Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft förbereder för Windows XP SP3

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förbereder för Windows XP SP3

Det är fortfarande liv kvar i det gamla operativsystemet Windows XP. Microsoft förbereder det tredje servicepaketet, och som en försmak på vad som komma skall släpps en förhandsversion av SP3 till allmänheten. Samtidigt lanseras den slutgiltiga versionen av Office 2007 SP1.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Viva la resistance! Älska XP. Ett tag till i alla fall.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk

Fungerar förhandsversionen med svenskt xp?
Edit: Såg att det stod "enu" i filnamnet på förhandsversion som fanns att ladda hem om man följde länken i nyheten så jag antar att det inte gör det :/

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista på stationära, finns inget skönare:) Dock så finns XP på skoldatorn så det här tankas...

Permalänk
Avstängd

WGA? Skall söka lite och se vad de innebär!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom fixar ljudet i vista med SP2 jäkla skit ljud i vista
nästan så man vill gå till baka till XP .de finns u allt gratis till xp nu .

Permalänk
Avstängd

Intressant.
"Hitta bästa pris på Microsoft Windows XP Professional SP2c Sve (OEM)"
haha vem bryr sig, hohoho, ok familjefar som har för mycker pengar, men allmänheten!

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jag väntar nog en månad efter släppet av den slutliga SP3 innan jag möjligen uppgraderar det enda Windows system jag behållit. Vill helst försäkra mig om att SP3 inte bjuder på någon mindre trevlig överraskning. Oavsett hur original ens installation är har jag definitivt tröttnat på "Genuine Advantage" tjafset (naturligtvis förstår jag orsaken, men det är liksom inget som ger plus i kanten för oss lagliga). 10 % bättre prestanda får allt upp till bevis innan jag är övertygad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Intressant.
"Hitta bästa pris på Microsoft Windows XP Professional SP2c Sve (OEM)"
haha vem bryr sig, hohoho, ok familjefar som har för mycker pengar, men allmänheten!

§ 7

1000 uppdateringar - se där. Det ser trevligt ut.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
WGA? Skall söka lite och se vad de innebär!

Windows Genuine Advantage. Det är en internet-baserad applikation från Microsoft som kontrollerar om en dators version av Windows är äkta eller en illegal kopia.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $en$eLes$
Windows Genuine Advantage. Det är en internet-baserad applikation från Microsoft som kontrollerar om en dators version av Windows är äkta eller en illegal kopia.

Som blir crackad 2 sekunder efter en uppdatering till den släpps, undra vad M$ ska hitta på nu...

Permalänk
Medlem

Ge mig en SP1 till vista istället!
Vill prova det nya filsystemet.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Länken till office 2007 SP1 fungerar ej.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulan880
Länken till office 2007 SP1 fungerar ej.

Den fungerar utmärkt här.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=9EC5...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

"Dessutom ingår en ny version av Windows Genuine Advantage, som är till för att sätta åt alla pirater där ute"
oj då ^^ måste man tänka några sec innan man kör in det nu då >.>;
att dom orkar.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Till alla som snackar om Vista SP1 - förbättringar till filsystemet är det enda att förvänta sig, jag körde RC 1 och fick både försämrad prestanda och stabilitet... hoppas dom skärper sig tills de e dags för release, men sen har Microsofts första service packs alltid varit kassa...

Och till alla som gnäller på WGA... kom igen, Windows kan ni väl iaf köpa.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi

1000 uppdateringar - se där. Det ser trevligt ut.

6 ÅR (!!!) och nu släpper de 1000 nya buggfixar??? Varför betalar folk för betaprogramvara? Detta är ju definitionen på ett kasst operativsystem!

Permalänk
Inaktiv

det kommer ju nya virus hela tiden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
6 ÅR (!!!) och nu släpper de 1000 nya buggfixar??? Varför betalar folk för betaprogramvara? Detta är ju definitionen på ett kasst operativsystem!

Första gången du använder en dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Intressant.
"Hitta bästa pris på Microsoft Windows XP Professional SP2c Sve (OEM)"
haha vem bryr sig, hohoho, ok familjefar som har för mycker pengar, men allmänheten!

Drygt tusen kr för ett OS är inte illa, anser jag.
Jämför det med 700 kr för valfritt konsollspel

Permalänk

bara till att hoppas på att de slänger med DX10 åxå ^^ men det kan man väl bara dröma om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Molor
Hoppas dom fixar ljudet i vista med SP2 jäkla skit ljud i vista
nästan så man vill gå till baka till XP .de finns u allt gratis till xp nu .

Och med "dom" menar du tillverkare av ditt ljudkort/moderkort? ;] Lasta inte Microsoft för att vissa tillverkare inte kan skapa tillräckligt bra drivrutiner för Vista.

Tråkigt att se hur vissa tycker det är jättehäftigt att WGA knäcks. Har man ett jobb så är några sparade tusenlappar mer än värt för att äga ett operativsystem.
Har man ont om kosing så är ju OEM för ~1000kr inte så illa, det är ju ändå ett system man kommer att använda i flera år framöver.
För alla som ogillar Microsoft och tanken på att betala för ett OS så finns självklart bra alternativa system som Linux.

On-topic: Kanon att XP fortfarande får ett efterlängtat SP, själv väntar jag på SP1 till Vista.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit vid en XP x64 med SP3, och nu finns det absolut ingen anledning utom DX10 att byta till Vista för kan jag lova. Satan vilken prestandaskillnad det är. Själva systemet i sig rullar på i mycket högre fart. Förut tog det 1 sekund att öppna "explorer" . nu tar det typ 0.2 sekunder.

SP3 är ingen besvikelse, XP kommer att regera länge. Speciellt nu när Microsoft själva inser att ingen vill ha Vista då XP faktiskt är snabbare och stabilare än Vista. Bara att vänta på att DX10 släpps till XP nu också då...

Inte §7,

Permalänk
Medlem
Citat:

Drygt tusen kr för ett OS är inte illa, anser jag.
Jämför det med 700 kr för valfritt konsollspel

Vill man ha orginal versionen av Windows kanske det är en idé att köpa det.
Dock så är min anledning till att köra med en "köpt" version att man kan få en som är förkonfigurerad till sina trevliga behov (utan massa inkluderad skit som man inte kan välja bort i installationen).
Vem vill köpa en programvara som man måste sitta o konfigurera och mixtra med i flera veckor innan man blir nöjd? Kan man ju lika gärna köra Linux

Dock en eloge till Microsoft att de inte slutat med att uppdatera XP när de släppt Vista.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

1000 buggar är väl ingenting, dom flesta är säkerligen sådana som de flesta användare inte märker av ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Första gången du använder en dator?

Nej, däremot använder jag sen 2 år tillbaka ett operativsystem som efter 2 års utveckling bara innehåller runt 400 icke-kritiska buggar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
6 ÅR (!!!) och nu släpper de 1000 nya buggfixar??? Varför betalar folk för betaprogramvara? Detta är ju definitionen på ett kasst operativsystem!

Jo men allt som har med windows är en definition på ett dåligt operativsystem. Anledningen till att Linux är ett bättre operativsystem i säkerhets aspekt har att göra med att Windows är så mycket större.

För övrigt så har jag kört SP3 nu i över 6 månader till Xp. Vad som skiljer betan från retail har jag ingen aning om.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo men allt som har med windows är en definition på ett dåligt operativsystem. Anledningen till att Linux är ett bättre operativsystem i säkerhets aspekt har att göra med att Windows är så mycket större.

För övrigt så har jag kört SP3 nu i över 6 månader till Xp. Vad som skiljer betan från retail har jag ingen aning om.

Vad är dina erfarenheter av sp3 då? Märks det några större skillnader tro?

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 9 5950X | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair HX750
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friberghenrik
Vad är dina erfarenheter av sp3 då? Märks det några större skillnader tro?

Jag vet inte om det är placebo eller om det är fakta men jag tyckte det blev en markant skillnad i prestanda generellt i windows. Allt gick mycket kvickare än SP2 och tidigare konfigurationer. Jag visste ändå inte om att SP3 skulle innehålla prestandaförbättringar.

I spel märker jag nog ingen större skillnad tror jag. Det mesta flyter på bra ändå.

Inte §7

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag har suttit vid en XP x64 med SP3, och nu finns det absolut ingen anledning utom DX10 att byta till Vista för kan jag lova. Satan vilken prestandaskillnad det är. Själva systemet i sig rullar på i mycket högre fart. Förut tog det 1 sekund att öppna "explorer" . nu tar det typ 0.2 sekunder.

SP3 är ingen besvikelse, XP kommer att regera länge. Speciellt nu när Microsoft själva inser att ingen vill ha Vista då XP faktiskt är snabbare och stabilare än Vista. Bara att vänta på att DX10 släpps till XP nu också då...

Inte §7,

Finns det SP3 till x64? Sista jag har sett var sp2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Och till alla som gnäller på WGA... kom igen, Windows kan ni väl iaf köpa.

Du slipper inte WGA för det, eller hur? Det finns säkert fler än mig som helt enkelt ogillar idén om att behöva dras med WGA, lika mycket som att DRM ska byggas in i ett operativ system. Vissa saker har helt enkelt inget där att göra och försämrar snarare än förbättrar upplevelsen.

Det finns också en viss dubbelmoral i det hela. Enligt uppgifter som nyligen kommit ut ifrån Microsoft så tänker de samtidigt släppa upp på WGA implementeringen i Vista, vilket kommer att göra även piratkopior helt funktionella förutom en regelbunden påminnelse om att skaffa en genuin version till ett reducerat pris. Vad kan tanken med vara? Varför ska pirater premieras? Detta skulle ju endast innebära att den laglige konsumenten behandlas sämre. Den enda vettiga förklaringen är att Microsoft vill åstadkomma samma stunt, om än ofrivilligt till en början, som med XP: ju fler piraterkopior som används ju större kommer efterfrågan att bli.