eSATA diskchassi för 15 disk
Jag har börjat planera för att bygga till diskchassi, ett chassit för enbart alla diskarna.
Chassit jag har till mitt förfogande är ett HP Vectra VL420 chassi.
http://www.pcarena.hu/pricelist/oriaskep/hp-vectra-vl420-326....
Jag valde det bland några andra gamla chassin från märkesdatorer eftersom dimmensionerna var väldigt passande. Chassits bredd matchade exakt 19"-standarden samt att det var 12,6 cm högt vilket matchar en 12mm fläkt perfekt.
Jag har valt att bygga det kring en eSATA lösning eftersom jag enkelt vill kunna koppla isär diskchassit från servern.
Det jag hittils köpt till projektet här följande:
1x Compucase Standard 19" rackskena
1x Lycom 4-port PCI-X eSATA kontrollerkort
3x Lycom 1to5 esata port multiplier
3x 1m sata-kabel
15x 30cm sata-kabel
Jag har gjort en liten skiss på konstruktionen. Om än inte lika snygg som många andra gör här tyvärr.

Bilden är inte ritad helt salenligt men jag har mätt att sakerna ska gå enl. ritningen.
Som bilden visar är tanken att luftcirkulationen ska skötas av 3x120mm fläktar i fronten och 3 på baksidan. Dessa är även tänkt att vara tillräcklig kylning för nätdelen.
Främre delen av lådan är det tänkt att 9st hårddiskar ska vara fastskruvade på högkant i 4 vanliga elfa konsoler.
Hårddisk burarna kommer från några gamla miditower chassin jag tidigare skrotat.
Nätagget är ett vanligt 300 watt atx nätagg jag sågat av fronten och bakdelen. Strömanslutningarna har jag förlängt kabeln till och ska sedan monteras i fronten på chassit.
eSATA kontrollrarna ger 5st sata-kontakter var vilket blir 15st totalt och om jag räknat rätt borde det även finnas lika många diskplatser.
Jag har hittils bara skruvat ut allt som satt i chassit och borrat upp nitarna till alla befintliga diskburar och andra fästen som varit ivägen så det finns gott om utrymme för förändringar fortfarande, så har ni några synpunkter på något tas det tacksam emot innan jag börjar montera in nytt nu i helgen.