Vad har hänt med kylning.com?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007

Vad har hänt med kylning.com?

Det är nu drygt ett år sedan jag byggde ihop min dator, de flesta komponenter köpte jag från kylning.com. Jag fick uppfattningen att de var väldigt kunniga och trevliga, även efter köpet.

Sedan kanske ett halvår har jag fått värre och värre grafikfel, till sist kunde jag konstatera att det var grafikkortet som bråkade. Asus rådde mig att be återförsäljaren byta ut det. Som jag ser det råder det ingen tvekan om att det är ett fabriksfel, och då gäller tre års reklamation.

Jag skickade då för några veckor sedan ett email till kylning och beskrev i detalj problemet och föreslog att få kortet utbytt, dessutom bifogades supportbrevet från asus.

Efter en vecka hade jag inte fått något svar. Jag hade dessutom ringt butikens telefonnummer något tiotal gånger, alltid telefonsvarare.

Därefter kontaktade jag en konsumentvägledare som skulle försöka få kontakt med dem. Ytterligare en vecka, och varken jag eller henne fick kontakt.

Jag skickade för några dagar sedan iväg ytterligare ett mail och gav dem en sista chans att svara. Om jag inte hör från dem nu i veckan går jag vidare till Allmäna Reklamationsnämnden.

Vad har egentligen hänt med butiken? Utöver detta har de inte uppdaterat hemsidan på något halvår. Den fysiska butiken stod halvtom när jag gick förbi för ett tag sedan och öppettiderna är väldigt korta.

Har någon annan haft problem med kylning.com?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

usch, deras priser gör en rädd.
OCZ 2GB GOLD XTC DDR2 PC6400 5-5-5-15 2.095kr

visste inte ens att butiken fanns.
Kanske var ett tag sen de uppdaterade sina priser/hemsida...
Konkurs?

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
usch, deras priser gör en rädd.
OCZ 2GB GOLD XTC DDR2 PC6400 5-5-5-15 2.095kr

visste inte ens att butiken fanns.
Kanske var ett tag sen de uppdaterade sina priser/hemsida...
Konkurs?

De höga priserna beror som du trodde på att de inte uppdaterat sidan på evigheter.

Jag tror inte de har gått i konkurs, var för några månader sedan vid deras butik. De såg ut att ha minskat verksamheten men butiken var öppen iaf.

Om man tänkte lite egoistiskt skulle man nästan hoppas att de gått i konkurs, då skulle jag kunna vända mig till asus och få kortet utbytt...

Hur tar man reda på om de har gått i konkurs?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2007

Ser inte ut som bloaget har konkat enl Bloagsverket iallafall.

Sök på org# 19-7907290378 här ---> https://snr4.bolagsverket.se/snrgate/foretagssok.do
så hittar man ett företag som heter Kylning Data Sverige, vilket ägs av samma person som står som ägare till Kylning.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007

Tack för tipset Logian!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

De lär däremot vara på väg mot en konkurs om man tittar på utbudet på hemsidan. Mycket produkter, men det mesta är beställningsvara.

Hör av dig till Asus igen, du har ju verkligen försökt nu.

««« »»»

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Storstad
Registrerad
Jun 2003

Kylning.com är under ombyggnad, pratade med dem för någon vecka sedan. De håller på att byta inriktning.

Och websajten är under ombyggnad tydligen
Btw varför byter inte ASUS ut kortet?

Acer S7 13" B&W MM-1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Kylning.com är under ombyggnad, pratade med dem för någon vecka sedan. De håller på att byta inriktning.

Och websajten är under ombyggnad tydligen
Btw varför byter inte ASUS ut kortet?

Okej, där ser man. De har ju varit inriktade på just kylning tidigare, ska de endast sälja sådant? Om de vill fokusera på något annat måste de ju nästan byta namn.

Att jag har vänt mig till butiken för att byta ut kortet beror på att det i första hand enligt lagen är de som är skyldiga att ta hand om reklamationer. Det är endast om företaget gått i konkurs som man ska vända sig till tillverkaren. Men eftersom jag inte fått något som helst svar från kylning ska jag nog pröva att kontakta Asus, de kanske visar goodwill och byter ut kortet ändå.

Men först ska jag titta förbi butiken på annandagen, då jag ändå är i stockholm. De kanske inte har öppet men det kan vara värt ett försök...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Maj 2002

Man har ALLTID garanti från tillverkaren också, oavsett om du har garanti kvar från butiken du köpte den på..

Butiken är endast lagstadgat att erbjuda garanti 6 månader efter köp, resten är goodwill. Gör du en RMA på asus hemsida (troligtvis INTE den svenska, då de inte har support osv i Sverige).

PC: 4790k / 1070 / 32 GB
FOTO: Fuji X-T2
Fotofolio \ flickr \ fotosidan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007

Verkligen? Ja det står faktiskt på asus hemsida att de har tre års begränsad garanti på grafikkort.

Då ska jag definitivt kontakta asus, klart att föredra mot att dra butiken inför allmäna reklamationsnämnden.

Rack så mycket ficklampa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Jag high-jackar tråden lite och skjuter in en fråga.. Kan det måhända bli så att kylning.com blommar upp igen och vi får en datorbutik i sverige som specialiserar sig på kylning i alla dess former? Kick-ass i så fall!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Dear customer

Due to that the store still exists then you need to contact them

Best regards
ASUS TMSS support.

Mer än så fick jag inte veta från Asus när jag i ett långt vänligt email frågade om de kunde tänka sig byta ut mitt trasiga grafikkort. Känns ganska patetiskt att be mig kontakta affären när det framgår i mitt brev att jag och konsumentvägledaren i kommunen förgäves försökt i flera veckor.

Ja då finns väl inte så mycket annat att göra än att gå vidare till Allmäna Reklamationsnämnden. Jag har laglig rätt till att få kortet utbytt på reklamation, så enkelt är det! Det gäller bara att kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel, bäst vore ju om Asus/Nvidia kunde erkänna att vissa 7900GT-kort är defekta.

Det kan ta 6 månader eller ännu längre innan domen från Allmäna Reklamationsnämnden kommer så antagligen får jag väl inköpa ett nytt grafikkort och be om kompensation istället. Det är väl det enda positiva, att jag får anledning att byta upp mig till ett 3870 eller ett 8800GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Mer än så fick jag inte veta från Asus när jag i ett långt vänligt email frågade om de kunde tänka sig byta ut mitt trasiga grafikkort. Känns ganska patetiskt att be mig kontakta affären när det framgår i mitt brev att jag och konsumentvägledaren i kommunen förgäves försökt i flera veckor.

Ja då finns väl inte så mycket annat att göra än att gå vidare till Allmäna Reklamationsnämnden. Jag har laglig rätt till att få kortet utbytt på reklamation, så enkelt är det! Det gäller bara att kunna bevisa att det är ett fabrikationsfel, bäst vore ju om Asus/Nvidia kunde erkänna att vissa 7900GT-kort är defekta.

Det kan ta 6 månader eller ännu längre innan domen från Allmäna Reklamationsnämnden kommer så antagligen får jag väl inköpa ett nytt grafikkort och be om kompensation istället. Det är väl det enda positiva, att jag får anledning att byta upp mig till ett 3870 eller ett 8800GT

Kontaktade du svenska asus eller internationella asus? Du kan ju göra en eRMA på asus.com -> international... eller vad det det du försökte med?

Edit: Du kan ju även försöka kontakta Hattelco och GNT (distributörer av asus) om de vill hjälpa dig med RMA. Om nu Kylning.com inte åtar sig det så...

PC: 4790k / 1070 / 32 GB
FOTO: Fuji X-T2
Fotofolio \ flickr \ fotosidan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjollträsk
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Man har ALLTID garanti från tillverkaren också, oavsett om du har garanti kvar från butiken du köpte den på..

Butiken är endast lagstadgat att erbjuda garanti 6 månader efter köp, resten är goodwill. Gör du en RMA på asus hemsida (troligtvis INTE den svenska, då de inte har support osv i Sverige).

Hmm Lagstadgad att erbjuda garanti var nått jag aldrig hört talas om.
Oavsett om du har garanti eller ej så ingår du ett avtal med butiken när du köper en vara av dem. Detta avtal regleras av bla konsumentköplagen och innefattar reklamation osv. Detta avtal är mellan dig och butiken. Inte mellan dig och tillverkaren. Dvs du har 3 års reklamationsrätt gentemot butiken enl konsumentköplagen. Dock ligger bevisbördan hos konsumenten. (Detta gör den inte de första 6 mån har jag för mig. Det är väl det du tänker på?) När ett företag erbjuder garanti (vilket jag inte tror att de måste) så flyttar de bevisbördan från kunden till sig själva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Man har ALLTID garanti från tillverkaren också, oavsett om du har garanti kvar från butiken du köpte den på..

Butiken är endast lagstadgat att erbjuda garanti 6 månader efter köp, resten är goodwill. Gör du en RMA på asus hemsida (troligtvis INTE den svenska, då de inte har support osv i Sverige).

Tillverkaren brukar lämna garanti på datorkomponenter, men det är ingen skyldighet.
Det är inte lagstadgat att lämna garanti utan det faller inom reklamationsrätten om säljaren inte lämnar garanti.
Du har alltid 3-års reklamationsrätt.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mange_
Jag high-jackar tråden lite och skjuter in en fråga.. Kan det måhända bli så att kylning.com blommar upp igen och vi får en datorbutik i sverige som specialiserar sig på kylning i alla dess former? Kick-ass i så fall!

Dom specialicerade sig mest på höga priser, dom hade begränsat och det dom väl hade fanns billigare i vilken butik som helst.

Sen undrar jag vem i helvete har snott mina niplar till tanken jag köpte där ifrån? helt värdelös utan dom och någon jävla RMA verkar ju inte fungera. (fick inte med dom i tanken och sådan finns inte att köpa lösa, med andra ord så behövde någon sådan och passade på att plocka från min tank när den var hos kylning.coms ägor)

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Kontaktade du svenska asus eller internationella asus? Du kan ju göra en eRMA på asus.com -> international... eller vad det det du försökte med?

Edit: Du kan ju även försöka kontakta Hattelco och GNT (distributörer av asus) om de vill hjälpa dig med RMA. Om nu Kylning.com inte åtar sig det så...

När jag kontaktade en på asus nordic bad han mig höra mig för hos den internationella supporten. Det gjorde jag via ett formulär ("Technical Inquiry Form"). Något speciellt formulär för RMA-ärenden hittade jag inte.

Kan ju alltid vara värt att pröva distrubitörerna, tack för tipset! Dock är det väl eg inte deras ansvar så troligen kommer de inte gå med på det. Men det skadar inte att försöka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Hmm Lagstadgad att erbjuda garanti var nått jag aldrig hört talas om.
Oavsett om du har garanti eller ej så ingår du ett avtal med butiken när du köper en vara av dem. Detta avtal regleras av bla konsumentköplagen och innefattar reklamation osv. Detta avtal är mellan dig och butiken. Inte mellan dig och tillverkaren. Dvs du har 4 års reklamationsrätt gentemot butiken enl konsumentköplagen. Dock ligger bevisbördan hos konsumenten. (Detta gör den inte de första 6 mån har jag för mig. Det är väl det du tänker på?) När ett företag erbjuder garanti (vilket jag inte tror att de måste) så flyttar de bevisbördan från kunden till sig själva.

Precis, garantitiden från butiken har nog gått ut men reklamation gäller definitivt. Vad jag förstått är det tre års reklamationsrätt, varav butiken har bevisbördan första sex månaderna, därefter konsumenten. Men jag anser väl mig ha relativt bra bevis för att det är ett tillverkningsfel. Ex föreslog Asus att jag skulle kontakta butiken för att byta ut kortet, det mailet kan man ju bifoga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Tillverkaren brukar lämna garanti på datorkomponenter, men det är ingen skyldighet.
Det är inte lagstadgat att lämna garanti utan det faller inom reklamationsrätten om säljaren inte lämnar garanti.
Du har alltid 3-års reklamationsrätt.

Vad jag förstått har Asus tre års "begränsad" garanti på sina grafikkort. Men samtidigt menar de att det är butikens ansvar att byta ut kortet (och det är det ju). Om butiken gått i konkurs faller det på tillverkaren, kanske det endast är då man kan utnyttja deras garanti?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2001

Öppetiderna var dålig för 5 år sedan också. Men trist att det inte rullar på som det ska, hoppas det lossnar. De kanske skulle behöva kapital om de inte redan har det, satsa på annonsering etc.

En bärbar HP med i5 och HD4000. Jag bloggar och sköter min domän.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SUNDBYBERG
Registrerad
Aug 2007

Jag lämnade in ett trasigt nätagg där i oktober-november, har mailat dom många gånger och försökt få tag på nån på telefon för att se hur det går, men utan resultat. Känns tråkigt då jag har för mig att dom var schyssta där, men lite irriterande, vet inte vad jag ska göra nu Något tips?

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Jag lämnade in ett trasigt nätagg där i oktober-november, har mailat dom många gånger och försökt få tag på nån på telefon för att se hur det går, men utan resultat. Känns tråkigt då jag har för mig att dom var schyssta där, men lite irriterande, vet inte vad jag ska göra nu Något tips?

Kunde heller aldrig nå dem via mail eller telefon. Så enda sättet är väl att dra till deras butik antar jag...

Själv ska jag nu i dagarna anmäla dem till Allmäna Reklamationsnämnden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bishkek, Kirgizistan
Registrerad
Okt 2002

Om företaget är i konkurs så kan inte ARN göra särskilt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Om företaget är i konkurs så kan inte ARN göra särskilt mycket.

Har ringt upp stockholms tingsrätt, och de hade iaf inte registrerat dem som satta i konkurs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollmora
Registrerad
Jun 2005

Jag var i den butiken för några veckor sedan och köpte några saker. De svarade varken på email eller telefon (kan ha berott på mellandagarna). De finns i.a.f. fortfarande om än på lite mindre skala än förr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Mar 2004

Jag har också problem med att nå någon i denna butik. Var det någon som lyckats med att nå dem eller har någon anmält dom än? Jag har nog ringt 30 gånger, skickat 10 mail men inget svar, känns jävligt surt faktiskt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Burning Desire
Registrerad
Nov 2001

Samma här.. Gjorde en beställning på 6st fläktar till mina servrar som enligt hemsidan skulle levereas inom 3-6dagar (då de naturligtvis var beställningsvara). Eftersom det var för utbyte så hade jag ingen panik utan beställde ändå.

Lite sur blev man ju direkt då 100 spänn i "orderavgift" togs ut. Men ännu mera sur då de förskottsbetalade fläktarna aldrig kom (465kr totalt med frakt).

Ringde dem efter ca 3 veckor och fick tag i dem. De lovade då att prioritera detta och att ordern skulle levereras inom närmsta dagarna. Ingenting hände.

Ytterligare ca 3 veckor senare loggade jag in på mitt konto för web-butiken. Min order stod fortfarande som "obehandlad" och jag valde då att makulera denna. Därefter skickade jag ett mail där jag motiverade min avbeställning med att 3-6dagar hade blivit typ 45 dagar (minns inte exakt, men jag hade datumen specificerade) och talade om att jag nu hade knatat in i en lokal butik och köpt nödvändiga fläktar över disk. De svarade på mailet och beklagade det inträffade samt lovade mig full ersättning tillbaka (vilket de naturligtvis borde gjort, så inget extraordinärt där med andra ord).

Ytterligare en månad passerade. Jag mailade igen med kopior på tidigare mail. Skrev lite surt att "sätt in pengarna" och bifogade kontonummer till både bank och plusgiro så de kunde välja vilket som... Inget svar.

Nån vecka senare sammanställde jag ett dokument med tidpunkter för telefonsamtal, kopior på mail trafiken och datumen för mitt agerande i web-butiken (när avbeställningen lades). Detta skickades till konsumentombudet som genast svarade med att de skulle göra sig hörda och återkomma då de fått svar. Mest för att "rätt ska vara rätt"... och att jag var lite irriterad över deras nonchalanta beteende..

Har nu, drygt ett halvår senare, inte hört något ännu från vare sig kylning.com eller konsumentombudet - så jag antar att de inte heller fick någon respons...

465spänn är de skylldig mig och för det ger jag dem dålig reklam.

Nu orkar jag inte bry mig mera, men ett tips är att vända sig till vilken annan återförsäljare som helst...

Edit: Stavfel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2004

Ta reda på vem som är ägare och ring hem till hans privata telefon, eller gör ett hembesök hos honom.