Displayport starkt i 2008

Permalänk
Melding Plague

Displayport starkt i 2008

Nästa år förutspås gränssnittsstandarden Displayport få ordentligt fotfäste på PC-marknaden. En av de största tillverkarna av sändare och mottagare för Displayport heter IDT och har nyligen sagt i en intervju att de redan nu skeppar Displayport-produkter till bland annat Samsung och Dell.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tja, förutom det negativa att DP inte är helt kompatibel med DVI/HDMi (som UDI var) så är det väll bra att det blev en standard iaf så man slapp ännu ett formatkrig där man måste köpa rätt grafikkort till rätt skärm också.. så med förmodat initialt krångel till trots: :down::up:

trvligt med stöd för optiska överföringar dock, fast var exakt i kontakten ska dessa gå?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vi kommer att få se grafikkort med HDMI/DVI OCH DISPLAYPORT... Aldrig seperat, har svårt att tro att tvindustrin ska överge HDMI, därav kommer den ändå att stanna kvar på korten... 4 Displayports, ptja kanske barapå en matrox.

Permalänk
Medlem

Samsung har en skärm som ska lanseras andra kvartalet 2008. Ordentligt fotfäste?

Tror nog HDMI står ohotat ett bra tag till. Innan tillverkarna kan övertyga konsumenterna att byta ut hela sin setup för att de ska spara perngar på royalty kommer säker HDMI 2.0 med bakåtkompatibilitet ha fått ett betydligt ordentligare "fotfäste"...

Med lite starkare argument och bredare stöd så kanske, det räcker ju inte med att PC-marknaden anammar tekniken, nu när förstärkare, projektorer, DVD-spelare, kameror osv börjat använda HDMI.

Har lite svårt att se hur det ska gå till, tror som sagt att konsumenterna behöver betydligt starkare argument innan DP tar över några marknadsandelar att prata om...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Ytterligare en kontakt att hålla reda på

vga dvi hdmi och nu dp

Ja en sak är säker tillverkarna av adapter kablar / omvandlare lär ju vara lyckliga

Frågan är ju följande behövs det en ytterligare kontakt variant till tft/lcd ?

Jo om tillverkarna får bestämma så kan de packa på konsumenterna nya produkter när deras "tex 1,5år gamla felfria 40" felfria lcd" och säga ja men
denna är såååå mycket bättre !

Jag skulle nog avvakta och se skulle tippa på att dvi/hdmi kommer att hålla
greppet om marknaden länge till

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Det handlar inte om att övertyga datanördar om att de måste byta skärminterface utan att nya datorer kommer leveras med dessa.

Jag tror grafikkort kommer att försvinna i framtiden - skärmarna är ju redan digitala och grafikkortets jobb var att omvandla en digital bild till ett analogt bildrör.
Inom industrin jobbar man med skärmar som ansluts till USB vilket verkar ganska vettigt om nu kapaciteten räcker.

3D jobbet kanske görs i en integrerad "physics/3D" processor i framtiden och vi kommer knappt ihåg tiden när vi blev tvugna att köpa nytt grafikkort varje år för att kunna spela de senaste spelen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Vi kommer att få se grafikkort med HDMI/DVI OCH DISPLAYPORT... Aldrig seperat, har svårt att tro att tvindustrin ska överge HDMI, därav kommer den ändå att stanna kvar på korten...

Knappast. Tror du själv på att ett Nvidia eller ATi ha tre olika display anslutningar? Det hade blivit en dyr historia och framförallt oeffektiv historia. Det är ju så klart inte så det kommer att bli och det logiska är ju att antingen en HDMI och DVi eller endast HDMI+HDMI eller endast DP+DP.

Man får ju titta lite på priset också. Kan DP leverera lika bra kvalité som HDMI så är ju DP såklart det givna valet även för leverantörer då det blir billigare. Det blir även billigare för alla grafikkorts tillverkare och moderkorts tillverkare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
trvligt med stöd för optiska överföringar dock, fast var exakt i kontakten ska dessa gå?

Undrade jag också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Knappast. Tror du själv på att ett Nvidia eller ATi ha tre olika display anslutningar? Det hade blivit en dyr historia och framförallt oeffektiv historia. Det är ju så klart inte så det kommer att bli och det logiska är ju att antingen en HDMI och DVi eller endast HDMI+HDMI eller endast DP+DP.

Det är inte som att ATi och Nvidia aldrig har haft tre olika anslutningar förut. Har ett GeForce 3 Ti500 och ett Radeon 9800 Pro här hemma som bägge två har VGA, DVI och S-video i tre olika portar.

Dagens kort stöder ju också dessa tre standarder btw.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Det är inte som att ATi och Nvidia aldrig har haft tre olika anslutningar förut. Har ett GeForce 3 Ti500 och ett Radeon 9800 Pro här hemma som bägge två har VGA, DVI och S-video i tre olika portar.

Dagens kort stöder ju också dessa tre standarder btw.

Jo men S-video kan man inte räkna in då det har massor med anslutningar om du har medföljande adapter. Anslutningar till en datorskärm kommer nog inte att hända med 3 anslutningar, det är jag helt övertygad om. Det vore verkligen oeffektivt, oavsett vad de har haft tidigare.

Eftersom det är emot miljön att tillverka CRT kommer nog den anslutningen avvecklas också, precis som DVI.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo men S-video kan man inte räkna in då det har massor med anslutningar om du har medföljande adapter. Anslutningar till en datorskärm kommer nog inte att hända med 3 anslutningar, det är jag helt övertygad om. Det vore verkligen oeffektivt, oavsett vad de har haft tidigare.

Eftersom det är emot miljön att tillverka CRT kommer nog den anslutningen avvecklas också, precis som DVI.

Var har han påstått att det skulle vara 3st anslutningar?

Han skrev HDMI/DVI & Displayport, dvs HDMI eller DVI + Displayport, vilket låter väldigt vettigt. Det är ju bara använda adapter på DVI/HDMI-porten om man nu vill ha HDMI istället för DVI och vice versa.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Alltid kul med lite vilda spekulationer

Displayport är en bra tanke, men jag tror att det kommer nått år för sent för att bli nån större hit den närmaste tiden. Folk har precis börjat förstå vad en HDMI kontakt är och majoriteten orkar nog inte med att lära sig ett nytt begrepp just yet så det blir nog HDMI ett tag till.

Men i längden, så tja... varför inte, kan gå. Hoppas verkligen det då HDMI är en riktig liten facist till standard. 90% av hela standarden är ju till att dra in $$$ genom att tvinga tillverkare till att punga ut royalties och tvinga på HDCP på kunderna.
Displayport är inte perfekt, men den verkar lite snällare för kunderna allafall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Vi kommer att få se grafikkort med HDMI/DVI OCH DISPLAYPORT...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Var har han påstått att det skulle vara 3st anslutningar?

Han skrev HDMI/DVI & Displayport, dvs HDMI eller DVI + Displayport,

Ber om ursäkt, missade -> /.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

displayport = ännu mera skit och försök till att kontrollera media.
HDMI enda svaghet är kontakten i sig och DRM

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

dp, är alltså billigare? men det har ju DRM och allt annat så det är igentligen samma sak?

Det går verkligen snabbt när man knappt hinner njuta av en standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Alltid kul med lite vilda spekulationer

Displayport är en bra tanke, men jag tror att det kommer nått år för sent för att bli nån större hit den närmaste tiden. Folk har precis börjat förstå vad en HDMI kontakt är och majoriteten orkar nog inte med att lära sig ett nytt begrepp just yet så det blir nog HDMI ett tag till.

Men i längden, så tja... varför inte, kan gå. Hoppas verkligen det då HDMI är en riktig liten facist till standard. 90% av hela standarden är ju till att dra in $$$ genom att tvinga tillverkare till att punga ut royalties och tvinga på HDCP på kunderna.
Displayport är inte perfekt, men den verkar lite snällare för kunderna allafall.

Vill du se HD film måste du ha fullt HDCP stöd så har inte DP stöd för det så kan du glömma se HD filmer från Blu-Ray, HD-diskar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
Det handlar inte om att övertyga datanördar om att de måste byta skärminterface utan att nya datorer kommer leveras med dessa.

Jag tror grafikkort kommer att försvinna i framtiden - skärmarna är ju redan digitala och grafikkortets jobb var att omvandla en digital bild till ett analogt bildrör.
Inom industrin jobbar man med skärmar som ansluts till USB vilket verkar ganska vettigt om nu kapaciteten räcker.

3D jobbet kanske görs i en integrerad "physics/3D" processor i framtiden och vi kommer knappt ihåg tiden när vi blev tvugna att köpa nytt grafikkort varje år för att kunna spela de senaste spelen...

I industrin så antar jag att du menar fabriker och liknande? Där är det ju inte avancerad 3d grafik som gäller utan mera att dom visar text information och dyl.
Att grafikkort kommer att försvinna låter ju rätt konstigt också, för om 3D jobbet ska utföras av en en Integrerad "physics/3d" processor så kommer ju den också bli gammal och utdaterad precis som ett vanligt grafikkorts GPU blir. Alltså den hänger inte med dom nya häftiga spelen som kommer.

Vet inte om jag misstolkar det du skriver men jag tänkte "Va?" när jag läste inlägget.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på DVI/HDMI nu då? Varför behöver vi YTTERLIGARE en standard?
Om man jämför hur långt SVGA-porten höll/håller med hur lång tid vi har haft DVI/HDMI så tycker jag inte att vi behöver en ny port redan.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv

DP ska ju klara 1920*1200@120 hz, och bryr mig inte ett dugg om hdmi, så det kan man ju skippa. DRM-skiten är dålig också, och tror att DP är helt öppet.
Dock så vill man ju ha support för VGA eller DVI så man inte behöver köpa ny skräm, vilket kan vara dps svaga sida.

Permalänk
Medlem

... de skulle skickat med lite ström i kablen med tycker jag...

Permalänk
Medlem

allt med drm borde bara glömmas, det är bara dyrt skräp min gamla vga sladd funkar fortdarande utmärkt

hade dock t'nkt köpa en platt tv nu.. och det dom ska släppa displayport nästa år. vet inte om det är något att tänka på.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

vem tänkte med rumpan när de gör en ny kontakt som ser ut som en usb??
Jag kommer aldrig att ha problem med det, men det finns andra som inte är lika haj på teknik.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en bra kontakt. DVI är väldigt klumpig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
bryr mig inte ett dugg om hdmi, så det kan man ju skippa.

Du har tydligen ingen dvdspelar och plasma lcd tv??!! Om man har en Bättre DVD spelare än en 299:- från biltema och en tv som stöder HDMI så är det en mycket bra standard.

Jag sitter på en Denon DVD1930 och en Pannasonic plasma och jag är på väg att skaffa en Denon reciver med HDMI växel, HDMI är mycket bra till hemmabio, har även HDMI till HTPCn, jag skulle bli mycket ledsen om de tog bort HDMI nu när snart alla prylar i min hemmabio har HDMI kontakter...

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matjen
vem tänkte med rumpan när de gör en ny kontakt som ser ut som en usb??
Jag kommer aldrig att ha problem med det, men det finns andra som inte är lika haj på teknik.

precis. och jag tvivlar därför på att vi får se DP och HDMi på samma kort.

jag tror snarare att korten kommer se ut såhär: 2 DP & 1 DVI (+medföljande VGA och/eller HDMi-mojäng till den)

kanske kommer rena HDMi-kort för HTPC-burkar dock. kanske nedskalade saker i lågprofil.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad är poängen? Vad tillför DP som HDMI inte kan? Jag säger inte att det inte tillför något, jag bara undrar.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

För att kunna se filmer via en läsare BD / HD DVD så måste ha ett grafikkort med HDMI/DVI och HDCP. Sedan måste skärmen du ser på ha det också. DPCP som krypteringen heter hos Displayport är och kommer vara kompatibel med HDCP krypteringen hos HDMI/DVI.
Tidiga versioner av displayport hade inte fullt stöd för HDCP. Men detta är åtgärdat.
Displayport kommer bara vara en onödig standard som man försöker införa för det har något bättre bandbredd. Du kan ha längre kabel. Men!

Frågan är varför de försöker införa något som har så få nyheter.

Svaret är: Detta är inget annat än ett försök att återuppliva en gammal idé och om jag inte kommer ihåg helt fel så var det bland annat HP som var i fronten för att införa VESAs skapelse.
Men trots att den kostar knappt något. Inga royalties och är väldigt billig för övrigt att implementera så blev steget över till HDMI/DVI det naturliga valet. Nu försöker man igen. Allt för att i framtiden kanske tjäna några kronor. Men som jag sa tidigare. Det är ingen vits med Displayport.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

är inte dvi tillräckligt digitalt?

hms, orkar snart inte bry mig, detta är fan onödigt, då är det slut med stationära så laptopen får ta över

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag tycker det är en bra kontakt. DVI är väldigt klumpig.

Ja för DVI sladdar rycker och drar man ju i hela tiden.

Snacka om onödigt, finns väl viktigare saker att satsa på än en sketen kontakt.

Och det där med integrerad fysik/grafik processor kommer aldrig fungera. Har någon tänkt på varför det finns mer än ett grafikkort? Någon som inte spelar vill inte ha en grafikprocessor för 6 papp bara för att kunna surfa runt på nätet. Dessutom skulle det vara ett bakslag för tillverkarna av grafikkort. Bara tanken på att de skulle tjäna mindre pengar gör att idén kommer gå i graven utan genomförande.

Bleh.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Ja för DVI sladdar rycker och drar man ju i hela tiden.

Snacka om onödigt, finns väl viktigare saker att satsa på än en sketen kontakt.

Och det där med integrerad fysik/grafik processor kommer aldrig fungera. Har någon tänkt på varför det finns mer än ett grafikkort? Någon som inte spelar vill inte ha en grafikprocessor för 6 papp bara för att kunna surfa runt på nätet. Dessutom skulle det vara ett bakslag för tillverkarna av grafikkort. Bara tanken på att de skulle tjäna mindre pengar gör att idén kommer gå i graven utan genomförande.

Bleh.

JAg drar ofta i mina DVI-kontakter och de är klumpiga och ondöigt stora. Jag säger dock inte att det är en bra uppgradering men utformningen av kontaken var i alla fall fin

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag tycker det är en bra kontakt. DVI är väldigt klumpig.

Och denna ser alldeles för bräcklig ut.

Snälla tillverkare, ge oss kontakter som är i klass med d-subkontakter som går att låsa fast med skruvar och som inte glappar ens om man hänger en elefant i kabeln. Jag är trött på fåniga småkontakter som trillar loss så fort man tittar på dem och är lika mekaniskt tåliga som en benskör 95-åring.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||