pris kontra service, hur väljer du?

Permalänk
Medlem

pris kontra service, hur väljer du?

Tänkte att det kunde vara intressant med en diskussion om pris kontra service när man väljer olika butiker vid inköp av en produkt.

När går gränsen i pengar osv när ni ska välja en annan leverantör än den gamla trogna eller lokala butiken? Vad väger ni för andra argument? reklamation, kontakt och råd/tips från butiken osv.

Kom att tänka på det nu när jag är på jakt efter en julklapp och den billigaste butiken tar 150kr mindre inkl frakt(750kr), än min vanliga pålitliga nätbutik(900kr). Den billigare är utomnordisk med allt vad det innebär med antagligen andra grossister än den svenska butiken (svensk manual, garantier m.m). Resonerar ni annorlunda nu i juletider då ni köper till någon annan än er själva?

sammanfattande fråga;

när är det motiverat att välja den dyrare tycker du?

Permalänk
Medlem

Känns som att det beror lite på hur stor risken är att det man köper går sönder och hur man påverkas om det skulle hända. T.ex köper jag en processor kunde jag knappt bry mig mindre om företagets returtid, medans om jag köper en TV så betalar jag hellre lite extra för bättre service. (TV var kanske ett dåligt exempel eftersom att man sköter retur på en sån via serviceställe, men hoppas poängen gick fram ändå).

Permalänk
Medlem

Alltid dustinhome, evt datorbutiken om varan inte finns på dustinhome. Med studentkonto är det väldigt överkomliga priser

Permalänk
Avstängd

Billigaste alltid, om allt skiter sig så ringer man bara 08 - 555 017 00

Permalänk
Medlem

Lite väl extrema alternativ tycker jag, brukar väl hamna någonstans mittemellan.

Permalänk
Avstängd

Billigt så blir det skitsamma med service, dyrt.. ja då kostar man gärna lite till för service

Permalänk
Medlem

Oftast blir det dustinhome, ibland blir det dock billigare alternativ

Permalänk
Medlem

Servicen måste nå upp till en viss miniminivå, därefter får priset avgöra. Är skillnaden i pris väldigt liten, typ <5%, så kan det bli den med bäst service (vilket dirket kan översättas till dustinhome:)).

Miniminivå = ett prisjakt betyg på >7.000, ungefär. En butik som ligger under miniminivån handlar jag aldrig ifrån, oavsett pris erftersom risken att man inte får en vara överhuvutaget är mycket stor.

Så funkar det, i teorin men i praktiken så styr utbudet ganska ofta. Det är väkldigt vandligt att butiken jag "vill" handla från inte har det märke/modell på minne/grafikkort/moderkort som jag vill ha

Permalänk
Medlem

Det beror på vad som ska köpas faktiskt. Men jag vill kunna betala med kort, få grejerna snabbt och gärna ha hört gott om supporten. De flesta butiker jag beställt från har fungerat ypperligt, med undantag för Dataprince någon gång för fem/sex år sedan som strulade som sjutton.

Jag betalar med andra ord gärna några kronor extra för kvalité och företagsstabilitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Billigaste alltid, om allt skiter sig så ringer man bara 08 - 555 017 00

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Billigt så blir det skitsamma med service, dyrt.. ja då kostar man gärna lite till för service

Tycker summerar min åsikt rätt bra

Köper alltid den billigaste med hoppet att jag sålt skiten innan den hunnit pajja för mig Skulle den pajja för mig så har jag ändå tjänat in eventuella kostnader för reparationer på alla andra delar som jag också köpt på billigaste stället ^^