Ruiz: AMD åter med vinst under andra halvan av 2008

Permalänk
Melding Plague

Ruiz: AMD åter med vinst under andra halvan av 2008

Att det gått knackigt fram för AMD den senaste tiden är nog inte en nyhet för någon. Nu har dock självaste Hector Ruiz, vd för AMD gått ut med att man planerar att ha företaget på rätt köl under andra halvan av nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lycka till AMD

Permalänk
Medlem

Håller både på AMD och Intel, vi hoppas.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Tja vad ska VDn säga.. aktieägarna förväntar sig vinst. Hoppas de inte bara plockar ut kapital ur företaget och drar ned på FoU

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas de börjar gå med vinst.

Skulle vara kul ifall Nvidia köpte upp VIA och transmeta och började producera x86 processorer. Fler aktörer på marknaden är alltid önskvärt

Permalänk

err, nä, det Ruiz sa var "operativ lönsamhet" Q308, vilket inte inkluderar lånkostnader och andra småsaker...
även det är kart bättre än AMD har gjort under alla kvartal iår, men det kan fortfarande innebära 150+mil nettoförlust under ett kvartal

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

AMD går med förlust, Ruiz får löneökning

http://www.news.com/8301-13579_3-9833743-37.html?tag=nefd.top

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Är någon värd 80 miljoner kr i årslön?
Tror inte de.
Speciellt inte när det går med förlust.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Det värsta är att R7xx inte lanseras förns 2009 enligt AMDs roadmap. Nv har ju verkligen försprång.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ruiz har sålt sina aktier(går det rykten om på xtreme), Ruiz får mera pengar i egen fick tack vare löneökning när företaget går dåligt.

Det ser tyvär inte ljust ut så länge Ruiz finns kvar......om ändå de kunde sparka honom eller att han dör av någon sjukdom, innan bara Intel finns kvar = dyra priser.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Härligt o höra. Dom måste in i kriget igen så Intel sänker sina priser

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Härligt o höra. Dom måste in i kriget igen så Intel sänker sina priser

Även om jag är en fattiglapp och inte har råd att köpa nya grejor, tycker jag verkligen inte att Intel har överdrivet dyra grejor alls nu. Deras EXTREME-varianter av processorerna må kosta en hel del, men jag är då iaf inte ute efter dom.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
Även om jag är en fattiglapp och inte har råd att köpa nya grejor, tycker jag verkligen inte att Intel har överdrivet dyra grejor alls nu. Deras EXTREME-varianter av processorerna må kosta en hel del, men jag är då iaf inte ute efter dom.

Vad tror du händer om dom får monopol??? Konkurrans är bra för konsumenterna
=bättre,billigare och mer att välja på!

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att AMD kommer vara på rätt köl någon gång under 2008, om ens 2009.

Vi AMD-fanboys blev dubbelt svikna under det här året.
R600 megaflopp.
Phenom megaflopp.

Ja, man får ju nästan skämmas inför Intel- och Nvidia-boysen om man går och köper AMD-grejor nuförtiden.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

soft

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Men, happas att de inte har överskattat sig själva och tror att de kommer att få mer pengar än de tror. hamnar de under förutspådda siffror så komme ju aktien att sjunka en bit till .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det värsta är att R7xx inte lanseras förns 2009 enligt AMDs roadmap. Nv har ju verkligen försprång.

R700 lär lanseras Q2 2008, något annat är orimligt. AMD lanserar R680 till våren, och sen då? Ska de bara sitta med drivrutiner och hybrid crossfire resten av året? Vi lär nog se en 4 GPU R700 till tidiga sommaren tillsammans med några fler mainstream-modeller och annat, men kanske inget mer än så. Men att de skulle vänta till 2009 med R700 allt som allt, mjaa, det köper jag inte riktigt.

Vad drar in mest pengar, sitta med en produkt, eller lansera den om ens i färdigt skick? Allt jag känner till om R700 är 512-bit buss, GDDR4-minne såklart tillsammans med potentiellt Tessalation 2.0, DX10.1 och 4st 55nm kretsar. Om det ska ta till 2009 så behöver dem ju behöva bygga om precis allting och lansera kretsar under 55nm om de ska ha någon chans tills dess.

Citat:

Vi AMD-fanboys blev dubbelt svikna under det här året.
R600 megaflopp.
Phenom megaflopp.

Phenom är ingen megaflopp precis, de säljar hyffsat bra och presterar OK - dock inte bland gamers. Sedan har AMD inte gjort världens deal utav lanseringen av Phenom - men det kommer nya revisioner nästa år, såklart. Rent tekniskt är Phenom enastående, men så var det med R600 också - dock sitter Phenom bara med lite L3-problem och annat som vållats p.ga. den lite oprövade tekniken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Ruiz har sålt sina aktier(går det rykten om på xtreme), Ruiz får mera pengar i egen fick tack vare löneökning när företaget går dåligt.

Han har säkert köpt Intel-aktier nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
R700 lär lanseras Q2 2008, något annat är orimligt. AMD lanserar R680 till våren, och sen då? Ska de bara sitta med drivrutiner och hybrid crossfire resten av året? Vi lär nog se en 4 GPU R700 till tidiga sommaren tillsammans med några fler mainstream-modeller och annat, men kanske inget mer än så. Men att de skulle vänta till 2009 med R700 allt som allt, mjaa, det köper jag inte riktigt.

Vad drar in mest pengar, sitta med en produkt, eller lansera den om ens i färdigt skick? Allt jag känner till om R700 är 512-bit buss, GDDR4-minne såklart tillsammans med potentiellt Tessalation 2.0, DX10.1 och 4st 55nm kretsar. Om det ska ta till 2009 så behöver dem ju behöva bygga om precis allting och lansera kretsar under 55nm om de ska ha någon chans tills dess.

Phenom är ingen megaflopp precis, de säljar hyffsat bra och presterar OK - dock inte bland gamers. Sedan har AMD inte gjort världens deal utav lanseringen av Phenom - men det kommer nya revisioner nästa år, såklart. Rent tekniskt är Phenom enastående, men så var det med R600 också - dock sitter Phenom bara med lite L3-problem och annat som vållats p.ga. den lite oprövade tekniken.

Enligt roadmapen ska R700 lanseras 2008.

Phenom är en megaflopp, den är inte konkurrenskraftig. I alla fall knappast idag. Rent tekniskt är det ingen stor skillnad mellan Phenom och Intels motsvarighet.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Vad tror du händer om dom får monopol??? Konkurrans är bra för konsumenterna
=bättre,billigare och mer att välja på!

Vad jag skrev var att Intel redan har relativt billiga processorer. Så försök inte få mig att verka dum då jag är fullt medveten om detta.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

Att Intel har "billiga" processorer i de pris/prestandasegment AMD opererar är väl självklart. Titta istället på de segment där AMD inte finns för ögonblicket. De priser reflekterar prisnivån utan konkurrens.

AMD kan inte leverera Barcelona/Phenom i stora volymer förran om några månader. Samtidigt lanseras nya plattformar och befintliga förbättras. Plattformarnas attraktivitet ökar med de nya K10-derivaten. Det ekonomiska utfallet av detta märks tidigast andra kvartalet.

AMD har egna produktionsenheter som skall köras för fullt. Satsningar på volymsegmenten har en inbyggd tröghet. OEM-marknaden satsar ofta långsiktigt och därför brukar utfallet märkas först nästa eller nästnästa kvartal för leverantörerna

De produkter som AMD har lanserat eller kommer att lansera under första halvan av 2008 kommer att göra de mycket attraktiva på OEM-marknaden. Det ekonomiska utfallet av detta borde vara märkbart den andra halvan av 2008.

Förväntningarna att AMD går med vinst den andra halvan låter inte direkt orimliga i mina öron.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Vad tror du händer om dom får monopol??? Konkurrans är bra för konsumenterna
=bättre,billigare och mer att välja på!

hmm windows ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Phenom är en megaflopp, den är inte konkurrenskraftig. I alla fall knappast idag. Rent tekniskt är det ingen stor skillnad mellan Phenom och Intels motsvarighet.

Ganska stor skillnad mellan Phenom och intels motsvarighet då Phenom är en "äkta" fyrkärning CPU, medans intels Penryr är fortfarande 2st dualcores. Sen att Intels variant presterar bättre har inget med saken att göra.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
Även om jag är en fattiglapp och inte har råd att köpa nya grejor, tycker jag verkligen inte att Intel har överdrivet dyra grejor alls nu. Deras EXTREME-varianter av processorerna må kosta en hel del, men jag är då iaf inte ute efter dom.

Läs vad PeSi skriver...
"Att Intel har "billiga" processorer i de pris/prestandasegment AMD opererar är väl självklart. Titta istället på de segment där AMD inte finns för ögonblicket. De priser reflekterar prisnivån utan konkurrens."

Alla vet ju att de flesta C2D går att överklocka rätt mycket - runt 1 GHz på luft. Tar man en E6600, så innebär det drygt 40% överklockning att gå från 2.4GHz till 3.4GHz... Intel skulle kunna ligga, om inte 40% högre, så åtminstone 20% högre, redan nu om de bara höjde multiplarna några snäpp. Istället mjölkar de marknaden med minimala frekvensökningar och höga priser i "toppsegmenten". Jag skriver "toppsegmenten" inom citationstecken, för nästan varje C2D når ju Extreme-nivåerna och mer därtill bara man klockar dem. Det tyder på att "toppsegmentet" inte är ett toppsegment utan nån form av medelnivå, och att frekvenserna överlag är lägre än de skulle behöva vara.

Vi överklockare får lägga pengar på överklockningsvänliga minnen och moderkort bara för att få tillgång till prestandan som redan skulle kunna finnas där.

Om AMD hade haft något som kunde konkurrera med C2D, skulle vi sett högre multiplar i mellansegmentet för läänge sedan, och kanske Extreme-processorer klockade i 4-4.5GHz istället

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna, de behövs verkligen konkurrens på marknaden annars får vi säkert ännu en Prescott-tagedi...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Ja, man får ju nästan skämmas inför Intel- och Nvidia-boysen om man går och köper AMD-grejor nuförtiden.

Vem bryr sig om fanboys, så länge AMD har riktigt bra och prisvärda saker i mainstreamsegmentet så är AMD ett alternativ för allla utom fpsgamers, överklockare och intel fanboys.

Byggde själv nyligen ett system med AMDs 690G, dualcore, 2G ram, DVD-brännare och 250G disk, hade jag valt Intel så hade jag fått sämre prestanda till ett högre pris. Valet var enkelt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Vem bryr sig om fanboys, så länge AMD har riktigt bra och prisvärda saker i mainstreamsegmentet så är AMD ett alternativ för allla utom fpsgamers, överklockare och intel fanboys.

Byggde själv nyligen ett system med AMDs 690G, dualcore, 2G ram, DVD-brännare och 250G disk, hade jag valt Intel så hade jag fått sämre prestanda till ett högre pris. Valet var enkelt.

Bygger man HTPC är ju i alla fall ATI ett självklart val p.g.a. bildkvaliteten, men det är ju typ enda 'toppnoteringen' de har huförtiden. Att vara billigast tror jag inte är stärkande för varumärket...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Billìgast? Tillräckligt med prestanda för minst pengar, det kallas mest prisvärd, most bang for the buck osv, och det är ju det som majoriteten av folket söker.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det värsta är att R7xx inte lanseras förns 2009 enligt AMDs roadmap. Nv har ju verkligen försprång.

Nja, eftersom AMD arbetat parallellt med R700/800/900/1000 så har vi nog rätt mycket att vänta.. frågan är nog när de väljer att lägga fram produkterna.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Är någon värd 80 miljoner kr i årslön?
Tror inte de.
Speciellt inte när det går med förlust.

Han är värd det som ägarna anser att han är värd, precis som det ska vara. Om AMDs ägare nu anser att VD'n, trots misstag och förluster, är värd 80 miljoner per år så är han det.

Hade jag ägt AMD aktier skulle jag dock protesterat...

De har ju i alla fall erkänt att de betalade alldeles för mycket för ATI, vilket tyder på att de börjat reflektera över felaktiga beslut. Ett mycket gott tecken. Nog kommer AMD att klara sig, men det kommer krävas omstrukturering av verksamheten. Tyvärr kan man väl inte sälja ATI till någon för närheten av det man själv betalade...

Permalänk
Avstängd

Varför säger folk megaflopp? precis som den fick storstryk ungefär vilket inte är sant. Jag tänker i alla fall skaffa en eftersom den är bra mycket snabbare än min nuvarande dator

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64