Trådlöst grafikkort kan förvisa datorn till garderoben

Permalänk
Melding Plague

Trådlöst grafikkort kan förvisa datorn till garderoben

Vem har inte funderat på om det skulle vara möjligt att gömma undan datorn i garderoben, eller rentutav ett annat rum? Trådlösa tangentbord och möss har funnits sedan länge men skärmen är fortfarande trådburen. Nya Wireless USB kan göra trådlösa skärmar en möjlighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det borde väl bli delay på bilden då, eller?

Permalänk
Inaktiv

Haha jo, jag föredrar isåfall tråd mellan skärm/mus/tangentbord>dator>uttag
Resten kan vara trådlöst om det vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Titta vad lätt det blev att avlyssna folk!

Detta känns som en synnerligen dum idé, precis som trådlösa tangentbord.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Utveckla denna tekniken en smula och släng in sändaren/mottagaren i grafikkortet/skärmen så är denna teknik given i mitt hem.

Nu saknas bara trådlös ström.

EDIT: Sluta vara så paranoid. Folk skiter i om du porrsurfar
Men allvarligt, hur många har fått sin trådlösa mus avlyssnad?

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splish
EDIT: Sluta vara så paranoid. Folk skiter i om du porrsurfar
Men allvarligt, hur många har fått sin trådlösa mus avlyssnad?

Jag misstänker att SÄPO övervakar mina knapptryck...
Det är därför jag har krypterat signalen på mitt trådlösa tangentbord.

Tycker bara detta med trådlöst är bra, dom skulle bara behöva komma lite längre med krypteringen av signalerna bara. Det är inte det att jag bryr mig om någon ser all min trafik, det är mer det att dom har möjligheten att göra det.

Permalänk

Jag känner faktiskt en som tar in kylluft utifrån via ett rör. Nu kan jag hälsa honom att han skall ställa hela sin dator på balkongen eller i trägårn. Eller varför inte på vinden...

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Visst är det lite dumt att storebror har möjlighet till sådan här övervakning men signalen går väl antagligen kryptera om man känner sig osäker.

Kan ju satsa någon hundring på att man är bra mycket mer utsatt för övervakning om man går en runda på stan än när man kollar på film på datorn.^^

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk

trådlöst ska ju göra att man slipper kablar.. men nog fan har ja så me kablar bakom datorn så det räcker till med mina trådlösa motager som sitter på kabel..

Permalänk
Medlem

Det fungerar säkert bra, om man inte har något behov av grafikprestanda. Bilden kommer inte från ordinarie grafikkort, utan sändaren dyker upp som ett andra grafikkort i windows.
Samsung använder samma teknik i den skärm som har ett inbyggt grafikkkort och kan kopplas in som extraskärm med USB. Var nyhet för några månader sedan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Att kunna ställa datorn i en garderob eller kanske på vinden är ju nästan en dröm Jag irriterar mig på surrandet, även om det inte är så högt. Sen bryr jag mig inte heller om folk avlyssnar på vad jag gör. Men så stark signal att det når över till andra huset är det väll knappast?
Om det inte blir dröjsmål med detta så skulle jag kunna tänkta mig en sådan.

Permalänk
Medlem

Recension av displaylink (som är integrerad i en skärm)
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/samsung-sm940u...

"The last requirement comes from the fact that the computer’s graphics card cannot output the contents of its frame buffer or anything else into the USB port. It means the monitor driver has to emulate the graphics card on the software level. Thus, it is a purely 2D solution. 3D is not supported since the processor’s capacity wouldn’t be enough to emulate it."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

ljud och bild lär troligen komma ur synk ganska lätt tror jag iaf...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på en 25m skärmkabel?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

detta kan vara en sak för vissa användare som inte spelar osv, men när man ska köra i sin cd? ska man gå upp på vinden då lr? haha ^^

det finns bara ett bra sätt att flytta datorn och det är med en black box (tror det va så de hette) en sån omvandlar alla kontakter till optik och låter dig ha datorn längre bort är vinden är då försvinner inte massa prestanda då det igentligen är en förlängning av alla kablar

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splish
Nu saknas bara trådlös ström.

Jag har för mig att några lyckades med ett försök av trådlös ström förut. Det var dock ingen effektiv överföring. Man gjorde det med resonans.
(Kan nog bli något i framtiden däremot)

Gällande trådlös skärm: hur kommer det påverkas om signalen inte är 100%? Jag antar att det aldrig kommer vara ett alternativ för en gamer eller någon som använder datorn på ett "effektivt" sätt.

Permalänk
Medlem

Kan bilden verkligen komprimeras så mycket?

Uträknat från den faktan man fick i nyheten och från att USB klarar 480Mbit/s så kör den i 11fps. För att få 60fps måste bilden komprimeras 5,3x och lite till pga att det inte är 480Mbit/s.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Vad är det för fel på en 25m skärmkabel?

Använder själv en 5m kabel som går genom två väggar när jag ser på film i sängen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Vad är det för fel på en 25m skärmkabel?

håller med
skall skaffa en 10m snart ^^; orkar inte med alla blåa tornados som lyser bredvidskärmen :\

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Varför inte bara en skärmsladd på typ 5-6m?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Varför inte bara en skärmsladd på typ 5-6m?

då får man ju fortfarande ha den i samma rum ju XD och det vill man inte >.>

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så insatt, men jag tror man får problem med en 25m lång (såvida den är i koppar) skärmkabel då förlusten blir hög i en så lång kabel...Optik är väl isf en lösning som evil_ananas sa

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ett annat användningsområde skulle kunna vara i bilar. Tänk att ha datorn i bagaget och skärmen trådlöst i framsätet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ett annat användningsområde skulle kunna vara i bilar. Tänk att ha datorn i bagaget och skärmen trådlöst i framsätet.

låter som en fin ide. handskfacket är ju ingen direkt höjdare för en dator :\

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Kan bilden verkligen komprimeras så mycket?

Uträknat från den faktan man fick i nyheten och från att USB klarar 480Mbit/s så kör den i 11fps. För att få 60fps måste bilden komprimeras 5,3x och lite till pga att det inte är 480Mbit/s.

Använder själv en 5m kabel som går genom två väggar när jag ser på film i sängen

Tanken är väl att den skall baseras på WUSB standarden som kommer tillsammans med USB 3.0, USB 3.0 är ju som bekant på 4800Mbit/s, vad den trådlösa standarden hamnar på vet jag ej, men det bör ju vara snabbare än USB2.0

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk

Tänkte också på det en tidigare sa, hur blir det med överföringskapaciteten, USB klarar väl inte direkt hur mycket som helst?

Men är det ingen mer än mig som tänkte på säkerheten?! Jag menar passiv avlyssning blir väl plättlätt? En skärm innehåller väl normalt ingen krypteringskapacitet, så den måste ju då klaras av i adaptern. Är ingen stjärna på kryptering men ett stream-chiffer i en adapter som ska klara så stor datamängd kan väl inte göras alltför avancerat, och borde då kunna knäckas rätt snabbt?

Permalänk
Medlem

Lösningen är en så kallad blackbox där man kan överföra exempelvis skärm, usb.... (beroende på modell) via nätverkskabel.Man har alltså en dosa vid datorn och en dosa vid arbetsplatsen. Det finns sådana här på chalmers på dvs ställen, hur trevligt som helst. Enda problemet är att de är dyra.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Fan va dum idé.. skulle bli grymt ostabilt.

Varför inte utveckla firewire och använda det?

Maxhastighetenn där är 3,146 gbps

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Jag har för mig att några lyckades med ett försök av trådlös ström förut. Det var dock ingen effektiv överföring. Man gjorde det med resonans.

Haahahahahahhahahahha

All trådlös överföring är resonans.

Förlåt.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Fan va dum idé.. skulle bli grymt ostabilt.

Varför inte utveckla firewire och använda det?

Maxhastighetenn där är 3,146 gbps

Vore det inte mycket smartare att basera nästa trådlösa standard på fiber istället?

(visserligen skulle jag gärna se att trådlösa länkar med ex. laser blev vanligare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
då får man ju fortfarande ha den i samma rum ju XD och det vill man inte >.>

Garderoben kan du nå med 5-6 meter (beroende på möblering förstås), och det fungerar kanon IMHO.

Ang. hastigheten:

Citat:

Målsättningen med trådlös usb är att den ska kunna användas i de flesta sammanhang där usb-produkter i dag kopplas samman med kablar.

Därför är överföringshastigheten den samma, 480 megabit per sekund. Men det gäller bara på avstånd upp till tre meter. När avståndet är tio meter specificeras hastigheten till 110 megabit per sekund.

Från någon länk jag kastat, men samma info finns här:
http://www.tomshardware.se/kringutrustning/20071004/

Detta är guld för servern, de få gånger man vill koppla in någon skärm på den så fungerar det här säkert utmärkt (om räckvidden håller), med öppen dörr och kanske 800x600 så borde det gå i mitt lilla korridorsrum i alla fall.
Men blir säkert för dyrt för att det ska vara värt det också

För något annat är jag rätt tveksam, det är illa nog med trådlöst LAN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Lösningen är en så kallad blackbox där man kan överföra exempelvis skärm, usb.... (beroende på modell) via nätverkskabel.Man har alltså en dosa vid datorn och en dosa vid arbetsplatsen. Det finns sådana här på chalmers på dvs ställen, hur trevligt som helst. Enda problemet är att de är dyra.

Något i stil med denna:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010056626

eller ännu hellre, denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342033&view=detailed#Pro...

Visa signatur

~Pelle~