Garanti på Koss-lurar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Garanti på Koss-lurar?

Jag köpte ett par Koss 3AA Titanium-hörlurar för runt 14 månader sedan. De gick just sönder (förövrigt tredje paret som gått sönder nu, andra gången på samma ställe) p.g.a. urusel plast som håller fast kåporna. Alltså, det som är sönder är en liten plastbit som gör att man inte kan ha hörlurarna på huvudet.

Hur ser egentligen garantin ut? Jag hörde att Koss hade livstidsgaranti, var vänder man sig? Måste jag betala frakt dit och tillbaka bara för att få svaret att det är mitt fel att lurarna gått sönder eller någon liknande lögn, eller är det bara att skicka tillbaka lurarna kostnadsfritt varvid man får nya?

Enligt Koss officiella sida är den enda svenska distributören http://www.turascandinavia.com. Vad förväntar de sig att jag ska göra? Är det de som ska ta hand om alla returärenden eller?

Okvädesord och annat undanbedes.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
östersund
Registrerad
Dec 2005

Re: Garanti på Koss-lurar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag köpte ett par Koss 3AA Titanium-hörlurar för runt 14 månader sedan. De gick just sönder (förövrigt tredje paret som gått sönder nu, andra gången på samma ställe) p.g.a. urusel plast som håller fast kåporna. Alltså, det som är sönder är en liten plastbit som gör att man inte kan ha hörlurarna på huvudet.

Hur ser egentligen garantin ut? Jag hörde att Koss hade livstidsgaranti, var vänder man sig? Måste jag betala frakt dit och tillbaka bara för att få svaret att det är mitt fel att lurarna gått sönder eller någon liknande lögn, eller är det bara att skicka tillbaka lurarna kostnadsfritt varvid man får nya?

Enligt Koss officiella sida är den enda svenska distributören http://www.turascandinavia.com. Vad förväntar de sig att jag ska göra? Är det de som ska ta hand om alla returärenden eller?

Okvädesord och annat undanbedes.

Om du orkat läsa vad som stog på sidan du länkade till så har du fått svar på alla dina frågor.

Koss garanti

Garantin gäller för den ursprungliga köparen.
För att garantin skall gälla krävs kvitto.

Tura Scandinavia AB lämnar garanti på hörlurar levererade av våra godkända återförsäljare.

Garantin täcker:
• Åtgärd av fel som uppkommit vid normalt bruk av produkten i hela dess livslängd.

Garantin täcker inte:
• Frakt
• Åtgärd av fel som uppstått vid onormalt bruk.

Typiska fel som inte täcks:
• Avslitna kablar
• Borttagande av främmande föremål (hårstrån) från högtalarelementen.
• Byte av öronkuddar
• Sprängda högtalarelement

Vid alla reklamationer SKALL kvitto bifogas.

Om ovanstående kriterier är uppfyllda vänder du dig till inköpsstället med din reklamation.

* Som dom flesta vet förekommer en omfattande så kallad ”gråimport” av många varor.
Som generalagent för Sverige, Norge, Danmark och Finland kan vi inte ta ansvar för dessa produkter som säljs utanför vår kontroll. I dessa fall måste man vända sig till inköpsstället som i sin tur får kontakta sin leverantör för åtgärd.

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Ta kontakt med säljaren och fråga om dom fixar det, oftast tar dom in den trasiga och ger nytt och dom får ersättning för den trasiga från tillverkaren

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2005

Jag har skickat in mina Porta Pro till Tura Scandinavia tre gånger nu och det har tagit ungefär en vecka innan jag haft ett nytt par i näven.

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Majornas 3dje rote
Registrerad
Nov 2001

Jag sitter i precis samma sits. Dustin säger att jag skall störa någon annan, och vägrar säga vem som är deras distributör. Koss säger att man enbart skall handla från deras auktoriserade handlare för det är denna som sköter kontakten / reparation. Tura är den enda,av Koss, auktoriserade, och dom har inte ens en butik. Om Dustin köpt lurarna av Dustin har jag ingen aning om. Att skicka lurarna till USA är kass, för det kostar cirka 400kr i frakt (och då inte ens medräknat hur kinkiga Koss kommer bli. Dom kanske behåller lurarna där). Att skicka lurarna till Dustin går inte, för all reklamationsrätt är förbi (detta är ett garantiärende). Och Tura vill inte ta emot lurarna, utan dessa skall lämnas till butik. Så även om Dustin köpt lurarna av Tura eller inte spelar ingen roll, för Dustin tar inte emot dessa ändå utan hänvisar till tillverkaren.

Så mycket var Koss livstidsgaranti värd.

Nej är också service.

Trädvy Permalänk
Dustin AB
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Jag sitter i precis samma sits. Dustin säger att jag skall störa någon annan, och vägrar säga vem som är deras distributör. Koss säger att man enbart skall handla från deras auktoriserade handlare för det är denna som sköter kontakten / reparation. Tura är den enda,av Koss, auktoriserade, och dom har inte ens en butik. Om Dustin köpt lurarna av Dustin har jag ingen aning om. Att skicka lurarna till USA är kass, för det kostar cirka 400kr i frakt (och då inte ens medräknat hur kinkiga Koss kommer bli. Dom kanske behåller lurarna där). Att skicka lurarna till Dustin går inte, för all reklamationsrätt är förbi (detta är ett garantiärende). Och Tura vill inte ta emot lurarna, utan dessa skall lämnas till butik. Så även om Dustin köpt lurarna av Tura eller inte spelar ingen roll, för Dustin tar inte emot dessa ändå utan hänvisar till tillverkaren.

Så mycket var Koss livstidsgaranti värd.

Hej!

Det låter inte riktigt rätt, vi hanterar garantiärenden på KOSS-produkter via oss och står som vanligt för alla frakter, så om du har köpt lurarna från oss så är det inga problem med att få det åtgärdat på garantin via oss heller.

Maila mig gärna ordernumret & en felanmälan så ser jag till att du får en returlapp utskickad som du kan skicka in lurarna till oss med.

Mvh,
Jüri Martoja
Dustin AB

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i källarn
Registrerad
Sep 2008

hmm, vad jag vet fick jag obegränsad livstidsgaranti på mina

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
hmm, vad jag vet fick jag obegränsad livstidsgaranti på mina

Definera "obegränsad". Var har du läst det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Majornas 3dje rote
Registrerad
Nov 2001

Det kan man ju undra. Begränsad livstidsgaranti kan ju betyda den rekommenderade användningstiden för produkten... och det kan vara hur kort eller långt som helst. Obegränsad kan man då tolka som att den gäller tills brukaren dött. Det hela är ju mest snack; du sitter i knät på tillverkarens good will ändå...

Enda företaget jag vet som har en fullt fungerade livstidsgaranti är Zippo. Trodde även att Koss låg med i den ligan (folk som skickat in gamla 70-talslurar och fått dessa reparerade / nya), men ärendet är inte avslutat än, so time will tell.

Nej är också service.