Unga datorspelare dricker mindre alkohol

Permalänk
Melding Plague

Unga datorspelare dricker mindre alkohol

Enligt en studie som idag publicerats av Ungdomsstyrelsen dricker datorspelande ungdomar mindre alkohol och tränar minst lika mycket som de som inte spelar datorspel. Det finns inget samband mellan ohälsa och datorspel säger Ungdomsstyrelsens generaldirektör Per Nilsson.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nja vet inte om jag dricker så mycket mindre öl än andra som inte lirar dataspel.
Jag tränar gym 4ggr i veckan så det stämmer ju och sen på helgerna om man inte har lust att hänga på krogen sitter jag och spelar nått på internet, snackar med poalarna över TS och dricker ett halvt flak öl

Permalänk
Avstängd

Stämmer in på mig iaf. Jag dricker väldigt sällan. När jag gör de blir de aldrig mer än 1 till 4 öl eller liknande. Roligare med LAN än att festa.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

jag tränar alldrig datar som fan och dricker öl som fan . )

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05B-B-OP | Asus P5n32-SLI Premium | Intel Core 2 Duo E6600 @ 2.7GHz | Corsair VS1 2gb | Gainward GeForce 8800 GTS 640MB | Creative Xtreme Music |2x Samsung Spinpoint 250gb | Deathadder + ExactMat SaitekEclipse II | Razer Barracuda||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spankbuissnes
jag tränar alldrig datar som fan och dricker öl som fan . )

INDEED!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Dricker mindre, förvisso, men att gamers skulle vara atleter, nja.

Visa signatur

Athlon 64 3000+ @ 3500+ | Thermaltake Venus 12 | Asrock Dual Sata II | Nx6600 | 80 Gb Pata (Part; 60,15) | 6 Gb Pata | 200 Gb SataII | Samsung DVD/CDRW combo | Mx310 | LG Flatron L1715S

Permalänk
Medlem

dricker sällan.. men röker som fan.
d;

6års tid nu varjedag.. typ.

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk

Jag har inget liv alls..... Dricker mig kung fu full och spelar guitar hero värre än Cornelius....Äter kebab mer än någon annan men väger ändå endast 65 kilo, endast thaiboxnings muskler(de ni;) skumt. Skämt o sido tycker jag att det är konstigt att man inte har fått sämre hälsa vid 22 års ålder. Kanske ska börja dricka mer o spela mer. Vill ju innerligt gå upp några kilo:S

Permalänk
Medlem

"Att bära monitorer och datorer till ett LAN kan även ses som en sport" hahaha

Permalänk
Avstängd

Jag älskar datorer, dricker istortsett aldrig.. smakar knappt. Alkohol i rätt stunder tror jag på, dock så verkar de inte komma ;O Är sportfreak men är skadad så poll'en passade inte mig riktigt.

TeddyWong: kanske dags att börja träna lite mer, jag går inte heller upp av att äta.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

dricker visserligen inte något men jag sportar inte heller aktivt

Permalänk
Medlem

Jag är helnykterist och tränar kampsport med jämna mellanrum.

Nörd sedan 7 års ålder?

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem

Yippie nu kan man börja spela 18 h om dygnet med gott samvete!

Permalänk

vissa som spelar dator e datornördar(riktiga!), stänger ut sig från den verkliga världen och skolkar... får inga vänner och då blir han inte inbjuden till fester, så varför supa ensam...

men det låter sant det med träning... själv tränar jag hos min morbrors gym ;D

Permalänk
Medlem

Själv dricker jag aldrig alkohol, och jag tränar aldrig.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Träning? Vem behöver det när man har begåvats med väldigt hög ämnesomsättning .

Permalänk

Spelar innebandy 3-4 gånger i veckan, så rör på mig gör jag ju. Men jag har väldigt svårt att tro att ungdomar sportar mer p.g.a just datorspelande.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem

Det känns som om begreppen fysisk hälsa och psykisk hälsa bör ställas mot varandra i en sån här undersökning.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

tränar nuförtiden aldrig och festar normalt vis ungefär 1-2ggr i veckan.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Jag tränar inte direkt, men jag dricker inte särskilt mycket heller.

En cider varannan vecka eller något liknande kanske.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Ehm det låter som han pratar mot det han själv precis sa om man endast läser de två citatet SweClockers har.

- De allra flesta unga som spelar datorspel är som andra ungdomar. Vi kan inte se några samband mellan dataspel och sämre hälsa
- I vår studie kan vi se att unga som spelar datorspel dricker mindre alkohol, stressar något mindre och idrottar i lika hög grad som andra ungdomar

Eftersom datorspelare dricker mindre alkohol, stressar mindre och idrottar lika mycket som de som inte spelar så borde det väl göra oss mer hälsosammare? Eller blev stress och akolhol hälsosamt nyligen?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det känns som om begreppen fysisk hälsa och psykisk hälsa bör ställas mot varandra i en sån här undersökning.

håller med

lite vinklat är det ju
Det låter som antingen så spelar man datorspel vilket många gör ett par timmar per dag ELLER så dricker man alkohol i lika många timmar ? hmm

de försöker få det att låta som att man är "nyttigare" om man spelar datorspel.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Nja, är nästan aldrig ute på fest då jag inte tycker det är så roligt... Visst det är väl gött med någon bärs men precis som Raghor skriver - LAN är mycket roligare!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Innebandy 1 gång i veckan, gym 3 ggr i veckan sen polare på helger, resten går väl till datorn och 3D-modellering ;D.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ser bärandet av datorskärmar till ett LAN som en sport

Har idrottat mycket i mina dar men det är slut på det nu.. inte för att jag håller på med datorer utan för att jag har förstört knäna

Simmar ibland, går på gym ibland.. det är allt, sitter vid datorn ungefär 3-4 timmar om dagen i genomsnitt skulle jag tro.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen alkohol och riktigt lite träning, funkar för mig!

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det. Dricker i princip aldrig och tränar kampsport. Spela mycket gör jag också

Permalänk
Medlem

Hrmm dricker inte så ofta, kanske 1gång varannan vecka och då ordentligt mycket.
Aldrig någonsin sportat eller tränat regelbundet, jobbar dock hårt (fysiskt) ibland.
Spenderar alldeles för mycket tid framför datorn, i snitt kanske 6-8h/dygn beroende på hur mkt. film/tv man ser på och vilka kurser man läser.

Hälsan själv, skulle inte tro det...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

krök + brudar e ju trevligt Men varför inte softa vid datorn då o då det gör alla ffs ^^

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Spelar innebandy 2h i veckan, samt idrotten i skolan 2ggr i veckan. Dricker aldrig. Jag är varken överviktig eller osocial..

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.