Förhandstitt på Nforce 780i-baserat moderkort

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på Nforce 780i-baserat moderkort

På senare tid har det talats mycket om den kommande kretsuppsättningen Nforce 780i SLI från Nvidia. Nu har det dykt upp ytterligare information som bland annat behandlar layout och BIOS på referenskortet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ganska få expansionslottar...nej tack.

Permalänk

förkollat, är det babelfish som översatt artikeln?

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

En ynka Pci-e x1!

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Nytt rekord i chipsetströmförbrukning?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

kylaren ser ju inte ut att vara den snyggaste eller bra överhuvud taget ..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

vad har ni egentligen för kort i era burkar om ni får slut på expansionsplatser?
det finns plats för 2 grafikkort + antingen 2 pci-e expansionskort eller 1 pci och 1 pci-e (förutsatt att grafikkorten tar/får 2 slots var)

har ni sett några moderkort som har nämnvärt fler?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
vad har ni egentligen för kort i era burkar om ni får slut på expansionsplatser?
det finns plats för 2 grafikkort + antingen 2 pci-e expansionskort eller 1 pci och 1 pci-e (förutsatt att grafikkorten tar/får 2 slots var)

har ni sett några moderkort som har nämnvärt fler?

Kan de va så att de har kontrollerkort för sata och/eller ljudkort?

Permalänk
Medlem

Vad fan är det där för placering av PCIe x1 platsen, ett grafikkort och den är så gott som värdelös

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Kan de va så att de har kontrollerkort för sata och/eller ljudkort?

hur många av varje?
jag ser 6st satakontakter på kortet + minst en pata (eller har floppyn försvunnit och det är 2pata?), ingen av vilka blokeras av grafikkorten
de som vill ha fler diskan än så, samtidigt med dubbla grafikkort får räcka upp en hand....

Exabyte - inget säger att du måste börja i den översta 16x-platsen

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa ett 780i, duger för den som bara spelar

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
hur många av varje?
jag ser 6st satakontakter på kortet + minst en pata (eller har floppyn försvunnit och det är 2pata?), ingen av vilka blokeras av grafikkorten
de som vill ha fler diskan än så, samtidigt med dubbla grafikkort får räcka upp en hand....

Exabyte - inget säger att du måste börja i den översta 16x-platsen

Klockrent va? *räcka upp handen*

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

den såg snygg ut iaf

Visa signatur

Intel C2D e6750 @ 2.66 ghz|Xfx geforce 8800 gts @320 mb|2 gig 800 mhz ram|500 Gig sata2

Permalänk
Medlem

Undrar hur många dagar det skulle ta innan kortet brann om man skaffade ett sådant?
Skall man köra med ett sånt där så måste man nog ha en vapochill LS på SLI/PCI-e chipsen...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Förutom att stöda trippel-SLI stöder också 780i Intels fyrkärniga Penryn-processorer (Yorkfield).

Trippel-SLI?

SLI = 2 st PCI-Express portar
Trippel-SLI = 6 st PCI-Express portar

Jag skulle nog vilja påstå att det är en halv trippel-SLI = 3 PCI-Express portar (om man ska använda "Trippel-SLI" termen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Trippel-SLI?

SLI = 2 st PCI-Express portar
Trippel-SLI = 6 st PCI-Express portar

Jag skulle nog vilja påstå att det är en halv trippel-SLI = 3 PCI-Express portar (om man ska använda "Trippel-SLI" termen).

Dom utgår ifrån en port då dom säger Trippel-SLI, och SLI är själva tekniken som "kopplar" ihop grafikkorten.

Så den termen går allt.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

SnakeDragon - Eller så syftar SLI på att man kan koppla samman grafikkort så de arbetar tillsammans, inte att det just måste vara 2 grafikkort.

OnT - Det blir säkert bra, referensdesign schmeferensdesign, tillverkarna brukar lösa det bra även om jag också tycker upplägget på just detta mobo inte är optimalt. Det beror iofs mest på att det har 4 pci-e vilket jag anser det fortfarande inte finns varken kort nog eller prestandamässig anledning till att använda.

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Medlem

Är de här korten stabilare och mer problemfria än tidigare? Jag själv och många andra har haft problem med ASUS P5N-E. Sedan har jag hört om problem på EVGA och quadcore. Vågar nästan inte köpa något kort med nforce med Sli och då sitter man mellan två läger: Intel och AMD crossfire. Finns kanske något annat udda alternativ.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att den där fläkten ser ut att blockera allt utrymme runt processor sockeln?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Är de här korten stabilare och mer problemfria än tidigare? Jag själv och många andra har haft problem med ASUS P5N-E. Sedan har jag hört om problem på EVGA och quadcore. Vågar nästan inte köpa något kort med nforce med Sli och då sitter man mellan två läger: Intel och AMD crossfire. Finns kanske något annat udda alternativ.

Ja, quadcore och nforce är en spännade kombination, mitt evga 680i klarade max 333mhz fsb, ganska ostabilt...

kör 400mhz fsb nu på samma sk*tprocessor (Q6600 B3)

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

inge dåligt moderkort tackar man inte nej till! men vad stort moderkortet är

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Hedersmedlem

Men gah, när kommer FDD försvinna igentligen? Kan inte vara någon stor marknad för det längre? Dom har väl kvar det för att det inte tar någon nämnvärd plats?

Permalänk
Medlem

Efter dåliga erfarenheter av Nforce 680i så kommer det inte bli ett Nforce kort igen på ett BRA tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Men gah, när kommer FDD försvinna igentligen? Kan inte vara någon stor marknad för det längre? Dom har väl kvar det för att det inte tar någon nämnvärd plats?

varför skall dom ta bort FDD? det är väll fortfarande en standard, inte många som har råd att skaffa USB minnen som man kan bota med för att uppgradera bios m.m.

men själv tycker ja att dom skall ta bort FDDn även om jag använder en för att uppgradera bios som sagt......

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

Såå nu ska vi se, *kollar in i datorn* ett grafikkort och en massa tomma pci platser... Jaha, så vad ska jag sätta in där? INGET FÖR DET BEHÖVS INTE HA!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
varför skall dom ta bort FDD? det är väll fortfarande en standard, inte många som har råd att skaffa USB minnen som man kan bota med för att uppgradera bios m.m.

men själv tycker ja att dom skall ta bort FDDn även om jag använder en för att uppgradera bios som sagt......

Har man råd att köpa ett dyrt moderkort för 2000kr så har man råd att köpa ett USB minne för några tior.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Robbaz - Ljudkort, nätverkskort, TV-kort..

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
varför skall dom ta bort FDD? det är väll fortfarande en standard, inte många som har råd att skaffa USB minnen som man kan bota med för att uppgradera bios m.m.

men själv tycker ja att dom skall ta bort FDDn även om jag använder en för att uppgradera bios som sagt......

---------------------------------
En floppy kostar idag hundra spänn på de flesta ställen om det ens finns några som har hemma, usbminne kan man få för runt 65-90kr, plus att ett usbminne har man ju mer användning av än med en floppydrive, eller?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Får nog hålla med om att tiden är definitivt inne att sluta med FDD, kan någon ge ett vettigt argument varför det ska va kvar på mobot? Skulle inte de flesta hellre ha t.ex. en till pata eller 2st sata anslutningar? (& nej att boota från fdd är inte ett vettigt argument då du nästan får ett usb minne för vad bara disketten kostar... Går även att boota från en enkel cd skiva...)

Tycker det hade varit vettigare av tillverkare att skippa FDD & behållt den sekundära p-ata porten istället...

Vad det gäller detta mobo & värme så verkar det väl inte som någon direkt höjdare... Men enligt utsago ska väl detta chipset stödja quad till fullo (även 45nm) & man får väl hoppas att klockning inkluderas i de stödet

Vad det gäller tillgängligt slotantal så behöver tillverkare definitivt hitta på något, kör man 2st dualslot kort i SLi så får man ju en pci & en PCI-E fri, det i mitt tycke är jäkligt lite... Kanske dags att se över ATX layoten? Alternativt fixa någon form av extern PCI-E anslutning (kontakt av nåt slag?)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Just detta kortet lär det väl inte bli, men 780i är intressant om det presterar bra tillsammans med Penryn. 680i blev ju bra (eller okej) efter ett x antal nya BIOS.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC