Permalänk
Medlem

eSATA diskchassi för 15 disk

Jag har börjat planera för att bygga till diskchassi, ett chassit för enbart alla diskarna.

Chassit jag har till mitt förfogande är ett HP Vectra VL420 chassi.
http://www.pcarena.hu/pricelist/oriaskep/hp-vectra-vl420-326....

Jag valde det bland några andra gamla chassin från märkesdatorer eftersom dimmensionerna var väldigt passande. Chassits bredd matchade exakt 19"-standarden samt att det var 12,6 cm högt vilket matchar en 12mm fläkt perfekt.

Jag har valt att bygga det kring en eSATA lösning eftersom jag enkelt vill kunna koppla isär diskchassit från servern.

Det jag hittils köpt till projektet här följande:

1x Compucase Standard 19" rackskena
1x Lycom 4-port PCI-X eSATA kontrollerkort
3x Lycom 1to5 esata port multiplier
3x 1m sata-kabel
15x 30cm sata-kabel

Jag har gjort en liten skiss på konstruktionen. Om än inte lika snygg som många andra gör här tyvärr.

Bilden är inte ritad helt salenligt men jag har mätt att sakerna ska gå enl. ritningen.

Som bilden visar är tanken att luftcirkulationen ska skötas av 3x120mm fläktar i fronten och 3 på baksidan. Dessa är även tänkt att vara tillräcklig kylning för nätdelen.

Främre delen av lådan är det tänkt att 9st hårddiskar ska vara fastskruvade på högkant i 4 vanliga elfa konsoler.

Hårddisk burarna kommer från några gamla miditower chassin jag tidigare skrotat.

Nätagget är ett vanligt 300 watt atx nätagg jag sågat av fronten och bakdelen. Strömanslutningarna har jag förlängt kabeln till och ska sedan monteras i fronten på chassit.

eSATA kontrollrarna ger 5st sata-kontakter var vilket blir 15st totalt och om jag räknat rätt borde det även finnas lika många diskplatser.

Jag har hittils bara skruvat ut allt som satt i chassit och borrat upp nitarna till alla befintliga diskburar och andra fästen som varit ivägen så det finns gott om utrymme för förändringar fortfarande, så har ni några synpunkter på något tas det tacksam emot innan jag börjar montera in nytt nu i helgen.

Permalänk
Medlem

Var hittade du "Lycom 1to5 esata port multiplier" ? För övrigt kommer jag följa denna tråd som en igel då detta är nåt jag vill ha en lösning på också..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Alla delar som hittils är beställda kommer från Dustin Home

Permalänk
Medlem

Undrar om det går att dela en esata till säg 6-8 diskar? eller blir farten för sunkig då?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Alla delar som hittils är beställda kommer från Dustin Home

Ahh tackar, tackar! Men med hjälp utav denna blir det en raid eller visas det isåfall 5 st. diskar?

Visa signatur

Permalänk

Hur kan jag ha missat dessa underbara saker som kan göra 5 portar av 1 SATA2 port, perfekt vid byggen av en budget filserver. Hur är stödet till dessa i tex Linux om någon provat dessa?

Och hur blir det med diskprestandan egentligen om man läser och skriver lite till fler diskar än 1 på kortet?

Kommer följa detta bygge och se hur det löser sig och går för dig!

Mvh,
Viper@God

Permalänk

Du har tänkt på att E-Sata och SATA inte har likadana kablar va?

Sånna här behöver du om du ska koppla eSata direkt till en Sata-disk.

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2692&session=a6ac2...

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Du har tänkt på att E-Sata och SATA inte har likadana kablar va?

Sånna här behöver du om du ska koppla eSata direkt till en Sata-disk.

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2692&session=a6ac2...

"Install this board inside of your Rack Mount
System and make 5 units of SATA hard drive
have External Serial ATA (eSATA) connection
to 1 external SATA host port."

Låter som att portarna på 1-5 har SATA-input och en ESATA-output?
Tycker detta borde vara relativt logiskt att ha iaf?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är Esata-kontakt på både huvudkontrollern i servern samt på multiplier korten. Och ja. Jag har köpt kabel med Esata i båda ändarna och kollat att den passar. Tyvärr var jag väll lite otydlig i första inlägget

viper@god:

Jag har inte hunnit prova den själv ännu men vad jag läst så ska den stödjas av 2.6.17 eller senare kärna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
"Install this board inside of your Rack Mount
System and make 5 units of SATA hard drive
have External Serial ATA (eSATA) connection
to 1 external SATA host port."

Låter som att portarna på 1-5 har SATA-input och en ESATA-output?
Tycker detta borde vara relativt logiskt att ha iaf?

Ok, då verkar det ju lungt.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

En liten update för dom som är intresserade av mjukvarubiten. Jag kunde för första gången idag starta upp lådan och gjorde några konstateranden för dom som planerar något liknande. Ni får gärna rätta mig om jag sprider fel information.

Hårdvaruraid kan man bara glömma. Bioset på kortet hittar endast första disken på varje kontroller, resten kommer efter man startat upp OSet. Detta gör också att man måste placera en eventuell OS-disk på första porten på någon av mutliplier kontrollrarna.

Sedan ska jag göra en liten rättelse över linux-stödet. Eftersom jag själv kör linux som huvud os och det var någon här som frågade var jag ju tvungen att testa. Man måste patcha kernel för den ska hitta diskarna på multiplier kontrollrarna. Från 2.6.17 och uppåt finns det patchar som gör att det funkar. Nu ryktas det om att stödet ska byggas in i 2.6.24 men inget är väll skrivet i sten förrän det är gjort. Jag patchade iaf min 2.6.23 kärna med senaste patchen och den hittade diskarna utan problem efter jag patchat och kompilerat om.

Här finns patchen att ladda ner för den som är intresserad:
http://home-tj.org/wiki/index.php/Libata-tj-stable

Permalänk
Medlem

Ser nice ut. Ett galleri när det är klart sedan kanske?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Givetvis, hoppas kunna komma med dom första bilderna nu till julhelgen

Permalänk
Medlem

Den där port-delnings-grejen är en SiliconImage-specifik funktion, går inte att blanda hur som hellst tyvär. Fungerar endast i Windows med vad jag vet.

Permalänk
Medlem

maDa, nja där har du lite fel. Jag vet iofs inte hur windows drivern fungerar men om du läser på sidan jag länkade till lite högre upp så finns det somsagt en patch för linux kärnan. Den patchen lirar med Chipsets från Intel, Jmicron samt Silicon image.

Permalänk
Medlem

Ser nice ut! Nu vill vi ha bilder!! Och när får man se det IRL?

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS

Permalänk
Medlem

Bygget är inte riktigt klart ännu men fick en hel del gjort nu i mellandagarna då man hade lite ledigt från jobbet.

Tänkte således bjuda på lite bilder på projektet så här långt.

http://www.viewdir.com/?url=http%3A%2F%2Fwildcat.zapto.org%2F...

Skyddsplasten är kvar på plexit, därför det ser repigt och grådaskigt ut, det kommer se lika dant ut som plexit inne i lådan när allt är klart.

Kabeldragning, inskruvning av lite fler diskar samt en luftkanal till nätaggregatet återstår att göra.

Permalänk
Medlem

Hej,
hur gör du med strömmen?
kan man stänga av (på ett säker sätt) bara alla diskar??

Sedan undrar jag om det finns något sätt att kunna stänga av varje disk för sig?

Bra jobbat.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant ! ska bli kul att följa

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

http://viewdir.com/?url=http%3A%2F%2Fbobcat.nuff.se%2F%7Enuff...

Senaste bilderna.

Ända sättet att stänga av lådan är med hjälp av vippströmbrytaren på baksidan av den. Det finns tyvärr inget sätt att stänga av en enskild disk.

Lådan är just nu tagen i fullt burk, dock har jag inte haft tid ännu att koppla isär allt igen och göra en ordentlig kabeldragning.

Ska försöka ordna det till helgen och återkomma med lite fler bilder när locket är påsatt och lådan monterad i rackskåpet

Permalänk

fint bygge bara en litte fråga hur stora är diskarna?

har själv funderar på att bygga liknande men bara med 4-5 diskar i stället

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

ahhhha.. så du sätter alltså på genom vipswitchen back på agget??
oh den ger då ström med en gång? du har alltså kört igång 4 och 6 pin på ATX kabeln ?

Väldigt fin alltså..

Jag undrar bara om det är ok för diskarna etc. det betyder att man teoretiskt kan stänga av i mitten av någoting...

Synd att det inte finns något sätt att styra diskarna på och av med tex en signal från en programvara, finns det kanske i serer 2008?? hmm. ger mig lite att tänka på.

Permalänk
Medlem

Japp, atx kontakten är byglad för att nätagget ska starta utan något moderkort, jag har dessutom lött ditt några extra kjedior med molex-kontakter jag knipsat bort från andra defekta nätagg så att det ska räcka till alla diskarna.

Förövrigt är det inte hela världen om man skulle trycka av lådan mitt under drift. Eftersom esata är ett externt gränssnitt är det inte värre än att dra ut ett usb-minne. Bara trycka igång lådan igen så kommer alla diskarna tillbaka som vanligt.

Det går att spinna ner enskilda diskar med hjälp av mjukvara men det går inte att stänga av dom helt.

Från början var det 5 TB i lådan (4x250, 8x500). Nu har det dock blivit lite omorganiserat i den då jag börjat bygga en array med 750 gb diskar så just nu är det 5,5 TB totalt. (4x250, 6x500, 2x750)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, det förklarade lite.
Esata.. ja eftersom de går in i Lycom backplanet så är det alltså som att stänga av en extern DAS igentligen då?

Nåja ok, om det inte behövs någon speciell programvara för att dra ut grejorna så är det väl bara tuta och köra.

vilken mjukvara kan man spinna ner diskar med? menar du ex. hitachi drive test etc? eller finns det något annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm

Förövrigt är det inte hela världen om man skulle trycka av lådan mitt under drift. Eftersom esata är ett externt gränssnitt är det inte värre än att dra ut ett usb-minne. Bara trycka igång lådan igen så kommer alla diskarna tillbaka som vanligt.

Nu glömde du visst att en HDD har en buffert, som töms när strömmen dras. Om datan i bufferten inte skrivits till disken, kommer denna att gå förlorad, när strömmen dras!
I ett USB-minne skrivs datan direkt till lagringsmediet, utan buffert.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun
Nu glömde du visst att en HDD har en buffert, som töms när strömmen dras. Om datan i bufferten inte skrivits till disken, kommer denna att gå förlorad, när strömmen dras!
I ett USB-minne skrivs datan direkt till lagringsmediet, utan buffert.

Svar nej. USB-minnet i säg har ingen buffert, däremot används det vanliga internminnet i datorn som buffert vilket innebär att du kan få samma dataloss om du drar ut ett usb-minnet direkt efter du lagt en fil på det. B.l.a därför man helst ska avmontera enheten innan man drar ut den om man skrivit data till den, oavsett om det är ett usb-minne eller en esata disk.

Permalänk
Medlem

Vad får du för prestande mot diskarna? Hur är hastigheten om du mäter mellan två diskar på samma lycom kort, hur är den mellan två olika lycom kort?

Permalänk
Medlem

hmm med tanke på allt jag har läst verkar det bäst att kasta in ett MB och en billig processor för att ha kontroll över diskarna. JAg tror att genom APM kan man i alla fall stänga av de diskar som inte behövs om man inte laddar ner (för då kan de andra diskarna sättas på hur som helst).

Det blir igentligen en Server då, men genom att använda lycom så blir det lite maffigare ändå tycker jag.