Stort grafikkortstest – uppdaterat

Permalänk
Medlem

Antonsson:
Dom skriver väl en del förklarande text ikring dina funderingar & nu börjar väl de här med drivrutinsfusk tjatet bli en smula enformigt, lr?

Sen vad dom har lyckats med i klock på något enstaka kort är inte de minsta intressant öht.... Även om det råkar va extrem klock för bra lite pengar...

Var jäkligt glad att dom spenderat en jäkla massa timmar på & sammanställa detta test än & hiva ur dig:

tack för ett fascinernande dåligt test!

Det finns många sätt & kritisera på men det var nog ett bland de sämre...

PS. att gnälla över ett fabriks OC kort är (ursäkta kommande biljämförelse ) lite som att gnälla över biltester där dom haft största motoralternativet... Sen kan det mycket väl tyckas vara synd att dom inte hade med andra fabriks OC kort...
Vill inte låta allt för irriterad men jag ogillar grov otacksamhet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Finns absolut ingen mening med att sälja mitt GTX än iaf

Kommer inte köpa nytt förrän 9800GTX eller liknande kommer

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

ajaj, kanske inte 3870 kommer bli snabbare än 8800gt men de kanske kan öka prestandan lite gran med bätre drivers?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

glömde säga tack till KnightCharger för han tog sig tid till testet!

//mvh

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Håller med tellus82 i att Antonsson gick aldeles för långt i det han sa. Om man tycker ett test är dåligt så behöver man inte klaga över det för det.

Det fanns dock en poäng i det hela. Om någon kommit upp i 972MHz med ett 3850 så borde det gå att ta sig upp i 950MHz med 3870 iaf. KnightCharger sa ju också att han skulle testa om med 3870 för att se om han lyckas klocka högre.

Vi får väll se hur det går.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Sen vad dom har lyckats med i klock på något enstaka kort är inte de minsta intressant öht.... Även om det råkar va extrem klock för bra lite pengar...

Var jäkligt glad att dom spenderat en jäkla massa timmar på & sammanställa detta test än Vill inte låta allt för irriterad men jag ogillar grov otacksamhet...

Jag har sett fram emot ett moget test från swec men detta var ju bedrövligt. Att lägga ner så här rysligt med jobb för ingenting... Några enkla saker för att förbättra testet:
-Skrota alla skitkort som bara stör överskådligeheten. De kan få vara med i några av diagrammen för att visa var de placerar sig.
-Klocka ner GT till standard.
-Släng upp screen shots på diverse scener för att låta oss så skillnad i BK.
-Undersök om BK varierar med drivrutiner föregående .04
-Ta med 3850 i testet.
-Skaffa lite Swec-anda och voltmodda samt vattenkyl korten vid OC.
Någon mer speltitel hade väl heller inte skadat. Det stora jobbet är ju att få tag på alla korten och montera allt, om och om igen.

Resultatet med 3850kortet på XS är intressant för det är det första försöket någon har gjort. Det tyder på att de sämre regulatorkomponenterna på 3850 inte stoppar det att klocka lika bra som 3870. Det senare kommer förståss alltid ha övertag p.g.a sitt minne, men inte så mycket som priset skiljer.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att första bilden med alla lådor är speciellt erotisk.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

Jag kan hålla med om att en jämförelse i bildkvalite borde göras. Ati är bättre på den biten.
Dock så förstår jag inte varför man skall ta upp .04 patchen igen?
Vi vet väll alla vid det här laget att reflektionerna i vattnet uppdaterades långsamare i denna version?
Och ja, visst kan man ifrågasätta ifall detta var fusk.

Men i ett prestanda test borde de senaste drivrutinerna användas från båda korttillverkarna och inget annat.
Sedan så håller jag med om att ett oklockat GT borde varit med i testerna.

För övrigt ser jag fram hur ett överklockat 3870 & 3850 presterar i det här testet.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå att de inte tog med 3850 som kiler till 8600gts. Spelar iofs ingen roll då det i frsta hand är de högpresterande korten som än intressanta.Men ändå

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Kan inte förstå att de inte tog med 3850 som kiler till 8600gts. Spelar iofs ingen roll då det i frsta hand är de högpresterande korten som än intressanta.Men ändå

Det är tydligen på g nu iaf.

Permalänk

Ehy jag sa att man skulle titta på drivrutiner FÖRE .04 då den var den första i en rad med fuskande. Vattenfusket är bortaget i .09 men det var ju andra saker. Eller var det det? Detta behöver utredas en gång för alla men vanliga människor har inte tillgång till både gt och hd så vi har just missat ett ypperligt tillfälle här!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har sett fram emot ett moget test från swec men detta var ju bedrövligt. Att lägga ner så här rysligt med jobb för ingenting... Några enkla saker för att förbättra testet:
-Skrota alla skitkort som bara stör överskådligeheten. De kan få vara med i några av diagrammen för att visa var de placerar sig.
-Klocka ner GT till standard.
-Ta med 3850 i testet.
-Skaffa lite Swec-anda och voltmodda samt vattenkyl korten vid OC.
Någon mer speltitel hade väl heller inte skadat. Det stora jobbet är ju att få tag på alla korten och montera allt, om och om igen.

Resultatet med 3850kortet på XS är intressant för det är det första försöket någon har gjort. Det tyder på att de sämre regulatorkomponenterna på 3850 inte stoppar det att klocka lika bra som 3870. Det senare kommer förståss alltid ha övertag p.g.a sitt minne, men inte så mycket som priset skiljer.

Jag kan förstå dina poänger men om du inbillar dig att ett test av denna skala är enkelt så får du nog tänka om...

Jag inbillar mig att det finns väldigt många som uppskattar att "skitkort" vart med, det förenklar uppgraderingstankar något så fruktansvärt & vi slipper en hel hög med uppdateringsfrågor i forumet

Även om detta råkar vara sweclockers så finns det väldigt måga användare som inte klockar "skiten" ur sina grejer... Visst skulle det vara skoj & se herrejösses överklockning men jag har svårt att se vari nyttan med detta ligger för mer normala användare (vilket denna recension verkar vara inriktad åt)

Screenshots är en bra ide men lägg ner tjatet med 04 versionen för nu börjar det gå in i absurdum (om inte lite till...)

Sen så tycker jag det är ett rätt bra framsteg för swec med denna recension & det blir hela tiden bättre & om du har bestämt dig för att hata alla recensioner dom gör här så behöver du väl heller inte läsa dom.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Citat:

Ehy jag sa att man skulle titta på drivrutiner FÖRE .04 då den var den första i en rad med fuskande. Vattenfusket är bortaget i .09 men det var ju andra saker. Eller var det det? Detta behöver utredas en gång för alla men vanliga människor har inte tillgång till både gt och hd så vi har just missat ett ypperligt tillfälle här!

Ifall det har varit något mer "fusk" i form av försämrad bildkvalite efter .04. (drivers före .04 kunde man lätt kolla genom "driverdebug.exe" länkat nedan)
Så har det inte varit prestanda givande iaf, då det inte är någon prestanda förbättring mellan "driverdebug.exe" i 169.04 och crysis.exe i 169.09. (snarare en liten försämring)
http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...
Firmwaren som släppts efter 169.09 har inte gett något prestanda förbättring för en singel GPU utan "Fixes a resume from Sleep/Hibernate issue with GeForce 8800 GT."
http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_169.12.html -no Crysis changes from Release 169.09

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med Antonsson att det är onödigt att slösa bort eran tid på att testa en massa låg budget kort. Köper man ett låg budget är det uppenbarligen inte för att spela på. 8600GTS och 8600GT är inte heller intressanta då HD3850 finns. 8600GTS bör dock vara med som referens till HD3850. Låg budget kort kan man möjligtvis ha med i något enstaka test, kanske 3DMark för att lite se var de placerar sig.

7 st av alla kort var alltså ganska onödiga i detta test. De är ju inte dessa kort som är intressanta i dagsläget. Det är HD3850, HD3870 och 8800GT. 8800GTX och 8800GTS, 8600GTS samt X1950PRO ska också finnas med så att man får ett perspektiv. Ett gammalt High-End kort som X1950XTX skulle också vara intressant. Med ett bättre val av kort kan ni göra mycket djupare och intressantare recesion där mer tid har laggts ner på överklockning samt att fler och intressantare spel finns med.

En annan sak som är onödigt tidskrävande och som man blir chockad över är alla dessa inställningar. 1024 x 768 är ointressant utan 1280 x 1024 borde vara den lägsta upplösningen (som inte änns fanns med?). När ni inte har med alla budgetkort behöver ni inte heller köra på low och medium. Jag tycker att man alltid testar högsta, med olika upplösningar AA/AF.

Fördelen med att ha mindre kort är att diagramen inte heller blir så proppade.

Till nästa gång vill jag se:
- Mycket bättre överklockningsdel, där ni byter kylare vid behov, voltmodd skulle vara intresssant, uppdaterat bios, HD3870 (som ni sa att ni hade gjort men kom ändå inte över 850HMz?). Ni heter ju Sweclockers, vilket man inte alls får intryck av. Nordichardware skulle faktiskt passa bättre med erat namn.
- Fler spel, som har föreslagits. Alla är nog eniga om att Call Of Duty 4 och UT3 borde finnas med.
- Bort med alla ointressanta budget kort. Endast något enstaka test i så fall.
- Sluta testa 1024 x 768, Low och Medium.
- Crossfire/Sli test av HD3870 vs 8800GT.

/Ta till er av kritiken och försök göra testera mer intressanta och meningsfulla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jag kan hålla med Antonsson att det är onödigt att slösa bort eran tid på att testa en massa låg budget kort. Köper man ett låg budget är det uppenbarligen inte för att spela på. 8600GTS och 8600GT är inte heller intressanta då HD3850 finns. 8600GTS bör dock vara med som referens till HD3850. Låg budget kort kan man möjligtvis ha med i något enstaka test, kanske 3DMark för att lite se var de placerar sig.

7 st av alla kort var alltså ganska onödiga i detta test.

Alla kanska inte vet att dagens lågbudgetkort är kassa att spela på?
Jag vet inte hur många frågor på forumet som dyker upp där folk undrar om 8400/8500/8600/2400/2600 är "bra".
Tycker det är jäkligt bra att det dyker upp ett test som visar hur mycket skillnad det verkligen är på budget korten, så vi slipper dessa frågor.

Edit.
För övrigt så kanske det inte är alla som har råd med så snabba kort.
Och för dem är det säkerligen väldigt intressant att se hur korten presterar i low+medium.

Permalänk
Medlem

Idag har alla råd med snabba kort då det inte finns några dyra snabba kort som är värda att köpa.

Permalänk
Medlem

"När man ser på mellan- och budgetkorten dominerar Nvidia helt."

Hmmm, ursäkta att jag ifrågasätter, men varför i herrans namn har ni inte tagit med Ati hd3850? Är ju skandalöst att inte ha med mellanbudgetens kung. I övrigt bra test, iofs ungefär det man väntat sig resultatsmässigt, men bra at få se det från en trovärdig källa

Anmärkningsvärt oxå att vissa på forumet hävdar hur bra Crysis flyter, jämna 50fps i high/very high i 1680 osv. Finns det månne lite mytomaner här Stämmer ju inte så bra om man ska lita på resultaten här, vilka man får anta stämmer.

Permalänk
Citat:

Idag har alla råd med snabba kort då det inte finns några dyra snabba kort som är värda att köpa.

Det är knappast troligt att alla har råd eller lust att lägga så mycket pengar på ett grafikkort.
Speciellt yngre som kanske fortfarande studerar. (vilket ändå är den största målgruppen)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Det är knappast troligt att alla har råd eller lust att lägga så mycket pengar på ett grafikkort.
Speciellt yngre som kanske fortfarande studerar. (vilket ändå är den största målgruppen)

Sant men om dessa ens är ett uns intresserade av hårdvara vet de att de ska köpa ett begagnat higher end kort istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet, men det var inga överaskningar att 8800GT är det mest prisvärda kortet just nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlurK
Mycket bra test, skulle även vara skoj att se hur korten prestar i CF och SLI

Definitivt!

Jag såg att 8800GT fick ca. 14 FPS i Crysis på Very High i 1680x1050. 14 FSP är inte spelbart enligt mig, men tror ni det skulle vara spelbart med dessa inställningar med 8800GT i SLI? Hur många FPS skulle det bli? 25-30 räcker ju...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
"När man ser på mellan- och budgetkorten dominerar Nvidia helt."

Hmmm, ursäkta att jag ifrågasätter, men varför i herrans namn har ni inte tagit med Ati hd3850? Är ju skandalöst att inte ha med mellanbudgetens kung. I övrigt bra test, iofs ungefär det man väntat sig resultatsmässigt, men bra at få se det från en trovärdig källa

Varför i herrans namn har du inte läst hans inlägg här bland nyhetskommentarerna där han bland annat sagt att han ska updatera testet där han inkluderar HD3850.

Annars har du helt rätt i att nvidia inte dominerar på dem områdena. Ta med X1950PRO och HD3850 så skulle det bli lite intresantare. Med dem två korten så dominerar nog ATI bland mellanbudget korten.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med mitt 8800gt väntar på mitt andra plus lite nya drivisar.

Men 7900gt ftw..

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan sak som är onödigt tidskrävande och som man blir chockad över är alla dessa inställningar. 1024 x 768 är ointressant utan 1280 x 1024 borde vara den lägsta upplösningen (som inte änns fanns med?). När ni inte har med alla budgetkort behöver ni inte heller köra på low och medium. Jag tycker att man alltid testar högsta, med olika upplösningar AA/AF.

- Sluta testa 1024 x 768, Low och Medium.
- Crossfire/Sli test av HD3870 vs 8800GT.

Alltså jag sitter med ett x1950pro och får inget flyt i Crysis med 1280x1024 men sänker jag till 1024x768 så får jag flyt i mediuminställningar(några på high). Så den upplösningen är inte irrelevant. Tvärtom jag spelar hellre med 1024x768 i high än medium på 1280x1024. I Crysis kan jag inte göra det smärtfritt med min budgetdator.

Bör tillägga att jag sitter med en gammal 19" crt

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
ajaj, kanske inte 3870 kommer bli snabbare än 8800gt men de kanske kan öka prestandan lite gran med bätre drivers?

Det tror jag också, verkar som 3870 presterar under sin fulla kapacitet. Antagligen har ATi inte lyckats optimera allt ännu, men det kommer
(Hoppas jag, eftersom jag har beställt ett 3870 )

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En öppen fråga (inte tänkt som negativ kritik):

- gör Sweclockers generellt test helt med utgångspunkt ifrån spelprestanda?

Jag kom att fundera på det när vissa av de kort som är medtagna framför allt är alternativ för mindre HTPC lösningar. T ex så kan det löna sig, ifall vi talar om Windows, att köpa ATI korten för HTPC eftersom de fortfarande överlag har bättre bildåtergivning.

(Det kanske också skulle ha varit bra att nämna att CF i nuläget skalar väsentligt bättre än SLI, vilket för vissa kan vara intressant.)

Tänkte nästan likadant. Jag ser film mer än spelar spel men ändå vill jag ha ett fint spelkort. Hur många spel stödjer crossfire/sli?

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Det tror jag också, verkar som 3870 presterar under sin fulla kapacitet. Antagligen har ATi inte lyckats optimera allt ännu, men det kommer
(Hoppas jag, eftersom jag har beställt ett 3870 )

Jag som redan har ett 3870 tröstar mig med att, skillnaden blir lite mindre mot ett 8800GT som inte är fabriksöverklockat.
Jag tror att du kommer bli nöjd, jaomi, det är i alla fall jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Inga överraskningar i resultatet men trevligt och välgjort test

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till R670 kommer nu i December i en stor driver som AMD klämmer på i ren traditionell anda. Förra månadens bristanda Catalyst (stor hotfix utan konkreta prestandahopp) lovar ju på att de suttit och knappat sedan lanseringen av HD3-serien.

HD3870, med sina trevliga klockhastigheter, inte överpresterar en 2900XT i alla tester så är det något som är lurt. Visst, 2900XT hade en 512-bit buss, men detta var ju en kompensation som var gjort av en anledning. C7.10s var ju bara R600 programmeringen in i R670, vilket leder till missgynnande prestanda i mestadels av fallen då tekniken är ganska lika, men inte helt identiska, till HD3870:s fördel.

Hursomhelst har HD3870 enastående pris/prestanda, vilket är det viktigaste argumentet för försäljningen på denna prisklassen - sedan visar många överklockningsresultat på goda förutsättningar. Hade hört att något smiskat upp minnet till 2600mhz+ (evt. till och med 2750mhz) på standardkylaren, vilket är en dryga 200-300mhz överklock direkt ur lådan. Sedan +100mhz på kärnan. DuORB + HD3870 kommer alltså bli riktigt fint.