AMD RS740-moderkort siktat

Permalänk
Melding Plague

AMD RS740-moderkort siktat

En bild har idag publicerats på Internet på ett AMD RS740-baserat moderkort från tillverkaren ECS. Styrkretsen är en liten uppdatering till den äldre RS690 och stödjer bland annat PCI-Express generation 2.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser något minimalistiskt ut, fast det är väl ett budgetchip också.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

Ser ut som att det finns en DVI-port under/bakom VGA-porten. Man skymtar det vita och en lite bredare anslutning, likt DVI!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att inte AMD satsar på lite bättre grafik då det inte kostar mycket att lägga på lite extra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Synd att inte AMD satsar på lite bättre grafik då det inte kostar mycket att lägga på lite extra.

Vi får helt enkelt vänta till RS780 som stödjer Direct X 10 och har en HDMI-utgång.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Vi får helt enkelt vänta till RS780 som stödjer Direct X 10 och har en HDMI-utgång.

Där ser man så 740 är ett rent budget val.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om Phenom stöd i dessa tider?

Permalänk
Hedersmedlem

Om en månad kanske vi alla gör det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

En jobbig men spännande tid. Synd att allt är så nytt och omoget. Ska man chansa eller köra säkra kort. Phenom i spidersystem eller Intel Quad med dyra ddr3. Den beprövade tekniken vinner, men någon framtidssäkring är en fördel.

Permalänk
Medlem

Den största överaskningen är väl sydbryggan som inte ska komma på 770-790 innan våren men som finns på detta budgetkort. Synd om dem som redan köpt AM2+ moderkort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Där ser man så 740 är ett rent budget val.

All inbyggd grafik är budget, och Ati har fortfarande den snabbaste intregrerade grafiken på marknaden.

Typhonos: Gör ju inget för prestandan annat än för RAID då + lägger till 2 st USB portar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

tycker med att jag ser dvi-port under vga porten:)

Dock han som ger nämnen på korten måste gilla volvo:rolleyes:
740, 780 bland annat är ju 2 bilmodeller

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

6 sata-portar och en pata-port på ett µATX är generöst.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Synd att inte AMD satsar på lite bättre grafik då det inte kostar mycket att lägga på lite extra.

De är redan bäst på integrerad grafik, visst kan man önska ännu mer prestanda. Men i detta fallet får man faktiskt inte klaga.

Permalänk
Medlem

740G är enligt uppgift en strippad 690G. 690G är en riktig storsäljare som har skeppats i över 4 miljoner exemplar sedan starten tidigare i år och är den tveklöst snabbaste integrerade grafiklösningen som kan köpas idag.

Vill man ha stöd för CrossFireX så är det 790 serien som gäller. Om jag inte missminner mig så har Abit släppt ett 770-baserat kort som de hävdar klarar två grafikkort, men officiellt är det 790 som gäller.

Den riktiga ersättaren till 690G är 780G som preliminärt släpps i februari. Den har, som 690G, en accelerator för högupplöst video (UVD), HDMI stöd, osv. Den stödjer också DX10, och är speciellt lämpad för HTPC och bärbara datorer med sin låga strömförbrukning.

Det som är högintressant med den här nyheten är användningen av den nya sydbryggan". Enligt preliminära uppgifter har den stöd för 800 Mb FireWire (1394b). Det är klart snabbare än USB2, men används sällan av kostnadsskäl.

Jag har nu väntat ett tag på att någon större aktör skulle släppa ett 690G-kort i DTX format för att bygga en liten burk till köket. Albatron har lanserat ett kort i Mini-ITX format men jag vill ha två kortplatser samt ett litet format.

Kanske skall man vänta några månader till för ett 780G+SB700 kort. Alternativt acceptera µATX format med 690G och sätta igång direkt; hmm... alla dessa val...

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd

Schysst info PeSi, kände inte till Albatronkortet. Du är väldigt påläst och kan mycket. Varför har man inte sett dig innan? Vilka forum har du varit på innan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
All inbyggd grafik är budget, och Ati har fortfarande den snabbaste intregrerade grafiken på marknaden.

Typhonos: Gör ju inget för prestandan annat än för RAID då + lägger till 2 st USB portar.

Jag bryr mig inte om prestandan, tycker 4 SATA är för lite för ett ATX moderkort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag inväntar 740 Tic hellre :D:D

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Tackar som frågar -Boris-

Jag jobbade förut så mycket att jag hade varken tid eller ork att besöka så många forum; befinner mig för närvarande i en "lågkonjunktur" och har därför mera tid.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag bryr mig inte om prestandan, tycker 4 SATA är för lite för ett ATX moderkort.

Jag har SB600 på mitt moderkort dvs. 4 portar + en promise kontroller med 4. Så det borde ju inte vara ngt problem?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|