Palit släpper grafikkort med 1 gigabyte minne

Permalänk
Melding Plague

Palit släpper grafikkort med 1 gigabyte minne

Tillverkaren Palit har tillkännagivit två nya grafikkort som bygger på Nvidias Geforce 8500 GT- och Geforce 8600 GT-grafikprocessorer som har en gigabyte minne. Korten har dessutom rejäl kylning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Väldigt nödvändigt ju.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Vad tänker dom med!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yuong
Vad tänker dom med!

De tänker med skallen, tjänar säkert grova pengar på lättlurat folk som tror mängden minne representerar prestanda. Siba, El-giganten och likande företag är ju bra på att förkunna att maskiner med dessa kort är värsta gaming riggarna, sen att det är total lögn är ju en annan femma. Men en stor marknad finns säkert för korten, annars skulle de inte orka producera dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LocSin
De tänker med skallen, tjänar säkert grova pengar på lättlurat folk som tror mängden minne representerar prestanda. Siba, El-giganten och likande företag är ju bra på att förkunna att maskiner med dessa kort är värsta gaming riggarna, sen att det är total lögn är ju en annan femma. Men en stor marknad finns säkert för korten, annars skulle de inte orka producera dem.

Sant, men tragiskt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Vissa kanske behöver fjantigt mycket grafikminne bara >_<

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

vadå palit som kommer med 8600gt först med en gig minne jag har sett gainwards kort ett bra tag nu http://prisjakt.se/produkt.php?p=219257

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Vissa kanske behöver fjantigt mycket grafikminne bara >_<

Vem tänker du på då ?
Spel i sig använder inte så mycket minne idag. Speciellt inte när kortet i sig inte är särskilt snabbt.
Sen om du tänker på folk som sysslar med 3D så är detta kort knappast riktat till dem.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Vissa kanske behöver fjantigt mycket grafikminne bara >_<

jag har hellre ett 8800GT med 128Mb i minne än ett 8600GT med 1024Mb i minne. Jag kan då njuta med 4xAA/16xAF i 800x600 medan de med sina 8600GT i 1Gb får nöja sig med...eh...samma sak

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Försäljningsknep!

Butiksägaren - "Om ni lägger på 200kr får ni dubbelt så mycket minne"

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Precis LocSin. Siba, El-giganten, Nettonet etc som försöker sälja datorpaket med texten "256 mb grafik" och en bild på datorn. Blir arg varenda gång jag ser sådant. Bättre de skriver vad det är för modell och någon vettigare text som inte behöver vara så avancerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Vem tänker du på då ?
Spel i sig använder inte så mycket minne idag. Speciellt inte när kortet i sig inte är särskilt snabbt.
Sen om du tänker på folk som sysslar med 3D så är detta kort knappast riktat till dem.

Jag var oseriös. Jag vet mycket väl att det extra grafikminnet inte tillför något alls.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

De kanske riktar sig till konsumenter som har grodan boll som idol.

Permalänk

Kortet får de gärna behålla, men jag kan ta en sån där tuff groda de har på kartongen.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Att har ett 1 GB grafikkort i sin låda och spela cysis (crysis) på en viss upplösning är ett dröm till de vanliga medborgare. Dem kolla inte noga på FPS, kortets prestanda, temperaturen överkocking osv, som vi (de övriga) gör. Dem är bara glada och nöjda ("pig in shit syndromen!) Låt dem vara!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Får hoppas på 9800GTX 1024mb

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

De företag som släpper sådana här produkter är inte att lita på så köp inte deras produkter så kanske dom lär sig!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Vi borde sätta upp en klistrad lista på kort i grafikkort & bildskärm forumet, som alla bör undvika att slösa pengar på. Många kort skulle ju vara mycket enkelt för allihopa att komma överens om att svartlista. Såsom t.ex. detta eller överhuvudtaget alla 8500/8600 kort som inte är väsentligt billigare än hd3850.
Finns ju många som är så lättlurade att de köper sånt här. Även om andelen lättlurade personer är mindre på sweclockers forum än annars, så dyker det ju hela tiden upp frågor i forumet om "är detta kortet bra?", "Visst är mitt 512mb kort bra?"(8500gt) osv osv.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Nu är ju Palit som tillverkare något man bör undvika om man vill att kortet ska hålla mer än 13 månader...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Nu är ju Palit som tillverkare något man bör undvika om man vill att kortet ska hålla mer än 13 månader...

Är ingen skillnad på dagens grafikkort när det kommer till tillverkare då det oftast bara är klisterlappen å kylaren som skilljer, förut så var det nog en annan femma.
Hade ett Palit 5700lv i min förra dator och det funkar än idag då det sitter i en kompis dator, det är väll inköpt 2002-2003 kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Vi borde sätta upp en klistrad lista på kort i grafikkort & bildskärm forumet, som alla bör undvika att slösa pengar på. Många kort skulle ju vara mycket enkelt för allihopa att komma överens om att svartlista. Såsom t.ex. detta eller överhuvudtaget alla 8500/8600 kort som inte är väsentligt billigare än hd3850.
Finns ju många som är så lättlurade att de köper sånt här. Även om andelen lättlurade personer är mindre på sweclockers forum än annars, så dyker det ju hela tiden upp frågor i forumet om "är detta kortet bra?", "Visst är mitt 512mb kort bra?"(8500gt) osv osv.

Nu är det ju inte bara prestandan som är det viktiga. Kvaliteten på drivrutiner är viktigare för en del, ex många som använder linux prioriterar i dagsläget nvidia före AMD/ATI då nvidia för närvarande gör bättre drivare.
Själv har jag ett 8600GT då jag inte spelar ville jag inte ha något dyrt kort och då jag använder linux så är nvidia det bättre valet idag.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Nu är det ju inte bara prestandan som är det viktiga. Kvaliteten på drivrutiner är viktigare för en del, ex många som använder linux prioriterar i dagsläget nvidia före AMD/ATI då nvidia för närvarande gör bättre drivare.
Själv har jag ett 8600GT då jag inte spelar ville jag inte ha något dyrt kort och då jag använder linux så är nvidia det bättre valet idag.

Isf. så är det ju exakt lika bra med ett 8400gs till halva priset.

Det finns många kort som är oprisvärda men har någon liten fördel som gör att de i ovanliga fall kan vara ett bättre köp. Men det finns ju kort som är bara helt onödiga, såsom t.ex. detta 1gb kort eller fabriksöverklockade 8600gts som kostar lika mycket som 8800gt. Desa kort kan nog alla här skriva under på suger!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yuong
Får hoppas på 9800GTX 1024mb

D9M, D9P eller D9E, vilket av dem menar du?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
D9M, D9P eller D9E, vilket av dem menar du?

Om det nu kommer ett kort som heter 9800GTX som borde det ju vara enthusiast kortet, vilket leder till att det nog är D9E.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Om det nu kommer ett kort som heter 9800GTX som borde det ju vara enthusiast kortet, vilket leder till att det nog är D9E.

Det är just det, nVidia har ju bytt namn på sina grafikkort. 9800GTX kanske tillverkarna döper dem till men tvivlar att nVidia gör det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

morr morr, men visst stämmer det att många lekmän försöker sätta en siffra på prestandan (och av någon anledning väljer de inte 3DMark??) och annamar då storleken på graffats arbetsminne som måttstock. Palit som företag tycker jag då verkligen inte förtjänar så hårda ord, är det verkligen så många som haft problem med Palit-kort jämfört med andra märken? Jag personligen (som inte ägt något Palit-kort) tycker det verkar jättespännande med egna PCB-lösingar som tydligen kan ge användaren lite extra "överklocknings-rum" så att säga. Är Palit ett dåligt märke?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

det är ju bara kedjor som SIBA Elgiganten och onoff och de skitbutikerna som har dessa kort i sina "superspeldator med 1gb i grafikminne!"

Varför läggs det upp en nyhet på detta icke ens värda att ha som nyhet?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

ser jättebra ut när det står "nvidia grafik 1 gigabyte minne"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Mitt 7900GTX slaktar det där kortet i all form av gaming...

Permalänk

Bah. Det svider till varje gång i mitt hjärta när någon vill köpa en Gamer dator och så får han ett 8600GT eller 8500GT eller i värsta fall ett 8400GS. Jag blir så ledsen varje gång jag glatt kollar i en av El-giganten, siba, onoffs tidningar och så ser man.

Dator för 13995:-
Som oftast så har dom markerat ut dom "viktigaste" speccen på skärmen som ofta inte ingår.

I det här fallet:
De viktigaste speccsen är skrivna över datorn:
960GB Hårddisk
4 processorkärnor

Oj då. De va ju inte lite det där
Till resten av speccen:
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 <-- Bra val. Bra processor
Internminne: 3GB (3x1024) DDR2 667Mhz <-- Ganska bra val tycker jag
Optisk enhet: DVD +-RW Lightscribe <-- Låter bra
Hårddisk: 640 Gb + 320GB Extern <-- Ok, men dom där 320 hade jag helre haft i burken
Grafik: nVidia GF 8600GT 512mb dedikerat, 1781 Mb delat <-- Snyft! It breaks my heart!!!!
Övrigt:
Tangentbord, Vista Home Premium

Det där är altså en nästan perfekt gamer dator och dom sabbar allt med en skitigt 8600GT. Jag menar, kortet kostar som billigast kanske 1000-1100:-
Varför inte ta bort lite minne, en hårddisk och sen lägga på ett 8800GT eller HD3870 som är så otroligt mycket mer prisvärt än ett litet 8600GT.

Over and out...