Call of Duty 4, hack hack, lite flyt, sen krash!

Permalänk
Medlem

Call of Duty 4, hack hack, lite flyt, sen krash!

Update!

Problemet löstes genom en annan tråd Länkar den här ifall någon mer har liknande problem och råka hitta hit först:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=789...

Morrs boiz n gurlz!

Jag har ett litet problem med Call of Duty 4, och jag tänkte fiska här efter lite info om huruvida det kanske kan vara ett vanligt problem eller bara SBS.

Jag har precis skaffat mig en grym speldator. Ganska nya prylar med baktanken att jag skulle kunna uppgradera enkelt i framtiden. Följande prylar inhandlades:

ASUS P5E
Core 2 Duo E6750
BFG 8800GT OC
2Gb Corsair minne
Zalman 600W nätagg
Samsung-brännare
Fett coolt Antec-chassi
Kebabrulle på Libban

Jag var inte bara en stor idiot som köpte ganska nyskapta prylar med alla problem därtill kommer, utan köpte även CoD4 genom steam utan tanke på importkostnaderna. Den låga dollarn trodde jag skulle ge mig en fin deal, men tji fick jag. Det borde dock inte spela någon roll för spelets funktionallitet hur jag införskaffade det. Värt att notera är att problemet enbart uppstår då jag kör i multiplayerläge.

Problemet är, som rubriken antyder, att spelet hackar till ett par gånger, börjar flyta på igen i några sekunder för att sen totalkrasha med det senast uppspelade ljudet på repeat. Har man tålamod eller fobi för resetknappar går det att komma ut till skrivbordet igen, det tar dock en stund. Väl tillbaka till skrivbordet dyker det ibland upp ett felmeddelande om att nv4_disp.dll har slutat fungera och måste startas om. Ibland går det att bara starta om spelet o köra vidare en stund, innan proceduren tråkigt nog åter upprepas efter en stunds spelande. Är man riktigt flink kan man lyckas avsluta spelet mellan det att det hackat till lite och att spelet låser sig; och nästan hela datorn med. Ibland kan det ta en timme av totalt ägande innan det händer, för att ibland bara ta några minuter.

Jag har i princip accepterat problemet nu och tagit det spännande steget att trimma datorn lite. Processorn skuttade glatt upp till 3.2GHz utan vidare protester. Grafikkortet öste jag på i 700MHz core, 1750MHz för shaderprocessorerna och 1000MHz på minnet. Funkar utmärkt, och dessutom verkar det som att de otrevliga krasherna i CoD är mindre frekventa. Mycket märkligt, men kanske värt att notera.

Andra spel, som t.ex. Crysis, World of Warcraft, Counter Strike, Fear, Doom 3, Quake 4 eller Oblivion har inte visat några liknande problem. De funkar helt enkelt perfekt.

Är det någon som kanske har en liten idé om vad det kan vara, kanske en inställning i CoD jag inte tänkt på, känd bugg i nvidias drivrutin eller något annat. Drivrutinen jag kör är 169.02.

Ciao!

Permalänk

Om det är nv4_disp.dll så innebär det att det är dina grafikkortsdrivrutiner. Så prova att installera nya/äldre och se om det går bättre!

Permalänk
Medlem

Hade på ett ungefär samma problem som du har och jag märkte att Punkbuster är XTREMT aggresivt mot ALLT som loggar nåt i minnet så mitt tips är att stänga ner alla temp loggningar och överclocknings prog (ati tools, riva osv osv),
Det hälpte iaf för mig så ge det ett fösök ! Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Mjo det verkar vara punkbuster som strular.. Uppdaterade den samt kör nu /pb_system 1 och /pb_sleep 250 i konsolen då jag joinat en bana. inte haft några problem sedan dess Vet inte riktigt vad parametrarna gör men nu verkar allt funka, peppar peppar..

Tydligen hjälper inte dessa kommandon alltid. Kan ju vara inbilning att de över huvud taget hjälper alls!