan...

Men visst vore det kul om även sweclockers testare bekräftade detta lilla under, hehe...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Man blir aldrig nöjd på Artic silver.
Värdelös vid minus, tar ett tag att få "lagom torr" så den presterar bra och den torkar snabbt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Varför kör man inte med en extrem cpu när man testar extrema luft kylare?

Skillnaden mellan en bra kylare och en dålig blir nu endast några grader. Ni skulle kört på en Q **** med 1.5V alltså en cpu med 4 kärnor och hög volt då får de olika kylarna bekänna färg. Vi som köper en kylare för 600 kr kör inte cpun orginal utan vi klockar ofta max för att sedan minska något för att få den 7/24 stabil. (jag ser att ni ökat volten lite men fortfarande endast 2kärnor)

gör en liten test
Kör endast de 3bästa kylarna med en extrem cpu för att se skillnaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Seriöst vafan tänker OCZ med?! skippa bottenplattan?! Typ som att köra bil utan däck...

Kul att Therm u-120 extreme fortsätter att äga Vet man att man gjorde rätt val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att vi slarvade lite med enheterna beror på att vi ville få ut artikeln så snabbt som möjligt (tillverkarna brukar ange luftflödet i CFM).

Jo, har märkt att det står så på många fläktar, vilket har gjort det svårt att jämföra utan att räkna om. Fick plocka fram formelböckerna.

När det gäller "lappning" så var jag och läste runt lite, och det jag verkar hitta handlar mer om planhet än om ytjämnhet. Det var därför jag använde båda orden.

Att lappa och använda kreditkort/rakblad för att titta på ytan säger nog mer om planheten än om jämnheten.

Ytjämnheten beskriver strukturen, planheten själva ytan, därför vore det intressant att någon gång verkligen testa vilket som påverkar mest och hur mycket själva ytstrukturen gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian

vänligen läs hela recensionen.

Då 120 extreme redan var förrårets vinnare satte dom inget sådant betyg.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk

hmm.. Undrar om man ska skita att köpa en bättre kylare..

Jag har 51 grader i non-load, Tyst som i graven.
Och runt 54 grader i load med fullt ös på fläkten, Inget man stör sig på.

Boxad fläkt då.
Värt att inte köpa någon alls

EDIT: men om man överklockar så javisst

Permalänk

Fina grejer, skulle personligen velat sätt Zalman CNPS9700NT test mot de andra
Legat på 28 grader nu i 3 timmar utan att fläkten slutat snurra, men så har jag nog ganska låg rumpstemeratur tycker de flesta :/

Permalänk
Medlem

Saxat från: http://www.pcper.com/article.php?aid=485&type=expert&pid=5

The Thermalright IFX-14 was tested on a red-hot Pentium 4 EE based test rig consisting of the components listed below.
• 120mm Delta SHE (3700 rpm, 152 CFM, 53 dBA)

Menar varför en 120mm Delta? Tanken är väll att man skall ha en 140mm@500 rpm? Skall inte ett sådant monster kunna köras helt passivt? Har en Sunbeam Silent Whisper på en A64 3200. Råkade köra passivt hela sommaren helt utan problem (Råkade trassla in en kabel i fläkten.)
Man kan fråga sig om jag har bra cirkulation i chassit då? Nja 2 Adda 120mm som knappt snurrar, Tja dom går under gränsen för rpm detektorn på moder kortet i alla fall och nätagget´s 120mm går knappt fortare.
Länk till Snik kylaren:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214453

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Hej hopp alla och en god fortsättning!

En stilla undran, jag har ett Gigabyte GA-P35T-DQ6 iP35. Vet någon vad för fläkt som skulle passa på det moderkortet?

Jag har idag intels standard kylare, men bara den var svår att få plats med.

Ideer någon?!

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Citat:

Slarvfel! Ändrat. (Recensionen är inte korrekturläst, vi ville få ut den så fort som möjligt.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
I och för sig, IFX är bättre men kostar också 300kr mer. :S
IFX skulle vara ännu mer effektivare om man kunde ansluta två fläktar vilket man kanske kan? Anser dock inte att kylaren är värd priset men klart bättre.

IFX-14 Main Cooler Fan Mounting Options:
• One fan mounted in the center (can be up to 38mm thick)
• One fan on the front blowing in
• One fan on the back pulling thru
• Two fans, one in the front and one in the back in a push-pull configuration
• Three fans, front middle and back

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
hmm.. Undrar om man ska skita att köpa en bättre kylare..

Jag har 51 grader i non-load, Tyst som i graven.
Och runt 54 grader i load med fullt ös på fläkten, Inget man stör sig på.

Boxad fläkt då.
Värt att inte köpa någon alls

EDIT: men om man överklockar så javisst

>Om skillnaden mellan load och icke load är 3C så har du fel på temperaturmätningen/fel inställt mätprogram.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
IFX-14 Main Cooler Fan Mounting Options:
• One fan mounted in the center (can be up to 38mm thick)
• One fan on the front blowing in
• One fan on the back pulling thru
• Two fans, one in the front and one in the back in a push-pull configuration
• Three fans, front middle and back

Är det någon som har testat de olika alternativen och blir det någon nämnvärd skillnad i prestanda?

Det borde väl finnas fler alternativ också om man ska vara noga?

• Two fans, one in the front and one in the middle in a push-pull configuration
• Two fans, one in the middle and one in the back in a push-pull configuration

----------

Tänk om man kunde dra heatpipes från grafikkortskylaren till den här. Då skulle man kunna kyla både grafikkort och cpu med tre tystgående 140mm fläktar som mest, där all luft dras ut ur chassit. Det skulle vara perfekt. Finns det något chassi som har 140mm uttag där bak? Om man skulle vilja dra till ordentligt skulle man kunna göra en fläkttunnel också för ännu bättre kylning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
>Om skillnaden mellan load och icke load är 3C så har du fel på temperaturmätningen/fel inställt mätprogram.

Men han skriver ju att den idlar på 51c när fläkten inte snurrar mkt och at han loadar på 54c när fläkten går på fullt ös, så det kan stämma rätt bra.

Permalänk
Medlem

"fulländrat" innovativ hantering av svenskan?
Kör med en MIne rev B på min 6400+BE, känns som bra °C per krona.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem

Vilken tror ni vinner mellan Big Typhoon och Scythe Mine?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vilken tror ni vinner mellan Big Typhoon och Scythe Mine?

Scythe mine om du menar på den klassiska Big Typhoon. Menar du på den nya Big Typhoon så vinner den tror jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.