Stort grafikkortstest – uppdaterat

Permalänk

Crysis borde ha testats i dx9 xp med dx10 hacken. Crysis flyter ju betydligt bättre i Xp. Kan ju vara värt att veta för dom som kämpar mot låg fps.

2 x 3850 crossfire är väldigt intressant då de inte ligger så mycket högre i pris än 8800gt. I crysis är det även intressant att se 8800Ultra prestera en bra bit bättre än de andra korten. Pris/prestanda suger iofs ändå.

Annars bra test, blir ju fler artiklar.Lite trist se 8800Gt dominera så hårt. Men 3800 ligger nog ändpå på sweetspot hos okunniga massan.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Drivrutiner till R670 kommer nu i December i en stor driver som AMD klämmer på i ren traditionell anda. Förra månadens bristanda Catalyst (stor hotfix utan konkreta prestandahopp) lovar ju på att de suttit och knappat sedan lanseringen av HD3-serien.

HD3870, med sina trevliga klockhastigheter, inte överpresterar en 2900XT i alla tester så är det något som är lurt. Visst, 2900XT hade en 512-bit buss, men detta var ju en kompensation som var gjort av en anledning. C7.10s var ju bara R600 programmeringen in i R670, vilket leder till missgynnande prestanda i mestadels av fallen då tekniken är ganska lika, men inte helt identiska, till HD3870:s fördel.

Hursomhelst har HD3870 enastående pris/prestanda, vilket är det viktigaste argumentet för försäljningen på denna prisklassen - sedan visar många överklockningsresultat på goda förutsättningar. Hade hört att något smiskat upp minnet till 2600mhz+ (evt. till och med 2750mhz) på standardkylaren, vilket är en dryga 200-300mhz överklock direkt ur lådan. Sedan +100mhz på kärnan. DuORB + HD3870 kommer alltså bli riktigt fint.

För att inte tala om 1GHz GPU med voltmod (kanske även softmod i framtiden)

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Avstängd

Inget av korten är tillräckligt snabbt för Crysis (som man f.ö. redan spelat igenom 2ggr) så det är för min del lika bra att vänta med uppgradering.

8800GT är ändå stört omöjlig att få tag på, likaså med den sämre presterande 3870

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

36 st PowerColor 3870 är iaf bekräftade till komplett:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342936

de 36 lär ta slut jävligt snabbt xD

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Helt sinnessjukt vad prisvärt det där 8800 GT:t är.

Permalänk

Intressant test. Dock lite missgivande då 8800GT är redan fabrickats överklockad.

Det som förvånar mig mest är att HD3870 tappar inte så procentuellt mkt när man ökar upplösningen jämfört 8800GT, skiljer dock bara 5%-9% genomsnittlig mer i tapp, i de i dem upplösningar jag jämförde. Undra hur mycket mer procentuellt skulle 8800GT tappat om den inte var fabrikats överklockad.

Det enda kritiken jag har dock är att det var för många kort med, samt vad menar ni med lite överklockad. Skulle vara tacksam om man kunde få tabellerna i en enda sida, jobbigt att jämföra med varandra när de är under varandra, med text i mellan

Tack för testet

Permalänk
Medlem

Någon som vet när 8800GTS(G92) släpps? Och vad kommer de kosta (ca)?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Jag undrar, såsom någon annan har frågat, om 8800gt kortet överklockades något på shadern ? Det ger ju allra störst prestanda vinst, om man jämför mot core eller memory.

Till alla er som gnäller om att 8800gt var överklockad, så kan jag hålla med om att det hade varit mest rättvist och enklast att ha en i referens hastigheter. Dock så får man ju ändå ett ganska bra intryck om hur 8800gt presterar, även om man får ta bort 1-2 fps på tabellerna för att få fram stock prestanda.
Dessutom kan jag på sätt och vis förstå att man har MSI's överklockade, helt enkelt för att den kostar lika mycker(eller kanske man ska säga lite) som andra 8800gt kort i referenshastigheter. Dvs. är det snabbaste 8800gt för det priset.

Och till er som fortfarande hoppas på underverk med hd3870's drivrutiner, så är det bara att drömma vidare. Visst kanske prestandan kommer öka en smula, men några skillnader att tala om kommer det inte att bli.
EDIT:Citat från artikeln som såfint summerar drivrutinshäxjakten:

Citat:

Det är frestande att tro att det beror på dålig optimering i drivrutinen för HD 3870 eftersom det är ett nytt kort. Samtidigt hade många förväntat sig mycket stora förbättringar hos HD 2900 XT och även om det skedde vissa optimeringar över tiden var dessa i regel inte så stora.

Tycker också det var bra att ha med alla s.k. skitkort. Är ju bra att folk som är mindre insatta verkligen ser hur stor skillnad det är på grafikkorten. Många tror ju att den där gamer datorn från Siba är så jävla grym, bara för att den har 512mb "dedikerat grafikminne". Detta knäcker den illusionen ganska brutalt.

Självklart skulle man dock haft med hd3850, som förmodligen är det kortet som ger mest fps/krona.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Men jag förstår inte varför hd3850xt inte var med (8600-dödare) samt så saknade jag x1950pro.

Kan bara hålla med, framförallt när 880GT kortet inte går att få tag på medans det finns en uppsjö 3850 att få tag på. Likaså många som sitter kvar på x1950 få HD 2x00 var en flopp...

Lite för många rena budgetkort oxå iaf i ett test inriktat på spel. Då hade det varit mer intressant att plocka med ett 690G moderkort och se vad det står.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt test!

Tack KnightCharger för din nerlagda tid.

Till er som gnäller. Gör ett eget test istället så kan ni visa hur bra erat test är och hur dåligt detta är...

Visa signatur

/ Domini

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domini9
Mycket trevligt test!

Tack KnightCharger för din nerlagda tid.

Till er som gnäller. Gör ett eget test istället så kan ni visa hur bra erat test är och hur dåligt detta är...

Ja tack, det var ett fint test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kan bara hålla med, framförallt när 880GT kortet inte går att få tag på medans det finns en uppsjö 3850 att få tag på. Likaså många som sitter kvar på x1950 få HD 2x00 var en flopp...

Lite för många rena budgetkort oxå iaf i ett test inriktat på spel. Då hade det varit mer intressant att plocka med ett 690G moderkort och se vad det står.

Vi väljer ju inte bort ett så intressant kort som HD 3850 förstår ni väl.

Får vi inte tag på ett grafikkort i tid finns det helt enkelt inte så mycket att göra, mer än att försöka få in det nu framöver.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd

Finfint testa detta!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Helt sinnessjukt vad prisvärt det där 8800 GT:t är.

....och hur sanslöst icke-prisvärt ett GTX är

Intressant test! Det fick mig att må ännu bättre med valet 8800GT till nya burken.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Lutar åt att de blir ett HD3870 när de etablerat sig lite mer. Även om det inte direkt blir en stor prestandaökning så är mitt nya kort, GB X38-DQ6, ett Crossfire kort. Så när kassan tillåter är 2x HD3870 en riktig killerkombo.

Permalänk
Medlem

bra

köppte ett HD3870 har på min pc 11600 scor i 3DMark06 tycker detta räcker mycke bra till allt jag spelar helnöjd .
kommer att se mycke film på 42 tum HD tv när jag köper ny tv kommer jag att använda pc till detta också med en Toshiba SD-H802A HD-DVD ROM bulk BLACK IDE spelare i mit Antec Case P182 stor HTPC men men .

jo ett ricktigt bra test tummen up där

Permalänk
Medlem

Tack för den tid ni lägger ner på att testa kort åt denna något kräsna publik.
En del kritik är bra här, en del är inte lika bra, men många som bara läser testet är nog jätteglada över ert arbete.

Undrar hur många som spelar på sin HDTV?
Själv skulle jag gärna se tester på upplösningen 1360*768
Men jag är nog i minoritet där...

Sen skulle det vara intressant med toppkorten i SLI och CF. Där kanske värme och elförbrukning skulle ge en större fördel till en CF-rigg. Vad krävs egentligen för nätagg för att driva SLI vs CF osv...

Ett test av GTS G92 512MB:
http://www.tweaktown.com/articles/1234/1

Förhoppningsvis får vi snart ett "eget" test av detta kort med.
Kortet är tystare, men drar en hel del kräm. Dessutom ungefär 33% dyrare, men endast 10-15% bättre. De skulle behållit busshasstigheten på 320, nu är den sänkt till 256, vilket förklarar en del. Tyvärr tar det upp två platser och blir stekvarmt i load, men det lär ju inte stoppa OC. 14 lök i 3dm06 i testet ovan...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

"Resultaten blev riktigt intressanta när vi överklockade grafikkorten, vi kan bland annat se att HD 3870 blev riktigt varm (speciellt under viloläge). Orsaken till detta är sannolikt den automatiska temperaturregleringen som trots överklockningen fortfarande ser till att ljudnivån hålls nere."

..fel fel fel, det ni har gjort är att sätta PowerPlay (typ speedstep) funktionen ur spel när ni använder Riva Tuner ett klocka kortet med, det blir inte nämnvärt varmare idle när det är överklockat.

Sen så tycker jag att ni kunde ha väntat tills HD 3850 kortet fanns tillgängligt, med Komplett's pris på 1295:- så sopar det banan med ALLA kort vad gäller pris/prestanda.

Underligt nog så har ni lyckats få tag i HD 3870 kort men ej HD 3850, även om HD 3870 i stort sett varit omöjligt att få tag i och HD 3850 funnits på hyllorna länge nu.....

Betyg: 2 av 5

Permalänk
Hjälpsam

Tre grejer som skulle göra nästa test ännu bättre, vore att inte ta med betadrivrutiner, hotfixar och fabriksöverklockade kort, dessa saker snedvrider testerna lite, eftersom det inte visar vad standardkorten i standardinstallation presterar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Ojoj, mycket kritik åt testerna ser jag. Här kommer ett förslag, använd gärna något mer grafikminnesslukande spel att komplettera med i nästa test så att vi kan få se om de där extra grafikminnet på vissa kort gör någon nytta. Ta Call of Duty 4 till exempel som skall vara extremt grafikslukande.

Annars ett mycket trevligt test. 8800GT säger mycket i 3dmark men i verkligheten skiljer det ändå inte så många fps från mitt GTS.. Vart nära att sälja mitt kort innan men lugnar mig nog nu ändå..

Permalänk
Medlem

Oj HD3870 var ju bra mycket sämre ihöga upplösningar med AA och AF.
Glad att jag gjorde rätt val och köpte 8800GT

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Börjar bli lite tjatigt det här, men klockades 8800gt, eller förövrigt de andra korten också, på shadern ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Åhhh vad trött jag blir, kommer ju inte kunna spela crysis även om jag köper ett 8800GT. Behövs ju tydligen 2st minst

Bra test i övrigt, men det var för många skitkort.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Oj HD3870 var ju bra mycket sämre ihöga upplösningar med AA och AF.
Glad att jag gjorde rätt val och köpte 8800GT

Det kan jag förstå men jag är också nöjd med mitt 3870; lite långsammare och sämre på AA men också billigare med en tyst fläkt och låg förbrukning i 2d.
Jag gav 1870kr och fick med Black Box på köpet och är otroligt nöjd över kortet.
Det har kommit ut 4 grymt prisvärda kort i olika priser under November, HD3850-256, HD3850-512, HD3870-512 och 8800GT-512; på gång är nu också 8800GTS-512.
Vi konsumenter kan bara njuta och plocka åt oss de godsaker vi vi vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt bra test men lite trist att ni mest testar i dx10. dx9 är itne på långa vägar dött och det finns många som köper dx10 kort för dx9 prestanda...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

HD3**** serien har fullt hårdvarustöd för att avkoda VC1 som är HD-DVDs primära codec. Perfekt om man köper en HD-DVD spelare och inte vill belasta processorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Ojoj, mycket kritik åt testerna ser jag. Här kommer ett förslag, använd gärna något mer grafikminnesslukande spel att komplettera med i nästa test så att vi kan få se om de där extra grafikminnet på vissa kort gör någon nytta. Ta Call of Duty 4 till exempel som skall vara extremt grafikslukande.

Annars ett mycket trevligt test. 8800GT säger mycket i 3dmark men i verkligheten skiljer det ändå inte så många fps från mitt GTS.. Vart nära att sälja mitt kort innan men lugnar mig nog nu ändå..

Call of duty är verkligen inte grafikslukande. Det är ett simpelt spel till skillnad från:

Call of juarez
Colin Mcrae - dirt
Crysis
Jericho
Juiced 2
Stalker...and so on.

Mellan ditt befintliga GTS och 8800GT skiljer det ca 20-25% AVG. Det skiljer närmare 30-35% mot det nya GTS kortet fast i 512Mb version.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det kan jag förstå men jag är också nöjd med mitt 3870; lite långsammare och sämre på AA men också billigare med en tyst fläkt och låg förbrukning i 2d.
Jag gav 1870kr och fick med Black Box på köpet och är otroligt nöjd över kortet.
Det har kommit ut 4 grymt prisvärda kort i olika priser under November, HD3850-256, HD3850-512, HD3870-512 och 8800GT-512; på gång är nu också 8800GTS-512.
Vi konsumenter kan bara njuta och plocka åt oss de godsaker vi vi vill ha.

Hehe, vad söt du är när du drar upp argument som låg energiförbrukning i 2d. Betalar du räkningarna själv?

Jag slår vad om att du ändå inte har märkt någon skillnad såvida du inte ställer in tid på alla dina lampor och har koll på exakt när du använder microvågsugn, spis, tv, dator med mera. Dåligt argument helt enkelt.
Vi säger att HD3870 drar 40w mindre än 8800GT. 40w * 24 timmar = 960w. 1 kilwatt är ca 40öre till max 1kr om du har ett dåligt bolag. Så bara för att ta 1kr så tar vi 1kr * 30 dagar är lika med 30kr. 30kr gånger 12 månader = 360kr.
Hur vet du hur mycket dina övriga elektronik prylar drar? Det har du inte den blekaste aning om. Men jag förmodar att du har mellan 20-40 öre per kilowatt så ta hälften av 360.

Så då är frågan. Är det värt 180kr per år för att spela med bättre AA/AF prestanda? JAAAAA!

HD3870 är billigare och har HDMI, ända fördelen.

För övrigt är det tråkigt att det går så dåligt för AMD. Hela AMD (inkl ATi) är ju mindre värt än vad ATi var när ATi blev uppköpta 2006.

EDIT: 8800GTS 512 finns i lager lite överallt nu så enjoy!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Jag slår vad om att du ändå inte har märkt någon skillnad såvida du inte ställer in tid på alla dina lampor och har koll på exakt när du använder microvågsugn, spis, tv, dator med mera. Dåligt argument helt enkelt.
Vi säger att HD3870 drar 40w mindre än 8800GT. 40w * 24 timmar = 960w. 1 kilwatt är ca 40öre till max 1kr om du har ett dåligt bolag. Så bara för att ta 1kr så tar vi 1kr * 30 dagar är lika med 30kr. 30kr gånger 12 månader = 360kr.
Hur vet du hur mycket dina övriga elektronik prylar drar? Det har du inte den blekaste aning om. Men jag förmodar att du har mellan 20-40 öre per kilowatt så ta hälften av 360.

HD3870 är billigare och har HDMI, ända fördelen.

För övrigt är det tråkigt att det går så dåligt för AMD. Hela AMD (inkl ATi) är ju mindre värt än vad ATi var när ATi blev uppköpta 2006.

Lägg av nu va Dojan, du får tänka lite längre än ören i din egna plånbok. Räkna istället 40watt*30000 kort = 1.2MegaWatt. Ganska mycket effekt du snackar om. Klart, är man totalt ointresserad och oansvarig så är det ju skitsamma, men jag tycker inte man ska vifta bort lägre strömförbrukning sådär och kalla det dåliga argument.
...och ja, jag har själv ett 8800gt som drar mer, men hade gärna velat ha mindre strömförbrukning, även att jag själv bara sparar några kronor

Edit: fast du kanske menade ekonomiska argument, då är det ju en annan sak

Permalänk
Medlem
Citat:

Call of duty är verkligen inte grafikslukande. Det är ett simpelt spel till skillnad från: Babbel

360 kr om året är ju i och för sig en hel del. Tänker man som dig har man snart en elräkning som är tusenlappen/lappar för hög än vad man kanske skulle kunna ha haft. Tänk på miljön om alla körde med HD3800...

Permalänk
Medlem
Citat:

Call of duty är verkligen inte grafikslukande. Det är ett simpelt spel till skillnad från: Babbel

360 kr om året är ju i och för sig en hel del. Tänker man som dig har man snart en elräkning som är tusenlappen/lappar för hög än vad man kanske skulle kunna ha haft. Tänk på miljön om alla spelare körde med HD3800...